راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران شرکت پیمان از کم کردن درد پرداخت می‌گویند / به لذت‌بخش‌ کردن پرداخت فکر می‌کنیم

سال 1402 نقطه عطفی برای پیمان بود؛ سالی که این محصول که در دل شرکت فرابوم متولد شده بود، به یک شرکت مستقل تبدیل شد و مأموریت خود را کم کردن درد پرداخت برای مشتریان در نظر گرفت. به گفته مدیران این شرکت، استفاده از سرویس دایرکت‌دبیت اگر در جای درست و با تجربه کاربری مناسب همراه باشد، مطابق شعار این شرکت، یعنی «پرداخت، این‌بار لذت‌بخش» خواهد بود و می‌تواند برای کاربران لذت‌بخش و بسیار راحت باشد. در گفت‌وگو با مهدی معرفتی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و میلاد مژدهی، مدیر توسعه کسب‌و‌کار پیمان، به اقداماتشان در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۳ پرداختیم. طبق صحبت‌های آنها، اکنون بیش از 850 هزار کد ملی یکتا، به‌عنوان مشتری پیمان، فعال‌اند و مشتریان 13 بانک کشور می‌توانند از طریق پیمان پرداخت مستقیم انجام دهند. به گفته آنها، در سال ۱۴۰۳ در تلاش خواهند بود تعداد مرچنت‌هایشان را بیشتر کنند و در تعداد تراکنش‌هایشان افزایش سه یا چهار برابری داشته باشند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


سال پرچالش ۱۴۰۲


طبق صحبت‌های مهدی معرفتی، نایب‌رئیس هيئت‌مدیره پیمان، 1402 برای این شرکت سال پرچالشی بود. از یک‌سو موضوعات مربوط به مستقل شدن پیمان از فرابوم به‌عنوان یک شرکت جدید و چالش‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذار، ثبت شرکت، شخصیت حقوقی مجزا و… و از طرف دیگر نیاز به بهبود زیرساخت فنی و افزایش ظرفیت تراکنش‌ها را داشتند. او در ادامه این صحبت‌ها می‌گوید: «همچنین برنامه‌های توسعه بازار و افزایش مشتریان و بانک‌های طرف قرارداد موضوع دیگری بود که پیمان روی آن تمرکز داشت.»

میلاد مژدهی، مدیر توسعه کسب‌و‌کار پیمان، نیز می‌گوید در سال ۱۴۰۲ علاوه‌بر مسائل اشاره‌شده، در راستای بهبود تجربه کاربری و توسعه محصولات هم گام‌های مهمی برداشته‌اند. او توضیح می‌دهد: «با مشتریان جدیدی قرارداد بستیم و به حوزه‌های جدیدی ورود کردیم که خروجی آن سال آینده در محصول پیمان نمایان خواهد بود.»


آمار و ارقامی از پیمان


با توجه به گفته‌های معرفتی، در حال حاضر بیش از یک میلیون پیمان (قرارداد پرداخت مستقیم) فعال دارند و روزانه بیش از 70.000 تراکنش موفق. او در این باره توضیح می‌دهد: «همچنین بیش از 850 هزار کد ملی یکتا، به‌عنوان مشتری پیمان، فعال‌اند. مشتریان سیزده بانک کشور می‌توانند از طریق پیمان پرداخت مستقیم انجام دهند. بیش از صد کسب‌و‌کار معتبر به‌طور مستقیم و هزاران اپلیکیشن و سرویس آنلاین به‌طور غیرمستقیم از طریق شرکای تجاری مثل وندار، بازارپی و… راهکار پرداخت مستقیم پیمان را به کاربران خود ارائه می‌دهند.»

میلاد مژدهی، مدیر توسعه کسب‌و‌کار پیمان

در پیمان مجموعه‌ای آمار و ارقام کسب‌و‌کاری هم وجود دارد که می‌تواند جالب باشد. مژدهی درباره این آمار و ارقام می‌گوید: «برای مثال میزان استفاده از سرویس پرداخت مستقیم در تمام روزهای هفته یا ساعات شبانه‌روز یکسان نیست. ما بیشترین حجم تراکنش را در روزهای دوشنبه داریم و ساعت 8 صبح هم معمولاً پرتراکنش‌ترین ساعت روز است.»


