پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سامانه خودنویس؛ رفاه حال مستاجران یا منبع درآمد دولت؟
وزارت راه و شهرسازی سال گذشته اعلام کرد که ازاینپس ثبت قرارداد اجاره برای دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس الزامی شده است. این سامانه که هدف از راه اندازی آن «رفاه حال مستأجران و نظارت و کنترل قیمت مسکن» عنوان شد، قرار است دست دلالان و سوداگرانی که در افزایش قیمت اجارهها نقش دارند را کوتاه کند. فعالیت خودنویس از بهمن سال گذشته بهصورت رسمی آغاز شد و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی عقد قرارداد اجاره مسکن در خودنویس باید بهصورت کاملاً رایگان انجام شود. اما این سامانه در عمل نه مستاجران را راضی کرده و نه صاحبان خانهها و نه املاکیها را. راهپرداخت به این بهانه روند کار خودنویس و مشکلات این سامانه را بررسی کرده است.
روند ثبتنام در خودنویس چگونه است؟
اگر مستأجر یا موجر هستید، برای دریافت کد رهگیری باید در سامانه خودنویس حساب کاربری داشته باشید و برای ایجاد حساب کاربری احراز هویت شوید. پس از مراجعه به سامانه خودنویس گزینه ورود را انتخاب کنید که در سمت چپ نوار بالای سامانه قرار دارد، در مرحله بعدی باید نقش خود بهعنوان فرد حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید که در این مرحله به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتقل میشوید. اگر برای اولینبار است که وارد پنجره خدمات دولت میشوید باید اطلاعات شخصی خود را در این سامانه وارد کنید تا احراز هویت شوید.
پس از ورود به پنجره ملی خدمات هوشمند و ثبت شماره همراه و کد امنیتی در بخش مدیریت قراردادها امکان ایجاد قرارداد برای املاک وجود دارد.
گزینه ایجاد قرارداد در صفحه اول سامانه خودنویس قرار دارد و میتوانید پس از ورود به حساب کاربری خود، قرارداد اجاره رایگان ثبت کنید. مدارک موردنیاز برای ثبت قرارداد شامل شناسنامه طرفین قرارداد، سند، کد پستی و قبوض ملک مورد اجاره میشود. ملک مورد اجاره حتماً باید در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت شده باشد. همچنین حداقل یک شاهد از طرف موجر و یک شاهد از طرف مستأجر باید به سامانه معرفی شود. کد رهگیری پس از امضای طرفین قرارداد و امضای شاهدان بهصورت خودکار صادر میشود.
البته این توضیحات بر اساس مطالبی است که در سامانه خودنویس ثبت شده اما پیگیری های راه پرداخت نشان می دهد طیکردن این مراحل بهسادگی و راحتی که گفته شده، نیست. بسیاری از کاربران از قطعیهای مکرر خودنویس، طیکردن مراحل متعدد و ارجاع به سامانههای مختلف شکایت دارند. از سوی دیگر مشاوران املاک نگران افزایش نرخ کلاهبرداری و ازدستدادن شغلشان هستند. به نظر میرسد برخلاف ادعای وزارت راه و شهرسازی فرایند دریافت کد رهگیری بهصورت رایگان نیز انجام نمیشود و در مراحلی کاربران مجبور به پرداخت وجه هستند.
مشکلات و اختلالات خودنویس
از زمان راه اندازی سامانه خودنویس تاکنون کاربران از قطعیهای مکرر آن شکایت دارند. این اختلالات روند احراز هویت برای دو طرف و شاهدان آنها را تبدیل به پروسهای طولانی میکند.
از سوی دیگر از زمان فعالیت آن کلاهبرداری در حوزه قراردادهای مسکن تغییری نکرده است. به گفته یک مشاور املاک، زمانی که این کار در آژانس املاک انجام میشد هر دو طرف با خیال راحت روند را طی میکردند چرا که مشاور املاک امین هر دو طرف به شمار میرفت.
این مشاور املاک معتقد است، «سامانه خودنویس در حال حاضر تنها برای اجاره فعال شده و درصورتیکه بخش فروش ملک نیز راهاندازی شود نهتنها کلاهبرداری افزایش مییابد؛ بلکه قیمتها نیز از کنترل خارج میشود؛ چراکه مالک باتوجهبه نیاز قیمت میدهد و مستأجر نیز باتوجهبه توان مالی خود خانه میگیرد.»
یک فعال حوزه املاک دیگر نیز میگوید: «سامانه خودنویس تازه آمده؛ اما تجربه نشان داده که تأثیر منفی خواهد داشت و مشکلات زیادی ایجاد میکند. تنظیم قرارداد قانونی نیاز به تخصص دارد، وقتی مالک و مستأجر قرارداد را خودشان تنظیم میکنند برخی موارد از قلم میافتد و امکان سوءاستفاده وجود دارد. »
مشاوران املاک ادعا میکنند، سامانه خودنویس تأثیر منفی بر کسبوکارهای حوزه املاک خواهد داشت. وقتی مستأجر و مالک قرارداد میبندند، مشاور املاک قیمت را تنظیم میکند. وقتی این واسطه حذف میشود روند کار سخت و از کنترل خارج میشود؛ چراکه صاحبملک میتواند با هر قیمتی که دوست دارد قرارداد ببندد و مستأجر نیز مجبور به پرداخت میشود؛ بدینترتیب نرخ قیمت یک منطقه بدون هیچ قانون و نظارتی بالا میرود.
تأثیر سامانه خودنویس بر کسبوکار آژانسهای املاک
از دیگر دغدغههای مشاوران املاک این است که پیشازاین آژانسهای املاک وارد سامانه ثبتاسناد و املاک میشدند و پس از ثبت مشخصات قرارداد، کد رهگیری میگرفتند. این سامانه نیز پر از ایراد و اشکال بود و کار با آن دشوار بود. آژانس املاک برای دریافت کد رهگیری باید ۹ درصد ارزشافزوده بر اساس نرخ کمیسیون تعرفهای به صندوق دولت پرداخت میکرد. بسیاری فکر میکنند که این مبلغ به آژانس میرسد؛ اما اینگونه نیست.
