راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کسب‌وکارهای فین‌تکی و بانکداری بیشترین تقاضا را برای استخدام مدیران محصول دارند

گزارش اخیر «مدرسه بوژان» موضوع «محصول» در کسب‌وکارها را بررسی کرده و به چالش‌های تیم محصول و خواسته‌ها و مهارت‌های و مسئولیت‌های مدیران محصول پرداخته است

مدرسه بوژان اخیرا گزارشی از مدیران محصول در ایران را منتشر کرده است که براساس آن بیشترین تقاضا برای استخدام مدیران محصول به حوزه فین‌تک و بانکداری تعلق دارد.

به گزارش راه‌پرداخت، گزارش مدرسه بوژان از مدیران محصول در ایران موضوع مدیریت محصول از نگاه صنعت و نوع کسب‌وکارها و از نگاه ساختار و نقش‌های سازمانی را بررسی کرده است. همچنین به بررسی جایگاه مدیر محصول از نظر مهارت‌ها و تجربه کار و از دیدگاه مسئولیت، اقتدار، حقوق و مزایا پرداخته است. مخاطبان این گزارش مدیران محصول، بنیان‌گذاران، مدیران عامل، سرمایه‌گذاران و اعضای هیئت‌مدیره، مدیران اجرایی، طراحان محصول، تحلیل‌گران داده، مالکان محصول و فعالان حوزه منابع انسانی هستند.

هدف از تهیه این گزارش درک بهتر مسیر شغلی مدیر محصول، چالش‌ها و دغدغه‌های تیم محصول، شناخت بهتر از عنوان شغلی مدیریت محصول و کمک به توسعه و ارتقای آن، بهبود تعامل و همکاری بین مدیران محصول و سایر بخش‌های سازمان، نگاهی به کیفیت زندگی و رضایت شغلی مدیران محصول و تمرکز بر مهم‌ترین مهارت‌ها و مسئولیت‌های مدیران محصول عنوان شده است.


نگاهی به جامعه آماری


897 نفر از فعالان حوزه مدیریت محصول در گردآوری داده‌های این گزارش مشارکت داشته‌اند که 34.5 درصد از آنها خانم و 65.5 درصد از آنها مرد بودند. 363 نفر از شرکت‌کنندگان بین بازه سنی 26 تا 30 قرار داشتند. 43 درصد از این افراد نیز بین 2 تا 5 سال سابقه کاری داشتند. اندازه سازمان 35 درصد از مشارکت‌کنندگان در این گزارش تا 50 نفر بوده است.

از 897 مشارکت‌کننده 86.5 درصد یا 776 نفر از سازمان‌های مستقر در تهران بودند. بدین‌ترتیب 13.5 درصد یا 121 نفر از آمار کلی از مدیران محصول شرکت‌ها و سازمان‌های مستقر در سایر استان‌ها بودند. همچنین عنوان شغلی 369 نفر از مشارکت‌کنندگان در این گزارش مدیر محصول بوده است. مشارکت‌کنندگان در جمع‌آوری داده‌های این گزارش از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف مانند بانکداری و مالی، خرده‌فروشی آنلاین، لجستیک و حمل‌ونقل، بازارگاه و… بودند. براساس آمار این گزارش 250 نفر از 897 مشارکت‌کننده در این گزارش از شرکت‌های حوزه بانکداری و مالی بودند. این امر نشان می‌دهد صنعت فین‌تک و بانکداری پرمتقاضی‌ترین صنعت برای مدیران محصول بین صنایع مختلف بوده‌اند.


رضایت شغلی مدیران محصول چقدر است؟


براساس آمار این گزارش، 27 درصد از مدیران محصول فعال در صنعت آموزش و مشاوره از کار خود رضایت کامل داشته‌اند. مدیران محصول در کسب‌وکارهای مارکت‌پلیس رضایت نسبی بالایی از این شغل دارند. این در حالی است که صنعت تبلیغات، بازاریابی و فروش کمترین میزان رضایت‌مندی را گزارش داده‌اند. میزان رضایت شغلی در حوزه بانکداری و مالی 16 درصد است.


میزان حقوق در صنایع مختلف


کسب‌وکارهای بازارگاه سهم بیشتری از حقوق بالای 100 میلیون تومان را دارند. بیش از 50 درصد مدیران محصول فعال در حوزه گردشگری، مارکت‌پلیس، خرده‌‌فروشی آنلاین و بانکداری بالای 30 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. این در حالی است که در صنعت سلامت، بیش از 75 درصد از مدیران محصول حقوقی کمتر از 30 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

24 درصد از مدیران محصولی که بالای 100 میلیون تومان درآمد دارند، بین 25 تا 30 سال سن دارند. حدود 70 درصد از فعالان محصولی که زیر 8 میلیون تومان دریافت می‌کنند، بین از 25 سال دارند.

97 نفر از مشارکت‌کنندگان با سن بالای 35 سال، کمتر از 5 سال سابقه مرتبط با محصول داشته‌اند. 88 نفر از مشارکت‌کنندگات در این گزارش با سن پایین‌تر از 25 سال، تا 5 سال سابقه مرتبط با محصول داشته‌اند.


