راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد 124 درصدی تراکنش‌های پیمان در سال 1402

گزارش سال 1402 پیمان نشان می‌دهد، یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرداخت مستقیم پیمان دانلود برنامه و بازی است که بیش از 36 درصد تراکنش‌های این حوزه را به خود اختصاص داده است

برای نخستین‌بار، امسال پیمان برآن شده تا گزارش شفافی از بازار پرداخت مستقیم (دایرکت دبیت) و همچنین عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تهیه و ارائه کند. پیمان در پاییز سال ۱۴۰۲، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که طی دو ماه شهریور و مهر حداقل، یک‌بار از کسب‌وکارهای آنلاین، خرید اینترنتی انجام داده بودند، در یک پروژه پژوهش بازار مورد بررسی قرار داد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط پیمان، در سال ۱۴۰۲، پرتکرارترین خرید مربوط به سرویس‌های اپراتوری بوده است. همچنین کاربران سادگی و راحتی استفاده از دایرکت دبیت را مهم‌ترین دلیل جذابیت آن می‌دانند.

در سال ۱۳۹۷ شرکت فرابوم با سهام‌داری مشترک توسن و چند بانک بزرگ کشور شکل گرفت. فرابوم با تمرکز بر حوزه بانکداری باز در سال ۱۳۹۸ اولین محصول خود را با نام پیمان ارائه کرد که با عنوان برداشت مستقیم به مشتریان بانک‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین خدمات می‌داد. این راهکار بومی‌سازی‌شده در ایران به این ترتیب است که در آن مشتری به بانک خود، طبق قرارداد آنلاینی که شامل سقف مبلغ و تعداد تراکنش مشخص است مجوز می‌دهد تا هزینه‌های مربوط به خدمات کسب‌و‌کارهای آنلاین و اپلیکیشن‌ها را در بازه زمانی دلخواه بر بستر امن پروتکل‌های بانکی پرداخت کند.

 از اواخر سال ۱۴۰۱ مسیر جدید پیمان به‌عنوان یک کسب‌و‌کار مستقل که به طور تخصصی روی دایرکت دبیت تمرکز دارد، شروع شد. در این مقطع، باتوجه‌به آزادی عملی که کاربر نهایی هنگام فرایند قرارداد بستن با کسب‌و‌کارهای مختلف دارد، این نتیجه‌گیری به دست آمد که در واقع خود کاربر است که فرایند پرداخت را انجام می‌دهد و ترجمه تحت اللفظی برداشت مستقیم از زبان انگلیسی به مفهوم دقیق‌تر «پرداخت مستقیم» برای این راهکار بانکی تغییر کرد.

در سال ۱۴۰۲ با اضافه‌شدن کارآفرینی نارون به نمایندگی از گروه مالی آگاه به‌عنوان سرمایه‌گذار مشترک، شرکتی مستقل تحت عنوان پیمان یکتای ماندگار با نام تجاری پیمان، ارائه‌کننده راهکار پرداخت مستقیم در کشور با شعار «پرداخت این‌بارلذت‌بخش» تشکیل شد.

پیمان با سه راهکار پرداخت آنی، دوره‌ای و شارژ خودکار به کاربران در اپلیکیشن‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین خدمات می‌دهد.  مشتریان ۱۲ بانک کشور می‌توانند با کسب‌و‌کارهای اسنپ، آسان پرداخت (آپ)، گروه هزاردستان (کافه‌بازار، بازارپی، دیوار)، اسنپ‌فود، تپسی، ایرانسل، ازکی، فیلیمو، نماوا، بلوبانک، آیتول، دیجی‌پی‌، مبین‌نت و… برای انواع خدمات پرداخت مانند کرایه تاکسی‌های اینترنتی، شارژ، سیم‌کارت اعتباری، اقساط وام و بیمه، حق اشتراک سرویس پخش فیلم و سریال، اینترنت خانگی، سفارش غذا و… پیمان ببندند.

در ادامه این مطلب، به برخی از آمارهای گزارش عملکرد پیمان نگاهی خواهیم انداخت. علاقه‌مندان برای دانلود کامل گزارش عملکرد پیمان می‌توانند روی این لینک کلیک کنند.


تراکنش‌های پیمان در یک نگاه


مجموع تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۱۲۴.۷ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱، به ۱۱۸۱۵۵۱۲ تراکنش رسیده است. همچنین مجموع مبلغ تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۲۰۴.۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به ۹۷۴۴۵۶۰۰۰۰۰۰۰ ریال رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته استفاده از دایرکت دبیت با استقبال خوبی در جامعه رو‌به‌رو شده است.

