پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به رابط کاربری همراه بانک جدید بانک سپه / تفاوت از زمین تا آسمان
بانکداری الکترونیک یکی از دغدغههای اصلی مشتریان بانکها و البته خود این مجموعهها محسوب میشود. این پدیده فقط عامل صرفهجویی در وقت مشتریان خدمات بانکی نیست، بلکه میتواند سبب جلوگیری از هدر رفتن سرمایههای ملی شود. برای مثال کمتر گشتن مراجعات افراد به شعب بانکی میتواند در کاهش مصرف سوخت تاثیر بهسزایی داشته باشد.
از همین رو در سالهای اخیر شاهد بودیم که در کشورمان بانکهای مختلف این امر را کاملاً جدی گرفته و سعی میکنند هر روز خدمات خود در زمینه یاد شده را بهبود بخشیده و کاملتر نمایند.
یکی از اقداماتی که در همین راستا از جانب اکثر فعالان شناخته شده در این عرصه صورت پذیرفته است ارائه اپیلکیشن موبایل مبتنی بر دو سیستمعامل iOS و اندروید است. ولی آنچه در حین این اقدام پسندیده چندان مورد توجه قرار نداشته رابط کاربری اپهای یاد شده است.
به جد میتوان گفت اکثریت اپلیکیشنهای موبایل بانکهای کشورمان رابط کاربری بهینه و مناسبی ندارند و توجه چندانی هم به این مسئله نمیگردد. نیما ساختمانی که در این زمینه فعالیت دارد دست به بازطراحی رابط کاربری یک اپلیکیشن موبایل ویژهی بانک زده است تا نشان دهد ضعفهای کار در کجا بوده و با رعایت چه نکاتی میتوان آنها را برطرف و تجربهایی دلنشین را برای کاربران فراهم آورد.
.
پس از استفاده از اپلیکیشن موبایل بانک سپه، اشکالات فراوانی مشاهده شد که چند مورد از مهمترین آنها به شرح زیر است:
- رابط کاربری ناهمانگ با صفحه نمایشهایی که تراکم پیکسلی بالایی دارند
- کیفیت تصویری آیکنها و نوشتهها بسیار نامناسب بودند
- رابط کاربری به هیچ وجه دلنشین نبود
- تجربه کاربری نامناسب منجر به استفاده کمتر از این اپلیکیشن شد
- سرعت کار اپلیکیشن بسیار کند بود
- طراحی اپلیکیشن مشتق شده از طراحی زمان موبایلهای سیمبین نوکیا است
با توجه به موارد فوق تصمیم گرفتم، به صورت نمونه، طراحی مجدد اپلیکیشن یاد شده را شخصاً انجام دهم و برای نظرخواهی عموم (به شرح تصاویر زیر) به اشتراک بگذارم.
.
بخش اول: صفحه نخست اپلیکیشن
این بخش هنگامی که برای اولین بار اپ را اجرا میکنید باز میشود و آن را به طور کامل طراحی مجدد کردم.
در این صفحه، تصاویری از تمام شعبههای بانک سپه دانلود کرده و زیباترین آنها را در صفحه جای دادم. قدم بعدی لوگوی بانک سپه بود که متاسفانه فایل وکتور آن در اینترنت موجود نبود و از ابتدا لوگو را از روی طرح تصویری آن ترسیم کردم. گام آخر نیز جایگذاری دکمه فعالسازی و نمایش متن خوش آمد بود.
.
بخش دوم: صفحه ادامه فعالسازی
این بخش بر اساس کد فعالسازی که استاندارد حال حاضر موبایل بانک سپه است طراحی شده و تنها قابلیتی که به آن اضافه گشته، امکان اسکن کد دو بعدی یا همان QR کد است که روند وارد کردن کد را برای مشتری بسیار کوتاهتر و البته مدرنیزهتر میکند.
بخش سوم: صفحه ورود به برنامه برای دفعات بعدی
سعی شده است که این بخش به سادهترین شکل ممکن طراحی گردد چون لازم است تمرکز کاربر بر روی وارد کردن اطلاعات حسابش باشد.
بخش چهارم: صفحه عملیات کارت
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید صفحه ورود به عملیات کارت دیگر جداگانه نیست و با کمرنگ کردن بخش پشتی، کاربر حس بهتری پیدا میکند.
بخش پنجم: صفحه عملیات حساب
این بخش همانند صفحه عملیات کارت، روند تقریبا مشابهی دارد ولی در بعضی قسمتها هدف کار متفاوت است.
بخش ششم: صفحه Navigation Drawer
از آنجا که ممکن است هرشخص حسابهای متعددی در بانک سپه داشته باشد منویی کشویی را تعبیه نمودم. طراحی این کشو تا جای ممکن با در نظر گرفتن استانداردهای گوگل در مورد نحوه جابه جایی و نویگیشن در برنامههای اندروید پیادهسازی شده است.
بخش هفتم: صفحه تنظیمات
این صفحه نیز نیازمند طراحی مجدد بود.
امکانات صفحه تنظیمات دوباره طراحی و از لحاظ تجربه کاربری تا جایی که امکان داشت بهینهسازی شده است.
مقایسهای از ظاهر جدید و قدیم موبایل بانک سپه
با توجه به مراتب فوق، به نظر میرسد طراحی و ساخت اپلیکیشن مبتنی بر تلفن هوشمند در سیستم بانکی نیازمند تغییر نگرش و تحول اساسی به ویژه در بخش طراحی رابط کاربری است.