نگاهی بر مدیران محصول در سازمان‌های مختلف


در سازمان‌های زیر 50 نفر، مدیران محصول آتوریتی بیشتری دارند و مسیر رشد خود را جذاب‌تر می‌دانند. مهم‌ترین مهارت‌ها در این سازمان‌ها حل مسئله و رهبری است. 80 درصد از مدیران در این سازمان‌ها نیز از نفس کار مدیریت محصول رضایت کامل دارند.

مدیران محصول سازمان‌های بین 51 تا 200 نفر نسبت به دیگر دسته‌بندی‌ها بیشتر خروجی‌محور هستند تا نتیجه‌محور. 79 درصد از مدیران محصول در این سازمان‌ها از کار خود رضایت کامل دارند. حل مسئله و رهبری نیز از مهم‌ترین مهارت‌ها در این دسته به شمار می‌رود.

مدیران محصول در سازمان‌های 201 تا 1000 نفره تمرکز بیشتری بر نتیجه دارند و کمتر روی خروجی متمرکز هستند. مهم‌ترین مهارت‌ها در این موقعیت شغلی تعامل و ارتباط، رهبری و حل مسئله عنوان شده است. 80 درصد از مدیران در این سازمان‌ها نیز از نفس کار مدیریت محصول رضایت کامل دارند.

به نظر می‌رسد در سازمان‌های بیش از 1000 نفر پرچالش‌ترین فضا از جنبه مدیریت ذی‌نفعان برای مدیران محصول است زیرا باوجود آتوریتی پایین مسئول نتیجه محصول هستند. 81 درصد از مدیران در این سازمان‌هارضایت شغلی کامل دارند. مهم‌ترین مهارت‌ها نیز حل مسئله، تعامل و ارتباط و رهبری اعلام شده است.


چالش‌های مدیران محصول


براساس این گزارش، مهم‌ترین چالش‌های مدیران محصول نوآوری و توسعه محصول، ساختارها و فرایندها و ضعف در استراتژی محصول است. مدیران محصول در سازمان‌های زیر 50 نفر مهم‌ترین چالش خود را نبود ساختار و فرایندهای مشخص ذکر کرده‌اند.

بسیاری از مدیران ارشد محصول نیز بیان کرده‌اند که کمبود نیروی متخصص از مهم‌ترین چالش‌های آنهاست. نبود این نیروهای متخصص می‌تواند چالش‌های سازمانی را تشدید کند.

 استرس شغلی مدیران محصول با افزایش تجریه و ارتقای عنوان شغلی کاهش می‌یابد. 16 درصد از مدیران محصول با این که آتوریتی پایینی دارند اما مسئول نتیجه و خروجی محصول به شمار می‌روند.


ورود به حوزه مدیریت محصول


 در این گزارش ذکر شده است که بیش از 40 درصد از مدیران محصول و مدیران محصول‌یار کمتر از 2 دو سال در این حوزه سابقه داشته‌اند. تنها 12 درصد از مدیران محصول کنونی پیش از این در بخش توسعه نرم‌افزار مشغول به کار بوده‌اند. ورود به حوزه مدیریت محصول به تجربه قبلی خاصی محدود نمی‌شود. 45 نفر از مشارکت‌کنندگان بعد از 10 سال فعالیت در حوزه‌های دیگر وارد حوزه محصول شده‌اند. مدیریت محصول برای 67 نفر از مشارکت‌کنندگان در این گزارش اولین شغل بوده است.


تعادل کار و زندگی به عنوان یک مدیر محصول


طبق این گزارش، مهم‌ترین مسئولیت مدیران محصول کشف محصول و طراحی استراتژی محصول است با این حال این افراد بیشتر زمان خود را صرف ارسال محصول می‌کنند. در 70 درصد از سازمان‌ها، مدیران محصول احساس می‌کنند که آتوریتی بالایی ندارند و حدود نیمی از آنها در پیشبرد کارهای خود استرس را تجربه می‌کنند. 45 درصد از مدیران محصول اظهار کرده‌اند که در این جایگاه شغلی تعادل کار و زندگی ندارند.

به عبارت دیگر تنها یک سوم از مشارکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که بین کار و زندگی خود احساس تعادل می‌کنند. این در حالی است که تنها 3 درصد از مشارکت‌کنندگان بیان کرده‌اند که از ایفای نقش در حوزه مدیریت محصول احساس خوشحالی و شادکامی ندارند. داده‌های گزارش نشان می‌دهد که مدیران محصول این شغل را دوست دارند و از لحاظ درونی حس خوشایندی دارند با این حال مشکلات ساختاری و چالش‌ها در سازمان‌ها برای این افراد آزاردهنده است.

2 دیدگاه
  1. امین محمودخانی می‌گوید

    باتشکر از خانم هانا حیدری و تیم خوب راه پرداخت. فکر کنم اشتباهی رخ داده. زیرا در متن (سمت نگاهی به جامعه آماری) نوشته شده که 35 درصد اندازه سازمان شرکت کنندگان تا 50 نفر بوده است ولی در شکل 19 درصد عنوان شده است.

  2. احسان مشایخی می‌گوید

    در این حوزه چند تا محصول موفق، نوآور و کاربردی داریم ؟
    با توجه به آمار بالا
    عملا صفر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.