راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرمحصول آبان‌تتر در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار مطرح کرد / تغییر رویکرد بانک‌ها به اکوسیستم رمزارزی

سپهر محمدی، مدیرمحصول آبان‌تتر در استودیو راه‌کار در گفت‌وگو با رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار به موضوع بانک‌ها در اکوسیستم رمزارزی و ورود پول‌های سازمانی به این اکوسیستم پرداخت.

محمدی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در چند سال اخیر خصوصاً در فضای کریپتوکارنسی مطرح شده، بحث ورود پول‌های سازمانی به این داستان است. بزرگ‌ترین پول سازمانی‌ حال حاضر نیز متعلق به بانک‌های مختلف است که امروز می‌خواهیم راجع به اکوسیستم کریپتوکارنسی و نقش بانک در توسعه این اکوسیستم گفت‌وگویی داشته باشیم.»


تغییر رویکرد بانک‌ها نسبت به اکوسیستم رمزارزی


مدیرمحصول آبان‌تتر با اشاره به این که اولین بحث مشترک در دنیای سنتی بانکداری و دنیای کریپتو، در حوزه دیفای بوده است، بیان کرد: «بانک‌ها یکسری خدمات مانند وام ارائه می‌دهند که به صورت قانونی اجازه آن را دارند. وقتی فضای کریپتو شروع به رشد کرد، آرام‌آرام پلتفرم‌های مختلف این سرویس‌ها را از انحصار بانک خارج کردند.‌ مثلاً استیکینگ نوعی از سپرده‌گذاری است که برای دریافت سود تضمینی نیازی به سپرده‌گذاری در بانک ندارد.»

او ادامه داد: «ورود پول دیجیتال بانک مرکزی باعث شد بانک‌ها، خصوصاً بانک‌های تجاری، خیلی جدی به این قضایا نگاه کنند. وقتی پروپوزال ارز بانک‌های مرکزی در سال 2021 ارائه شد، بانک‌های تجاری خیلی زود متوجه شدند که قرار است نقش آنها دستخوش تغییر شود. افق رقابت با پلتفرم‌های کریپتو و پلتفرم‌های فین‌تکی باعث ورود بانک‌های تجاری به صورت جدی‌ در فضای کریپتو شد. این بانک‌ها شروع به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های آینده‌دار بازار کردند تا بتوانند سهمی از این بازار و اکوسیستم را برای خود کسب کنند.»


رویکرد متفاوت بانک‌های مرکزی در جهان نسبت به دارایی‌های دیجیتال


محمدی با بیان این که بانک‌های مختلف فلسفه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند، مطرح کرد: «وقتی فلسفه سرمایه‌گذاری متفاوت باشد، کاری که انجام می‌شود نیز تفاوت دارد. مثلاً بانکی مانند جی‌پی‌مورگان سراغ راه‌اندازی بلاکچین اختصاصی خود می‌رود. بانک دیگری مثل گلدمن‌ساکس سراغ مشارکت در پروژه‌های زیرساختی بازار می‌شود. دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و اگر بخواهیم وارد مصادیق شویم می‌توانیم فعالیت هر یک از این بانک‌ها را جزئی‌تر با هم مقایسه کنیم.»

مدیرمحصول آبان‌تتر درباره تجربه بانک‌های خارجی بیان کرد: «در وهله اول وقتی بانک‌ها متوجه شدند این صنعت جدید کاری مشابه آنها می‌کند، احساس خطر کردند و در پی مقابله با آن برآمدند تا این فضا را متوقف کنند. اما به مرور زمان متوجه شدند که نمی‌توانند جلوی این تغییرات را بگیرند؛ پس مجبور شدند به این موج جدید ملحق شون. بهترین راه برای بهره‌مندی از این فضا شراکت در پروژه‌های بزرگ بازار و ایده‌های نو است بدین ترتیب هم سهم خود را از بازار می‌گیرند و هم تا حدی بر بازار کنترل دارند.»


پروژه‌هایی که بانک‌ها در اکوسیستم رمزارزی شریک شدند


محمدی درباره پروژه‌های مشترک بانک‌ها و بازار دارایی دیجیتال گفت: «بانکی مثل بانک جی‌پی‌مورگان عددی حدود یک میلیارد دلار در فضای کریپتوکارنسی روی پروژه‌ای به اسم پروژه فیگمنت سرمایه‌گذاری کرده است. فیگمنت یک پلتفرم استیکینگ است؛ جی‌پی‌مورگان یک پلتفرم استیکینگ می‌گیرد زیرا در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین کارایی‌های بانک‌ها سپرده‌گذاری و نگهداری پول مردم است و استیکینگ راه‌حل نوینی برای سپرده‌گذاری و کسب سود ثابت روی سرمایه است. استیکینگ می‌تواند روی دارایی‌های ریسکی مثل بیت‌کوین باشد که طبیعتاً برای قشر محدودتری از جامعه است یا روی دلار، تتر، طلا و در کل هر دارایی‌ای اعمال شود. بانک‌ها با دیدن این کارایی‌ها دریافتند که امکان مقابله وجود ندارد بنابراین برآن شدند که در این فضا پروژه‌های خوب را پیدا کنند و سرمایه‌گذاری فعالانه انجام دهند. امروزه فیگمنت ارزش یک و چهاردهم میلیارد دلاری دارد؛ یعنی به یک شرکت یونی‌کورن تبدیل شده که قطعاً بخش بزرگی را وامدار ارتباطات و سرمایه‌هایی است که از طریق بانک جی‌پی‌مورگان جذب کرده است.»

