راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به عملکرد و چالش‌های شرکت ملی انفورماتیک در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌هایش برای سال جدید در گفت‌وگو با علیرضا ماهیار / در تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر

شرکت ملی انفورماتیک فعالیتش را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده و حالا ۳۳سالگی خود را پشت سر گذاشته است؛ شرکتی که بنا بر صحبت‌های مدیرعاملش در سال ۱۴۰۲ با تغییرات زیادی روبه‌رو شده تا به‌عبارتی با پوست‌اندازی و ترسیم الگویی جدید برای ادامه فعالیتش، دامنه اقدامات و خدماتش را گسترش دهد و وارد حوزه‌های جدید شود. این تغییرات قرار است تا سال ۱۴۰4 ادامه یابد و تصویری جدید از این شرکت ارائه دهد که آن را از آنچه امروز می‌بینیم، متفاوت می‌کند. یکی از این تغییرات، ورود آنها به حوزه هوش مصنوعی و تلاششان برای هوشمند کردن مفهوم نظارت است. علاوه‌بر این، یک هاب نوآوری نیز ایجاد کرده‌اند که قرار است به تعامل بیشتر آنها با دیگران و توسعه مفهوم نوآوری در بخش حاکمیت پولی و بانکی کشور کمک کند. اتخاذ تفکر پلتفرمی و قرار گرفتن در لیست صد شرکت برتر در رتبه‌بندی IMI100 نیز ازجمله اهداف آنها برای سال‌های آینده است. از صحبت‌های علیرضا ماهیار،‌ مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، مشخص است که آنها برای توسعه این شرکت برنامه‌های زیادی دارند که از همین حالا آغاز شده‌اند. به همین منظور، در گفت‌وگو با او به عملکرد و چالش‌هایشان در سالی که گذشت و برنامه‌هایی که برای توسعه شرکت در سال جدید دارند،‌ پرداختیم. در ادامه گفت‌وگوی ما با علیرضا ماهیار را می‌خوانید.


تغییر راهبرد و مسیر پیش‌ روی شرکت


علیرضا ماهیار از شهریورماه ۱۴۰۲ مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک شده و در این مدت کوشیده تغییراتی را در این شرکت رقم بزند؛ تغییراتی که درنهایت به تعامل بیشتر آنها با اکوسیستم و ارائه خدمات تخصصی‌تر منتهی می‌شود. او درباره ضرورت انجام این تغییرات می‌گوید: «شرکت ملی انفورماتیک دی‌ماه امسال ۳۳‌ساله شد و این عدد برای اکثر ما تداعی‌کننده سن بازنشستگی است، اما شرکت ملی انفورماتیک نه‌تنها قرار نیست دست از کار بکشد و خودش را بازنشسته کند، بلکه قرار است بیش از پیش توسعه یابد. من با تحویل گرفتن سمت مدیرعاملی به این فکر افتادم که شرکت به یک پوست‌اندازی و راهبرد جدید نیاز دارد تا از پتانسیل‌های نهفته‌اش نهایت استفاده را کند و رفته‌رفته به شرکتی پیشرو در زمینه نوآوری در صنعت بانکی کشور تبدیل شود. طبق مصوبه قبلی هیئت‌مدیره، برنامه‌ریزی خوبی برای شرکت و مجموعه شرکت‌های گروه انجام شده بود که عمر آن در ابتدای ۱۴۰۲ به پایان رسید و وقتی من فعالیت خود را در سمت مدیرعاملی شروع کردم، قرار شد برنامه جدیدی براساس درس‌آموخته‌های برنامه قبلی و تکامل آن برای شرکت نوشته شود. به همین منظور یک تیم برنامه‌ریزی، متشکل از مشاوران و متخصصان حوزه‌های مختلف تشکیل دادیم و از آنها خواستیم که برنامه مدنظر ما را طراحی کنند. ماحصل کار آنها امروز تبدیل به فاز اول یک سند راهبردی شده که بر مبنای مدل‌ تعالی طراحی شده است. اجرای برنامه‌های راهبردی سختی‌های خودش را دارد و نیازمند ارزیابی دقیق و کنترل پروژه است.»

علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک

افزایش سرمایه به‌ منظور پیشبرد برنامه‌های جدید


شرکت ملی انفورماتیک برای اینکه بتواند برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۲ را عملی کند، نیاز به افزایش سرمایه داشته است. بنا بر صحبت‌های ماهیار، آخرین افزایش سرمایه آنها مربوط به سال ۱۳۹۷ می‌شده و چون ‌زمان زیادی از آن گذشته بوده، افزایش سرمایه‌ای از محل سود انباشته‌ها در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند تا بتوانند از این طریق سرمایه لازم برای انجام پروژه‌هایشان را تأمین کنند. علاوه‌بر این، به این دلیل که شرکت جدیدی با نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم داشته‌اند، توانسته‌اند سرمایه‌شان را ارتقا دهند که آنها را در جایگاه راهبردی خوبی قرار داده است. او درباره سایر اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام داده‌اند،‌ بیان می‌کند: «در حوزه بهره‌وری هم شاخص‌ها و سنجه‌های مختلفی را برای شرکت‌های نظارتی‌ نظیر کاشف و شاپرک طراحی کردیم. ما تا سال ۱۴۰۲ به مقوله نوآوری توجه زیادی نکرده‌ بودیم و فقط یک مجموعه نوآوری داشتیم که خیلی جسته‌‌وگریخته عمل می‌کرد. درنتیجه تصمیم گرفتیم مجموعه نوآوری گروه را ذیل شرکت ملی انفورماتیک ایجاد کنیم و شرکت‌هایی نظیر شاپرک، کاشف، خدمات و مرکز مبادله سهامدار آن باشند. این اقدام ما پلتفرمی را در کشور ایجاد می‌کند که مجموعه‌های نوآور، استارتاپی و دانش‌بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین در سالی که گذشت برای معرفی هرچه بیشتر سکوی شاهین و شناساندن پتانسیل‌های آن در زمینه بانکداری باز هم تلاش‌هایی کرده‌ایم.»


۱۴۰۲؛ ورود به حوزه هوش مصنوعی


از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۲ ورودشان به حوزه هوش مصنوعی و ایجاد یک SBU تخصصی بوده است: «ما علاوه‌بر اینکه در سال گذشته یک SBU تخصصی در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کردیم، در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت هم با دست پر حاضر شدیم؛ دو محصول «نیکای» و «ویترین مجازی» ما در این همایش با استقبال روبه‌رو شد و یک محصول دیگر هم در حوزه تنقیح قوانین داریم که به‌زودی عملیاتی می‌شود و تلاشی است برای اینکه بتوانیم ایرادها و نقاط سخت‌فهم و متناقض قوانین را شناسایی و اصلاح کنیم تا مصوبه‌ها و دستورالعمل کارها در امتداد یکدیگر قرار بگیرند و قابل تطبیق شوند. علاوه‌بر این، یک شرکت مشاوره،‌ تحقیقات و آینده‌پژوهی نیز ایجاد کردیم که براساس نیاز بازار و نبود چنین شرکت‌هایی در اکوسیستم طراحی شده‌ است و فعالیت خود را به‌صورت رسمی از سال ۱۴۰۳ آغاز می‌کند.»


امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف در هاب نوآوری


شرکت ملی انفورماتیک یک هاب نوآوری ایجاد کرده که بنا بر گفته‌های مدیرعامل این شرکت، با هدف وارد کردن مفهوم نوآوری به بخش‌های مختلف اکوسیستم بانکداری و پرداخت بنا شده است و می‌خواهد به‌صورت حداکثری روی مقوله نظارت هوشمند متمرکز شود: «ما برای اینکه یک هاب نوآوری ایجاد کنیم، دو راه بیشتر نداشتیم؛ یکی اینکه یک شرکت جدید تأسیس کنیم و دیگری اینکه از همان شرکت‌هایی که داریم، کمک بگیریم. درنهایت از شرکت فرادیس گستر کیش استفاده کردیم و تعامل آن را با شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان بالا بردیم. در همین راستا، چند تفاهم‌نامه نیز با معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات انجام شده که نشان‌دهنده حمایت آنها از این حوزه است. در حال حاضر با دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و به‌زودی وارد گفت‌وگو و امضای تفاهم‌نامه با سایر مراکز دانشگاهی، ازجمله دانشگاه امام صادق (ع) خواهیم شد.»

به گفته ماهیار، این هاب نوآوری و تفاهم‌نامه‌هایی که پیرو آن امضا می‌شوند، با هدف ایجاد سرای نوآوری در مراکز مختلف بوده تا استارتاپ‌ها و نیروهای فعال کشور را جذب کنند. او در این باره می‌گوید: «ارتباط شرکت‌ها با دانشگاه‌ها کلیشه‌ای و سنتی است و وقت آن رسیده که نوع تعاملمان با آنها را دگرگون کنیم و با حمایت‌ از ایده‌های نو برای توسعه کشورمان کاری انجام دهیم. این استارتاپ‌ها قبل از اینکه به منابع مالی ما نیاز داشته‌ باشند، می‌خواهند که دیده و شنیده شوند. دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات در این زمینه پیش‌قدم شده و محیطی را در اختیار ما قرار داده‌ که در حال تجهیز آن هستیم.»


سندباکس‌ها نباید پتانسیل رمزارزها را نادیده بگیرند


بنا بر صحبت‌های او،‌ سومین رویداد ۹ ژانویه که کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در کتابخانه ملی ایران، با تمرکز بر وضعیت و چالش‌های اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور برگزار کرد،‌ به ما نشان می‌دهد که امکان‌های نهفته بسیاری در این حوزه وجود دارد که نادیده گرفته شده‌اند و وقتی به طرح‌های واردشده به سندباکس بازار سرمایه و سندباکس بانک مرکزی نگاه می‌کنیم، جای خالی استارتاپ‌های رمزارزی را می‌بینیم. او با اشاره به این مسئله اظهار می‌کند: «قانونی کردن فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران و مشروعیت بخشیدن به رمزارزها مسئله مهمی است که باید از خلال سندباکس‌ها انجام شود. این حوزه می‌تواند برای کشوری مثل ما که درگیر تحریم و تورم است، فرصت‌های بسیاری ایجاد کند، اما تا به امروز آن‌طور که باید به آن توجه نکرده‌ایم و این بی‌توجهی در ورودی و خروجی سندباکس‌هایمان نیز مشهود است. ما اخیراً با استارتاپی جلسه داشتیم که در حوزهNFT، فضای دکس و متاورس فعالیت می‌کرد و ایده‌های به‌شدت نوآور و خوبی داشتند که درنتیجه مطالعه روی تجربه استفاده از متاورس در دو مورد از بانک‌های بزرگ دنیا حاصل شده بود و به الگویی رسیده بودند که می‌توانست صنعت بانکی ما را دگرگون کند. اگر به چنین ایده‌هایی اهمیت داده شود، حتی شاید بتوانیم با جهان هم ارتباط بگیریم و از طریق متاورس با آنها در تعامل باشیم.»


