پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
جایگاه هفتم، محل گذر سپهر به رتبه پنجم در سال ۱۴۰۳ است
آرش فروزان، معاون کسبوکار پرداخت الکترونیک سپهر / ارادهای که در تیم سپهر امروز مشهود است، به دنبال هدف پله بعدی است، آن هم زودتر از موعد. زیرساختهای پله بعدی مهیاشده و معاونتهای سپهر گامهای خلق موفقیت بعدی را برداشتهاند و برنامه هدف پله بعدی، احتمالاً در فصل پاییز محقق میشود.
آنچه که سپهر امروز را برای توسعه در سه سال آینده در راستای تحقق هدف رتبههای ابتدایی رنکینگ صنعت پرداخت و همزمان سوددهی مطلوب به سهامداران این شرکت آماده کرده و البته بهرهمندی درست از منابع این شرکت همچون افزایش سرمایه سال 1402 را در کانال صحیح رشد کانالیزه کرد، تمرکز صحیح بر استراتژی های توسعه کسب و کاری همچون توسعه بازار متناسب با نیاز جدید مصرف کنندگان در زمانی که دوره استهلاک خدمات و محصولات عرضه شده در صنعت توسط رقبا به بیش از 7 سال رسیده بود و تزریق به موقع با رویکرد مرتفع ساختن نیازهای بالفعل و بالقوهای که با تغییرات بومی فناوری اطلاعات و سبک توسعه فینتکها و البته بهرهمندی مصرف کنندگان از نرم افزارهای متنوع فراگیر شده در جامعهای از مشتریان که همسو با اهداف بانک از نظر جذب منابع بوده است، توسعه نفوذ پذیری از مسیر توسعه محصول که از ابتدای سال 1402 در کنار توسعه عرضی بازار در برنامه واحدهای عملیاتی گنجانده شد، نوآوری در عرضه و سرویس محصولاتی که توسعه آتی را با کاهش هزینه همراه کند که به عنوان مثال سرویس هایTMS و مصرف ادوات و کالاهای مصرفی حوزه پرداخت که یکی از آن ها مصرف رول را در حوزه عملیات کاهش دهد، بهرهمندی از سبک بازاریابی توسعه شبکه شرکای تجاری که میتواند آتیه ناوگان محصولات را با کمترین هزینه استهلاک و نیازمندی به افزایش سرمایه که در یک دهه اخیر بانک ها و شرکتهای سهام دار PSP هارا با سوال اصلی ” بازگشت سرمایه این افزایش سرمایه مطلوب خواهد بود یا خیر” بی نیاز خواهد کرد.
یکی از اصلیترین برنامههای سپهر، بهبود زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری و البته جذب منابع و سرمایه اصلی این حوزه یعنی نیروی انسانی در سال پیش و سال جاری است، بلاشک میتوان یکی از علل رشد سپهر را همسویی توسعه بازار شرکت با توسعه محصول زیر چتر پشتیبانی فناوری اطلاعات دانست.
شاید در اکثر شرکتهای پرداخت همزمانی توسعه کسبوکار و توسعه محصول با رعایت کلیه نکات رگولاتوری و کسب نمرههای امتیازی مطلوب از رگولاتور، نهتنها سخت بلکه دستنیافتنی تلقی میشود اما آنچه امروز سپهر به آن میتواند افتخار کند، همسویی با رگولاتور و تأثیر برنامهریزی دقیق و نظارت ماهانه معاونت اجرایی سپهر بهمنظور توسعه صحیح شرکت است.
امروز سپهر میتواند بازیگری خوشنقش و پرتوان در عرصه پشتیبانی و عملیات نگهداشت مشتریان بانک صادرات و البته بانکهای طرف قرارداد خود تلقی شود که در تمامی استانها با سطح سرویسی فراتر از استانداردهای شبکه پرداخت بازار را به خود اختصاص میدهد، سپهری که در سال 1401 با 20 همت پرتفو در رتبه 9، دوره مدیریتی جدید خود را آغاز کرد، امروز با افتخار بیش از 70 همت سهم بازار صنعت پرداخت که شامل N بانک میشود را پوشش میدهد، اعتمادی که سپهر امروز به آن تکیه کرده است را میتوان در گروی برنامه درست و مدون تیم عملیات و پذیرندگان سپهر دانست.
یکی دیگر از اقدامات زیرساختی در حوزه توسعه سپهر، احیای برند پاس به نام مانای سپهر که همسو با برند بااصالت بانک معظم صادرات است، این اقدام شاید یکی از نکات کلیدی توسعه سپهر تلقی شود، برندی که باید درخور سهامداران و البته هدف اصلی شرکت تا سه سال آینده میبود، سپهری به وسعت آسمان و به جاودانگی زمان، این همان مأموریتی بود که پاس دیروز باید به سپهر امروز میسپرد تا آن را در دورهای مشخص تبدیل به هویتی بااصالت مبدل کرد.
به نظر میرسد سپهر در مسیر آتی خود بهزودی رتبههای دیگر را درمینوردد و من اعتقاد دارم سپهر، یک بازیگر جدی، آن هم در تمامی محصولات است، شرکتی که امروز در حوزه درگاه بر اساس بولتن شاپرک، رتبه سوم با بیش از میانگین 35 همت و البته محصولات خاص دیگری که نقش تکمیل اکوسیستم پرداخت و توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال را فراهم کرده است همچون محصول موبایلی با رویکردی متفاوت از رقبا با نام پاسینو، زیرساخت و سرویس باشگاه مشتریان پاستو، پلتفرم فروش خدمات و محصولات پرداخت که در اختیار چندین شرکت و موسسه قرارگرفته است، سرویس های مبتنی بر کارت و البته اینتگریت آن با ولت بومی سپهر که نیاز آتی سپهر و بانکها را به گجتهای فعلی کاهش میدهد و زیرساخت و فرهنگ ساز پرداختهای موبایلی است، از جمله برنامههای توسعهای سپهر است.
تیم توسعه نرمافزار و همزمان تیم تحقیق و توسعه محصول سپهر، با بیش از 6 محصول در سال ۱۴۰۳ در حوزههای ولث تک، فین تک لجستیک، کیف پول های اعتباری و BNPL ، تمرکز بر روی سرویس های اصناف خاص با پوز اندرویدی و در نهایت یک محصول متفاوت در حوزه توسعه خرید وثیقه ای که مبتنی بر بلاکچین خواهد بود، سال 1403 را با رتبه بعدی محقق میکند.
ایشالله یکم آرش جان