راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج جایگزین تتر (USDT) برای معاملات ارز دیجیتال در ایران

با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که ممکن است در استفاده از تتر (USDT) به‌عنوان یکی از استیبل‌کوین‌های محبوب در ایران وجود داشته باشد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین‌های مناسب و کارآمد هستند. تتر (USDT) به دلیل ثبات قیمتی و پشتوانه دلاری، توانسته است محبوبیت زیادی بین معامله‌گران کسب کند. اما تغییرات سیاست‌گذاری‌های شرکت تتر، نیاز به بررسی و استفاده از جایگزین‌های دیگر برای تتر را بیش از پیش ضروری کرده‌است. در این گزارش، ابتدا به صورت مختصر درباره اینکه تتر چیست می‌پردازیم و سپس، پنج جایگزین محبوب برای تتر را بررسی می‌کنیم؛ ارزهایی که هر کدام با ویژگی‌ها و مزایای خاص خود، می‌توانند گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌ها در این بازار پرنوسان باشند.


نگاهی به چیستی و دلیل محبوبیت تتر در میان معامله‌گران


به گزارش روابط عمومی او‌ام‌پی فینکس، تتر (Tether) یک استیبل‌کوین است که به دلار آمریکا پگ شده تا نوسانات قیمت کمتری داشته باشد. USDT طوری طراحی شده تا ارزش خود را در محدوده یک دلار حفظ کند. این استیبل‌کوین به دلیل پایداری قیمتی خود، به طور گسترده در معاملات ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، تتر را به‌عنوان یک جفت معاملاتی با سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. این امر به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی و بدون نگرانی از نوسانات قیمتی، معاملات خود را انجام دهند.

با وجود مزایای متنوع تتر برای کاربران، اما این تنها استیبل‌کوین بازار نیست و می‌توان در صورت نیاز نمونه‌ دیگری از این دسته را جایگزین USDT کرد. در ادامه به پنج مورد از بهترین جایگزین‌های تتر اشاره خواهیم کرد.


یواس‌دی کوین (USDC) جایگزینی معتبر برای تتر


یواس‌دی کوین (USDC) یکی از استیبل‌کوین‌های معتبر است که توسط شرکت Circle و صرافی Coinbase ایجاد شده است. این ارز دیجیتال به دلار آمریکا پگ شده و از شفافیت بالایی برخوردار است. هر USDC توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. یکی از مزایای USDC شفافیت و پذیرش گسترده آن است چرا که بازرسی‌های منظم از حساب‌های ذخایر این دارایی توسط مؤسسات معتبر انجام می‌شود. شایان‌ذکر است که این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهانی معامله می‌شود.

همچنین، یواس‌دی کوین به طور گسترده در اکوسیستم دیفای مورداستفاده قرار می‌گیرد. پلتفرم‌های وام‌دهی، تبادل‌های غیرمتمرکز، و قراردادهای هوشمند به‌خوبی از USDC پشتیبانی می‌کنند و این ارز دیجیتال به یکی از ارزهای اصلی در این حوزه تبدیل شده است.

در میان همه مزایای این استیبل‌کوین، یکی دیگر از امتیازاتی که باید به آن اشاره کرد این است که چون USDC توسط دو شرکت معتبر در صنعت ارزهای دیجیتال توسعه‌یافته است، کاربران می‌توانند از پشتیبانی فنی قوی و به‌روز بودن این استیبل‌کوین اطمینان حاصل کنند. این ویژگی باعث می‌شود که USDC همیشه با تکنولوژی‌های جدید و نیازهای بازار هماهنگ باشد.