محورهای سندباکس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳


سندباکس بانک مرکزی در سالی که گذشت روی حوزه‌هایی مثل رمزارز، رگ‌تک و لندتک‌ متمرکز بود. این سندباکس قرار است به کار خودش ادامه دهد و با رفع نقایصش به رگولاتوری کسب‌وکارهای نوآور کمک کند. ماهیار درباره مسائل موردعلاقه سندباکس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ توضیح می‌دهد: «رگ‌تک، پی‌تک، سوپ‌تک و امنیت سایبری چهار حوزه‌ای هستند که سندباکس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ روی آنها تمرکز بیشتری خواهد داشت. درواقع، این سندباکس در سال جدید به دنبال این است که کسب‌وکارهای حوزه نظارت هوشمند را رگوله کند. وقتی از نظارت هوشمند صحبت می‌کنم،‌ منظورم صرفاً آن نظارتی نیست که خاص بانک مرکزی یا سایر نهادهای قانون‌گذار باشد، هر بانکی درون خودش باید یک واحد نظارتی داشته باشد که اگر به‌صورت هوشمند به کارها رسیدگی کند، عملکرد بهتری خواهد داشت. درواقع، نظارت هوشمند از درون خود بانک‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های آنها شروع می‌شود و محدود به نهاد بالادستی نیست. پس نظارت هوشمند مقوله‌ای سلسله‌مراتبی و چندلایه‌ای است. توسعه کمی و کیفی نظارت هوشمند در دستور کار سندباکس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ قرار دارد. شاید بهتر بود حوزه‌های مثل ولث‌تک و اینشورتک نیز پوشش داده می‌شد، اما از توان این سندباکس خارج است و بد نیست سایر سندباکس‌ها هم گوشه‌چشمی به این حوزه‌‌ها داشته باشند.»


لزوم تعامل و هم‌افزایی میان سندباکس‌ها


طبق صحبت‌های او، برخی از ایده‌ها و طرح‌ها وجود دارند که در یک سندباکس نمی‌گنجند و تعامل و هم‌افزایی میان سندباکس‌های مختلف می‌تواند باعث پدید آمدن فضایی شود که رگوله کردن این دست طرح‌ها را آسان‌تر کند. او با اشاره به اینکه این تعامل را لازم و ضروری می‌داند، اعلام می‌کند که سندباکس بانک مرکزی آماده هر نوع همکاری و هم‌افزایی با سندباکس بازار سرمایه و سندباکس بیمه است و از هر تعاملی استقبال می‌کند.

او در ادامه درباره کاربرد سندباکس‌ها در رگوله کردن کسب‌وکارها با مقیاس متفاوت صحبت می‌کند: «سندباکس‌‌ها برای رگوله کردن کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌هایی هستند که هنوز آن‌طور که باید پا نگرفته‌اند. آنها به درد رگوله کردن کسب‌وکارهایی نمی‌خورند که به‌مرور بزرگ شده‌اند و توسعه پیدا کرده‌اند و خود قوانینی برای خودشان ایجاد کرده‌اند. برای رگوله کردن آنها باید به دنبال راهکار دیگری بود. علاوه‌بر این، بعضی از کسب‌وکارها هستند که در قالب یک سندباکس نمی‌گنجند و در صورتی بدون دور شدن از ماهیت اصلی‌شان، به‌درستی رگوله می‌شوند که سندباکس‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشند. یکی از کسب‌وکارهایی که از نبود تعامل بین سندباکس‌ها لطمه دید و مجبور شد تا حد زیادی خودش را تغییر دهد، مزدکس بود که به‌تنهایی نه در سندباکس بازار سرمایه می‌گنجید و نه در سندباکس بانک مرکزی و باید در تعامل میان این دو رگوله می‌شد. مفهوم سندباکس خیلی دیر وارد کشور شده و ما برای اینکه بتوانیم این دیرکرد را جبران کنیم، باید سرعت رگوله کردن طرح‌ها و کسب‌وکارها را بالا ببریم و تمرکزمان را روی کسب‌وکارهای نوپا و کوچک‌مقیاس بگذاریم.»


