راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای صدور فیش‌های ریالی بدهی مالیاتی چیست؟

اخیراً برخی مدیران کسب‌وکارها از صدور فیش‌های مالیاتی با مبالغ ناچیز شکایت می‌کنند که باعث ایجاد مشکلاتی از جمله مسدودسازی حساب‌های بانکی شرکت و اعضای هیئت‌مدیره شده است. مبالغ این فیش‌ها به قدری کم است که امکان پرداخت آنها در اداره دارایی ممکن نیست اما از سوی دیگر تا این مبلغ ناچیز پرداخت نشود، مشکلات بانکی و پرداختی شرکت‌ها به قوت پابرجا می‌ماند. به گفته کارشناسان مالیاتی این مشکل مربوط به نقایص فنی است و باید توسط سازمان امور مالیاتی رفع شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صدور فیش‌های مالیاتی با مبالغ ناچیز و مشکلات بانکی ناشی از آن برای مشاغل و کسب‌وکارهای ایرانی اتفاق تازه‌ای نیست. برای مثال چندی پیش ژوبین علاقبند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اداره محترم دارایی برای یکی از شرکت‌های گروه که چند سال پیش زیان‌ده بوده هزینه‌ها را برگردانده و ۲ ریال مالیات تعیین کرده است. اجرائیه کشیده و اعضای هیئت‌مدیره را بلک‌لیست کرده است. کار همه در بانک‌ها، ثبت و غیره مسدود شده است. برای پرداخت ۲ ریال رفتیم و می‌گویند نمی‌توانیم فیش ریالی بکشیم.»

به گفته علاقبند، اداره دارایی قادر به صدور فیش ۲ ریالی نیست که این امر کار را برای ما دشوارتر ساخته است.

یک کاربر در جواب به این توئیت نوشته است: «۲ ریال مهم نیست. زیان انباشته‌ای که رد کرده‌اند، مهم است. سال بعد می‌توانستید زیان را با سود تهاتر کنید.» علاقبند در پاسخ به این اظهارنظر اعلام کرد:‌‌ «دقیقاً. کل داستان همین بود! وقتی برای ۲ ریال اجرائیه صادر می‌کنند و بلک‌لیست می‌کنند فقط به‌خاطر این است که از خیر دفاع زیان انباشته واقعی بگذری. تاسف‌باره!»

شایان شلیله فعال حوزه استارتاپی نیز در پاسخ به توئیت علاقبند نوشت: «از دو سال پیش یک مالیات ۱۲۵۰ تومانی داریم که الان ۳۵۰۰ تومان شده و هنوز پرداختش ممکن نیست؛ چون دستگاه زیر ۵ هزار تومان کارت نمی‌کشد.»

بر اساس پاسخ‌هایی که در جواب به توئیت علاقبند داده شده است، به نظر می‌رسد تعداد کسب‌وکارهایی که با فیش‌های مالیاتی چند ریالی به چالش برخورده‌اند کم نیست. حال سؤال اینجاست که چرا سازمان امور مالیاتی چنین فیش‌هایی را صادر می‌کند؟ این موضوع باعث شد که راه‌پرداخت نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیندازد.


چرا فیش‌های دو ریالی برای شرکت‌ها صادر می‌شود؟


سیاوش غیبی‌پور کارشناس مالیات در گفت‌وگو با راه‌پرداخت در خصوص صدور فیش‌های مالیاتی با مبالغ ناچیز عنوان کرد: «در زمان صدور برگ قطعی مالیات، سیستم در منابع مختلف مانند ارزش‌افزوده، عوارض، مالیات حقوق، جرائم جست‌وجو کرده و برای هر یک چند مغایرت اعلام می‌کند. این سیستم استعلام می‌گیرد و مبلغ بدهی را نشان می‌دهد که این مبلغ می‌تواند دو ریال باشد یا یک میلیارد تومان.»

به گفته او، معمولاً کسب‌وکارها برای تمدید جواز خود به سامانه کسب‌وکار مراجعه کنند. اشکال اصلی سامانه این است نوع بدهی را که مانع از صدور جواز کسب‌وکار می‌شود،‌ نشان نمی‌دهد. سازمان امور مالیاتی باید این روند را اصلاح کند.


مراجعه چندباره مشاغل به حوزه مالیاتی برای پرداخت مالیات


معمولاً کسب‌وکارها مالیات خود را به‌صورت حضوری پرداخت می‌کنند؛ اما پس از گذشت چند ماه سامانه خبر از وجود یک بدهی سه ریالی می‌دهد. غیبی‌پور دراین‌خصوص گفت: «این بدهی، مبلغ مابه‌التفاوت است. اصلاحاتی که سازمان امور مالیاتی انجام می‌دهد پس از قطعی شدن مبلغ و پرداخت آن توسط کسب‌وکار اعمال می‌شود. بسیاری از مشاغل درگیر این مشکل هستند و برای رفع آن مجبور به مراجعه دوباره به حوزه مالیاتی هستند.»

به گفته این کارشناس مالیاتی،‌ در برخی موارد برگه مطالبه ارزش‌افزوده برای کسب‌وکارها دو بار صادر می‌شود و کسب‌وکار مجبور به ثبت اعتراض می‌شود؛ چراکه در صورت عدم ثبت اعتراض، مشمول جرائم می‌شود.

این ماجراها نشان می‌دهد که روند صدور مجدد اوراق در سازمان امور مالیاتی نیاز به تجدیدنظر دارد تا اوراقی جدیدی برای یک ریال و دو ریال بدهی صادر نشود و کسب‌وکارها و مشاغل بدون چالش اضافه به فعالیت خود ادامه دهند.


راهی برای حل مشکل صدور فیش مالیاتی چند ریالی وجود دارد؟


در حال حاضر اکثر کارهای کسب‌وکاری از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود که یکی از آنها درگاه ملی مجوزهاست. به گفته غیبی‌پور، استعلام در این درگاه مشکل مالیاتی را نشان می‌دهد؛ اما جزئیاتی به کسب‌وکار ارائه داده نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر دقیقاً مشخص نیست که این بدهی متعلق به کدام سازمان یا نهاد است که این مشکل نیز نیاز به اصلاح دارد.

کسب‌وکارها برای رفع این مشکل و تشخیص سازمانی که به آن بدهکار هستند باید به حوزه مالیاتی خود مراجعه کنند و درخواست تسویه اوراق را بدهند. یک راه‌حل ساده برای جلوگیری از صدور فیش‌های مالیاتی چند ریالی و جلوگیری از ایجاد چالش برای کسب‌وکارها در اوضاع اقتصادی فعلی، تعیین مرز یا حد برای مبالغ مالیاتی است، بدین ترتیب صرف مبالغ جزئی مشکلی برای کسب‌وکارها پیش نمی‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.