نرخ تعرفه یا نرخ مصوب وزارت بازرگانی برای اجاره برابر با اجارهبهای ۷.۵ روز است که هر دو طرف قرارداد دریافت میشود. البته این نرخ معمولاً رعایت نمیشد و آژانسها اجارهبهای ۱۰ روز ملک را از دو طرف قرارداد میگرفتند.
چرا صاحبان ملک از ارائه کد رهگیری به مستاجران طفره میروند؟
این سامانه برای مستاجران نیز دردسرهایی ایجاد کرده است. طبق پرس و جویی که راه پرداخت از برخی مستاجران داشته، در فرایند فعلی صاحبان ملک از ثبت قرارداد اجاره اجتناب میکنند چراکه میترسند با ثبت اطلاعاتشان در سامانه مجبور به پرداخت مالیات شوند. در حالی که مستأجران برای دلایل متنوعی از جمله ثبت درخواست وام ودیعه مسکن، ثبتنام مدرسه فرزندان، دریافت جواز کسبوکار، ثبت شماره خودرو و… به کد رهگیری نیاز دارند.
تا قبل از این املاکی ها از طریق سامانه خودشان کد رهگیری قرارداد را دریافت کرده و به مستاجران میدادند اما اکنون مستاجر و صاحب خانه خودشان از طریق سامانه خودنویس باید کد رهگیری دریافت کنند. صاحبان خانه هم چون در پنجره ملی خدمات دولت باید اطلاعات دارایی و قرارداد اجاره را ثبت کند از ترس وضع مالیات بر درآمد(دریافت اجاره) تمایلی به دریافت کد رهگیری ندارد. یعنی مستاجر هم باید کمیسیون املاک را پرداخت و هم کد رهگیری نداشته باشد.
جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با راهپرداخت این فرار مالیاتی را عمومی میداند و معتقد است به سامانه خودنویس ربطی ندارد. او عنوان کرد: «ارائه برخی خدمات منوط به دریافت کد رهگیری است؛ بنابراین مالکان تخلف انجام میدهند. بحث فرار مالیاتی در تمام اصناف وجود دارد، برخی از طلافروشیها و رستورانها نیز از مشتریان میخواهند که مبلغ را برای آنها کارت به کارت کنند و از دستگاه پوز کسبوکار استفاده نکنند. کسانی که کار تجاری میکنند باید متناسب با درآمدش مالیات پرداخت کند، به همان صورتی که مالیات یک کارمند از حقوقش کم میشود. وزارت راه و قانونگذار باید به سمت بروند که اخذ این کد اجباری شود. نهادهای متولی باید با این تخلفها برخورد کنند.»
از قطعی خودنویس تا دریافت هزینه
او هدف از راهاندازی سامانه خودنویس جلوگیری از تقاضای کاذب، قیمتگذاریهای غیرمتعارف و عقد قراردادهای سوری در بازار مسکن عنوان کرد. به گفته او ملکهایی که در پلتفرمها آگهی میشوند باید واقعی باشد و راستیآزمایی شده باشد تا یک دلال بهراحتی نتواند آگهی جعلی منتشر کند و باعث ایجاد التهاب در بازار شود. مزایای این سامانه درنهایت برای مردم است، افرادی مانعتراشی میکنند که این فرایند باعث بهخطرافتادن منافع آنها شده است. اشکالاتی در این فرایند وجود دارد که باید رفع شود. منافع خودنویس برای مردم عادی بیشتر است.
موحد در خصوص قطعی سامانه خودنویس بیان کرد: «این سامانه برای راستیآزمایی کاربران اطلاعات ورودی را با سامانههای ملی دیگر مانند ثبتاحوال، سامانه ملی املاک و اسکان، شرکت ملی پست و… در لحظه و برخط چک میکند. اگر یکی از این سامانهها دچار اختلال شود، کاربران در زمان ثبت اطلاعات با مشکل مواجه میشوند. پایداری سرویس باید در دستور کار باشد تا مشکلات آن هرچه سریعتر رفع شود.»
او در پاسخ به این که پرسش که برخلاف ادعای وزارت راه و شهرسازی سامانه خودنویس از کاربران هزینه دریافت میکند، اظهار کرد: «ثبت قرارداد کاملاً رایگان است و اگر هزینهای از کاربر گرفته میشود مصادیق آن ذکر میشود. برای مثال ممکن است کاربر احراز هویت مکانی نشده باشد که این کار توسط شرکت ملی پست انجام میشود و طبیعتاً هزینهای باید برای آن پرداخت شود. این هزینه ربطی به خودنویس ندارد.»
خودنویس بهبود مییابد یا جایگزین میشود؟
سامانه قبلی دریافت کد رهگیری برای املاک کاربرد زیادی داشته اما مستاجران و صاحبان خانه در آن سهیم نبودند و نقشی نداشتند. شاید دلیل راهاندازی خودنویس نیز رفع اشکالات سامانه قبلی باشد. انتقادات از سامانه خودنویس زیاد است و فصل جابهجایی مستأجران نزدیک. اگر وزارت راه و شهرسازی مشکلات این سامانه را بهزودی رفع نکند، بخش بزرگی از جامعه درگیر مشکل خواهند شد. امید میرود وزارت راه و شهرسازی بهجای جایگزینکردن سامانه خودنویس با یک سامانه دیگر، مشکلات آن را رفع کند. خصوصا که همین هفته وزارت شهرسازی اعلام کرد که از خرداد این سامانه برای ثبت قرارداد خرید و فروش هم فعال خواهد شد و اگر این مشکلات سرجای خود بماند در آن حوزه هم تسری مییابد.
