راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دفاع تمام قد شرکت‌های پرداخت الکترونیک از دریافت کارمزد

امروز قبل از ظهر، 5 مدیر ارشد 12 شرکت پرداخت الکترونیک ایران در اتاق جلسه‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان دور هم جمع شدند تا با اصحاب رسانه درباره موضوع کارمزدها صحبت کنند. چندهفته‌ای هست که کارمزد گرفتن از پذیرنده‌های کارت‌خوان به موضوع داغی برای گفت‌وگو تبدیل شده و احتمالاً به‌روزهای ابتدایی آبان که نزدیک‌تر می‌شویم، این موضوع داغ‌تر هم بشود. یک‌طرف، رسانه‌های ناهم‌سوی دولت و روزنامه همشهری و حتی روزنامه دولتی ایران ایستاده‌اند، که کمر همت بسته‌اند که این طرح متوقف شود و سوی دیگر برخی رسانه‌های هم‌سوی دولت مثل شرق و رسانه‌هایی که به‌صورت تخصصی برای بانکداری و پرداخت می‌نویسند ایستاده‌اند؛ مانند بسیاری از موضوعات دیگر که در ایران خیلی زود سیاسی می‌شود و افراد بسته به نگاه سیاسی که دارند درباره آن قضاوت می‌کنند موضوع فنی کارمزد هم گرفتار این سیاسی‌کاری‌ها شده است. هر دو گروه رسانه‌های هم‌سو و ناهم‌سو با دولت سنگ مردم را به سینه می‌زنند و می‌گویند گرفتن کارمزد به نفع مردم و حتی توسعه دولت الکترونیک نیست. از طرف دیگر اما حکیمی مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مثل شیر ایستاده است. او این روزها چهره دیگری از خود نشان داده و در گفت‌وگو با شرق گفته به قیمت رفتن از بانک مرکزی هم پای این طرح می‌ماند. عمده اعتراض‌ها و انتقادها از طرف نمایندگان اصناف و چند نماینده مجلس طرح‌شده است. البته موضوع دریافت کارمزد یک موضوع فنی است و نمی‌توان از نمایندگان سیاسی انتظار داشت که درباره آن اظهارنظر کارشناسی کنند. یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده بانکداری اسلامی یعنی آیت‌الله موسویان هم آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که علاقه‌مند بودند شبهه ربوی بودن به دریافت کارمزد هم وارد کنند.

PSP-Index-way2pay-93-07-05

امروز اما، باباپور مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان، شاه گشتاسبی مدیرعامل به‌پرداخت ملت، فتاحی مدیرعامل فناوا، میردامادی مدیرعامل پرداخت نوین آرین و حسین‌نژاد از مدیران ارشد پرداخت الکترونیک سامان دور یک میز جمع شدند و از این گفتند که چرا دریافت کارمزد یک کار درست است. گزارش کامل این رویداد را در روزهای آینده در راه پرداخت بخوانید؛ اما تا انتشار محتوای کامل این جلسه، این را داشته باشید که بر مبنای آنچه در این جلسه طرح شد دریافت کارمزدها درواقع تکریم مردم است. آن‌گونه که این روزها در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود که این کار سرازیر کردن پول به‌حساب بانک‌هاست، نشانی غلط دادن است. گفته می‌شود نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان هزینه تجهیزات پرداختی است که در برخی از واحدهای کسب‌وکار مشت مشت قابل‌مشاهده هستند. همه این تجهیزات در نزدیک به فقط یک‌میلیون واحد صنفی فعالیت می‌کنند. با توجه به این‌که تاکنون هزینه‌های این تجهیزات و هزینه‌های مربوط به نگهداری و شبکه و پشتیبانی از یک‌میلیون واحد صنفی دریافت نمی‌شده و بانک‌ها و بانک مرکزی این هزینه را پرداخت می‌کردند به‌وضوح ناعادلانه بودن توزیع یارانه‌ها قابل‌مشاهده است. نگرانی مردم از این است که صاحبان کسب‌وکار این یارانه را از مردم بگیرند که طبق قانون هیچ واحد صنفی حق ندارد چنین کاری انجام دهد.