۱۴۰۲؛ دورخیز برای آینده‌ای بهتر


بنا بر صحبت‌های ماهیار،‌ ۱۴۰۲ برای شرکت ملی انفورماتیک سال برنامه‌ریزی و تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر برای این شرکت بوده است: «ما از رفتارهای هیجانی و شعارزده دوری می‌کنیم و پذیرفته‌ایم که در بسیاری از موارد و زمینه‌ها عقبیم و باید خودمان را تقویت کنیم و به نظرمان همین پذیرش است که توسعه را ممکن می‌کند. درنتیجه در سالی که گذشت تمام وقت و انرژی‌مان را روی برنامه‌ریزی برای ترسیم مسیر پیش رویمان گذاشتیم و به این فکر کردیم که چه باید انجام دهیم تا این شرکت به معنای واقعی کلمه توسعه پیدا کند. برنامه‌های پیش روی ما به‌صورت غلتان جلو خواهد رفت و این‌طور نیست که مثلاً برنامه‌ای‌ پنج‌ساله یا 10ساله داشته باشیم. ما افق سه‌ساله‌ای داریم که در ابتدای سال ۱۴۰۵ به سرانجام خواهد رسید.»


ضرورت حضور در بین صد شرکت برتر


ماهیار معتقد است که کشور از امکانات نهفته در اقتصاد دیجیتال آن‌طور که باید استفاده نمی‌کند و در رتبه‌بندی IMI100 امسال، آن شرکت‌هایی که رتبه‌های زیر صد آورده‌اند، از صنایع سنگین بوده‌اند. او در این باره توضیح می‌دهد: «ما امسال رتبه اول دسته رایانه را در رتبه‌بندی IMI100 با جایگاه ۱۲۲ از پانصد شرکت برتر به دست آوردیم. این رتبه‌بندی براساس میزان فروش و درآمدهای ثبت‌شده شرکت‌ها انجام می‌شود و به نظر من باید در سال‌های بعد جزو صد شرکت برتر این رتبه‌بندی باشیم و ۱۲۲ رتبه خوبی نیست. نکته جالب توجه در اعلام نتایج رتبه‌بندی سال ۱۴۰۲ این بود که محور فعالیت صد شرکت برتر، اقتصاد دیجیتال نبوده و مربوط به صنایع نسبتاً‌ سنتی و سنگین بودند و این یعنی از دست دادن امکان‌های توسعه‌ای که در بخش اقتصاد دیجیتال وجود دارد. صد شرکت برتر متعلق به صنایع فولاد و پتروشیمی و برخی صنایع سنگین بودند و درواقع، سخت‌افزارها رتبه‌های خوب را آورده و مغزافزارها از قافله عقب مانده بودند. وقتی به شرکت‌های برتر دنیا درFortune 500  نگاه می‌کنید،‌ می‌بینید که آنها نه از مسائل سخت‌افزاری، بلکه از هوش مصنوعی، مغزافزار و نرم‌افزار دارند پول درمی‌آورند.»


رفع مشکل تعامل با بازیگران اکوسیستم


شرکت ملی انفورماتیک برای خیلی از افراد و مجموعه‌ها ناشناخته است و اگر هم آن را می‌شناسند،‌ عموماً این شناخت ناقص یا نادرست است. این مسئله‌ای است که ماهیار آن را بزرگ‌ترین چالش این شرکت در سال ۱۴۰۲ می‌داند و می‌گوید: «حتی نام شرکت ما را اشتباه می‌گویند و خیلی وقت‌ها فکر می‌کنند ما و شرکت خدمات انفورماتیک یکی هستیم و این باعث می‌شود در تعاملمان با اکوسیستم دچار مشکل شویم. ما در سال گذشته تلاش کردیم خودمان را بیش از پیش به دیگران معرفی کنیم و با حضور مؤثر در رویدادها تصویری درست و واقعی از شرکت ارائه دهیم و مشکل تعامل با دیگران را برطرف کنیم. اینکه دیگران شرکتی را بشناسند باعث می‌شود برای تعامل با آن مشتاق شوند و یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که شرکت‌ها از ما می‌پرسیدند که چرا باید با شما همکاری کنیم؟ حیطه فعالیت شما چیست؟ و از این قبیل سؤال‌ها که همگی ریشه در عدم شناخت آنها از ما داشت.»