مشکلات سامانه خودنویس چیست؟
با سلام و عرض ادب
بزرگ ترین مشکل قرارداد کدرهگیری رایگان در سامانه خود نویس چیست؟
مشکلات قرار داد کدرهگیری در سامانه خود نویس چیست؟
مشکلات قرار داد کدرهگیری در سامانه خود نویس چیست؟
تحلیل گر : مهندس مهدی ظفریاری نژاد مشاور املاک سعادت مشهد مقدس 1403.3.9
از نظر بنده نکات مهمی در این سامانه خود نویس وجود دارد، که باید اول طراحان و ناظران و مدیران این سامانه و بعد هم همکاران مشاور املاک و در نهایت مردم کشور نیز از این نقاط و مشکل اساسی اطلاع داشته باشند.
1-عدم احزار هویت واقعی طرفین قرارداد ( هر فردی بجای دیگری قرار داد میتواند ثبت کند فقط دسترسی یک لحظه به یک اس ام اس لازم است)
اعتبار اجاره نامه با کدرهگیری رایگان در سامانه خود نویس با سیم کارت
اعتبار اجاره نامه با کدرهگیری رایگان در سامانه خود نویس با سیم کارت
2– عدم احزار مالکیت واقعی ( هر فردی خودش مالک معرفی میکند و یا مستاجر یک ملکی خودش معرفی میکند به کافی نت کجاست؟ معیار بازید از ملک و تطابق مدارک مالکیتی و ، اصلا چنین خانه در واقعیت وجود دارد ؟ و یا با چنین مشخصاتی و یا فقط با یک تایید کد پستی از اداره پستبا 50 هزار تومانی و یک قرارداد رایگان در کافی نت آغاز کلاهبرداری میلیاردی بوده ایست؟ و کلاهبرداری سریالی بوده است؟)
کلاهبرداری= در سامانه خود نویس با کدرهگیری رایگان !!
کلاهبرداری= در سامانه خود نویس با کدرهگیری رایگان !!
3- هدف اصلی سامانه خود نویس نظارت و کنترل بازار معاملات و مسکن بوده است ؟ ولی حالا عدم نظارت قیمت ملک ، حالا افزایش اجاره یا فروش قرار داد خیلی راحت شده است مالک میگوید فلان قیمت خواستی بریم کافی نت نخواستی هم خودت تنها برو کافی نت! ( کجاست نظارت قیمتی و نرم افزار و تعزیرات و پلمپ تا به امروز چند کافی نت و یا چه تعداد مالک و قرارداد به خاطر عدم رعایت قیمت افزایش اجاره را پلمپ و جریمه کرده اید ، روی این نوع قرارداد هیچ گونه نظارات در واقعیت وجود ندارد هم روی قیمت این قرار دادها و هم روی موضوعات و اصالت و صحت قرار دادها ، خواستید بیاید با هم بریم ، هر کافی نت د سطح شهر مشهد و تهران و کشور و… یک خانه به قیمت 100 میلیاری اجاره کن فقط 100 تومن پول کمیسیون بده و در کمتر از20 دقیقه بدون بازید ملک و…، یک قرار داد ثبت میشود و از نظر قیمتی کمیسیون و رایگان رایگان و مفت مفت است ، ولی درآ ینده باید چندین برابر پول دادگاه بدهی هفته و ماها وقت وزمان پیگیری پرونده شکایت درمراجع قضایی میشود )
قیمت غیر واقعی اجاره مسکن در قرار داد های سامانه خود نویس
قیمت غیر واقعی اجاره مسکن در قرار داد های سامانه خود نویس
4- به زودی سامانه خود نویس به سامانه مفت نویس و یا سامانه الکی نویس و یا سامانه اشتباه نویش و سامانه کلاهبرداری نویس و سامانه آغازه دعاوی ملکی شناخت خواهد شد، چرا که، وقتی یک قرارداد با قیمت کمتر از 200 هزارتومان توسط کافی نت ها با هر مشخصاتی دوستداری بنویس اصلا خانه بازید شده و یا اصلاخانه وجود دارد و ایا اصلا متن قرار داد برای طرفین خوانده شده ،کجاست جایگاه دستگاه نظارات واقعی و در کف بازار مسکن ، و یا توسط مردم عادی که برای اولین باره خودشان دست به قرارداد شده اند ،نوشته میشود،افردی که اطلاعات حقوقی بیشتری دارد، دستش برای کلاهبرداری بازتراست و می تواند بعضی آیتم هار رو به نفع خودش پر کند و یا حتی ایتم غیر واقعی تنظیم کند ( کد پستی جعلی و.. ) ویا مثلا قیمت متراژ و یا امکانات و آخرش مستاجر و مالک وخریدار و یا فروشنده که خودش اطلاعات حقوقی وفنی و سیستمی ندارد و مشاوری هم ندارد، اون متن قرارداد را بدون خواندن و تفهیم قانونی تایید کند با یک اس ام اس ( بارها افرادی در تمام محله دیدم که بدو ن اطلاع مالک قرارداد زدن و مالک بنده خدا هنوز متن قرارداد ندیده گفت برای اینکه رایگان فعلا بهتر است ولی اخر عاقبت برای یک اختلاف متوجه شده طرف قیمت کمتر تنظیم کرده و یا قرار داد برای چند ساله اجاره تنظیم کرده است و او نیز تایید کرده است!!!)