PSP-Index-2-way2pay-93-07-05 PSP-Index-1-way2pay-93-07-05

یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه طرح شد و مدتی است به‌صورت جدی توسط بانک مرکزی هم مطرح می‌شود لزوم حرکت به سمت استفاده از کیف پول خرد الکترونیک است. با توجه به هزینه هر تراکنش، استفاده از بستر آنلاین برای انجام تراکنش به‌صرفه نیست و آن‌گونه که بانک مرکزی هم گفته درآمد کارمزدها صرف توسعه کیف پول خرد الکترونیک می‌شود و مردم می‌توانند برای تراکنش‌های کوچک از بستر آفلاین استفاده کنند. مشابه کوچک این طرح در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایجادشده است و مردم برای تراکنش‌های خرد خود از آن استفاده می‌کنند.

اصغر باباپور مدیر عامل تجارت الکترونیک پارسیان (پککو)
اصغر باباپور مدیر عامل تجارت الکترونیک پارسیان (پککو)

یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان صنعت پرداخت الکترونیک این است که بانک‌ها مانند سال‌های گذشته به دلیل داشتن پشتوانه مالی قوی هزینه‌های انجام تراکنش‌ها را قبول کنند و بار دیگر استقلال پرداخت الکترونیک را به خطر بیندازند. بر مبنای مطالب طرح‌شده در این جلسه و اعلام شاپرک در روزهای آینده برای این دغدغه چاره‌اندیشی شده و شاهد حضور بانک‌ها در صنعت پرداخت نخواهیم بود و حتی مسئله سهامداری بانک‌ها در شرکت‌های پرداخت نیز به‌مرور کاهش خواهد یافت.

رستم شاه گشتاسبی مدیر عامل به پرداخت ملت
رستم شاه گشتاسبی مدیر عامل به پرداخت ملت

البته برخی انتظار دارند اکنون که شرکت‌های پرداخت از مصرف‌کننده نهایی کارمزد می‌گیرند، بنابراین باید خدمات ارزش‌افزوده‌ای مانند وام‌های بانکی به آن‌ها بدهند. این موضوع از طرف شرکت‌های پرداخت رد شده، ولی به‌مرور و با توسعه مدل‌های کسب‌وکار، شاهد توسعه کیفی سامانه‌های پرداخت الکترونیک خواهیم بود.

احمد میردمادی مدیر عامل پرداخت نوین
احمد میردمادی مدیر عامل پرداخت نوین

یکی از مواردی که حسین‌نژاد در این جلسه به آن اشاره کرد و کمتر موردتوجه قرارگرفته این است که در ده سال گذشته بهداشت عمومی آخرین دلیل برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی بوده است اما اکنون این دلیل جزو مهم‌ترین دلایل بانکداری الکترونیکی است. ازنظر او این کمک کسب‌وکار به بهداشت عمومی جامعه قابل‌چشم‌پوشی نیست. اصغر باباپور هم در پایان این جلسه گفت که انتخاب آبان ماه برای شروع این طرح کارشناسی شده است. آبان ماه زمانی است که شاهد کم‌ترین تراکنش‌های هیجانی هستیم.

ابراهیم حسین نژاد معاون فنی پرداخت الکترونیک سامان (سپ)
ابراهیم حسین نژاد معاون فنی پرداخت الکترونیک سامان (سپ)
امیرحسین فتاحی مدیر عامل فن آوا کارت
امیرحسین فتاحی مدیر عامل فن آوا کارت

در این جلسه به حضور مثبت شاپرک در این مدت و نقشی که در استقلال صنعت پرداخت الکترونیکی داشته اشاره شد و این مورد که گفته می‌شود بانک مرکزی به دلیل توسعه پرداخت الکترونیک هزینه کم‌تری بابت چاپ اسکناس می‌دهد هم رد شد و بیان شد که مقایسه هزینه‌های صنعت پرداخت و صرفه‌جویی ناشی از چاپ اسکناس درست نیست. هزینه‌های صنعت پرداخت بسیار بیشتر از صرفه‌جویی چاپ اسکناس است.

موارد زیادی در این جلسه طرح شد که برای طرح کامل آن‌ها در روزهای آینده از شما مخاطبان گرامی راه پرداخت فرصت می‌خواهیم تا متن کامل آن را آماده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.