پرداخت، این‌بار لذت‌بخش


یکی از مهم‌‏ترین مأموریت‌‏های پیمان در راستای مستقل ‌شدنش، آگاهی‏‌بخشی به جامعه درباره استفاده از خدمات دایرکت‏‌دبیت است. معرفتی می‌گوید در این راستا، از تابستان ۱۴۰۲ واحد مارکتینگ و برندینگ پیمان را تشکیل داده‌اند. او توضیح می‌دهد: «در ابتدا یک کار مطالعاتی گسترده برای سنجش نیاز، دغدغه‌ها و نقاط درد مشتریان نهایی پرداخت مستقیم انجام دادیم. سپس شروع کردیم به طراحی هویت برند پیمان به‌عنوان یک مجموعه مستقل. لوگوی پیمان را مبتنی بر هویت برند طراحی کردیم و از آنجایی که مأموریت پیمان را کم کردن درد پرداخت برای مشتری می‌دانستیم، شعار «پرداخت، این‌بار لذت‌بخش» را به‌عنوان تگ‌لاین اصلی برند انتخاب کردیم. در مرحله بعدی نقاط تماس اصلی مشتریان شامل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و… بازطراحی شد و درنهایت هم در دی‌ماه، با هدف توسعه روابط با مشتریان کلیدی، بانک‌ها و اکوسیستم فین‌تک و استارتاپی کشور، رویداد رونمایی از برند پیمان را با عنوان «پیمان؛ شروعی تازه» برگزار کردیم.»

مژدهی نیز توضیح می‌دهد که علاوه‌بر اینها، فعالیت‌های تبلیغاتی مشترکی با برخی از شرکای تجاری اصلی پیمان داشتند و این رویکرد را در سال آینده نیز دنبال خواهند کرد.


اصلاح نقشه سفر مشتری


توسعه محصول پیمان تاکنون مبتنی بر بهبود تجربه کاربران بوده است. نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پیمان با بیان این موضوع می‌گوید: «در همین راستا نقشه سفر مشتریان هنگام فعال‌سازی پیمان در اپلیکیشن‌های گوناگون، اصلاح شده و بهبود زیادی داشته است. به‌علاوه در صفحه احراز هویت کاربر، هنگام فعال‌سازی پرداخت مستقیم هم بهبودهای خوبی از سمت بانک‌های گوناگون داشته‌ایم. از طرفی با ارتقای زیرساخت فنی، میانگین زمان تراکنش و پاسخ‌گویی بانک‌های مختلف را هم کمتر کردیم.»

مژدهی نیز در این باره می‌گوید: «ما در تیم توسعه کسب‌وکار تلاش کردیم با توجه به تجارب چند سال اخیر در استفاده از پرداخت مستقیم، در کنار مشتریان پیمان باشیم و به بهبود تجربه کاربری آنها از این سرویس در کسب‌و‌کارهای مختلف کمک کنیم.»


چالش‌های ۱۴۰۲


یکی از چالش‌های پیمان در سال ۱۴۰۲ مربوط به مستقل ‌شدن این شرکت و هویت جدید آن بود. معرفتی درباره این چالش می‌گوید: «پیمان تا قبل از این یک محصول در داخل مجموعه فرابوم بود و در همان حد هم به آن پرداخته شده بود. تأسیس شرکت، جذب نیروی متخصص، انتقال منابع فیزیکی و غیرفیزیکی، ورود سرمایه‌گذار جدید و… همه چالش‌هایی هستند که شرکت‌ها در بدو تأسیس با آن مواجه‌اند. چالش بعدی ما جذب نیروی متخصص بود. با وجود وضعیت ناپایدار اقتصادی و کمبود نیروی متخصص، سعی کردیم با طراحی سیستم‌های منابع انسانی به‌روز، پکیج جذابی را برای کارجویان فراهم کنیم و تا حد امکان به سراغ نیروهای جوان و متخصص رفتیم.»

