راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکناس 100دلاری؛ رایج‌ترین و آزاردهنده‌ترین ارز آمریکا / رنج استفاده از اسکناس 100دلاری از نگاه روزنامه وال‌استریت ژورنال

روزنامه وال‌استریت ژورنال اخیراً گزارشی در خصوص رنج استفاده از اسکناس 100دلاری منتشر کرده است. در این گزارش گفته شده که اسکناس ۱۰۰دلاری رایج‌ترین اسکناس ایالات‌ متحده آمریکاست و در 10 سال اخیر بیش از دوبرابر افزایش یافته است. این اسکناس با وجود رواجی که بین مردم آمریکا دارد، چالش‌هایی را هنگام پرداخت نقدی برای صاحبان آن به همراه می‌آورد.

رایزا سیسون در این ماه با پنج اسکناس ۱۰۰دلاری به بازاری در نیویورک رفت. فروشندگان یکی پس از دیگری از گرفتن اسکناس او خودداری کردند و گفتند که نمی‌توانند آن اسکناس را خرد کنند یا فقط پرداخت‌های دیجیتال را از طریق Venmo یا Zelle می‌پذیرند. سیسون ۲۶ساله سعی کرد از 100دلاری‌هایش در کافه‌ها و سپس میوه‌فروشی محلی استفاده کند، اما باز هم شکست خورد و اسکناس‌ها در کیف پولش باقی ماندند. سیسون امیدوار بود که این اسکناس‌ها را در بازار اجناس دست‌دوم راحت‌تر بتواند خرج کند اما این اتفاق نیفتاد.

در این کشور زمانی که صورتحسابی با اسکناس 100دلاری پرداخت می‌شود، صندوقداران فوراً بررسی می‌کنند که آن اسکناس تقلبی نباشد این موضوع از طریق دستگاه، خودکار یا بررسی نوار کوچک روی اسکناس قابل‌ تشخیص است. برخی صندوقداران برای تأیید صحت اسکناس، آن را بالا نگه می‌دارند تا «USA 100» تعبیه‌شده در آن را ببینند. برخی دیگر از قلم تشخیص اسکناس تقلبی استفاده می‌کنند که دارای جوهری است که در تماس با ارز جعلی سیاه می‌شود. جوهر مخصوص این قلم‌ حاوی محلول شیمیایی خاصی است و زمانی که روی اسکناس کشیده شود، واکنشی اتفاق نمی‌افتد اما این قلم در تماس با کاغذ اسکناس جعلی واکنش نشان می‌دهد و جوهر سیاه و تیره پخش می‌کند.

در یک کتاب‌فروشی، صندوقدار پس از دریافت 100دلاری فریاد زد: «لطفاً بررسی کنید» و کارمندی از پشت یک قفسه بلند کتاب ظاهر شد تا یک اسکناس 100دلاری را قبل از دریافت، برای انجام یک معامله سه‌دلاری در ازای کتاب‌های کودکان، از طریق آشکارساز اسکناس‌های تقلبی عبور دهد. این فروشگاه اخیراً مشتری‌ای را در تلاش برای استفاده از 100 دلار جعلی دستگیر کرده است. از طرف دیگر یکسری فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند به جای انجام چنین اقداماتی از دریافت 100دلاری خوددداری کنند.

در یک فروشگاه اخیراً یک 100دلاری برای پرداخت یک نوشیدنی پنج‌دلاری رد شد. فروشگاه پول نقد کافی نداشت و این دومین مشتری‌ای بود که در آن روز از خرید خود صرف‌نظر کرده بود.

سیج هندلی ۲۳ساله که به‌عنوان دستیار بازاریابی و تحقیقاتی در کالج استیشن تگزاس کار می‌کند معتقد است که همه تقریباً شما و مشروعیت‌تان را برای استفاده از اسکناس ۱۰۰دلاری زیر سؤال می‌برند. هندلی اوایل این ماه یک اسکناس ۱۰۰دلاری را در یک کیسه آرایش قدیمی پیدا کرد. او در تیک‌تاک (TikTok) پستی درباره خجالت خرج‌کردن آن منتشر کرد و درباره ناهنجار بودن پرداخت هزینه یک کالای کوچک با اسکناس ۱۰۰دلاری صحبت کرد.