پایش رفتار کاربران پیمان حاکی از آن است که پراکندگی تراکنش‌های پرداخت مستقیم در روزهای گوناگون هفته یکسان نیست؛ به‌گونه‌ای که روزهای دوشنبه، پرتراکنش‌ترین و جمعه‌ها کم‌ تراکنش‌ترین روز‌های پیمان در طول هفته است. همچنین در طول روز نیز ساعت ۹ صبح شلوغ‌ترین ساعت از نظر تعداد تراکنش و ۴ صبح خلوت‌‌ترین ساعت است.


چرا پرداخت مستقیم برای کاربران جذاب است؟


پیمان در پاییز سال ۱۴۰۲، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که طی دو ماه شهریور و مهر حداقل، یک‌بار از کسب‌وکارهای آنلاین، خرید اینترنتی انجام داده بودند، در یک پروژه پژوهش بازار مورد بررسی قرار داد. برخی از این افراد تجربه استفاده از پرداخت مستقیم را داشتند و برخی دیگر نه. در یکی از پرسش‌ها، از افرادی که تجربه استفاده از این راهکار را داشتند، پرسیده شده بود که چه چیزی باعث شده است که از روش پرداخت دایرکت دبیت استفاده کنند؟ طبق نموداری که در ادامه می‌بینید ۴۷.۵ درصد علت استفاده از دایرکت دبیت را سادگی و راحتی استفاده می‌دانند. پاسخ‌ها را با جزئیات در نمودار زیر می‌بینید:


پرتکرارترین خریدهای مردم ایران کدام‌اند؟


یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرداخت مستقیم، خریدهای پرتکرار است؛ تراکنش‌های آنلاینی که بیشتر با آنها سروکار داریم و هر بار لازم است مسیری طولانی را برای انجام مراحل پرداخت طی کنیم. به همین دلیل و باهدف شناسایی نیاز بازار، یکی دیگر از سؤالات پژوهش انجام شده پیمان از کاربران در پاییز ۱۴۰۲، مربوط به پرتکرارترین خریدهای آنها در طول سال بود. در این پرسش که شرکت‌کنندگان امکان انتخاب حداکثر ۵ گزینه را داشتند، سرویس‌های اپراتوری، پرداخت اقساط بانکی، سفارش غذا و سوپرمارکت، کرایه تاکسی، پرداخت حق بیمه، پرداخت اجاره، اینترنت خانگی، شارژ ساختمان و حق اشتراک سرویس‌های ویدئویی به ترتیب بیشترین فراوانی را در انتخاب‌ها داشتند.


مردم  از کدام کارت بانکی بیشتر استفاده می‌کنند؟


باهدف مشخص‌شدن سهم نسبی کارت‌های بانکی گوناگون در خریدهای روزانه و تکرارشونده از افراد در پژوهش‌ پیمان درباره اینکه پرداخت هزینه‌های روزمره و پرتکرار خود را با کدام کارت انجام می‌دهند، پرسیده شد. ۲۰.۳ درصد کارت‌های بانکی که در پرداخت‌های روزمره جامعه از آنها استفاده می‌شود، متعلق به بانک ملی است و ۱۲.۵ درصد خریدها با کارت‌ بانکی ملت انجام می‌شود.

مشتریان ۱۲ بانک کشور، امکان استفاده از خدمات پرداخت مستقیم پیمان را بر روی حساب بانکی خود دارند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی بانک‌ها تعداد کارت‌های نقدی (دبیت کارت) تراکنش‌دار آنهاست. این آمار به طور رسمی هر ماه در گزارش اقتصادی شاپرک منتشر می‌شود. مطابق با آخرین نسخه از این گزارش در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۱۲ بانک طرف قرارداد پیمان، مجموعاً ۵۸.۷۲ درصد از کارت‌های نقدی تراکنش‌دار کشور را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر ۵۸.۷۲ درصد از مشتریان فعال نظام بانکی می‌توانند از سرویس پرداخت مستقیم پیمان استفاده کنند. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های پیمان در سال ۱۴۰۳، افزایش تعداد بانک‌های طرف قرارداد و در نتیجه گسترش تعداد کاربران نهایی پرداخت مستقیم در ایران است.

