راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جای خالی استارتاپ‌های بانکی در وب فارسی

برگزاری کنفرانس ایکوبیگ در چند روز گذشته، یکی از اتفاقات مهم در حوزه‌ی بانکداری کشورمان بود. در طی این کنفرانس‌ دو روزه، چندین سخنرانی و ارائه مقاله توسط مدیران و متخصصان ایرانی و خارجی انجام گرفت که مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در آن‌ها چالش‌های بانکداری ایرانی/ اسلامی و آینده نظام بانکداری در جهان بود. در این کنفرانس که اغلب شرکت‌کنندگان آن مدیران ارشد بانکی کشور و شرکت‌های خصوصی این حوزه بودند، تمرکز اغلب سخنران‌های ایرانی بر روی تحلیل چالش‌های موجود در نظامی بانکی کشور بود، در حالیکه ارائه‌های خارجی، بیش از هرچیزی به وابستگی آینده‌ی بانکداری به تکنولوژی تاکید داشتند.

کریس اسکینر و مایکل جکسون، دو سخنرانی بودند که بیش از بقیه به تاثیر تکنولوژی در بانکداری جهانی پرداختند و با ارائه‌ی نمودهای عملی آن، تاکید کردند که حرکت نظام بانکداری به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز، امری اجتناب ناپذیر است.

کریس اسکینر که نویسنده کتاب معروف بانک‌داری دیجیتال است، سخنرانی خود را با ارائه مثال‌های جالبی از تغییر ساختار بانکداری در جهان و دیجیتال شدن بانک‌ها آغاز کرد. استارتاپ‌هایی مانند ZOPA و Funding Circle با وجود اینکه فقط ۱۰ سال عمر دارند ولی توانسته‌اند با تغییر نحوه استقراض و توزیع سرمایه برای شروع کسب‌وکارهای جدید، ارزش خود را به چند صد میلیون پوند برسانند. همچنین استارتاپی مانند etoro که به شکل یک توییتر برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کند، از قدرت شبکه های اجتماعی برای اعتبارسنجی افراد و فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها استفاده کرده است و یا FriendSurance آلمانی که از شبکه‌های اجتماعی برای حذف شرکت‌های بیمه سنتی استفاده می‌کند و حتی استارتاپ‌هایی از هند مانند  iWish که به شکل یک صندوق سپرده‌گذاری خصوصی عمل می‌کند و پیشنهادها و جوایز ویژه‌ای را برای کاربرانش ارائه می‌دهد و مهمتر از همه این‌ها، Bitcoin که ساختار اعتماد افراد به یکدیگر را به کلی تغییر داده است.

etoro مانند یک توییتر برای سرمایه گذاری عمل می کند
etoro مانند یک توییتر برای سرمایه گذاری عمل می کند

طبق گفته‌های کریس اسکینر، بانکداری سنتی به سرعت در حال نابود شدن است و شخصیت‌هایی مانند Marc Andreessen  رسالت خود را در سیلیکون ولی، حذف بانک‌های چندده هزار نفره و جایگزین کردن آن‌ها با استارتاپ‌های چند نفره می‌دانند. بانک‌های جهان مدرن، باید به سمت راه‌اندازی استارتاپ‌های جدید و ایده‌های خلاقانه و یا خرید استارتاپ‌های موفق این حوزه بروند تا بتوانند قادر به حفظ بقای خود باشند.

شخصیت‌های مانند مارک اندرس، کابوس بانک های امروزی هستند. این‌ها کسانی‌اند که تلاش می‌کنند بانکداری به شکل امروزی را از بین ببرند و شکل آینده‌ی آن را طراحی کنند.
شخصیت‌های مانند مارک اندرسن، کابوس بانک های امروزی هستند. این‌ها کسانی‌اند که تلاش می‌کنند بانکداری به شکل امروزی را از بین ببرند و شکل آینده‌ی آن را طراحی کنند.

مایکل جکسون که مدیر سابق اجرایی بانک HSBC است، در ارائه خود که با عنوان آینده بانکداری بود، تاکید ویژه‌ای بر روی حذف شعب بانک‌های فعلی، افزایش تعداد بانک‌ها، کوچکتر شدن‌ آن‌ها و تخصصی‌تر شدن خدماتشان در آینده داشت. او بانک‌هایی را که تکنولوژی‌های روز را از یاد برده اند محکوم به مرگ خواند و  گفت:

مردم به دنبال ابزارهای ساده‌ای هستند که بتوانند به آن اعتماد کنند و به سرعت کارشان راه بیافتد. تکنولوژی‌های پوشیدنی، اینترنت اشیا و گجت‌های هوشمند آینده بانکداری هستند، آینده‌ای که توسط کسانی رقم خواهد خورد که این تکنولوژی‌ها را به درستی به آغوش کشیده باشند.

