راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کسب توانایی فرایندسازی و فرایندمحور بودن با نرم‌افزار ITSM دانا پرو در پست‌بانک

پست‌بانک یک بانک دولتی در ایران است که به طور ویژه در زمینه ارائهٔ خدمات مالی و بانکداری در مناطق روستایی و کم‌برخوردار فعالیت می‌کند. این بانک فعالیت خود را از دی‌ماه 1375 آغاز کرد و در حال حاضر با بیش از 430 شعبه و 5000 باجه نمایندگی در شهرستان‌ها و روستاهای سراسر کشور انواع خدمات بانکی و مالی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ماهیت فعالیت‌های پست‌بانک بیشتر بر بانکداری خرد بر بستر الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه متمرکز است. همه افراد امکان ثبت‌نام و افتتاح حساب در پست‌بانک را دارند و مدیریت مرکزی این بانک در استان تهران قرار دارد.

پست‌بانک ایران برای مشتریان خود پست‌بانک کارت صادر می‌کند که قابلیت استفاده در شبکه‌ بانکی شتاب را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب، می‌توان از پست‌بانک کارت در دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌ها فروش، درگاه‌های خرید اینترنتی و سایر بانک‌های دولتی و خصوصی استفاده کرد.

خدمات این بانک دولتی به طور کلی به دو دسته ارزی بانکی و ریالی بانکی طبقه‌بندی می‌شود. بخش خدمات ارزی بانکی مواردی چون افتتاح حساب‌های ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی، خریدوفروش ارز، قبول و وصول چک‌های ارزی، صدور ضمانت‌نامه ارزی و دریافت تسهیلات ارزی را شامل می‌شود.

در بحث خدمات ریالی بانکی نیز امکان دسترسی به محصولات و خدمات الکترونیک، دریافت تسهیلات در قالب عقود اسلامی، دریافت خدمات از باجه‌های بانکی روستایی، صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی، دسترسی به صندوق امانات و خدمات اعتباری میسر است.


نگاهی به تجربه پست‌بانک در استفاده از نرم‌افزار دانا پرو


پست‌بانک ایران یکی از مشتریان نرم‌افزار ITSM دانا پرو است که تجربه موفقی در استفاده از این سامانه داشته است. مجتبی صباحی وش، معاون اداره کل زیرساخت و امنیت پست‌بانک ایران طی مصاحبه‌ای از تجربه موفق این بانک دولتی در استفاده از نرم‌افزار دانا پرو سخن گفت.

به گفته‌ صباحی وش، هدف اصلی پست‌بانک پس از تغییر مدیرعامل در سال 1398، خدمت‌رسانی به روستاییان و مناطق کم‌برخوردار بوده است تا بتواند بهترین خدمات و سرویس را به دورترین نقاط کشور ارائه دهد.

صباحی وش با اشاره به دلیل انتخاب نرم‌افزار دانا پرو توضیح داد: «چندین سال بود که در جستجوی یک راهکار نرم‌افزاری کارآمد، مجموعه‌های مختلفی را بررسی می‌کردیم. هدف ما این بود که توانایی فرایندسازی و فرایند محور بودن را به دست آوریم. از بین مجموعه‌های بررسی‌شده، در نهایت دانا پرو را انتخاب کردیم که خوشبختانه انتخاب خوبی بود و موفق شدیم در مسیر درستی قرار بگیریم.»

معاون اداره کل زیرساخت و امنیت پست‌بانک ایران در ادامه گفت: «مهم‌ترین ویژگی دانا پرو که ما را به انتخاب این راهکار نرم‌افزاری ترغیب کرد، حفظ محرمانگی اطلاعات بود. به هر حال دانا پرو یک نرم‌افزاری بومی است که تأییدیه‌های لازم را از مراجع ذی‌صلاح و امنیتی دریافت کرده است. مورد بعدی رضایت‌مندی بالایی بود که مشتریان این نرم‌افزار ITSM ایرانی داشتند. بر اساس بررسی‌های محوری، متوجه شدیم که اکثر مشتریان این نرم‌افزار رضایت‌مندی بسیار خوب و بالغ بر 90 درصدی دارند.»

صباحی وش در خصوص تجربه پست‌بانک اظهار داشت که در طی چند سال گذشته که از خدمات شرکت دانا پرداز قشم استفاده کردیم، شاهد پیشرفت قابل توجه این شرکت و ارتقاء سطح خدمات آن شدیم که جای تحسین دارد.

صباحی وش در پاسخ به این سوال که از کدام امکانات دانا پرو بیشتر استفاده را می‌کنید؟ توضیح داد: «در حال حاضر مجموعه‌ ما بیشترین بهره را از سیستم تیکتینگ دانا پرو دریافت می‌کند. این سیستم به ما کمک می‌کند تا درخواست‌ها و نیازهای ارائه شده از سمت مشتریان به طور کامل ثبت و گروه‌بندی شود. دانا پرو همچنین به افزایش سرعت پاسخگویی همکاران ما در بخش پشتیبانی کمک شایانی کرده است. سیستم تیکتینگ دو عملکرد صف‌بندی و اولویت‌بندی را که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ارائه می‌دهد.»

او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که نرم‌افزار دانا پرو با ثبت و نگهداری تمامی گزارش‌ها به ما کمک می‌کند تا در هر لحظه به آنها دسترسی داشته باشیم. این توانمندی باعث می‌شود تا بتوانیم در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط مدیریت، ارزیابی درستی از عملکرد نیروها داشته باشیم.


استفاده از دانا پرو به چه تغییراتی در سازمان منجر شد؟


به گفته‌ صباحی وش، پس از پیاده‌سازی نرم‌افزار ITSM دانا پرو در سازمان، گزارش‌ها به طور چشمگیری سازمان‌دهی و کاربرپسندتر شده است. به‌این‌ترتیب، مدیریت نیز پس از دریافت و مشاهده گزارش‌ها، به راحتی و در کمترین زمان می‌تواند استنتاج درستی از داده‌ها داشته باشد و با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.


بررسی عملکرد تیم پشتیبانی دانا پرداز از نگاه پست بانک


صباحی وش در این خصوص گفت: «در طول مدت همکاری ما با شرکت دانا پرداز قشم، پشتیبانی به‌موقع و مؤثر به‌جرئت یکی از نقاط قوت مهم شرکت دانا پرداز است. سیستم تیکتینگ تجاری دانا پرداز که در نرم‌افزار ITSM دانا پرو نیز به‌کار رفته است، ابتدا به صورت آزمایشی در دانا پرداز اجرایی شده است. این رویکرد باعث شده تا محصول نهایی در شرایط واقعی آزموده شده و خطاهای احتمالی آن برطرف شود.»

او در ادامه اشاره کرد: «زمان پاسخگویی تیم پشتیبانی دانا پرداز کوتاه بود که به دلیل حساسیت برخی مسائل برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود. یکی دیگر از نقاط قوی دانا پرداز در بحث پشتیبانی، انعطاف‌پذیری بالایی است که ارائه می‌دهد. با این رویکرد، مشتری چالش‌ها و نیازهای خود را مطرح می‌کند و دانا پرداز قشم از طریق کانال‌های ارتباطی مؤثر خود و باتوجه‌به نیاز مشتری با او تماس برقرار می‌کند. این رویکرد به تسریع فرایند حل‌وفصل مشکلات کمک می‌کند.»

صباحی وش در نهایت برای دانا پرداز آرزوی موفقیت کرد و اظهار امیدواری کرد که مجموعه دانا پرداز این روال مثبت و مؤثر را در سال‌های آینده نیز در پیش بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.