مشکلات سامانه خود نویس چیست؟
مشکلات سامانه خود نویس چیست؟
5-کجا دنیا امنیت معاملات مسکن و بازاراملاک رو به یک سامانه مجازی و آزمایشی می سپارند و اون را هم با کاربرانی نا آشنا که هنوز مردم عادی فرق عقد لازم و جایز و یا حتی فرق رهن و قرض الحسنه را نمی دانند و یا اصلا نمیدانند چه را تایید کرده اند و در صورت بروز اختلاف چه باید کرد؟ .( مثل اینکه دست یک نوزاد تیغ بدهی و بگویی رایگان است)
کلاهبرداری با قولنامه رایگان در بستر سامانه خود نویس
کلاهبرداری با قولنامه رایگان در بستر سامانه خود نویس
6- امروز هر فردی با استفاده از این سامانه می توان محل سکونت خودش غیر واقعی اعلام کند و کسی هم متوجه غیرواقعی بودن این محل سکونت نشود و باعث بسیاری ازآغاز کلاهبرداری و شرکتها و مجوزهای و قرار دادهای فیک و غیر واقعی میشود.( امروز بزرگ ترین مشکل ایران عدم احزارسکونت دقیق افراد است مخصوص در شهر های مثل مشهد که طرف اتباع محل سکونتش و کارش اصلا مشخص نیست و این سامانه چه تدابیری برای احزارسکونت اتباع و معاملات این افراد دارد و اصلا اداره اتباع به این موضوع احزارسکونت اتباع و محل اقامت و محل کار و تعداد مجاز خانواده و متن قرارداد کدرهگیری ، اهمیتی و الزامی میدهد و یا نه امروز بیشتر معاملات اتباع دست نویس و بین خودشان است در واقعیت بازار فعلی اصلا نظارتی روی قرار داد اتباع وجود ندارد و جالب اینکه هیچ اداره ای نیز از اتباع خارجی قرار داد کدرهگیری برای معاملات نمی خواهد و ولی از یک خانواده ایرانی وجوان ایرانی برای یک ثبت نام مدرسه و وام باید قرارداد کدرهگیری بگیرند!!!)
7-امروز همه ما می دانیم که افرادی هستند ، که مدارک هویتی خودشان به خاطر دام اعتیاد و گرفتاری مالی به افرادی سوو استفاده گر واگذار میکنند و درنهایت تهیه یک سیم کارت و نوشتن قرارداد بسیار راحت است با هزینه کمتر از 1 میلیون حالا کجاست نظارت و احزار هویت و مالکیت؟؟( بروید از کارت ملی فروشی برای دلار دولتی گرفتن تا بحث کارت ملی ثبت نام خودرو و… کمی تحقیق کنید )
8-بحث افزایش کلاهبرداری و خیانت در خانواده مخصوص اینکه با وضعیت اقتصادی فعلی اختلافات خانوادگی بسیار است و با کوچکترین اختلاف طرفین در صدد سوء استفاده از مدارک هویت و مخصوص سیم کارت و مدارک مالکیتی میشوند ( مثل همون داستان خانمی دوتا شوهر داشته، اولی به صورت غیابی و با سیم کارت دوم ومخقی شوهرش طلاق غیابی داده و … حالا بحث ملک از این بدتر است حلا باید سیم کارت کجا شب بزاری بعد بخوابی !!)
اعتباراجاره نامه رایگان چقدراست؟
اعتباراجاره نامه رایگان چقدراست؟
9- آمارهای کوچک و اطلاعات اشتباه در سامانه خود نویس باعث تصیمات و اشتباه بزرگتری در ساسیات های کلان مسکن میشوند( بسیاری از قرارداد کد رهگیری مردم فیک واشتباه و بدون نظارات هستند)
متاسفانه در کشور ایران همه نوع امکانات و تکنولوژی وجود دارد و حتی افراد متخصص و در تمام دنیا برای انجام کارهای و نیاز های مردم در بستر فناوری اطلاعات با امنیت کامل و متخصصان همون حوزه و در سریعترین زمان انجام میشود، ولی در این سامانه خود نویس باید مالک ، مستاجر بروند در دو سامانه درگاه ملی دولت جمیل و احزار هویت و سامانه اسکان و… ثبت نام کنند، خوب با این موضوع پیچیده چنین قراردادهای متقاضیان خودشان از دست میدهد ،حالا ترس مردم از بحث نامشخص این سامان ه خود نویس مثل بحث مالیات منافع اجاره و مالیات خانه خالی، بر مالیات خانه های گران قیمت دارایی و یا بحث دهک بندی خانواده و تاثیر در بخش حمایت های دولتی خانواده مثل یارانه و بیمه حمایتی و با طرح حمایتی زمین و خانه و خودرو و وام حمایتی و… هم کاملا نامشخص است )
مالیات اجاره نامه رایگان و عدم شفافیت در سامانه خود نویس
مالیات اجاره نامه رایگان و عدم شفافیت در سامانه خود نویس
10 – مهمترین مشکل سامانه خود نویس فقط مشهد فقط 17 هزار مجوز املاک تا به امروز و بیشتر صادر شده و در کشور هم بیشتر 200 هزار مجوز املاک این افراد که توسط خود دولت محترم و دستگاه دولتی آموزش دیده اند و طی سالها مهارت وتخصص دراین حوز دریافت کرده اند از تجارب فنی تا حقوقی وهر کدام خانواده دارند و برای امرار معاش خود و خانواده این شغل را انتخاب کردند ، حالا به کدام امید رفتن جواز کسب دریافت کرده اند ؟. سرمایه مالی اجاره مغازه و جانی ودانش خودشان دراین شغل گذاشتند ؟؟ حالا به جای اینکه سامانه ایجاد شود که باعث افزایش درآمد و افزایش انگیزه برای دریافت مجوز و رعایت قانون و اجرای قانون و افزایش نظم جامع و افزایش امنیت سرمایه مالی وجانی مردم شود، سامانه ایجاد شده است که در دسترس همه مردم عادی است این بزرگ ترین اشتباه اقتصادی، امنیتی و سیاسی میباشد.( گاهی ایدهای رایگان باعث دردسرهای بزرگترمیشود و در کجای دنیا امروز و کدام کشور میتوان حوزه مشاورین املاک را حذف کرد !!!در تمام حوزه ها مشاوره وجود دارند و کارمزد متناسبی هم مشخص است و به تخصص و مهارات اهمیت می دهند )