ارز دیجیتال دای (DAI)؛ استیبل‌کوینی غیرمتمرکز


دای (DAI) یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که توسط پروتکل MakerDAO ایجاد شده است. برخلاف دیگر استیبل‌کوین‌ها که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند، دای توسط دارایی‌های دیجیتال متنوعی که در قراردادهای هوشمند قفل شده‌اند، پشتیبانی می‌شود. ویژگی‌های مهم دای عبارت‌اند از غیرمتمرکز بودن و انعطاف‌پذیری. این رمزارز غیرمتمرکز است چرا که کنترل آن توسط هیچ نهاد مرکزی صورت نمی‌گیرد و انعطاف‌پذیر است چرا که می‌تواند در اکوسیستم‌های دیفای (DeFi) به‌خوبی مورداستفاده قرار گیرد.

شاید این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که چرا باید این استیبل‌کوین را جایگزین خوبی برای تتر بدانیم؟ در پاسخ باید گفت که این رمزارز در بعضی از موارد، حتی مزیت‌های بیشتری را نسبت به تتر ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، همه تراکنش‌های دای به صورت عمومی و شفاف روی بلاکچین اتریوم ثبت می‌شوند. با وجودی که تتر نیز روی بلاکچین‌های مختلف وجود دارد، اما تا کنون نگرانی‌هایی درباره میزان شفافیت در خصوص پشتوانه دلاری آن وجود داشته است. بنابراین، دای به‌وسیله وثیقه‌های دیجیتال که در قراردادهای هوشمند نگهداری می‌شوند، پشتیبانی می‌شود و به‌راحتی قابل بررسی و تأیید است.

یکی دیگر از مزایای دای غیرمتمرکز بودن آن است. همان‌طور که اشاره شد، دای به‌وسیله پلتفرم میکر دائو (MakerDAO) و قراردادهای هوشمند روی بلاکچین اتریوم مدیریت می‌شود. این به معنای عدم وابستگی به یک نهاد مرکزی است، در حالی که تتر توسط شرکت تتر لیمیتد مدیریت می‌شود و متمرکز است. این ویژگی دای، خطرات مرتبط با تمرکز قدرت و سوءاستفاده را کاهش می‌دهد.

افزون بر آن، دای از طریق سیستم‌های وام‌دهی و ایجاد استیبل‌کوین توسط کاربران خود ایجاد می‌شود. این به کاربران امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری روی ایجاد و استفاده از ارزهای دیجیتال خود داشته باشند، در حالی که تتر به طور کامل توسط یک شرکت مرکزی صادر و مدیریت می‌شود.


ارز بایننس یواس‌دی (BUSD)؛ پشتیبانی‌شده با ذخایر نقدی و اوراق بهادار با ارزش


بایننس یواس‌دی (BUSD) توسط صرافی بایننس و با همکاری شرکت پکسوس (Paxos Trust Company) ایجاد شده است. این استیبل‌کوین نیز به دلار آمریکا پگ شده و توسط ذخایر نقدی و اوراق بهادار با ارزش پشتیبانی می‌شود. موارد زیر اشاره کرد:

از جمله مزایای BUSD می‌توان به پشتیبانی آن توسط بایننس اشاره کرد. بایننس یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر در جهان است که پشتیبانی آن از این رمزارز باعث اطمینان بیشتر کاربران شده است.

همچنین، به دلیل اینکه شرکت پکسوس که تحت نظارت دپارتمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) عمل می‌کند، یکی از ایجادکنندگان این رمزارز است. این نظارت قانونی تضمین می‌کند که BUSD از استانداردهای قانونی و مالی دقیق پیروی می‌کند و هر واحد BUSD به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

شایان‌ذکر است که BUSD به صورت توکن‌های ERC20 روی بلاکچین اتریوم و BEP20 روی بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC) عرضه می‌شود. این همخوانی با استانداردهای مختلف بلاکچین باعث می‌شود که BUSD از قابلیت همکاری و انتقال بین بلاکچین‌های مختلف برخوردار باشد.


