راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت رابین بررسی شد / بازارهای مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن

بازارهای مالی نقش بسیار حیاتی در اقتصاد جهانی دارند. این بازارها تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها دارند. به‌عنوان مثال، نوسانات قیمت در بورس‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه‌های فردی و سازمانی داشته باشد. همچنین، اطلاعات و آمارهای مرتبط با بازارهای مالی می‌تواند نشان‌دهنده روندها و الگوهای اقتصادی باشد که در تصمیم‌گیری‌های راهبردی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و سیاست‌گذاری اقتصادی اهمیت دارد. به‌علاوه، بررسی وضعیت بازارهای مالی کمک می‌کند ریسک‌ها و فرصت‌های موجود را بهتر درک کنیم و استراتژی‌های بهینه‌تری برای مدیریت سرمایه و سودآوری پیش‌بینی کنیم. بر همین اساس با سینا قدس، مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت رابین گفت‌و‌گویی داشتیم و از او درباره‌ بازارهای مالی، ریسک‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص پرسیدیم.

سینا قدس با اشاره به وضعیت بازار‌های مالی گفت: «واقعیت این است که اکثر بازارها درگیر رکود هستند. کرونا و جنگ را می‌توانیم علت اصلی این رکود بدانیم. با اینکه کرونا مدتی است که تمام شده، ولی هنوز خیلی از کشورها نتوانسته‌اند نرخ بهره را پایین بیاورند و تورم دوباره صعودی شده است. پایین نیامدن نرخ بهره بیشتر در بازارهای دارایی‌محور که وابسته به طلا و رمزارز هستند تأثیر می‌گذارد. 10 سال پیش این نرخ بهره بیشتر روی طلا و نقره تأثیر می‌گذاشت، اما الان به دلیل اینکه افراد حس می‌کنند سود رمزارز از طلا پیشی می‌گیرد رمزارز هم مانند طلا شده و این سود بالا باعث شده بازار رمزارز در دسته بازارهای ریسکی قرار گیرد.»


برخی رخدادها به دلیل انتظار افراد اتفاق نمی‌افتد


تا چند ماه دیگر شاهد هاوینگ بیت‌کوین هستیم. هر زمانی که هاوینگ بیت‌کوین اتفاق افتاده شاهد رشدهای انفجاری در بیت‌کوین بوده‌ایم. قدس با اشاره به این موضوع در خصوص رشد بیت‌کوین و سایر رمزارزها پس از هاوینگ توضیح داد: «قبل از هاوینگ ریزش سنگین نداریم و بعد از آن هم صعود سنگین نداریم. بحث رفتار مالی آدم‌ها در این مسئله خیلی اهمیت دارد، افراد برحسب اطلاعات‌شان تصمیم می‌گیرند. بعضی رخدادها به خاطر انتظار آدم‌ها اتفاق نمی‌افتد، چون در حال حاضر مردم می‌دانند که قبل از هاوینگ قیمت‌ها ریزش پیدا می‌کند، رفتار مشابهی نشان می‌دهند که همین امر باعث می‌شود ریزش‌ها به آن حد که مردم احساس می‌کنند نرسد و به‌اصطلاح پیش‌خور شوند؛ مگر اینکه باز ایلان ماسک یا دیگر افراد تأثیرگذار یک توئیت بزنند و به خاطر آن قیمت پایین بیاید.»

