راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر کارنامه ۸ کاندیدای وزارت ارتباطات؛ وزیر تکنوکرات ضرورت امروز حوزه فاوا است یا وزیر جسور و تصمیم‌گیر؟

راه‌پرداخت دیروز فهرست اولیه ۱۶ گزینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بعد از آن فهرست ۸ کاندیدای وزارت ارتباطات برای معرفی به رئیس جمهور توسط کارگروه انتخاب وزیر را منتشر کرد. در این گزارش مروری بر کارنامه ۸ کاندیدای وزارت ارتباطات داشتیم؛ برخی از آنها وزنه تخصص‌شان سنگین‌تر است و برخی وزنه جسارت عمل و برخی هم مهم‌ترین ویژگی‌شان داشتن پشتوانه دولتی‌بودن است. فهرست ۸نفره شامل افرادی می‌شود که از کارگروه انتخاب وزیر امتیازهای بالایی در سوابق اجرایی و تخصص دریافت کردند. و البته افرادی نیز باوجود دریافت امتیاز کمتر از سایر کاندیداها، به فهرست نهایی کارگروه راه یافتند.

به گزارش راه‌پرداخت، اعضای کارگروه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر یکشنبه ۳۱ تیرماه جلسه‌ای داشتند تا کاندیداهای نهایی وزارت ICT را مشخص کنند. پیگیری‌های راه‌پرداخت از این کارگروه حاکی از آن است که ۸ نفر از ۱۶ گزینه انتخاب شده به فهرست نهایی راه یافته‌اند که شامل ستار هاشمی، رضا فرجی‌دانا، اکرم فداکار، رضا باقری‌اصل، مرتضی براری، علی حکیم‌جوادی، یاسر رضاخواه و مهرداد ترابیان می‌شود.


ستار هاشمی؛ گزینه‌ای مناسب برای توسعه زیرساخت و تحول‌خواه در حوزه فناوری


ستار هاشمی کسی است که در امتیازدهی براساس شاخص‌های کارگروه انتخاب وزیر فاوا، با ۱۳۵ امتیاز در جایگاه دریافت بالاترین امتیاز قرار گرفت.

هاشمی ۴۸ ساله و متولد شهر یاسوج است. او از سال ۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و از سال ۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت بوده است. هاشمی در زمان محمدجواد آذری جهرمی به‌عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد.

او پیش‌ازاین به‌عنوان معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبت سازمان اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کرده است. برخی تجربه او در سازمان اسناد را چشم‌گیر ارزیابی می‌کنند و تغییرات فناورمحورانه در این سازمان در دوره هاشمی نیز مهر تاییدی بر این ارزیابی‌هاست.

هاشمی همچنین عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز، استاد تمام هوش مصنوعی است.

همین سوابق نشان می‌دهد، ستار هاشمی یک گزینه متخصص برای حوزه فاوا است و به لحاظ مهارت تکنیکی و دانش گزینه مناسبی برای وزارت فاوا است.

هاشمی را می‌توان برای بخش مرتبط به توسعه زیرساخت وزارت ارتباطات مطلوب فرض کرد و تجربه و عملکرد موفق او در سازمان اسناد هم می‌تواند پشتوانه خوبی برای پیشرفت بخش فناوری وزارت‌خانه باشد.


رضا فرجی‌دانا؛ گزینه‌ای مناسب برای پیگیری اینترنت آزاد


رضا فرجی دانا جزو افراد خوش‌نام جناح اصلاح‌طلب است و بیشتر از اینکه به عنوان چهره اجرایی شناخته شود، به‌عنوان چهره علمی و سیاسی معرفی می‌شود. او متولد سال ۱۳۳۹ در قم است و به‌عنوان رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، بیست و نهمین رئیس دانشگاه تهران، مشاور عالی رئیس دانشگاه تهران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در دولت یازدهم، مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دبیر فرهنگستان علوم، بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ فعالیت کرده است.

