پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
80 درصد از خدمات پایه بانک تجارت دیجیتال است
در جریان نمایشگاه الکامپ 27، امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت در گفتوگو با استودیو تفتا که در سالن 8 و 9 نمایشگاه بینالمللی مستقر است به جایگاه بانک در حوزه پرداخت و ارائه فناوریهای نوین بانکی اشاره کرد و اظهار داشت که همکاری این بانک با هلدینگ تفتا توانسته است وجه تمایز بانک تجارت با سایر بانکها باشد.
به گزارش روابط عمومی تفتا، داودیان در پاسخ به این سؤال که جایگاه بانک در حوزه پرداخت و ارائه خدمات نوین و فناوریهای نوین بانکی را چگونه ارزیابی میکند، اظهار کرد: «زمانی فناوری را در بانکها به بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت میشناختند و فناوری در نهایت تنها به نئوبانکها خلاصه میشد. حالا بانک تجارت چند ابزار جدید در بازار دارد که هم بانک مرکزی و هم بانک تجارت آن را به در بانکها پیادهسازی کردهاند. از این موارد میتوان به کهربا و ریال دیجیتال اشاره کرد. این موارد نهتنها از جنس ابزار پرداخت جدید هستند، تکنولوژی متفاوتی نیز دارند. بااینهمه توسعهای که در بانک تجارت اتفاق افتاده، فراتر از حوزه پرداخت است و سعی شده تا این بانک حوزه پرداخت نیز سردمدار باشد.»
معاون مدیرعامل بانک تجارت در ادامه افزود: «در سالهای اخیر بانک تجارت همیشه جزو اولین بانکهایی بود که تکنولوژیهای جدید را پیادهسازی و استفاده از ابزارهای جدید را امکانپذیر کرده است. در حوزه تکنولوژی کارهای زیادی انجام شده است؛ اما سعی کردهایم تا در حوزههای دیگر مانند مرکز سرویس در حوزه فینتک، ارائه محصولات جدید اعتباری نیز پررنگتر باشیم و در حال حاضر سکوهای جدید برای عرضه خدمات نوین بانکی در حال راهاندازی است که در سال جاری معرفی خواهند شد.»
داودیان در پاسخ به این سؤال که تفتا چقدر توانسته است خواستههای بانک تجارت را برآورده کند، گفت: «تفتا را اگر بهعنوان یک هلدینگ فناوری در نظر بگیریم، میتوان برایش چندین مأموریت متصور شد. هلدینگهای فناوری در اغلب بانکها، کارهای معمولی را انجام میدهند. تفاوت زمانی ایجاد میشود که میان بانک و هلدینگ فناوری استراتژی در جریان باشد و ارتباط این دو مجموعه به روابط اداری، مالی و سرمایهگذاری ختم نشود. نکته مهم آن است که چشمانداز هر دو طرف با یکدیگر مشابه و هماهنگ باشد. بانک تجارت توانست با همکاری تفتا این اتفاق را رقم بزند. بانک تجارت در تلاش است تا محصولاتی را که در مجموعه شرکتهای تفتا تولید میشوند به بازار معرفی کند. این دو مجموعه مرحله ساخت، معرفی، زمانبندی تولید و معرفی را با همکاری یکدیگر انجام میدهند و این موضوع سبب شده تا هلدینگ تفتا در بازار تصویری بزرگتر از یک هلدینگ داشته باشد و بهعنوان یک همکار استراتژیک جدی برای بانک تجارت شناخته شود.»
او در ادامه به پتانسیلهای تفتا اشاره کرد و اظهار داشت: «این هلدینگ طی چند سال اخیر بهطورجدی شکل یک هلدینگ فناوری به خودش گرفته و توانسته است شرکتهایش را در بازار مستقر کند و محصولاتی که داشتند یا تولید کردند را در نظام بانکی معرفی کند.»
داودیان در ادامه درباره دیجیتالیشدن خدمات پایه بانک تجارت و اپلیکیشن باجت اظهار کرد: «درگذشته زمرد وجود داشت و دستور کار برایش تعریف شده بود. حالا قرار نیست که زمرد بهطورکلی حذف شود و در حال حاضر زمرد در دست بررسی است که اگر لازم باشد، مجدداً به بازار برگردانده شود. در دستور کاری که در بانک برای ایجاد بانک دیجیتال وجود داشت، به این فکر شد که در سال 1400 چگونه به بازار ورود کنیم. در آن زمان بیشتر از آن که به این موضوع پرداخته شود که چگونه یک نئوبانک راهاندازی شود، سعی شد تا نئوبانک با موبایل بانک رقابتی نداشته باشد. این درحالی است که اکثر بانکها بین نئوبانک و موبایل بانکشان رقابت ایجاد میکنند. در نتیجه تقسیم بندی صورت گرفت که قرار شد 80 درصد از خدمات پایه بانک به صورت دیجیتال در دسترس باشد. در طول دو سال تمام این خدمات توسط شرکت سیمرغ ساخته شد.»
او در ادامه اضافه کرد: «مرابحه، انواع اعتبارات bnpl، و سایر محصولات نظیر وام قرضالحسنه، قرضالحسنه ازدواج، خدمات کارت و برخی خدمت دیگر روی اپلیکیشن باجت در دسترس است و سال 1403 صرف حجم گرفتن این خدمات خواهد شد. نکته مهمتر آن است که تفکیک بر آن بود که خدمات تعاملی روی موبایل بانکها باقی بماند و خدماتی که از نظر فرایندی طولانیتر هستند روی باجت قرار بگیرند تا تداخلی ایجاد نشود و مشتری راحت بتواند خدمتش را دریافت کند. پایه باجت امضا، احراز و ارائه خدماتی است که مشتری جدید اساسا میتواند برایش به بانک مراجعه نکند و به طور آنلاین کارش را انجام دهد.»
داودیان به تمایزی که بانک تجارت توانست با همکاری باجت با سایر بانکها داشته باشد، اشاره کرد و گفت: «باجت بهواسطه محصولاتی که در آن عرضه شد، توانست بدون هیاهوی تبلیغاتی خاص در طول یک سال گذشته یک میلیون نصب ارگانیک داشته باشد. در این مدت تعداد زیادی از مشتریان از آن خدمت گرفتهاند و در طول یک سال گذشته چندین همت عملیات مالی در قالب ارائه تسهیلات در زیرساخت اعتباری سیمرغ بر بستر باجت انجام شده که این موضوع نشانگر آن است که این اپلیکیشن در جای درستی از بازار ایستاده است.»
معاون مدیرعامل بانک تجارت در این گفتوگو به این موضوع نیز اشاره کرد که امروز انواع محصولات اعتباری با تلفیق تسهیلات و تعهدات در بازار ارائه میشود و در شرایطی که بسیاری مسیر توسعه را متوقف میکنند و بیشتر سعی دارند که ترازنامه خودشان را مدیریت کنند، روی ارائه اعتبار، فضا را مهیا کردهاند و چند ده همت بودجه اعتبار به مشتریان حقیقی و در زنجیره تأمین به مشتریان حقوقی ارائه دادهاند. او همچنین اظهار کرد که بانک تجارت از این طریق فشار نقدینگی به بازار را با آزادکردن اعتبار میکاهد و در شرایطی که ممکن است تولیدکنندهها با چالش عدم فروش مواجه شوند، تقاضای پایدار را در بازار فراهم میکند و از این طریق به بازیگری جدی در حوزه اعتبار تبدیل شده است.