راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پس از تجربه ناموفق فردابانک، پروژه نئوبانک باما در بانک ایران‌زمین کلید خورد

مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین (جامپ) و بنیاد آینده‌سازان محلات (باما) با عنوان «پروژه بانک محلات ایران زمین» با حضور علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات، مدیران عالی بانک ایران زمین و بنیاد آینده‌سازان محلات، مدیران عامل شرکت‌های هلدینگ فناوری اطلاعات، مالی و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه این بانک برگزار شد.

هلدینگ‌ های‌وب و بانک ایران‌زمین با همراهی یکدیگر در اردیبهشت ۱۴۰۱ طی پروژه فردابانک وارد حوزه نئوبانک شدند اما در نهایت به نظر می‌رسد این پروژه با شکست مواجه شد و تبدیل به یک تجربه ناموفق برای بانک ایران زمین شد.

حالا اما هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین (جامپ) قصد دارد با همکاری بنیاد آینده‌سازان محلات (باما) بار دیگر شانس خود را امتحان کرده و با نئوبانک باما، وارد حوزه نئوبانک شود.

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، در اسفند سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترک بانک ایران زمین و بنیاد آینده‌سازان محلات با موضوع طرح ملی توانمندسازی محلات باهدف ایجاد تحول، پیشرفت و توسعه کشور و همچنین اشتغال و رفاه هم‌وطنان به‌ویژه جوانان منعقد شد و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

در این مراسم آقامحمدی شناخت نیازهای مشتریان به‌خصوص در محلات کم‌برخوردار را ضروری بیان کرد و گفت: «بانک ایران زمین می‌تواند شرکت‌های زیرمجموعه خود را مأمور به بررسی و مطالعه رفتار و نیازهای این محلات کند تا این امکان برای افراد ایجاد شود که بتوانند از همان محله نیازهای روزمره و معیشتی خود را برطرف کنند.»

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار در ادامه افزود: «با تأمین اجناس موردنیاز مغازه‌داران و کسب‌وکارهای خرد در محلات از طریق ایجاد یک شبکه توزیع دقیق و منظم در داخل 260 محله تحت حمایت بنیاد باما، می توان اجناس و محصولات را به موقع و به اندازه موردنیاز و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان، کاسبان و ساکنین قرار دهیم.»

در ادامه مراسم عبدالمجید پورسعید، مدیر ارشد بانک ایران زمین خاطرنشان کرد: «بانک ایران زمین با تمام توان و پتانسیل‌های موجود، به همراه شرکت‌های زیر مجموعه با ظرفیت‌های بسیار مطلوبی که در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات ایجاد کرده است، پیگیر نیازهای ساکنین این محلات خواهد بود تا بتوانیم این مسیر را با همکاری بنیاد آینده‌سازان محلات به یک نتیجه قابل‌قبول برسانیم.»


راه‌اندازی شعبه دیجیتال هیبریدی


در این مراسم کاظم دهقان، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین گفت: «پس از برگزاری بیش از 40 جلسه با همکاران و نمایندگان بنیاد آینده‌سازان محلات، منشور و برنامه زمان‌بندی، مدل‌سازی نحوه مشارکت، تشریح مسئولیت و تفکیک آنها و تنظیم قرارداد انجام شد که نهایتاً منجر به طراحی اپلیکیشن باما و سرویس شخصی‌سازی‌شده‌ای که بتواند سرویس‌های بانکی را در اختیار مشتریان قرار دهد، شدیم.»

دهقان با اشاره به اینکه کار بانکی یک فعالیت مالی است که حساسیت‌های ویژه امنیتی، عملیاتی، اجرایی و ماندگاری خودش را دارد، افزود: «ایجاد اپلیکیشن باما در این مدت‌زمان محدود، یک رکورد بی‌سابقه در حوزه بانکداری دیجیتال و پروژه‌هایی در این سطح است.»

او راه‌اندازی شعبه دیجیتال هیبریدی را از دستاوردهای چند ماه گذشته بیان کرد و خاطرنشان کرد: «باهمت معاون فناوری اطلاعات و همکاران امور شعب بانک ایران زمین شعبه دیجیتال هیبریدی با ظرفیتی که بتواند سرویس‌های غیرحضوری را مطابق با سرویس‌های حضوری از جمله امکان ثبت اطلاعات، احراز هویت، استعلام‌های مختلف، تعریف مشتری، افتتاح حساب و صدور کارت‌بانکی دراسرع‌وقت فراهم کند، راه‌اندازی شد.»

مدیرعامل شرکت جامپ طراحی مرکز تماس یکپارچه باما را از دیگر اقدامات این پروژه خواند و گفت: «فرایندهای این مرکز به همراه مستند جامعی از شرح مشکلات و نحوه رفع آنها تهیه و در قالب یک برنامه کاری ترسیم شد تا افرادی که دچار مشکل شده یا سؤالی دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.»


امکان تسهیلات‌دهی به کاربران


دهقان افزود: «در حال حاضر باما کارت ایران زمین با تأیید بنیاد طراحی و شخصی‌سازی، چاپ و ارسال می‌شود.»

او از آغاز فرایند تسهیلات خرد خبر داد و گفت: «با ظرفیت‌هایی که در قرارداد دیده شده است به‌زودی می‌توانیم برای کاربران اپلیکیشن تسهیلات‌دهی کنیم. همچنین استفاده از ظرفیت خدمات اعتباری، هم پذیرندگی با سایر باشگاه‌ها، شبکه تخفیفات در دست اقدام است و طی هماهنگی‌های صورت‌گرفته این شرکت ها می‌توانند در اپلیکیشن باما خدمت‌رسانی کنند.»

به گفته مدیرعامل جامپ در گام بعدی سرویس زنجیره تأمین مالی در این اپلیکیشن اجرایی و به کاربران کمک می‌کند که از اعتبار به‌جای گردش پول در مسیر تولید کالا و خدمات بین تولیدکننده اولیه و مصرف‌کننده نهایی استفاده کنند و خدمات اعتباری در مسیری ایمن برای آنان فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.