وزنه سنگین رزومه فرجی‌دانا در حوزه آموزش است و در حوزه ارتباطات و فناوری تجربه اجرایی و علمی پررنگی ندارد اما ویژگی که می‌تواند او را گزینه کاندیدایی وزارت ارتباطات کند، جسارت او در تغییر و ایستادگی او است. اگر مهم‌ترین فاکتور ضروری برای تغییر در حوزه فاوا را دسترسی به اینترنت آزاد بدانیم، احتمالا فرجی‌دانا کسی است که بتواند این مسئله را با جدیت پیگیری کند.


اکرم فداکار؛ غریبه برای اکوسیستم و پرتجربه در اجرا


اکرم فداکار، تنها زن فهرست کاندیداهای نهایی معرفی‌شده به رئیس‌جمهور برای وزارت فاوا است.

فداکار متولد ۱۳۵۷ است و در سال ۸۸ به‌عنوان معاون مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری یزد منصوب شد و در حال حاضر معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد است.

فداکار را جزو نخبه‌های دانشجویی می‌دانند که باوجود رتبه خوب دانشگاهی به‌جای رفتن به دانشگاه شریف ترجیح داده در یزد بماند و تحصیل کند.

فداکار گرچه نامش برای اعضای اکوسیستم فاوا خیلی آشنا نیست اما کارنامه اجرایی قابل قبولی در حوزه فاوا دارد و احتمالا حتی اگر در نهایت به‌عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد نشود، یکی از معاونان وزارت ارتباطات دولت پزشکیان خواهد بود.


رضا باقری‌اصل؛ نام‌آشناترین گزینه فهرست برای اکوسیستم نوآوری


رضا باقری اصل ۴۸ ساله است و سوابق اجرایی از جمله دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالای ایران و مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

باقری‌اصل را بیش از هر چیز با کارنامه پربارش در توسعه دولت الکترونیک می‌شناسند و البته ارتباط ارگانیک و مستحکمش با بخش خصوصی.

باقری اصل جزو گزینه‌هایی است که اقبال خوبی در میان بخش خصوصی فعال در حوزه فاوا دارد اما همان‌طور که از رزومه او پیداست وزنه اجرایی بخش فناوری او سنگین‌تر از بخش ارتباطات است. بنابراین گزینه مناسبی برای وزارت فناوری منهای ارتباطات می‌تواند باشد.

داشتن فعالیت اجرایی و کارکردن با دولت‌های مختلف هم جزو ویژگی‌هایی باقری اصل است که البته برخی آن را ویژگی مثبت باقری.اصل قلم‌داد می‌کنند و برخی منفی.


مرتضی براری؛ یک گزینه اجرایی دولتی و نه کارآفرین


براری متولد ۱۳۴۹ در بابلسر است. او عناوینی از جمله قائم‌مقام وزیر در امور فناوری و بین‌الملل، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نایب‌رئیس و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان فضایی ایران را در کارنامه شغلی خود دارد.

براری گرچه در حوزه فاوا سابقه اجرایی دارد، اما بیشتر در بخش حاکمیتی فعال بوده نه توسعه و اصلاحات ساختاری.


علی حکیم‌جوادی؛ یک مدیر دولتی تمام عیار و تازه وارد به بخش کسب‌وکار


حکیم‌جوادی را می‌توان نماینده دوران احمدی‌نژاد و یک مدیر دولتی تمام عیار در میان گزینه‌ها دانست. او هرچند در حوزه کسب‌وکار به‌عنوان یک تازه‌وارد حضور پیدا کرده و دارای یک سمت صنفی هم شده اما بخش عمده کارنامه او محصور در فعالیت‌های دولتی‌اش است.

او متولد ۱۳۳۹ در استان قزوین است و در حال حاضر رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است. او عناوینی از جمله مدیرعاملی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات، مدیرعاملی هلدینگ بهسازان فردا، معاون فناوری وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعاملی ایزایران و ریاست هیئت‌مدیره گروه فن‌آوا را در کارنامه خود دارد.