او همچنین با اشاره به خدمات بانکی که می‌توانند تحت تأثیر تکنولوژی قرار گیرند، بیان کرد: «به نظر من، بزرگ‌ترین تغییری که ما در سال‌های آینده خواهیم دید، ورود CBDCها به اقتصاد جهانی خواهد بود. وقتی CBDCها فراگیر شوند نیاز به بانک‌های تجاری تقریباً از بین می‌رود؛ یعنی خدمات فعلی آنها تغییر اساسی می‌کند زیرا اصلی‌ترین مزیت بانک‌ها به نحوه کارکرد آنها برمی‌گردد. با ظهور CBDC این روند دیگر کار نخواهد کرد زیرا بانک‌های مرکزی به صورت مستقیم می‌توانند به تمام مردمی که از نظام بانکی استفاده می‌کنند، دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب نقش بانک‌ها از سازمانی که مسئول نگهداری، وام‌دهی و چرخاندن چرخ اقتصاد است به شرکت فین‌تکی تبدیل می‌شود که حامی مشتریان بانک مرکزی است.»


مزایای ورود بانک برای بازیگران اکوسیستم رمزارزی


مدیرمحصول آبان‌تتر با بیان این که در فضای بین‌الملل بانک‌ها به علت نیازشان وارد این فضا می‌شوند، عنوان کرد: «بهترین راه بهره‌مندی از این اتفاق، همکاری استراتژیک است. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌شود همکاری استراتژیک را با بانک‌های مختلف تعریف کرد نیازسنجی بانک‌هایی است که قصد ورود به این فضا در قالب یک سازمان را دارند. بانک‌ها سازمان‌های بسیار قدرتمندی هستند، اما به علت سرعت بالای تغییرات در این فضا، مزیت رقابتی ندارند. تنها مزیت‌شان ارتباطات و سرمایه‌ای است که از دنیای قدیم جمع کرده‌اند.»

او افزود: «پروژه دیگری به‌ نام کوین‌متریک وجود دارد که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک سه بانک با گردش سرمایه بالای ۱۰ تریلیون دلار است. کوین‌متریک تمام داده‌هایی که در زمینه کریپتوکارنسی در اکوسیستم‌های مختلف روی بلاکچین‌های مختلف وجود دارد را به دیتا تبدل می‌کند و این دیتا را در اختیار سرمایه‌گذارهای خود و سرمایه‌گذارهای سازمانی قرار می‌دهد. وقتی بانک‌های بزرگ روی پروژه‌ای تمرکز کرده‌اند که به سرمایه‌گذارهای بازار مالی خدمات می‌دهد، درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری بازار مالی در این فضا در حال افزایش است. وقتی بانکی در لایه صفر یک سیستم سرمایه‌گذاری می‌کند به معنای نظر مثبت آن روی کل اکوسیستم است. پروژه دیگری به نام سرتیک وجود دارد که گلدمن‌ساکس روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. شعار سرتیک این است که لیدربرد امنیت پروژه‌های وب ۳ است. این پروژه پلتفرم‌های مختلف در کریپتوکارنسی را بررسی می‌کند و به امنیت آنها نمره می‌دهد. بانک محرک اقتصادی هر کشوری است که با تزریق نقدینگی باعث افزایش اندازه اقتصاد می‌شود.»


آینده رابطه بانک و بلاکچین


محمدی خاطر نشان کرد: «اتفاقی که در حال وقوع است، یک تغییر پارادایم در سیستم پولی جهان به شمار می‌رود. به‌ نظر من، سازمان‌های بعدی که در آینده جای بانک‌های امروز را می‌گیرند، قطعاً از نظر کارکردی متفاوت با بانک‌های امروزی هستند. آیا این ارگان‌های جدید صددرصد بلاکچینی یا تلفیقی از بلاک‌چین و بانک مشخص نیست. به نظر من نیاز به بانک‌های فعلی همواره احساس خواهد شد؛ حتی اگر این نیاز در لایه صفر باشد یا در تعاملاتی که کشورها می‌خواهند با هم داشته باشند. به احتمال زیاد نیاز آدم‌های معمولی به بانک‌ها در آینده تقریباً به صورت کامل از بین می‌رود. به نظرم در دنیای آینده سطح تعاملات مردم عادی با بانک‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.