قبل از سال 1398 مردم اطلاعات زیادی درباره بازار بورس نداشتند و بیشتر مایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، سکه، مسکن و خودرو بودند. بعد از آن شاهد رونق این بازار بودیم. مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت رابین با اشاره به دلیل  رونق بازار بورس توضیح داد: «یکسری نکات وجود داشت، مانند کسری بودجه و بدهی‌های دولت که مدام در حال افزایش بود و تحریم. از طرفی هم بین سال‌های 1396 تا 1398 شاهد افزایش قیمت در بازار دلار و سایر بازار‌های موازی بودیم و این موضوع نیز موتور محرک رشد بازار بورس شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که دولت قبل برای حل این مسائل از رونق بورس استفاده کرد که این رشد ده‌برابر بیش از رشد در دولت‌های قبل بود. همین امر سبب شد یک حباب سنگین در بورس ایجاد شود. نمی‌توان به طور قطع گفت دولت به دنبال این مسئله بود، در شرایط اینچنینی سوداگران و کسانی که به دنبال کسب سود هستند بیشتر می‌شوند و کنترل شاید از دست خود دولت هم خارج شود. این اتفاق در ایران سبب شد بورس به سمتی حرکتی کند که هر شرکت بیش از ارزش‌گذاری واقعی خود قیمت‌گذاری شود و این اتفاقات سقوط بورس را رقم زد. قصد دولت نوسان‌گیری در این حجم نبود، ولی شرایط کشور باعث شد مانند زمان ریزشی که در سال 1400 اتفاق افتاد یا حتی مانند اوایل امسال دولت تصمیم بگیرد یک بازاری را بالا ببرد یا پایین بیاورد. ولی کنترل این قضیه به طور کامل در دست دولت نیست. برخی اوقات بازیگران این حوزه هستند که کنترل را به دست می‌گیرند و باعث می‌شوند هر ریزشی که اتفاق می‌افتد یک ریزش سنگین باشد و هر صعود یک صعود بسیار زیاد محسوب ‌شود.»


چه زمانی پول‌‌سوزی اتفاق می‌افتد؟


او ادامه داد: «در خصوص بحث نوسان‌گیری باید گفت یک اتفاق مهمی که بعد از هر صعود بزرگ یا رشد نقدینگی رخ می‌دهد پول‌سوزی است. نمی‌توانیم بگوییم دولت برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. این اتفاق در تمام جهان می‌افتد. مانند اتفاقی که برای بیت‌کوین رخ داد، بیت‌کوین تا 60 هزار رفت و بعد خیلی راحت روی 17 هزار آمد. یک حجم پول در این میان سوخت؛ یعنی هر پولی که هر شخص داشت بیشتر از دوسومش نابود شد.»

قدس با اشاره به مفهوم پول‌سوزی بیان کرد: «پول‌سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که رشد نقدینگی وجود داشته باشد؛ یعنی پول دست مردم زیاد باشد و افراد بخواهند با پول‌هایشان سرمایه‌گذاری کنند. لزوماً فقط دولت‌ها نیستند که از این نقدینگی استفاده می‌کنند، بلکه یکسری افراد هستند که می‌خواهند از این نقدینگی به سود خودشان استفاده کنند، مانند خبر فروش آیفون 20 میلیونی. این اتفاقی است که در اقتصاد می‌افتد. طبیعتاً زمانی که نقدینگی در یک جامعه‌ بالا می‌رود لزوماً بعد از آن پول‌سوزی اتفاق می‌افتد و این موضوعی نیست که عنوان شود با برنامه‌ریزی دولت بوده یا خیر، در این میان نباید از سوداگرانی غافل شد که برای پولی که در حساب مردم است کیسه دوخته‌اند و سبب پانزی‌گیم یا هر چیز دیگر می‌شوند.»

سینا قدس معتقد است که به صورت کلی طی سالیان گذشته همواره ما شاهد رشد نقدینگی و تورم در کشور بوده‌ایم و دولت نیز هیچ وقت راهکار درستی برای کنترل این موضوعات ارائه نداده است. طی آخرین اخبار، نقدینگی در آخر اسفند به حدود 8000 همت می‌رسد و همین موضوع می‌تواند دلار را در انتهای سال به حدود 56 الی 58 هزار تومان برساند. از طرفی پیش‌بینی می‌شود روند رشد نقدینگی در سال آینده ادامه‌دار باشد و به همین خاطر دلار را در سال آینده نیز صعودی می‌بینیم. یک محرک قوی دیگر برای سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمال روی کار آمدن مجدد ترامپ است. این موضوع نیز می‌تواند تئوری افزایش قیمت دلار را تقویت کند.

