راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زوایای مهندسی اطلاع‌رسانی در بانکداری نوين

زوایای مهندسی اطلاع‌رسانی در بانکداری نوین هم‌پای رشد بانکداری نوین در ایران با رشد فزاینده بانکداری نوین در دنیا از یک سو و میزان آشنایی آحاد جامعه از پیشرفت‌های بانکداری نوین محل تردید است. همین امر ایجاب می‌کند تا باز‌شناسی فرهنگ اطلاع‌رسانی و عملکرد نظام بانکی در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.

یک نکته به خوبی قابل دریافت و فهم می‌باشد و آن اینکه بسیاری از مخاطبان شبکه بانکی هنوز با بخش زیادی از خدمات نوین بانک‌ها آشنایی کامل ندارند و این حتی برای مشتریان وفادار و دائمی بانک‌ها هم مصداق دارد.

بر اساس بررسی‌های میدانی و قرائن و شواهد شاید یکی از دلایل این نقیصه جزیره‌ای عمل کردن واحدهای مختلف در بانک‌هاست. متاسفانه امور مختلف در یک بانک ممکن است از عملکرد یکدیگر چندان اطلاعی نداشته باشند.

Talking-Communication-Index-way2pay-93-07-12

محور قرار دادن روابط عمومی در کلیه فعالیت‌های بانکی و استفاده از پتانسیل و قابلیت‌های نهفته در آن می‌تواند این معضل را حل کند. در واقع برای مدیریت ارتباط هر بانک با سایر مجموعه‌ها روابط عمومی می‌تواند نقش نخ تسبیح و هماهنگ‌کنندگی را ایفا کند.

در کنار بسیاری از موانع و مشکلات یکی از مزیت‌های بانکداری نوین در ایران برخورداری از نیروی انسانی خلاق و توانمند است. استفاده از توان این افراد و فراهم کردن بستر رشد و پیشرفت آن‌ها می‌تواند منجر به پویایی سیستم بانکی شود.

زوایای مهندسی اطلاع‌رسانی در بانکداری نوین کارشکافی و بررسی دقیق وضعیت فعلی اطلاع‌رسانی از خدمات و گستره پوشش بانکداری نوین در ایران تنها معطوف به یک بانک خاص نیست بلکه برای نیل به این هدف نیاز است تا بانک‌ها در تعاملی مطلوب با یکدیگر و اصل قرار دادن هم افزایی در این زمینه از رهیافت‌های علمی ‌‌نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

خوشبختانه هم‌اینک بسیاری از مدیران و یا کار‌شناسان روابط عمومی بانک‌ها با توجه به توانمندی‌های خود در بسیاری از تشکل‌ها و شورا‌ها عضویت و نقش موثری دارند که باید این ظرفیت نیز مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

بانکداری نوین به‌رغم همه محدودیت و تنگناهایی که کشور با آن رو به رو بوده است؛ دستاوردهای مطلوبی داشته و در پرتو همراهی و مشارکت شبکه بانکی امکان ارتقا و افزایش آن نیز وجود دارد تا از این رهگذر برخی التهابات و فراز و نشیب‌های نظام بانکی کاسته شود.

بی‌شک مدیران هر بانک انتظار دارند ما به ازای سرمایه‌گذاری در امر تقویت زیر ساخت‌های بانکداری نوین؛ منافع چشمگیری عاید بانک متبوع آن‌ها شده و لازمه این مساله توجه بیشتر به اطلاع‌رسانی مبتنی بر یافته‌های علمی است.

هر خدمتی که از سوی بانک در عرصه بانکداری نوین ارایه می‌شود اگر با استقبال مشتریان مواجه نشود؛ هزینه‌های زیادی برای بانک ایجاد کرده و حتی می‌تواند به انفعال و نگرانی دست‌اندرکاران در توجیه پرداختن به بانکداری نوین منجر شود.

از آنجا که اشاعه فرهنگ استفاده از بانکداری نوین علاوه بر ایجاد مزیت و منافع برای بانک‌ها در مجموع عواید مطلوبی برای کل اقتصاد کشور و نظم بخشیدن به روابط اقتصادی در جامعه دارد؛ از رسانه ملی نیز انتظار می‌رود در ارایه و معرفی آثار مثبت رویکرد مردم به استفاده فراگیر تنها دیدگاه سوداگرانه را مد نظر نداشته باشد و در این زمینه بیش از پیش به یاری شبکه بانکی کشور بشتابد.

استخراج بسته‌های آموزشی مناسب و عام‌فهم از خدمات متنوع بانکداری نوین و انعکاس آن‌ها در رسانه‌های مختلف با رعایت جذابیت برای مخاطب از زوایای اطلاع‌رسانی است که تقریبا مغفول مانده است.

امیر صفری، دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی بانک‌ها

منبع: ایران و جهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.