11-وقتی در مشهد و کشور ، توانایی کنترل قیمتی بازار مسکن واجاره بها و مدیریت دفتر املاک در کشور بیشتر از 200 هزار و در مشهد فقط بیشتر از 17 هزار عضو مجاز به غیر ار املاک بدون مجوز و اگر هر دفتر املاک فقط یک مباشران داشته باشد جمعش در کشور میشود 400 هزار مشاور املاک حالا هر کدام خانواده دارد در نهایت تقریبا 1 میلیون نفر خانوده بزرگ املاک را نمی توانید قیمت بازار مسکن مدیریت کنید، حالا بعد میخواهید توسط 85 میلیون جمعیت بازارقیمت اجاره بها و قیمت فروش و امنیت معاملات را نظارت و مدیریت کنید !!!!واقعا جای تعجب دارد وقتی توانایی استخدام دائم و با امتیاز شغلی حداقل300 بازرسان تخصصی در صنف املاک در ایران ندارید. چگونه میخواهید 85 میلیون جمعیت که خودشان قرارداد تنظیم میکنند را کنترل کنید، حالا بنده فقط داخل کشور در نظر گرفتم درصورتی درآینده حتما با اضافه شدن ایتم خرید و فروش املاک به سامانه خود نویس ، هک های و بدافزار های که اهداف انتقال مالکیت دارد ولی درشکل مختلف به صورت بازی روی گوشی اندروید زیاد میشود و ترویستهای خارجی درصد نفوذ و ایجاد تغییراتی دراین سامانه و سوءاستفاده ازاین اطلاعات حساس میشوند.( مخصوص اینکه هزینه مسکن خانواده ایرانی حداقل 50 تا 60 درصد درآمد خانواده را به خود قرارداد است)
مشاورین املاک مورد اعتماد و معتبر در کشور
مشاورین املاک مورد اعتماد و معتبر در کشور
12-اصلا بایگانی این اطلاعات کجاست ؟ و درصورت هک این اطلاعات و زیر ساخت چگونه باید قرارداد افراد ثابت شود، در نهایت بایگانی فیزیکی از این اطلاعات در هر محله وجود داشته باشد، مثل دفاتر اداره ثبت اسناد ودرصورت اختلاف بی ن طرفین و یا بحث کلاهبرداری و عدم وجود ملک و مدعی مالکیتی و… و نیاز به کارشناسی خط باید این مدارک ارائه شود و یا در صورت نیاز افراد نسخه المثنی در صورت مفقودی باید یک برگ فیزیکی جایی بایگانی شود، بحث مالکیتی است و سالها و قرنها از قدیم بحث مالکیت حتی در شهر بابل هم در لوحه های گلی نوشته میشوده چون مهم بوده است. متاسفانه امروز در برخی منطقه شهر ایران قیمت رهن خانه به اندازه قیمت خرید یک ملک در محل متوسط شهر است، حالا در صورت اختلاف در سامانه و هک و یا … مردم به کجا بروند وادعای مالکیت و یا ادعای مالی و حقوق قرارداد اجاره و خریدو… خودشان اثبات کنند.( متاسفانه امروزه ما در جنگ همه جانبه هستیم ،از اقتصادی، سیاسی و.. فناوری اطلاعات در جنگ هستیم ، مثل بحث پمپ بنزین و یا هک سامانه ثنا و…)
معایب قرارداد های رایگان در سامانه خود نویس
معایب قرارداد های رایگان در سامانه خود نویس
در نهایت قبل از ایجاد هر طرح و سامانه باید مشورت کرد نه بعد از ایجاد آن حالا باید با ادامه این مسیر که انجام شده ،منتظر تعداد زیادی از پرونده های کلاهبردی و…بود و )مثل کلاهبرداری از مستاجران بدبخت با اجاره نامه فیک متاسفانه احراز هویت در این سامانه وجود ندارد و با اطلاعات فیک (شماره شبا و شماره کارت) با کد پستی قلابی میتوان اطلاعات خود را ثبت کرده و در کمال تاسف این دادهها پذیرفته میشود( درصورت کلاهبرداری هم مسئولیتی سامانه مذکور ندارد)
13-در آینده نزدیک ، نیز تعداد شکایت های در مورد پرونده ملکی 100 درصد 100 افزایش خواهد داشت و قوه قضایی درگیر پروندهای با موضوعاتی ناچیزی یا کلاهبرداری کلان سریالی ملکی میشود که حتی طرف در ایران نیست و این خود عامل شکل گیری درعرف های میشود و ممکن اتفاقات ناگوار تری را نیز رقم بزند، چرا که فردی که توان مالی خود را یم شبه از دست داده است و حال توان مالی حتی یک شکایت کوچک ندارد، حالا در یک کلاهبرداری در شکل قانونی گرفتار شده است، چون اطلاع کافی نداشته و در صورت ضعف در اراده و با بدون مشورت ممکن است به اشتباهاتی و تصمیمات اشتباه بگیرید، ازانواع ضرب ، جرح تا بحث قتل نیز افزایش پیدا میکند، چون بحث مالکیتی ملک هیچ وقت درایران جای کوتاه آمدن نداشته است .
