راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصناف و کاربست بانکداری الکترونیک

استفاده از بانکداری الکترونیک و تعمیم آن به بخش‌های مختلف به عنوان یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه هر کشور به شمار می‌آید.

تنوع فعالیت‌های اقتصادی و پیچیدگی روابط حاکم بر این فعالیت‌ها باعث شده است تا با تسری بانکداری الکترونیک به بخش‌های مختلف شرایطی فراهم شود تا از آن طریق فعالیت‌های اقتصادی به صورت منسجم، هوشمند و هدفمند به اجرا در آید.

بدیهی است برای تسهیل در دستیابی گروه‌های مختلف به بانکداری الکترونیک باید زیرساخت‌های مورد نیاز تدارک دیده شود که انجام آن مستلزم هزینه‌هایی است. اصناف که از دیرباز در اقتصاد کشور نقش آفرین بوده‌اند به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی فعالیت‌های اقتصادی در این عرصه نقش آفرین بوده‌اند.

طی چند سال اخیر رویکرد مناسب و قابل قبولی از سوی اصناف در امر استفاده از بانکداری الکترونیک نمود و بروز داشته و همین امر منجر به رضایت مردم به عنوان مشتری شده است زیرا با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی پرداخت؛ بسیاری از مشکلات پرداخت نقدی مرتفع شده است.

در حقیقت امروز مردم به این نوع پرداخت عادت کرده‌اند و با توجه به آثار مثبت مترتب بر آن نه تنها بازگشت به شیوه‌های سنتی در امر معاملات و مبادلات را بر نمی‌تابند بلکه خواهان گسترش بانکداری الکترونیک هستند.

از سوی دیگر سیاست‌های نظام برای توسعه دولت الکترونیک نیز ضرورت این امر مهم را دو چندان کرده است و انتظار می‌رود اصناف در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها که به آسان‌تر شدن فعالیت‌های اقتصادی در سطح جامعه منتهی می‌شود اهتمام مضاعفی داشته باشند.

زیبنده نیست که به دلایل درون‌صنفی و برخی از مسایل اقدامات و حرکاتی پایه گذاری و هدایت شود که نافی روند آسایش و آرامش جامعه باشد. دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوان‌ها با عنایت به اعلام مسئولان ذی‌ربط در بانک مرکزی ناظر بر اصل پرداخت وجه در قبال اخذ خدمت می‌باشد و هیچ خللی در استفاده مردم و مراجعین از کارت‌های بانکی ایجاد نمی‌کند.

انتظار می‌رود دست‌اندرکاران صنوف مختلف با لحاظ کردن منافع و مصالح ملی نه تنها رادع و مانع اجرای این طرح نشوند بلکه با هماهنگی و در تعاملی سازنده با مسئولان ذی‌ربط برای توسعه بانکداری الکترونیک همکاری مطلوبی داشته باشند. برخی از فضاسازی رسانه‌ای که در پی اعلام بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از فروشندگان شاهد آن بوده‌ایم به نوعی فایق شدن تعلقات و منافع صنفی بر مصالح ملی است که اگر به عنوان یک رویه مرسوم شود آثار زیانباری در بر خواهد داشت. بدیهی است متولیان و دست‌اندرکاران بانک مرکزی در زمینه تنویر افکار عمومی باید اقدامات لازم را به عمل آورند که به نظر می‌رسد در این خصوص گام‌هایی برداشته شده است.

اصناف باید متوجه باشند کاربست بانکداری الکترونیک در مجموع و از ابعاد مختلف به نفع آن‌ها تمام می‌شود و همراهی با برنامه‌های بانک مرکزی در شرایط حساس کشور اقدامی مسئولانه و ارزشمند تلقی می‌شود.

امیر صفری، کار‌شناس ارشد اقتصادی

منبع: صاحب‌خبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.