راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت معتمد مالیاتی کیسان درباره اولویت فعالیت‌هایشان مطرح کرد / تسهیل و تسریع امور مالیاتی با تمرکز بر فناوری

براساس آیین‌نامه ماده 26 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، شرکت داده‌پردازی کیسان در سال 1401 مجوز شرکت معتمد مالیاتی نوع اول را دریافت و در آبان‌ماه سال 1401 براساس ابلاغ سازمان امور مالیاتی ارائه خدمات به شرکت‌های بورسی و فرابورسی را آغاز کرد. در گفت‌وگو با امیر کشورزاد، مدیرعامل شرکت کیسان، به فعالیت‌های این شرکت و برنامه‌های توسعه‌ای آنها پرداختیم. به گفته او، در نیمه دوم سال 1402 این شرکت با طراحی و توسعه پایانه فروشگاهی در بستر دستگاه کارت‌خوان و سایر ابزارهای اندرویدی، راهکار اختصاصی اصناف را ارائه کرده و تا به امروز بیش از 8.000 شخص حقوقی و حدود 2.000 شخص حقیقی اقدام به ثبت صورت‌حساب الکترونیکی از طریق راهکارهای کیسان کرده‌اند. تمرکز آنها در سال ۱۴۰۳ نیز بر جذب مشتریان جدید است و در تلاش‌اند کیسان را به برندی شناخته‌شده‌تر در میان مخاطبان هدفشان تبدیل کنند. در ادامه، گفت‌وگوی عصر تراکنش را با امیر کشورزاد می‌خوانید.


راهکار اختصاصی اصناف


طبق صحبت‌های امیر کشورزاد، مدیرعامل معتمد مالیاتی کیسان، تمرکز این شرکت در سال ۱۴۰۲ روی ارائه سرویس ثبت صورت‌حساب الکترونیکی برای اشخاص حقوقی بوده که از طریق ارائه پایانه فروشگاهی تحت‌وب و وب‌سرویس برای ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بوده است. او در این باره توضیح می‌دهد: «شرکت کیسان وظیفه اصلی خود را کمک به مؤدیان برای انجام تکالیفشان در حوزه مرتبط با صورت‌حساب تعریف کرده است. از این رو پس از ورود مشتری به پایانه فروشگاهی و وارد کردن اطلاعات لازم، وظیفه ارسال صورت‌حساب برعهده این شرکت گذاشته می‌شود و پیگیری رفع هر نوع مشکلی برعهده کیسان خواهد بود. برای ثبت اطلاعات صورت‌حساب‌های فروش توسط مؤدیان راه‌های مختلفی تعریف شده است و شرکت کیسان برای این منظور روش‌های گوناگونی را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. اولین روش ثبت صورت‌حساب از طریق رابط کاربری است که مؤدی اطلاعاتی همچون نوع خریدار و مشخصات آن، مشخصات کالا یا خدمت مورد معامله را در فرم صدور صورت‌حساب درج می‌کند که پس از بررسی و مغایرت‌گیری توسط شرکت معتمد برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. در روش دوم از طریق بارگذاری فایل، صورت‌حساب ثبت می‌شود که این روش برای ثبت هم‌زمان تعداد زیادی صورت‌حساب مناسب است که یک فایل براساس الگوی تعیین‌شده تهیه و در پایانه فروشگاهی ابری این شرکت وارد می‌شود و اطلاعات از نظر ظاهری و سازگاری با مقررات و دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی بررسی و سپس صورت‌حساب‌ها صادر می‌شوند.»

ثبت صورت‌حساب از طریق وب‌سرویس نیز روش سوم است که این شیوه نیز برای ثبت تعداد زیاد صورت‌حساب مناسب است که به اقدامات فنی و نرم‌افزاری نیاز دارد تا مؤدیان بتوانند صورت‌حساب‌های خود را در پایانه فروشگاهی ابری کیسان ثبت کنند. او با بیان این موارد می‌گوید: «دقت و سرعت بالا ازجمله مزایای این روش به حساب می‌آید. با توجه به طراحی مناسب و توجه به نیازمندی‌های کاربران، بسیاری از شرکت‌های معتبر پایانه فروشگاهی کیسان را برای انجام تکالیف خود و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی انتخاب کردند. در نیمه دوم سال 1402 با توجه به الزام اشخاص حقیقی و اصناف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شرکت داده‌پردازی کیسان با طراحی و توسعه پایانه فروشگاهی در بستر دستگاه کارت‌خوان و سایر ابزارهای اندرویدی راهکار اختصاصی اصناف را ارائه کرد.»

سال 1402 با رشدی سریع برای کیسان همراه بوده است. کشورزاد با بیان این مطلب می‌گوید: «این رشد شامل رشد تعداد مشتریان، رشد پرسنل سازمان و رشد تعداد صورت‌حساب الکترونیکی ارسال‌شده به سازمان امور مالیاتی بوده که با وجود چالش‌های زیاد به واسطه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و تلاش همکاران ما در کیسان اکثر این چالش‌ها برطرف شده است. در این سال شرکت‌های زیادی از اصناف مختلف همکاری‌شان با کیسان را آغاز کرده‌اند. ازجمله این اصناف می‌توان به صنعت پالایش و پتروشیمی، صنایع فلزی از قبیل فولاد، آلومینیوم و مس، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع مخابرات، بیمه، سرمایه‌گذاری، مالی و ارکان بازار سرمایه اشاره کرد.»