ایجاد آکادمی و ارائه خدمات رفاهی به کارمندان


جذب و نگهداشت نیروی انسانی، چالش بزرگی است که تقریباً تمامی شرکت‌های نوآور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آن‌طور که به نظر می‌رسد،‌ شرکت ملی انفورماتیک نیز با این چالش روبه‌رو است: «ما نیز مثل سایر کسب‌وکارهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات نگران مهاجرت نیروی کار متخصصی هستیم که جایگزین کردن آن آسان نیست. مهاجرت نیروی کار از ایران فقط به مهاجرت‌های فیزیکی محدود نمی‌شود و شکلی از مهاجرت هم وجود دارد که فرد متخصص در ایران مانده، اما برای کشورهای دیگر کار می‌کند و درآمد دلاری یا یورویی می‌گیرد. افراد بعد از تجربه کار در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که چنین امکان‌هایی هم برای کار کردن و کسب درآمد وجود دارد. من این شکل از مهاجرت نیروی کار را مهاجرت پنهان می‌نامم و معتقدم تعداد افرادی که مهاجرت پنهان کرده‌اند، کمتر از آنهایی نیست که به‌صورت فیزیکی ایران را ترک کرده‌اند.»

او در ادامه درباره راهکارهای شرکت ملی انفورماتیک برای جذب و سپس نگهداشت نیروی انسانی در این شرکت و ایجاد انگیزه برای ماندن در ایران صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که گرچه نمی‌توانند حقوق افراد را زیاد کنند، اما با ایجاد یک آکادمی و ارائه برخی خدمات و مزایای رفاهی و درمانی به آنها سعی کرده‌اند مانع رفتنشان شوند. او در این باره توضیح می‌دهد: «برای جذب نیروی متخصص، آکادمی ایجاد کرده‌ایم و برای نگهداشت آنها چند خدمت رفاهی در نظر گرفته‌ایم؛ ازجمله: امکان استفاده از خدمات درمانی و رفاهی از بهترین مراکز کشور، امکان خرید قسطی از برخی فروشگاه‌‌ها، فراهم کردن بهترین بیمه تکمیلی موجود در کشور، کمک به خانه‌دار شدن آنها و… .»


یک‌کاسه کردن بخش‌های مختلف هلدینگ


یکی ‌دیگر از چالش‌های این شرکت در سال ۱۴۰۲ عدم هماهنگی و به‌ عبارتی هارمونی نداشتن بخش‌های مختلف هلدینگ با یکدیگر بوده است که آن را برطرف کرده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بخش‌های مختلف هلدینگ یا یکدیگر را نمی‌شناختند یا نحوه درست تعامل با یکدیگر را نمی‌دانستند و به‌ عبارتی یک‌‌کاسه نبودند، اما امروز که با شما صحبت می‌کنم وظایف هریک از آنها تفکیک و مشخص شده و همه نیروهای مشغول در هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش می‌دانند که برای هر کار باید به سراغ کدام بخش بروند. کاشف مسائل امنیتی هلدینگ را راهبری می‌کند، ایبنا رسانه هلدینگ است، فرادیس مسئول بخش نوآوری است، البرز به موارد مربوط به تجهیزات می‌پردازد و… ما در نمایشگاه تراکنش و همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به‌صورت یک پاویون یک‌جا ظاهر شدیم و نشان دادیم که در عین حال که بین شرکت‌ها تقسیم کار تخصصی انجام شده، همگی یکپارچه و یک‌کاسه‌ایم.»