Ico-Conf-Index-way2pay-93-07-29j

پرفسور تامپسون نیز که موسس بانک‌های METRO  و ATOM  در انگلستان است، خود را بیش از اینکه یک شخصیت بانکی بداند، یک بازاریاب دانست و گفت:

زمانی که من در سال ۲۰۰۸ وارد سیستم بانکداری شدم، مردم انگلستان از این سیستم بدشان میامد. من یک کارآفرین هستم و با پیش زمینه بازاریابی وارد عرصه بانکداری شده‌ام و از همین رو به خوبی می‌دانم که هرچند سود مهم است ولی سود باید نتیجه مدیریت مناسب کسب و کار باشد و نه هدف کسب و کار. هدف کسب و کار ایجاد تجربه بهتر در مشتری است، من با چنین رویکردی بود که METRO Bank را تاسیس کردم. با چنین استراتژی است که ۹۰ درصد از مشتریان بانک METRO، از خدمات ما یا رضایت دارند و یا بسیار رضایت دارند.

Metro Bank بیشتر شبیه یک فروشگاه بزرگ طراحی شده است تا یک بانک. نمای شیشه‌ای و سقفی بلند، با 12 ساعت فعالیت روزانه و تمرکز بر روی ایجاد رضایت مشتری بعنوان ارزش اصلی خود
Metro Bank بیشتر شبیه یک فروشگاه بزرگ طراحی شده است تا یک بانک. نمای شیشه‌ای و سقفی بلند، با 12 ساعت فعالیت روزانه و تمرکز بر روی ایجاد رضایت مشتری بعنوان ارزش اصلی، این بانک را به بانکی متفاوت تبدیل کرده است.

همچنین نفوذ گوشی های هوشمند به قدری زیاد است که من در سال‌های اخیر ATOM Bank را بوجود آورده ام. بانکی که فقط برای کار روی گوشی‌های هوشمند طراحی شده است و با این شعار که فقط یک اتم از مشتریمان دور هستیم، ارائه‌ی خدمات می‌کند. در بانک اتم برای مثال، اگر یک چک دارید، عکسی از آن می‌گیرید و برای ما می فرستید و ما پول شما را نقد می‌کنیم.  همین استراتژی باعث شده است که نسبت درآمد به هزینه‌های ما 28 درصد شود.

دستگاه Magic که در MetroBank استفاده می‌شود به شکل یک بازی برای شمردن سکه‌ های پول طراحی شده است. مشتریان با ریختن سکه‌ها در این دستگاه، هم بازی می‌کنند و هم پول وارد حساب بانکی‌شان می‌کنند. این دستگاه که ۴۰ هزار دلار هزینه ساخت هر یک از آن‌ها، صرفا به خاطر جلب رضایت مشتری طراحی شده است.
دستگاه Magic که در MetroBank استفاده می‌شود به شکل یک بازی برای شمردن سکه‌ های پول طراحی شده است. مشتریان با ریختن سکه‌ها در این دستگاه، هم بازی می‌کنند و هم پول وارد حساب بانکی‌شان می‌کنند. این دستگاه که ۴۰ هزار دلار هزینه ساخت هر یک از آن‌هاست، صرفا به خاطر جلب رضایت مشتری طراحی شده است.

جای خالی استارتاپ‌های بانکی در وب فارسی

همه این‌ها مقدمه ای بود برای اثبات این مدعا که طی ۵ الی ۱۰ سال آینده، بانک‌های کشور ما به شکل وسیعی مجبور به ورود به دنیای دیجیتال خواهند بود. جای خالی بسیاری از سرویس های بانکی دنیا که برخی از آن‌ها در مثال‌های بالا آورده شده‌اند، در وب فارسی حس می‌شود. استارتاپ‌هایی مانند زرین‌پال، فقط بخش کوچکی از این جای خالی را پر کرده اند. هرچند که قواعد بازی در کشور ما تا حدود زیادی فرق می‌کند و فعالیت در این زمینه‌ پیچیدگی‌ها و چالش‌های مربوط به خودش را دارد ولی مطمئنا کسانی که تمرکز بیشتری را در حوزه بانکداری الکترونیک و طراحی خدمات الکترونیک بگذارند، به موفقیت‌های چشمگیر در آینده دست خواهند یافت.

همچنین فراگیری دانش مورد نیاز در این زمینه، از جمله تکنولوژی‌های موبایل همچون برنامه‌نویسی اندرویید، آی‌اواس و ویندوزفون از جمله الزامات آینده‌ای نزدیک است. طبق پیش‌بینی مایکل جکسون، در ۱۰ سال آتی، حقوق برنامه‌نویسان خبره تکنولوژی‌های همراه با ستاره‌های فوتبال و سینما برابری خواهد کرد و این نویدبخش موقعیت‌های شغلی فراوان در این زمینه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.