راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در ادامه انحلال و ادغام مو‌‌‌ٔسسات توسعه و نور، کاسپین هم منحل شد / هدف‌گذاری بانک‌های ناتراز برای سال آینده

اوایل مهرماه بود که مهدی عطوان، مدیر نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی از طی‌کردن روند قانونی، به جهت اتخاذ تصمیم برای انحلال یا ادغام سه مؤسسه مالی و یک بانک خبر داده بود. هشتم مهرماه انحلال مؤسسه اعتباری «توسعه» با حضور نمایندگان بانک مرکزی رسماً تصویب شد و این مؤسسه منحل شد. دو ماه پس از این کشمکش‌ها موسسه اعتباری «نور» با بانک ملی ادغام شد و در نهایت در یک فرایند سه‌ماهه در اواسط بهمن‌ماه، انتقال سپرده‌ها و تسهیلات مشتریان آن به صورت کامل به بانک ملی انجام شد. حالا اما پس از گذشت چهار ماه، مؤسسه اعتباری «کاسپین» در ادامه این اقدامات اصلاحی نظام بانکی منحل شده است. به گفته فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی برای سال آینده بانک‌های ناتراز هدف‌گذاری شده‌اند و برنامه لازم برای انجام به آنها داده شده است.


تسویه سپرده مردم تا آخر سال کامل می‌شود


مهدی عطوان، مدیر نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی اوایل مهرماه در برنامه‌ «میز اقتصاد» از پیگیری وضعیت سه مؤسسه مالی و اعتباری و یک بانک در مراجع قانونی خبر داده و توضیح داده بود که هنوز به طور قطع نمی‌توان درباره ادغام یا انحلال این سه مؤسسه و بانک نظر قطعی داد. در همان روزها بود که مؤسسه اعتباری توسعه مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی منحل شد.

اکنون پس از طی‌شدن روند قانونی برای انحلال یا ادغام سایر مؤسسات مالی و اعتباری و گذشت چهار ماه اواسط بهمن‌ماه مؤسسه اعتباری کاسپین منحل شد.

فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان اینکه انحلال مؤسسه اعتباری کاسپین در ادامه اقدامات اصلاحی نظام بانکی است، تصریح کرد: «این امر در ادامه انحلال مؤسسات نور و توسعه صورت گرفته است. انحلال مؤسسه اعتباری کاسپین از سال 1398 به صورت جدی دنبال شده بود. براساس مصوبه سال 1398 شورای پول و اعتبار اجازه انحلال مؤسسه اعتباری کاسپین داده شد. اما در چهار سال گذشته به دلیل برخی مسائل و مشکلات مختلف، امکان انحلال مؤسسه مذکور وجود نداشت.»

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: «در یک سال گذشته با توجه به تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی و نیز هدف‌گذاری دولت در برخورد با بانک‌های ناتراز، انحلال مؤسسه اعتباری کاسپین در برنامه بانک مرکزی به صورت جدی دنبال شد. همچنین با رفع‌شدن مشکلات و مسائل این امر در ماه‌ها و سنوات گذشته، به نقطه‌ای رسید که از لحاظ قانونی امکان انجام انحلال وجود داشت و خوشبختانه امروز این انحلال محقق شد.»

او با اشاره به مصوبه کمیته اصلاح نظام بانکی درباره مؤسسه اعتباری کاسپین گفت: «در این مصوبه مصالح سهامداران، سپرده‌گذاران و وظایف هیئت‌ تسویه‌ها دیده شده است. طی دو سه هفته گذشته تسویه تعداد بسیار زیادی از سپرده‌گذارانی که سپرده خود را دریافت نکرده بودند انجام دادیم. تنها بخش کوچکی باقی مانده که در ارتباط با آنها مسائلی وجود دارد. برخی مسدود هستند و در برخی نیز مستندات حساب کامل نیست که امید است تا آخر سال تسویه سپرده مردم کامل شود.»


اصلاح نظام بانکی؛ از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی


محمدپور در خصوص مؤسسه اعتباری نور نیز یادآور شد: «مؤسسه سابق اعتباری نور حدود دو ماه پیش و در ۱۱ آذرماه 1402 به بانک ملی ایران منتقل شد. همان زمان نیز اعلام شد که در فرایند زمانی سه‌ماهه، مباحث مرتبط با سپرده‌ها، تسهیلات و انتقالش طی دوره گذار سه‌ماهه اتفاق خواهد افتاد. خوشبختانه در 15 بهمن‌ماه 1402 سپرده‌های مردم به بانک ملی منتقل شد و هم‌اکنون مشتریان مؤسسه سابق نور، مشتریان بانک ملی ایران هستند.»

او ادامه داد: «مؤسسه سابق اعتباری نور حدود 300 شعبه داشته و درآمد-دارایی‌ها‌ و بدهی‌ها و شعبش با دو، سه مؤسسه برابری می‌کند. مؤسسه اعتباری کاسپین نیز 138 شعبه داشته که به‌تدریج از سال 1398 کم شده و امروز به یک شعبه رسید که آن هم امروز منحل شد. به بیان بهتر این موارد مؤسسه هستند، اما اندازه آنها از بسیاری از بانک‌ها بزرگ‌تر است.»

معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص بانک‌های ناتراز عنوان کرد: «در خصوص بانک‌های ناتراز و بانک‌های مشکل‌دار چند روز پیش نیز رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد اصلاح نظام بانکی و بانک‌های ناتراز در کنار مدیریت بازار ارز، تورم و سایر سیاست‌های پولی از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی است. به دنبال آن هستیم مواردی را که قابلیت اصلاح دارند بهبود بخشیم و با تعدادی از بانک‌ها که اثرات منفی آنها به مردم می‌رسد قطعاً برخورد خواهیم کرد و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «برای سال آینده درباره بانک‌های ناتراز هدف‌گذاری لازم را انجام داده و به آنها برنامه لازم را داده‌ایم. هریک از این بانک‌ها اگر از برنامه‌های خود عدول کنند، برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت و برای این برخورد از ظرفیت‌های قانونی و به نفع نظام پولی و بانکی کشور بهره می‌گیریم. ما در این‌باره جدی هستیم و برنامه منسجم و کاملی در بانک مرکزی در این زمینه تدوین شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.