پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رسول قربانی در رویداد ۹ ژانویه از چگونگی شکلگیری این رویداد گفت / سعی برای رسمیتدادن به اکوسیستم دارایی دیجیتال کشور
رسول قربانی، همبنیانگذار کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در دومین پنل از نخستین روز برگزاری رویداد ۹ ژانویه، ضمن معرفی کارخانه نوآوری رسانه راهکار، از داستان شکلگیری رسانه رمزارز گفت. به گفته قربانی چند شماره بعد از شروع «کارنگ»، نشریه رمزارز استارت زده شد و تا به حال 40 شماره آن بیرون آمده است. ۱۰ صرافی در کنار این رسانه قرار گرفتند و حمایت کردند. در استمرار نشریه رمزارز، ارتباط کارخانه نوآوری رسانه راهکار با اکوسیستم کریپتو قویتر و عمیقتر شد.
او در این رویداد با اشاره به داستان رمزارز مطرح کرد: «من میخواهم راجع به داستان رمزارز توضیح کوتاهی بدهم؛ همه ما راجعبه داستان رمزارز حرف میزنیم. تصویری که میبینید، معرفی ۹ کتاب است که در مجموعه به انتشار رساندهایم. ما در مجموعه «راهکار» یک انتشارات به نام «انتشارات راه پرداخت» داریم و در دو سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ عنوان کتاب را در حوزههای نوآوری، فناوری و مالی به انتشار رساندهایم.»
او درباره کتابهای انتشارات راه پرداخت ادامه داد: «این انتشارات به بهانه ۹ ژانویه، ۹ کتاب رایگان را به صورت PDF به انتشار رسانده که قابل دانلود هستند. پشت کارتهای شما یک کیوآرکد هست که آن را اسکن میکنید و همه کتابها را میتوانید دانلود کنید. به بهانه این رویداد یک کتاب دیگر هم به آن ۹ مورد اضافه کردیم به نام «داستان رمزارز». شما میتوانید آن کتاب را نیز با همین کیوآرکد اسکن کنید. لینک آن کتاب و همین کیوآرکد را در شبکههای اجتماعی نیز میگذاریم.»
بخشهای مختلف کارخانه نوآوری راهکار
قربانی در ادامه به معرفی کارخانه نوآوری رسانه راهکار پرداخت و گفت: «کارخانه نوآوری رسانه راهکار شامل «راه پرداخت»، «عصر تراکنش»، «کارنگ»، «رمزارز»، «انتشارات راه پرداخت»، «رویداد برند کارفرمایی»، «استودیو راهکار»، «نشریه بیمه دیجیتال»، «جانناین» (Jan9) یعنی ایونت همین امروز، برنامه «شاید موافق نباشید»، رویداد رگتک ایران، رسانه راهکار، برنامه کار و کسب، برنامه پیشنهاد هفته، برنامه اتاق آبی و… است که همگی جزو پروژههای کارخانه نوآوری رسانه راهکار به شمار میروند.»
او با اشاره به کارنگ بیان کرد: «میخواهم داستان رمزارز را بگویم ولی قبل از آن مجبورم اشارهای کوتاه به «کارنگ» بکنم. در اوج روزهای کرونا، حوالی اسفند ۹۹ بود که یک روز من و رضا قربانی و رضا جمیلی به یک کافه در خیابان ۱۶ آذر رفتیم و به صحبت نشستیم. در آنجا راجع به این میگفتیم که اکوسیستم نوآوری و استارتاپی و رسانهای ایران یک رسانه در حوزه نوآوری کم دارد. خروجی آن جلسه تشکیل نشریه کارنگ یا همان هفتهنامه کارنگ ۷۸ بود که بهعنوان رسانه تخصصی اقتصاد نوآوری ایران به حساب میآید. آن نشریه تا به حال در بیش از ۱۰۰ شماره به انتشار رسیده و ادامه دارد. در شمارههای ابتدایی کارنگ دریافتیم که در اکوسیستم اقتصاد نوآوری ایران، جای یک رسانه خالی است؛ رسانهای که در حوزه رمزارز و کریپتوکارنسی فعالیت کند و کارش این باشد که کل اکوسیستم را با هم ببیند؛ چه از جنبه حاکمیتی، چه نظارتی، چه رگولاتوری و چه کسبوکارهای آن حوزه. تا پیش از این، رسانههایی داشتیم که کاربران نهایی را خیلی خوب مورد هدف قرار میدادند، ولی جای خالی رسانهای را احساس کردیم که خروجی آن تبدیل به «نشریه رمزارز» شد.»
مسیر رسانه رمزارز در اکوسیستم
قربانی درباره نشریهها ادامه داد: «چند شماره بعد از شروع «کارنگ»، نشریه رمزارز را استارت زدیم و تا به حال ۴۰ شماره آن بیرون آمده است. ما همه جا گفتهایم که روز اول که خواستیم این نشریه را راه بیندازیم، حتی یک ریال پول نداشتیم. ۱۰ صرافی در کنارمان قرار گرفتند. از آنها درخواست کردیم و حمایت کردند تا نشریه استارت خورد. آن ۱۰ اکسچنج را نام نمیبرم ولی در جاهای مختلف اسامی آنها را ذکر کردهایم. در استمرار نشریه رمزارز، ارتباط ما با اکوسیستم کریپتو قویتر و عمیقتر شد. به مرور این ایده به میان آمد که یک رویداد، ایونت یا دورهمی بگذاریم که آدمهای اکوسیستم کنار هم بنشینند و عدهای از تمام گروهها باشند و از جایجای اکوسیستم بیایند. همان ماتریسی که رضا قربانی هم نشان داد؛ از ماینر گرفته تا اکسچنج و فریلنسر. در سال ۱۴۰۰ اولین رویداد «جانناین» (Jan 9) یا همان رویداد «9 ژانویه» را در «باغ بهشت» در سالن سلام با حضور حدود ۳۰۰ نفر برای اولینبار برگزار کردیم.»
قربانی در انتهای صحبت خود با اشاره به رویداد ۹ ژانویه مطرح کرد: «زمانی که این رویداد و قبل از آن هم نشریه رمزارز را استارت زدیم، دورانی بود که عده زیادی با مجموعههای استارتاپی عکس یادگاری میگرفتند. همه دولتیها و مقامات حاکمیتی میخواستند با استارتاپها عکس یادگاری بگیرند. VCها نیز همینطور بودند. هر روز خبرهایی میشنیدیم از این که در یک جا سرمایهگذاری و از یک جا حمایت کردهاند، ولی هیچ VC و هیچ نهاد سرمایهگذاری نمیدیدید که در فضای کریپتو و رمزارز به صورت شفاف سرمایهگذاری انجام داده باشد. یکی از اهداف ما همین بود که به چنین فضایی رسمیت دهیم. رویداد جانناین در ۱۹ دیماه ۱۴۰۰ و دومی در ۹ دیماه ۱۴۰۱ در همین سالن با حضور ۶۰۰ نفر از دوستانی مثل شما بود. عزیزان افتخار دادند و تشریف آوردند. امروز هم سومین رویداد نهم ژانویه را پشت سر میگذاریم و توانستیم کل اکوسیستم را با حداکثر توان دور هم جمع کنیم.»