او در خصوص نرخ 30درصدی بهره‌ بانکی نیز اظهار کرد: «سنوات قبل هم در ایران این اتفاق افتاده بود و کاملاً مسیر تکراری است چون تا زمانی که بانک‌ها مجبور شوند یک نرخ سود زیاد در حد 30 درصد به مردم بدهند، موجب ناترازی بیشتر بانک‌ها می‌شود و برای اینکه این ناترازی‌ها برطرف شود، دوباره یک تورم اتفاق می‌افتد. این تصمیم شاید در کوتاه‌مدت جوابگو باشد ولی در سنوات قبلی هم ثابت کرده هیچ وقت در بلندمدت نمی‌تواند جلوی رشد تورم را فقط با این روش بگیرد.»


هیچ‌ زمان سرمایه‌گذاری تنها روی یک بازار مناسب نیست


قدس با توجه به سود بانکی 30 درصد در خصوص سرمایه‌گذاری گفت: «نرخ شکست بانک 12 درصد است و وقتی افراد بخواهند پول خود را قبل از سررسید بردارند فقط 12 درصد سود به آنها تعلق می‌گیرد. در حال حاضر پروژه‌های کرادفاندینگ بهتر از سود بانکی است. برخی از پروژه‌های کرادفاندینگ 40 درصد سود محقق کرده است. به همین دلیل گمان نمی‌کنم سود بانکی گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. از طرف دیگر به نظرم طلا همیشه امن‌ترین دارایی جهان بوده و با توجه به ناامنی‌های جهان ریزشی در طلا دیده نمی‌شود. پس همه‌ این‌ گزینه‌ها کنار هم می‌تواند جهت سرمایه‌گذاری جذاب باشد. طلا با اینکه همیشه امن‌ترین سرمایه‌گذاری است ولی سود بالایی به افراد نمی‌دهد. علاوه بر سرمایه‌گذاری افراد روی طلا باید سرمایه‌گذاران پورتفویی داشته باشند، زیرا هیچ‌وقت سرمایه‌گذاری تنها روی یک بازار مناسب نیست. افراد با توجه به ریسکی که دارند باید پورتفوی خود را انتخاب کنند. این پورتفو می‌تواند شامل طلا، صندوق‌های درآمد ثابت، تأمین مالی جمعی، بورس و… باشد.»

مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت رابین در این گفت‌و‌گو در خصوص تأمین‌ مالی جمعی توضیح داد: «تأمین مالی جمعی یک سرمایه‌گذاری جدید برای سرمایه‌گذاران است و در کشور ما تأمین مالی جمعی بازاری بزرگ و بخشی سودده به حساب می‌آید. طی این سال‌ها طرح‌های تأمین مالی جمعی بیش از 95 درصد موفق بودند و بنابراین فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. بعضی از این طرح‌ها طی شش ماه 50 درصد سود را پرداخت کرده‌اند و این در حالی است که اصل پول هم تضمین شده است.»

قدس به افرادی که تازه وارد بازار سرمایه‌‌گذاری شده‌اند برای یک سرمایه‌گذاری موفق توصیه کرد که اطلاعات خود را افزایش دهند. این افزایش اطلاعات نباید از سمت پیج‌های اینستاگرامی یا کانال‌های تلگرامی باشد. باید کتاب‌ها و مقالات تأییدشده در این حوزه را بخوانند. بمباران خبری نمی‌گذارد افراد تصمیم درستی بگیرند. برای تصمیم‌گیری درست باید حداقل مطالعاتی در زمینه اقتصاد خرد و کلان داشته باشند و تحلیل‌های علمی را دنبال کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.