پول نقد؛ سومین روش پرداخت در آمریکا


اسکناس 100دلاری رایج‌ترین اسکناس ایالات متحده آمریکاست. بر اساس جدیدترین داده‌های فدرال‌رزرو، تعداد اسکناس‌های 100دلاری بین سال‌های 2012 تا 2022 بیش از دوبرابر افزایش یافته و رشد سریع‌تری را نسبت به هر اسکناس دیگری تجربه کرده است.

اسکناس 100دلاری با وجود رواجی که دارد برای ذخیره ثروت مناسب‌تر از خرج‌کردن است. اقتصاددانان نیز در آمریکا خواستار کاهش سرعت چاپ این اسکناس به دلیل استفاده از آنها در فعالیت‌های غیرقانونی، مجرمانه و فرار از مالیات شده‌اند.

طبق داده‌های فدرال‌رزرو، حدود 60 درصد از تمام پرداخت‌ها در ایالات‌ متحده آمریکا با کارت‌های بدهی یا اعتباری انجام می‌شود. استفاده از پول نقد در طول همه‌گیری کرونا در سال 2020 به‌شدت کاهش یافت و هنوز هم به روال گذشته بازنگشته است. امروزه پول نقد سومین روش پرداخت از نظر تعداد تراکنش مورد استفاده در ایالات‌ متحده است.

بانک مرکزی آمریکا گفته است که جدیدترین سفارش فدرال‌رزرو برای چاپ اسکناس از همان روند قبل از همه‌گیری کرونا پیروی می‌کند. این اسکناس‌ها در اصل برای جایگزینی آنهایی که در پردازش عادی از بین رفته بودند سفارش داده شدند.

یکی از دلایلی که اسکناس‌های 100دلاری بسیار رایج‌اند این است که مردم بیشتر آنها را ذخیره می‌کنند تا خرج. به همین دلیل این اسکناس‌ها بیش از یک دهه نسبت به اسکناس‌های یک‌دلاری و پنج‌دلاری دوام می‌آورند.

بر اساس داده‌های پرداخت از سوی فدرال‌رزرو، پول نقد معمولاً برای خریدهای کوچک‌تر به کار می‌رود و مشتریان به طور متوسط ​​39 دلار هنگام پرداخت نقدی خرج می‌کنند، همین آمار هنگام پرداخت با کارت‌های اعتباری 95 دلار است.

هلن کولبی، استادیار بازاریابی در دانشکده بازرگانی کلی دانشگاه ایندیانا، معتقد است که مهم‌ترین رنج و اذیت استفاده از اسکناس 100دلاری این است که باعث کمتر خرج‌کردن مردم می‌شود؛ چراکه تحقیقات نشان داده پنج اسکناس ۲۰دلاری را راحت‌تر از یک اسکناس 100دلاری می‌توان خرج کرد. این پدیده «اثر فرقه» نام‌گذاری شده و توضیح می‌دهد که شکل پول در تمایل افراد برای خرج‌کردن آن تأثیر می‌گذارد. مثلاً زمانی که هزینه‌ای را با کارت اعتباری پرداخت می‌کنید، همان کارت را بعد از انجام تراکنش پس می‌گیرید اما خرج کردن یک اسکناس 100دلاری اساساً آن را از بین می‌برد. کولبی معتقد است که یک اسکناس یک‌دلاری احساس زیادی ایجاد نمی‌کند، اما یک اسکناس 100دلاری بسیار معنادار و جذاب است.

با توجه به اینکه تورم هنوز در سطوح بالایی قرار دارد، احساس ارزشی که با اسکناس ۱۰۰دلاری به وجود می‌آید تنها در حال کاهش است و اکنون یک اسکناس 100دلاری قدرت خریدی معادل 76 دلار در یک دهه قبل را دارد.

کانر مورتون، مدیر عملیات پرینتا، یک شرکت مستقر در کانزاس‌سیتی است که مسئولیت پر کردن خودپردازها را دارند. او توضیح داده که این شرکت اخیراً دستگاه‌های خودپرداز بیشتری را با اسکناس‌های ۱۰۰دلاری پر کرده است. این اسکناس به‌ویژه در میان دستگاه‌های خودپرداز مستقر در آرایشگاه‌ها، مغازه‌های خالکوبی، هتل‌ها و فروشگاه‌های رفاه محبوبیت بیشتری دارد. مورتون گفته که بارکردن اسکناس‌های 100دلاری پنج‌برابر کمتر از پنج اسکناس 20دلاری است.

منبع روزنامه وال‌استریت ژورنال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.