مطرح‌شدن حکیم‌جوادی به‌عنوان گزینه وزارت در هفته‌های اخیر بسیار پرحاشیه بوده است. او که به‌عنوان نماینده صنف رایانه‌ای و با سمت رئیس سازمان نصر به‌عنوان عضو کارگروه انتخاب وزیر انتخاب شده بود، ۳ روز بعد از تشکیل کارگروه با انتشار یک بیانیه از سوی سازمان نصر اعلام نامزدی برای وزیر فاوا شدن کرد.

حکیم جوادی در فهرست اولیه گزینه‌های پیشنهادی کارگروه نیز جزو افراد دارای امتیاز بالا نبود و در فهرست منتخب براساس امتیاز، نفر هشتم بعد از محمد فرجود و حمیده زرآبادی بود. اما در نهایت با حذف فرجود و زرآبادی، حکیم جوادی وارد فهرست ۸ نفره پیشنهادی به رئیس‌جمهور شد.


 یاسر رضاخواه؛ یک گزینه مخابراتی


یاسر رضا خواه تحصیلات آکادمیک خود را با رشته مهندسی مخابرات از دانشگاه امیرکبیر آغاز کرده و سپس در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی این رشته را ادامه داده و در نهایت با ورود به مدرسه بازرگانی لندن در رشته MBA تحصیل کرده است. رضاخواه از سوی انجمن دانش‌آموختگان دانشکده پست و مخابرات برای وزارت ارتباطات معرفی شده است. او مدیرعامل سابق رایتل بوده و عناوینی چون  مدیرکل فروش سازمانی و مشاور مدیرعامل در امور شرکت‌ها در شرکت ارتباطات سیار ایران، رئیس عملیات و تعمیر و نگهداری شرکت نتکام (تالیا) و مدیر فروش شرکت زیمنس در ایران را نیز در کارنامه شغلی خود دارد.


 مهرداد ترابیان؛ کسی که با دریافت کمترین امتیاز وارد فهرست ۸ نفره شد


مهرداد ترابیان در فهرست پیشنهادی اولیه کارگروه که برحسب امتیازهای دریافتی بود، کمترین امتیاز را درمقایسه با سایر کاندیداها داشت اما او هم مانند حکیم جوادی در نهایت وارد فهرست ۸ نفره شد.

ترابیان دومین کاندیدایی است که از سوی انجمن دانش‌آموختگان دانشکده پست و مخابرات به کارگروه انتخاب وزیر ICT معرفی شد. او عضویت هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی را در کارنامه شغلی خود دارد.

ترکیب فهرست ۸ نفره، افراد اجرایی و علمی است که در سه بخش فناوری، مخابرات، اینترنت و ارتباطات سوابقی دارند اما هیچ‌ گزینه‌ای ترکیبی از تجربه‌هایی در این سه حوزه نیست. حالا باید دید در نهایت صلاح‌دید رئیس‌جمهور برای وزارت فاوا چیست؟ یک وزیر تکنوکرات و متخصص را ترجیح می‌دهد یا یک وزیر شجاع با توان تصمیم‌گیری بالا یا یک فرد دولتی پرنفوذ.

اگر ترکیبی از تخصص و جسارت را بخواهیم در میان گزینه‌ها بجوییم، ستار هاشمی، رضا باقری اصل با توجه به سوابقشان، می‌توانند در عمل هم وزیر تکنوکراتی باشند و هم تصمیم‌گیر. اکرم فداکار و فرجی‌دانا را هم در میان این گزینه‌ها می‌توان جزو افرادی دانست که احتمالا گزینه‌های قابل تاملی برای رئیس جمهور خواهند بود.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    اطلاعات مربوط به خانم مهندس فداکار اشتباه است.

    1. میثم سلیمانی می‌گوید

      ممنون از توجهتون. اگر اطلاعات دقیق‌تری دارید بفرمایید که تصحیح کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.