امیر کشورزاد، مدیرعامل شرکت معتمد مالیاتی کیسان

آمار و ارقامی از کیسان


طبق صحبت‌های او، تعداد اصنافی که تاکنون از خدمات کیسان استفاده کرده‌اند، 44 صنف است: «تا به امروز بیش از 8.000 شخص حقوقی و حدود 2.000 شخص حقیقی اقدام به ثبت صورت‌حساب الکترونیکی از طریق راهکارهای کیسان کرده‌اند. همچنین شرکت داده‌پردازی کیسان تاکنون موفق به ارسال بیش از 75 میلیون صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان شده است.»

با توجه به جدید بودن موضوع ارسال صورت‌حساب الکترونیکی نیاز به آموزش مؤدیان بسیار جدی است و کیسان در سال 1402 برنامه‌های آموزشی متنوعی را برگزار کرده است. مدیرعامل این شرکت در این باره می‌گوید: «بیش از پانزده هزار نفر در وبینارهای آنلاین ما شرکت کرده‌اند و در شهرهای مختلفی ازجمله اردبیل، قم و سمنان رویداد آموزشی حضوری برگزار کرده‌ایم.»


ارائه خدمات تخصصی در بستر پایانه فروشگاهی


در یک سال گذشته شرکت‌های معتمد مالیاتی بیشتری شروع به فعالیت کرده‌اند. به گفته کشورزاد، مزیت رقابتی اصلی کیسان در سال 1402 ارائه خدمات تخصصی در بستر پایانه فروشگاهی این شرکت بوده که در کنار پشتیبانی ویژه باعث شده مشتریان این شرکت نگران مسائل مرتبط با پایانه فروشگاهی نباشند. او در این باره این‌طور توضیح می‌دهد: «پایانه فروشگاهی کیسان با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کاربر و طراحی کاربرپسند امکان ثبت صورت‌حساب الکترونیکی در تمامی الگوها را به‌صورت فرم، فایل اکسل و وب‌سرویس فراهم کرده است. همچنین با توجه به وجود ابهامات و سؤالات زیاد در زمینه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، شرکت داده‌پردازی کیسان اقدام به برگزاری وبینارهای آموزشی متعدد کرد. همچنین ارائه خدمات پشتیبانی به‌صورت تلفنی، چت و ریموت یکی دیگر از خدمات شرکت کیسان بوده که در راستای اطمینان دادن به مشتریان ارائه شده است.»


چالش رشد سریع


با توجه ‌به جدید بودن حوزه فعالیت کیسان، تغییرات و اختلالات زیادی را در موارد مختلفی شاهد بودند که آنها را در ارائه سرویس باکیفیت به مشتریان دچار مشکلاتی کرد. مدیرعامل این شرکت با بیان این موضوع درباره چالش‌هایی که در یک سال گذشته با آنها روبه‌رو بودند، می‌گوید: «همچنین جابه‌جایی چندباره تاریخ الزام مؤدیان به ثبت صورت‌حساب الکترونیکی نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد که خوشبختانه در حال حاضر تا حد زیادی این موارد برطرف شده‌اند. چالش دیگر ما رشد سریع بوده است. اینکه یک سازمان بتواند یک رشد متقارن داشته باشد، موضوع بسیار مهمی است. رشد در تعداد مشتریان باید با رشد محصول نرم‌افزاری، زیرساخت سخت‌افزاری، تیم پشتیبانی و نیروی انسانی سازمان همراه باشد که در تلاشیم این موارد را به بهترین شکل ممکن محقق کنیم.»

طبق مصوبات ابلاغی در سال 1403 بسیاری از اصناف ملزم به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی هستند. او درباره چالش‌هایی که ممکن است در سال ۱۴۰۳ با آن روبه‌رو شوند، می‌گوید: «نیاز این اصناف با یکدیگر متفاوت است و ما باید برای آنها راهکارهای اختصاصی ارائه دهیم. این موضوع یکی از چالش‌های ما برای سال 1403 است. ما برای این چالش راهکارهای جدیدی ازجمله صدور صورت‌حساب الکترونیکی در بستر دستگاه‌های اندرویدی مانند دستگاه کارت‌خوان را آماده کرده‌ایم که در اصنافی مثل طلا و جواهر و رستوران‌ها بسیار کاربردی خواهد بود. راهکار دیگر ما برای اصناف، اپلیکیشن موبایلی ما است که اصناف گوناگون می‌توانند از طریق آن ارسال صورت‌حساب را انجام دهند.»


تبدیل کیسان به برندی شناخته‌شده‌تر


تمرکز کیسان در سال 1403 روی توسعه و بهبود محصول نرم‌افزای‌شان خواهد بود. کشورزاد درباره برنامه‌هایشان برای سال جدید می‌گوید: «توسعه راهکارها برای اصناف مختلف و همچنین توسعه نیروی انسانی شرکت از نظر تعداد و توانمندی به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریانمان برنامه دیگر ما است. کسب سهم بازار چشمگیر در حوزه اصناف موضوعی است که در سال آینده روی آن تمرکز کرده‌ایم. بازار ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در حال ‌رشد است و فکر می‌کنیم تمرکز ما در این سال می‌بایست روی جذب مشتریان جدید باشد. ارائه راهکار کاربردی برای مشتریان تازه‌وارد، آموزش آنها و پشتیبانی‌ ازشان دغدغه اصلی ما در سال آتی خواهد بود. ما از سرویس‌های جدید رونمایی خواهیم کرد و برنامه داریم کیسان را به برندی شناخته‌شده‌تر در میان مخاطبان هدفمان تبدیل کنیم.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل این شرکت، چشم‌انداز کیسان، تبدیل شدن به معتبرترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات آنلاین در زمینه امور مالیاتی است. او می‌گوید: «تسهیل و تسریع امور مالیاتی با تمرکز روی تکنولوژی اولویت اول ما است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.