مهدی معرفتی، نایب‌رئیس هيئت‌مدیره پیمان

چالش دیگری که پیمان در سال ۱۴۰۲ داشت، در ارتباط با اضافه شدن بانک‌های جدید به سرویس پیمان است. مدیر توسعه کسب‌و‌کار پیمان در این باره می‌گوید: «نحوه ارائه سرویس دایرکت‌دبیت در هر بانک متفاوت است و ما برای یکپارچه‌سازی سرویس پرداخت مستقیم، باید سرویس بانک جدید را به ساختار فعلی سایر بانک‌ها نزدیک کنیم تا کاربر نهایی را راضی نگه داریم. این موضوع و تفاوت ارائه سرویس در بانک‌ها، ازجمله مسائلی است که مشتریان ما را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»


مستقل شدن پیمان و اسپین‌آف


نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پیمان بر این عقیده است که 1402 قطعاً سال بسیار مهمی برای این شرکت بود و مهم‌ترین موضوع مستقل‌ شدن پیمان و اسپین‌آف آن بود که به‌خوبی محقق شد. او در این باره می‌گوید: «در سالی که گذشت زیرساخت‌های فنی پیمان را بهبود دادیم، محصول پیمان در مسیر توسعه قرار گرفت، با کسب‌وکارها و بانک‌های مختلف، مذاکرات خوبی را پیش بردیم تا برای اهداف بزرگی که تا پایان سال 1404 تدوین کرده‌ایم، آماده شویم.»

به نظر مژدهی نیز سال 1402، نقطه عطفی برای پیمان بود. او می‌گوید: «مستقل شدن شرکت، تمرکز بر نیاز مشتریان و اهدافی که برای پیمان ترسیم شد، قطعاً باعث رشد آن در ادامه مسیر خواهد بود.»


افزایش تعداد مرچنت‌ها و تراکنش‌ها


به گفته معرفتی، در سال ۱۴۰3، توسعه همکاری با مشتریان و تلاش همه‌جانبه برای ایجاد فرهنگ استفاده از پرداخت مستقیم را در برنامه‌های خود دارند. او توضیح می‌دهد: «به نظر ما استفاده از این سرویس اگر در جای درست و با تجربه کاربری مناسب همراه باشد، طبق شعاری که برای کسب‌و‌کارمان انتخاب کرده‌ایم، قطعاً برای کاربر لذت‌بخش خواهد بود. توسعه و بهبود محصولات فعلی و تداوم افزایش آگاهی از برند پیمان و راهکار پرداخت مستقیم هم که جزو برنامه‌های همیشگی پیمان است و به‌طور مستمر در دستور کار قرار دارد.»

مدیر توسعه کسب‌و‌کار پیمان نیز می‌گوید که برنامه بعدی در سال ۱۴۰۳، اضافه کردن بانک‌های جدید به پیمان است تا مشتریان بانک‌های بیشتری بتوانند از پرداخت مستقیم استفاده کنند. او در این باره می‌گوید: «در حال حاضر سیزده بانک را تحت پوشش داریم، اما تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۳، سایر بانک‌ها، ازجمله دو بانک بزرگ را که در حال پیاده‌سازی نهایی‌اند، به این جمع اضافه کنیم. به این ترتیب کارت‌های تحت پوشش پیمان را به بالای 80درصد کارت‌های صادرشده در شبکه بانکی می‌رسانیم تا این خدمت در دسترس کاربران بیشتری برای استفاده قرار گیرد.»

معرفتی با بیان این موضوع که در سال جدید باید بذرهایی را که در سال 1402 کاشته‌اند پرورش دهند، می‌گوید 1403 قطعاً از پیمان خبرهای زیادی خواهیم شنید: «سعی می‌کنیم سیاست‌های توسعه بازار را گسترش دهیم و تعداد مرچنت‌ها را بیشتر کنیم. از طرفی با افزایش آگاهی و کمپین‌های مشترک با شرکای تجاری، اقبال عمومی به پرداخت مستقیم بیش از پیش خواهد شد. باید در تعداد تراکنش‌ها افزایش سه یا چهار برابری داشته باشیم و بانک‌های جدیدی هم اضافه کنیم. به‌علاوه قصد داریم در رویدادهای تخصصی صنعت فین‌تک هم حضور پررنگی داشته باشیم. درمجموع 1403 برای پیمان سال رشد و شکوفایی بیشتر خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.