دعوی ملکی اجاره نامه رایگان چیست؟
دعوی ملکی اجاره نامه رایگان چیست؟
درنهایت از نظر اولین کاری که باید انجام شود ، سامانه خودنویس اول اسم این سامانه را تغیر دهد و بشود سامانه معاملات املاک کشور و دوم هم فقط به مشاوران املاک دارای مجوز معتبر دسترسی داده شود و این مشاوران هم باید آموزش لازم و کوتاه توسط اتحادیه ها دیده باشند و نظارت مستمری هم به صورت فیزیکی و هم مجازی رو تمام قرارداد باشد( با جذب بازرسان متخصص دراین حوزه که آموزش لازم دیده انده) و بحث احزار هویت توسط اثر انگشت و کارت ملی هوشمند و تصویر صورت و مشاورین املاک انجام شود، بحث احزار مالکیت باید با اتصال با اداره ثبت و سایر ادرات برای مدارک سند و با بازید مشاورین املاک و تطابق مدارک و ملک انجام شود و در محله با مدارک قولنامه مثل سابق مشاوراملاک دقت کنند وبحث قیمت قرار داد رایگان باید حذف شود ، کدام سامانه و طرحی اقتصادی در دنیا توانسته رایگان پیشرفت کند و یا اصلا به صرفه باشد ، بهتر حداقل مبلغ مشخص شود و جهت ترقیب و اشتیاق به همکاری و استفاده مشاورین املاک از این سامانه باید ، مبلغ مالیات ارزش افزوده طرفین قرارداد اول از مالک و مستاجر به صورت الکترونیکی توسط سامانه دریافت شود ، در نهایت مشاورین املاک فقط مالیات درآمد خودش بدهند و مالیات ارزش افزوده که متعلق به مردم از صنف مشاورین املاک حذف شود و کمک حمایت دولت مثل بیمه برای مشاورین املاک که باعث اشتیاق مشاورین املاک کشور به رعایت قوانین و شیوه تنظیم قرارداد کدرهگیری سیستمی شود.
در نهایت تمام موارد فوق نیاز مند افردی متخصص و متسلط و با تجربه در این حوزه است که در تعامل با تمام دستگاه اجرای کشور ومطابق با برنامه مدیریت بازار مسکن از بحث ابتدای نیاز سنجی و مشکل سنجی تا بحث قیمت گذاری در فروش که تاثیر قاطعی رو قیمت اجاره دارد و بحث هدایت سرمایه های از بازار مسکن و خانه مصرفی قدیمی و دلالی به بازار تولید مسکن جدید و مقاوم و… پیگیر این امور باشد و استمرار داشته باشد ، تا دیگر در کشور مشکل مسکن نا ایمن و قدیمی و گران قیمت و دور از توان مالی مردم را نداشته باشیم.
اجاره نامه رایگان معایب آن چیست؟
اجاره نامه رایگان معایب آن چیست؟
توضیحات کاملتر بخش دوم
بنده به عنوان یک مشاور املاک تخصصی که چند سال با تجربه بررسی بیشتر از چند هزار دفتراملاک در سطح شهر مشهد که به عنوان یکی از بازرسان سابق بوده ام تمام قراردادها ملکی همکاران رو هم بررسی میکردم ، جهت آموزش نکات مهم و ضعف قراردادهای از نظر اصول اولیه و افزایش دانش بروز همکاران از طریق همفکری همکاران در نهایت موجب افزایش امنیت معاملات مسکن در بازار مسکن ، طبق تحقیق بنده سامانه مذکور دارای مزیت ها و معایب بسیار بزرگ میباشد .
این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده 18قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است:
در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید،فروش، پیش خرید،پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاههای مشاوران املاک توسط بنگاهها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاههای مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجارهی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجرمیتوانند قرارداد اجارهی واحد مسکونی مورد معاملهی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخهی الکترونیکی آن رادریافت کنند. در آیندهای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که انواع
قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، درهمین سامانه انجام دهند
نکات حائز اهمیت قرارداد های کد رهگیری رایگان چیست؟ و فرق قرارداد های کدرهگیری مشاوران املاک معتبر با و قرارداد های کدرهگیری رایگان چیست ؟ بابا بارها گفتند هر گردی را گردو نیست
شغل مشاور املاک و بحث تنظیم قرار داد یک تخصص ویژه است که حتی تمام مشاوران املاک دنیا باید این دوره سخت را آموزش ببینند و با اصلاحات ملکی بحث های حقوقی و بحث فنی یاد بگیرند و بعد از امتحان تخصصی از اداره ثبت و اسناد این گواهی تخصصی را دریافت میکنند و بعد از ثبت نام مالیات و عدم سوء سابقه کلاهبرداری و.. و عدم اعتیاد به مواد مخدر و صلاحت رفتاری و اخلاقی و بررسی وتایید مکان کار ،توسط پلیس اداره اماکن و دارا بودن امکانات لازم و گرفتن تعهدات و وظایف صنفی بعد جواز مشاوران املاک صادر میشود و توانایی تنظیم قرار داد ملکی رو دارند و با نظارت و بازرسی دوره ای از دفاتر املاک انجام میشود و حتی در بحث شکایتهای مردمی از مشاوران املاک حتی گاهی متن قرارداد نوع قرارداد، کلمات و خط و بسیاری مدارک مالی به صورت تخصصی و حتی گاهی نامحسوس تحقیق و بررسی و گزارش کاملا دقیق از وضعیت دفتراملاک مورد شکایت به تمام مراجع که لازم است اعلام میشود، که بنده بسیاری موارد این مراحل را خلاصه گفتم ، تمام این موارد فوق در دنیا جهت تامین امنیت معاملات است تا سرمایه مالی مردم حفظ شود و این در تمام دنیا یک قانون اول برای مشاوران املاک و امنیت معاملات مسکن میباشد .