ارز ترو یواس‌دی (TUSD)؛ جایگزین مناسب برای تتر


ترو یواس‌دی یکی دیگر از استیبل‌کوین‌های محبوب بازار است که توسط شرکت TrustToken ارائه شده است. این ارز نیز به دلار آمریکا پگ شده و از شفافیت و اعتماد بالایی برخوردار است. ارز دیجیتال ترو یواس‌دی هر ماه حساب‌های سپرده خود را به کمک نهادهایی مانند Cohen & Company مورد حسابرسی قرار می‌دهد. همین امر به کاربران اطمینان می‌دهد که تمام رمزارزهای TrueUSD در گردش، در هر لحظه قابل استفاده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، این رمزارز توسط شرکت تراست توکن ایجاد شده و این شرکت چندین استیبل‌کوین دیگر همچون TrueGBP ، TrueEUR ، TrueCAD ، TrueAUD و TrueHKD را نیز راه‌اندازی کرده است. در نتیجه، کاربران این رمزارز، به‌سادگی و فقط از طریق ایجاد یک حساب ترو کوین (TrueCoin) در سایت TrustToken می‌توانند با توجه به ارز فیات خود، به‌تمامی این استیبل کوین‌ها، دسترسی پیدا کنند.


ارز دیجیتال پکس دلار (USDP)؛ برخورداری از امکانات شبکه اتریوم


پکس دلار (USDP)، که قبلا با نام Paxos Standard شناخته می‌شد، یک استیبل‌کوین است که توسط شرکت Paxos ایجاد شده است. این ارز دیجیتال نیز به دلار آمریکا پگ شده و توسط ذخایر نقدی و اوراق بهادار با کیفیت بالا پشتیبانی می‌شود. پکس دلار تحت نظارت دپارتمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) عمل می‌کند. این نظارت دقیق قانونی تضمین می‌کند که USDP از استانداردهای قانونی و مالی دقیق پیروی می‌کند و از امنیت و پایداری بالایی برخوردار است.

افزون بر آن، پکس دلار به‌عنوان یک توکن ERC20 روی بلاکچین اتریوم عرضه می‌شود. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی و با سرعت بالا، USDP را در بین کیف‌پول‌های مختلف انتقال دهند و از امکانات گسترده شبکه اتریوم بهره‌مند شوند.

همچنین، پکس دلار در بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال و پلتفرم‌های مالی مورد پذیرش قرار گرفته است. این پذیرش گسترده به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی و بدون پیچیدگی‌های زیاد، USDP را خریداری، فروش و مبادله کنند. پکسوس به‌عنوان یک شرکت معتبر در حوزه فناوری مالی، پشتیبانی فنی قوی و به‌روزی برای USDP فراهم می‌کند. این پشتیبانی فنی به کاربران اطمینان می‌دهد که مشکلات و مسائل مربوط به استفاده از USDP در صورت وجود به سرعت حل و فصل می‌شوند.

در مجموع می‌توان گفت که پکس دلار (USDP) به دلیل پشتیبانی قانونی و نظارتی، پشتوانه کامل توسط دلار آمریکا، شفافیت و اعتماد، قابلیت انتقال سریع و آسان، پشتیبانی از پلتفرم‌های دیفای، کارمزدهای پایین، پذیرش گسترده و پشتیبانی فنی قوی، ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که USDP به‌عنوان یک استیبل‌کوین مطمئن و کارآمد، گزینه‌ای جذاب برای استفاده و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باشد.


جایگزین مناسب برای تتر با توجه به نیازهای معامله‌گر


در نهایت باید گفت که انتخاب یک جایگزین مناسب برای تتر (USDT) بستگی به نیازها و شرایط خاص هر معامله‌گر یا سرمایه‌گذار دارد. با این حال، یواس‌دی کوین (USDC)، دای (DAI)، بایننس یواس‌دی (BUSD)، ترو یواس‌دی (TUSD) و پکس دلار (USDP) از جمله استیبل‌کوین‌های معتبر و قابل اعتمادی هستند که می‌توانند در ایران مورداستفاده قرار گیرند. هر یک از این استیبل‌کوین‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که می‌توانند نیازهای مختلف کاربران را برآورده کنند.

منبع او‌ام‌پی فینکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.