تغییر الگوی کسب‌وکاری شرکت در سال ۱۴۰۳


بنا بر صحبت‌های ماهیار، برنامه کلی آنها برای سال جدید این است که الگوی کسب‌وکاری‌شان را تغییر دهند و به سمت‌وسویی بروند که آنها را چابک‌تر کند. او در این باره می‌گوید: «ورود ما به حوزه هوش مصنوعی از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و می‌خواهیم در سال ۱۴۰۳ روی این حوزه بیشتر تمرکز کنیم تا به چابکی ما کمک کند. به همین منظور، چند KPI طراحی و برنامه‌هایی نیز تنظیم کردیم و بزرگ‌ترین چالش ما در سال جدید، اجرای همین برنامه‌‌ها و متقاعد کردن اکوسیستم برای همکاری در پروژه‌هایمان خواهد بود. به نظرم برای اجرای طرح‌هایمان باید وقت و انرژی زیادی صرف کنیم و مسیر دشواری پیش رو داریم. تعامل، کلیدواژه مهمی است که نبودش کار کردن را سخت می‌کند و امیدواریم تعاملات خوبی بین ما و اعضای اکوسیستم صورت بگیرد. به احتمال خیلی زیاد در سال آینده نظارت هوشمند در بانک مرکزی به یک روند تبدیل می‌شود و فکر می‌کنم که بانک‌ها در سال آینده با روش‌های جدید نظارتی و ارائه خدمت جدید در بازار حضور پیدا می‌کنند.»


اتخاذ تفکر پلتفرمی و تغییر برندبوک شرکت


او در ادامه درباره لزوم به‌کارگیری تفکر پلتفرمی توضیح می‌دهد: «تفکر پلتفرمی مدتی است که به یکی از روندهای اصلی جهان تبدیل شده و به تعامل بیشتر اعضای درون یک اکوسیستم و اکوسیستم‌های مختلف با یکدیگر کمک می‌کند. ما هم در شرکت ملی انفورماتیک تصمیم گرفته‌ایم در سال ۱۴۰۳ روی اتخاذ این نوع تفکر تمرکز کنیم و ببینیم با شرکت‌های داخل هلدینگ و با کسب‌وکارهای خارج از هلدینگ یا حتی مراکز دانش‌بنیان و فناوران کشور چگونه می‌توانیم همکاری کنیم. همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره‌های قبلی‌اش خیلی بهتر بود که این بهبود عملکرد در پی تعامل مجریان آن با یکدیگر حاصل شد. یکی از اهدافمان این است که این همایش در سال ۱۴۰۳ بهتر هم شود؛ همایشی که قرار است از این به بعد آن را بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت بنامیم و همین تغییر نام نشان‌دهنده تغییر رویکرد صنعت بانکی و پرداخت کشور و خواست آنها برای تحقق ایده تحول دیجیتال و بانکداری هوشمند است. گذار از الکترونیک به نوین اتفاق خوبی است. اتفاقاً ما هم در شرکت ملی انفورماتیک بارها به این فکر کرده‌ایم که شاید بهتر باشد کلمه انفورماتیک را با کلمه‌ای دیگر عوض کنیم تا به‌روز شود. چون کلمه انفورماتیک متعلق به دهه 1360 است و الان روندهای روز تغییر کرده است، اما تا به امروز چنین کاری نکرده‌ایم و این ایده آن‌قدر جدی نشده که عملی‌اش کنیم. با وجود این،‌ برندبوک شرکت را هدف قرار دادیم تا با به‌روزرسانی آن نشان دهیم که ما هم به‌روز شده‌ایم و از روندهای روز دنیا پیروی خواهیم کرد.»


روندهای احتمالی اکوسیستم در سال ۱۴۰۳


ماهیار بنا بر ارائه‌ها و پنل‌های دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و تغییر نام آن، پیش‌بینی می‌کند که پرداخت‌های بدون کارت، کیف‌ پول‌های پیشرفته‌تر و متاورس جای خودشان را در صنعت بانکی و پرداخت کشور پیدا کنند، تعداد استارتاپ‌های نوآور دوبرابر شود و شاهد دگرگونی سکوهای اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باشیم؛ دگرگونی که قرار است پیام‌رسان‌های داخلی را به خدمت‌رسان‌های مالی و ملی تبدیل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.