در نهایت هر مشاور املاک که کدرهگیری تنظیم میکند دارای مشخصه شماره صنفی خاص خودش در قرار داد است و9 دهم درصد هزینه دریافتی را به دولت مالیات میدهد و به غیر از مالیات درامد سنگین و.. مسئولیت تمام قرار داد با مشاور املاک تنظیم کننده قرار داد است یعنی اول اطلاع حقوقی و فنی و خوانده و تفهیم قرار داد به مردم با هر زبان و دانش و سواد واحراز هویت طرفین ،که خود طرفین امده اند قرارداد رو در کمال صحت عقلی و جسمی و رضایت کامل انجام داده اند و احراز مالکیت ملک یعنی خود مالک مدارک مالکیت معتبر دارد حال سند رسمی یا موقوفه و یا حتی قولنامه دست نویس و یا حتی یک دست نوشته و بنچاق و.. خلاصه تمام مسئولیت حقوقی قرار داد با مشاور املاک است .
تمام بحث امنیت معاملات مسکن دراختیار مشاوران املاک است و حتی بحث محاسبه قیمت در اختیار مشاوران املاک است ولی جهش قیمت به علت کاهش ارزش ریال که موجب جهش قیمتی اجناس میشود در جامعه در توانایی ما مشاوران نیست ، مثل تمام صنف خودرو ،طلا فروشان وصرافی ها و بقالی، مواد خوراکی وحتی شغل خدماتی وحتی تعرفه و… چرا که در پایان توضیح میدهم، ولی با راهکاری میشود این فشار اقتصادی بر بازار مسکن را کم کرد.
مشکل اینگونه قرار داد های رایگان ، اینکه تمام افراد جامعه حتی خلافکاران دارای سوء سابقه کلاهبرداری و افرادی که اعتیاد دارند و… به چنین سامانه دسترسی دارند و حتی افراد ی که دانش حقوقی اولیه و ثبتی را ندارند بدون هیچ آموزش و تخصصی و بدون محدویتی تعداد قراردادی چون حتی هزینه هم ندارد
در مورد این سامانه اولین مشکل بحث امنیت معاملات است یعنی وقتی مسئولیت قرار داد با کسی که تخصص دارد نباشد و نظارتی و بازرسی فیزیکی هم در واقعیت نیست و حتی بحث احراز هویت طرفین قرارداد که خودشان باشند و مطلع و از متن قرار داد باشند نه اشنایان اقوام و دوستان بدون اطلاع انها هزار کار بکنند ان هم در همان خانه و در کنار صاحب ملک در یک لحظه غفلت از گوشی موبایل و سیمکارات به نام مالک و بحث دوم احراز مالکیت مدارک مالکیتی با چه کسی است یعنی از کجا مالک شناخت میشود ، شاید طرفی بدون اطلاع مالک به مدارک دسترسی دارد و یا الان ملک در مالکیت ایشان است یا اصلا طرف فوت کرده است یک نفر دیگر میرود کافی نت و وصوری ومجازی و… راههای بسیاری برای کلاهبرداری باز است ، یعنی هرکس همین گوشی و سیم کارت و مدارک داشته باشد مالک شناخت میشود ، حالا ممکن یک لحظه اعتماد و حتی اعتماد در خانواده نزدیک و اقوام نزدیک یعنی ادم به برادر ، خواهر و زن و بچه اش هم نمی تواند اعتماد کند با این سامانه و… همین که گوشی موبایل و کد تایید را بزند تمام است یک قرار داد تنظیم کرده است در همون خانه و اتاق و حتی کنار ادم حالا برو 100 جا بگو من ان لحظه نبودم و خبر ندارم و نخواندم و… کجاست گوش شنوا یعنی شب سیم کارت موبایل رو باید در مکان امن لباس جاساز کرد ، نهایتان امنیتی هم در معاملات نیست با یک عکس از مدارک و پیامک بد افزارها هک گوشی شروع دوران تازه وخوش کلاهبرداری ملکی است، خط اول مقابله با تمام کلاهبرداری ملکی از سند ملکی تا آستانه اوقافی ، قولنامه و سند و بنچاق و…. ما مشاوران املاک هستیم، نه یک سامانه سیستمی رایگان که مثلا در مورد مدارک مالکیتی که همه ی ما می دانیم، بحث اعتبار سند رسمی در واقعیت چقدر است ؟؟ که بیشتر از 100 روش قابل نفوذ و کلاهبرداری است ، در نهایت یک قولنامه معتبر که به امضاء واثر انگشت طرفین رسیده باشد و فردی مورد اعتماد آن را تنظیم کرده است ، که چشم و زبان و گوش دارد و غذا میخورد و. هزینه میگیرید ولی فردا میاید در تمام مراجعه دادگاه صحبت میکند، تنها روش جهت اثبات تعهدات طرف مقابل با توجه به نوع معامله و.. است ، و فیزیکی نظارت روی مدارک و طرفین دارد
ریسک قرارداد های رایگان در سامانه خود نویس چیست؟
ریسک قرارداد های رایگان در سامانه خود نویس چیست؟
حالا این سامانه میتواند انواع قالب های قرار دیگر را مثل فروش و اجاره و پیش فروش و مشارکت و.. را نیز اضافه کند ،ولی چون نظارتی فیزیکی نیست و حتی در زمان ایجاد دعوا ی کوچک مثل دیرکرد در پرداخت مبالغ و با سوختن لامپ و اختلافات کوچک مردم و طرفین قرار داد باید مستقیم بروند دادگاه و پاسگاه شکایت کنند و خود را برای یک لامپ سوخته و خسارات و.. از 1 ماه تا 1 سال پله بالا و پایین کنند تا بتوان یک فرد پیدا کنند که بینشان نظر بدهد ، در نهایت این سامانه بعد از یکسال ۱۰۰ درصد شکایت ها در مراجعه قضایی ۲تا۳ برابر بیشتر میشود ،این وسط معمولا مردم که قبلا یک بار کلاهشون برداشته شده است و یا به مشکلات فوق برخورد کردن خودشان به دفاتر املاک مراجعه میکنند، چون می دانند در هر شغلی دانش و تجربه و مسئولیت پذیری و دقت حرف اول است، ولی بسیاری از مردم که تجربه ندارند و گاها طمع کار هستند به این سامانه مراجعه میکنند و قرار داد کیلویی و توسط افرادی که مسئولیت و تخصصی ندارد با هر مشخصات و شماره و مبلغی قرار داد تنظیم میکنند، ولی نکته مهم اینکه مشاوران املاک که تجربه و دانش بروز دارند، هیچ وقت از بازار املاک خارج نمیشوند ، چرا که بازار معاملات به انها نیاز دارد و این دفاتر مدیریت معاملات را در اختیار دارند و این در تمام دنیا اثبات شده است .