کاربران نهایی پرداخت مستقیم پیمان باتوجه‌به اینکه در چه بانکی حساب دارند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پایداری راهکار پرداخت مستقیم، میانگین زمان پاسخگویی بانک کاربر برای انجام تراکنش است. در سال ۱۴۰۲ این شاخص در اکثر بانک‌های طرف قرارداد پیمان بهبود داشته و میانگین زمان انجام تراکنش برای کاربر کمتر شده است. در میان بانک‌های گوناگون، بهترین عملکرد متعلق به بانک ملت بود که موفق شد میانگین زمان پاسخگویی به تراکنش‌های پرداخت مستقیم مشتریان خود را به کمتر از دو ثانیه کاهش دهد.


پیمان و کسب‌وکارها


در سال ۱۴۰۲، راهکار دایرکت دبیت پیمان در ۱۱۹ کسب‌و‌کار آنلاین به طور مستقیم قابل‌استفاده بوده است. بااین‌حال با درنظرگرفتن همکاران پیمان مانند آسان‌پرداخت، وندار و بازارپی که با استفاده از زیرساخت فنی پیمان آن را باواسطه در اختیار مشتریان، کاربران و زیرمجموعه‌های خود قرار می‌دهند، تعداد پذیرندگان پیمان از 1000 کسب‌و‌کار هم فراتر می‌رود.


کاربران از دایرکت دبیت چه استفاده‌هایی می‌کنند؟


راهکار پرداخت مستقیم پیمان در انواع کسب‌وکارهای آنلاین قابل استفاده است. پذیرندگان پیمان بر حسب نوع کسب‌و‌کار و رفتار مشتریان، مدل‌های گوناگون این راهکار را شامل پرداخت آنی، دوره‌ای و شارژ خودکار پیاده‌سازی کرده‌اند. نمودار زیر سهم تعدادی تراکنش‌های کسب‌و‌کارهای طرف قرارداد پیمان را برحسب نوع صنف نشان می‌دهد:


سهم کسب‌و‌کارها از تعداد پیمان‌های فعال


کسب‌وکارهای طرف قرارداد پیمان که راهکار پرداخت مستقیم را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند، بسته به استراتژی‌های خود، مصرف‌کنندگان نهایی را به سمت استفاده از این راهکار تشویق می‌کنند. نمودار زیر بیانگر رتبه‌بندی این کسب‌و‌کارها از نظر تعداد پیمان فعال با کاربر است. بر اساس نمودار زیر ۷۷.۷ درصد از پیمان‌های کاربران بر روی اپلیکیشن‌های گروه هزاردستان، آپ و اسنپ فعال است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید میزان زمانی که کاربر در صفحه درگاه پرداخت اینترنتی سپری می‌کند، به طور میانگین ۶۰ ثانیه است، در حالی که این زمان در پرداخت مستقیم به طور حدودی به ۳ ثانیه کاهش پیدا می‌کند به عبارتی دایرکت دبیت زمان پردازش هر تراکنش را ۵۷ ثانیه کاهش می‌دهد.


پیمان در آینده


هدف پیمان، کسب سهم بازار گسترده از پرداخت‌های غیرحضوری در کشور است و استراتژی‌های فنی، بازاریابی و توسعه کسب‌و‌کاری آن بر همین مبنا در حرکت‌اند. به دلیل بالا نبودن میزان آگاهی از مفهوم پرداخت مستقیم، برنامه‌های بازاریابی پیمان در گام اول، افزایش دانش عمومی جامعه در زمینه مفهوم دایرکت دبیت به‌عنوان یک راهکار پرداخت آنلاین امن، سریع و راحت است. همچنین برای ارائه خدمات و باکیفیت طی زمان، زیرساخت فنی سرویس در حال تقویت و توسعه است.

عقد قرارداد با بانک‌های جدید برای تحت پوشش قراردادن درصد بیشتری از حساب‌های بانکی کشور و ورود به حوزه‌های کارگزاری‌های بورس، اپراتورها، خیریه‌ها، صرافی‌های رمزارز، سرمایه‌گذاری و لندتک جز اولویت‌های توسعه کسب‌و‌کار پیمان است

1 دیدگاه
  1. علیرضا بهمنش می‌گوید

    برداشت مستقیم هنوز برای خیلی ها ناشناخته هست
    یک دلیل قرارداد های بخش کاربر میتونه باشه

    و یک دلیل هم برای عدم استقبال از این سرویس حس عدم اعتماد برای کاربران هست،
    پیشنهاد میکنم مجموعه های ارائه دهنده این سرویس پلتفرمی برای کاربران فراهم کنند که کاربر بتونه تراکنش های انجام شده رو رصد کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.