راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه سامانه توثیق هوشمند: پذیرش بیمه عمر و مصنوعات طلا به‌عنوان وثیقه به‌زودی فعال می‌شود

مجتبی یوسفی‌نژاد در گفت‌وگو با راه پرداخت آخرین وضعیت سامانه توثیق هوشمند را تشریح کرد و خبرهایی درباره تبدیل رمزارز، بیمه عمر، طلا، سهام و نرم‌افزار به‌عنوان وثیقه اعلام کرد

مدیر پروژه سامانه توثیق هوشمند درباره افزایش دامنه وثایق پذیرفته‌شده نهادهای مالی و بانکی در این سامانه خبر داد: «علاوه‌بر سهام، بیمه عمر، مصنوعات طلا، کسر از حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شوند.»

فعالیت سامانه ستاره به‌صورت آزمایشی با یک نهاد؛ یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از مردادماه ۱۴۰۱ شروع شد. با این حال وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال پیاده‌سازی طراحی مفصلی روی نسخه جدید است که اجازه اتصال تمام نهادهای مالی به یکدیگر را می‌دهد. بدین‌ترتیب تمام بانک‌ها و مجموعه‌ها می‌توانند برای دیدن دارایی‌ها و توثیق الکترونیکی از این سامانه استفاده کنند و با استفاده از زیرساخت آن به کسب‌وکارها و مشتریان سرویس دهند.

به همین بهانه گفت‌وگویی با مجتبی یوسفی‌نژاد، مدیر پروژه سامانه توثیق هوشمند داشتیم تا پاسخ برخی از این سؤالات را بیابیم. به گفته او، سامانه توثیق هوشمند در دو تا سه ماه آینده به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود. بخش عمده‌ای از توسعه‌های این سامانه انجام شده و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه ذیل قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت در حال تنظیم است.


سامانه ستاره چه دارایی‌هایی را برای وثیقه قبول می‌کند؟


بر اساس قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت، وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه توسعه و راه‌اندازی سامانه جامع وثایق را دارد و مکلف است در شش ماه این سامانه را راه‌اندازی کند. برنامه وزارت امور اقتصادی افزایش دامنه وثایق پذیرفته‌شده نهادهای مالی و بانکی در این سامانه است. قرار است علاوه‌بر سهام، بیمه عمر، مصنوعات طلا، کسر از حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز برای وثیقه پذیرفته شوند.

مدیر پروژه سامانه توثیق هوشمند با اشاره به اینکه زیرساخت‌های فنی بیمه عمر در حال تکمیل است، بیان کرد: «مصنوعات طلا در بانک کارگشایی پیگیری می‌شود. کسر از حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز به‌زودی در سامانه جامع وثایق عملیاتی می‌شود. همچنین پیگیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق صدور و ابطال هستیم تا زیرساخت یکپارچه‌ای برای توثیق آنها ایجاد شود.»

او بر این باور است که پذیرش رمزارز برای وثیقه نیاز به زمان دارد تا قوانین و سیاست‌گذاری‌های آن انجام شود و زیرساخت قانونی برای پذیرش رمزارز فراهم شود و نهادهای مالی و بانکی آن را برای وثیقه بپذیرند.


در حال حاضر دریافت وام با چه دارایی‌هایی انجام می‌شود؟


توثیق سهام به‌صورت سنتی تقریباً از ۱۰ سال پیش انجام می‌شود، معمولاً شرکت‌ها به شکل دستی در دفترخانه توثیق سهام را انجام می‌دادند. وزارت اقتصاد توثیق سهام آنلاین را از سال ۱۴۰۱ شروع کرد. چند بانک مانند مهر، صادرات و ملی با اتصال به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سرویس آنلاین توثیق سهام را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند و برای دادن تسهیلات خود نیز از آن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر بانک مهر برای ارائه تسهیلات خود از این نوع وثیقه استفاده می‌کند. بانک صادرات و بانک پارسیان نیز برای ارائه تسهیلات به کسب‌وکارها از توثیق آنلاین سهام بهره می‌برند.

یوسفی‌نژاد با اشاره به اینکه سهام دارایی مالی است، بیان کرد: «سامانه ستاره نهاد زیرساختی وزارت اقتصاد برای یکپارچه‌سازی روند توثیق است که تمام نهادهای مالی و بانکی را به یکدیگر متصل می‌کند. توثیق آنلاین بیمه عمر و مصنوعات طلا در حال توسعه است و به‌زودی به صورت آزمایشی فعال می‌شود. تمامی خدمات توثیق آنلاین در سامانه ستاره در دسترس بانک‌ها، مجموعه‌های مالی و کسب‌وکارها خواهد بود.»


توثیق آنلاین دارایی‌های نامشهود در سامانه ستاره ممکن می‌شود؟


یوسفی‌نژاد با اشاره به اینکه دارایی نامشهود جنس متفاوتی دارد و بیشتر جزو دارایی‌های شرکت‌های‌ دانش‌بنیان و فناور به شمار می‌رود، گفت: «دانش فنی و برند از دارایی‌های نامشهود هستند و دارایی نامشهود نیز در روند توسعه سامانه ستاره قرار دارد. معاونت علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور در حال تدوین آیین‌نامه‌ای در این باره است تا دارایی نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزیابی و شناسایی کند و به همین دلیل ما وارد این موضوع نشده‌ایم.»

به گفته او، پس از اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور زیرساخت‌های ارزیابی دارایی نامشهود را ایجاد کند تا دارایی نامشهود یک شرکت ارزیابی و تضمین شود، در سامانه جامع وثایق نیز پذیرش خواهد شد. وزارت اقتصاد هر نوع دارایی‌ای را می‌پذیرد که نهادی بتواند آن را تضمین و قبول کند. اگر نهاد و مجموعه‌ای دارایی نامشهود را با نام دارایی ارزیابی کند و بر اساس آن اوراق یا ضمانت‌نامه منتشر کند، در سامانه ستاره نیز پذیرفته می‌شود.

دارایی‌های دیگر نیز به‌مرور به سامانه ستاره اضافه خواهند شد. پذیرش هر نوع دارایی برای وثیقه نیاز به زیرساختی دارد که برای سیستم مالی و پولی کشور قابل فهم باشد؛ زیرساختی که آن دارایی را ارزیابی کند.

یوسفی‌نژاد با بیان اینکه قبض انبار در بورس کالا و سپرده‌های کالایی از دارایی‌هایی هستند که در آینده می‌شود برای وثیقه استفاده کرد، گفت: «توثیق آنلاین سکه و ارز بحث‌های قانونی دارد و باید با واحد مرکزی هماهنگی‌هایی انجام دهیم تا دارایی‌هایی از این شکل نیز وارد سامانه ستاره شوند.»

مدیر پروژه سامانه توثیق هوشمند اظهار کرد: «علاوه‌بر معاونت علمی و فناوری، سازمان نصر تهران نیز به دنبال توثیق نرم‌افزار بود که در وزارت اقتصاد در تلاش برای یافتن راهکاری جهت تحقق آن هستیم تا نظام بانکی و مالی با هم ارتباط برقرار کنند. این موضوع از لحاظ قانونی کامل نشده و زیرساخت آن نیز باید ایجاد شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.