درنهایت تمام موارد فوق پیش بینی های و تحلیل های بوده است امروز بهتر دولت مهتر سامانه جامع را طراحی کند که اول قیمت خرید فروش و بعد معاملات املاک را در بستر امن و توسط افراد متخصص این حوزه مدیریت شود ولی سعیشود سرمایه مالی از بارهای دلالی وارد بازهای تولید مسکن شود، که چندین سال است اعلام کرده ام، باید بازار سرمایه گذاری مسکن راحت وسریع شود و با دادن زمین رایگان ومسکن و وام ودیعه درمان قطعی نیست بلکه نیاز سنجی و توان تولید و استمرار در تولید و جذب و اشتیاق مردم به تولید مسکن درکنار کاهش هزینه وتعرفه دولتی در بحث سند و مجوزهای و خصوص تفکیک کاربری به مسکونی که متاسفانه این اولین مشکل دربازار مسکن است.
بخش سوم مزیت های سامانه خودنویس در مقاله دیگر بیان میشود.
امیدوار مطالب مفید باشد
موفق پیروز باشید
خداروشکر که دست دفاتر املاک متخلف کوتاه شد
مشاورین املاک جز دادن اطلاعات نادرست و غش به طرف یکی از طرفین چیز دیگری ندارند خدا رو شکر که این سامانه شفاف و تمامی قراردادها یکسان تنظیم میشوند
چگونه قولنامه معتبر تنظیم کنیم؟
سامانه خود نویس یا سامانه کاتب ویا سامانه معاملات املاک و… ؟
جهت قرار داد اجاره و فروش و بحث وکالت نامه و موضوع املاک بدون سند و دارای سند ،
1-املاک که داری مدارک مالکیت قولنامه هستند را باید در سامانه خود نویس مشاورین املاک برایشون قرار داد اجاره و فروش تنظیم کنیم و در مورد قیمت جهت اطلاع تعرفه که معمولا خود سایت برای هر مبلغی مشخص میکند،
(که مزیت اینکه یک با هزینه قرارداد کامل شده و تمام است و برای همکارانی که در منطقه هستند که مدارک قولنامه است مناسب است مثل در مشهد مقدس در محله خود بنده، پنجتن ، طبرسی )
2-در مورد املاک داری سند تک برگ که خود مالک میخواهد، خرید و فروش و اجاره انجام دهد در سامانه کاتب مشاورین املاک این قرار دادهای رو به عنوان پیش نویس فروش و اجاره تنظیم میکنیم و بعد خود افراد جهت تکمیل قولنامه حالا اجاره نامه به دفتر مراجعه اسناد میکنند کمیسیون فعلا در سامانه قیمت مشخص نمیکند .ولی معتبر کمیسون نرخنامه است
مهندس ظفریاری1403.5.15
در سامانه کاتب دقت کنید ۳ مرحله وجود دارد ، ابتدا پیش نویس توسط دفتر املاک و بعد ثبت قولنامه رسمی در محضر انجام میشود و مرحله سوم بعدا طی قولنامه رسمی موضوع انتقال سند رسمی انجام میشود و در کل باید مشتری ۳ بار هزینه بدهد ، برای محله که دارای سند تک برگ هستند الزامی است.
برای موضوع وکالت نامه فروش هم متاسفانه هر دو سامانه دارای محدودیت تنظیم قرار داد هستند پس باید از سامانه خود نویس به عنوان ملک قولنامه تنظیم شود برای قراردادهای خاص مثل پیشنویس پیش فروش ،صلح نامه و سایر فعلا از سامانه معاملات املاک استفاده میشود،( درآینده ممکن قرارداهای خاص به دو سامانه فوق الحاق شود)
نکته مهم بسیاری همکاران میگویند مشتری مدارک اگر کامل نبود چکار کنیم ؟؟؟؟اینکه وقتی مشتری میاید قرار دادی متنی به عنوان پیش نویس مکتوب هر سامانه خودنویس و یا سامانه تنظیم کنیم و تاریخ دقیق جهت مراحعه طرفین قرارداد و ارائه مدارک مورد نیاز از کارت ملی ،شناسنامه، سیم کارت به نام کارت بانکی، شماره شبا ،کدپستی، شناسه قبض برق ،قولنامه مالکیت سند تک برگ اصلی و بحث ثبت نام طرفین تکمیل اطلاعات در سامانه درگاه ملی دولت و ثبت ملک مورد معامله در سامانه اسکان و… و یا ثبت نام ثنا برای سامانه کاتب و.. بحث عدم تخلف شهرداری جهت انتقال و… انجام بدهند و بعدا جهت تکمیل مراحل بعدا به تاریخ مشخص دوباره مراجعه کنند و تنظیم قرار داد سیستمی درج کنیم و امضا کنند تا معامله خراب نشود و مشتری کنسل نکند،
وگرنه ۹۹ درصد طرفین قرار داد هیچ کدام از موارد فوق ندارند و برای تنظیم قرار داد سیستمی مشکلات زیاد است.
*
در آینده نزدیک سامانه جدیدی به نام ادعا ایجادخواهد شد، که جهت ثبت نام و دریافت سند رسمی برای املاک قولنامه مردم ایجاد خواهد شد که مردم با ادعا هر ملک و مدارکی می توانند سند رسمی بگیرند، که اون هم داری مزیت و مشکلات خواهد بود،