پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نظام پرداخت کارمزد در فضای کسب و کار خدمات پرداخت الکترونیکی نیازمند بازنگریهای اساسی است
امیرحسین فتاحی، مدیرعامل شرکت فنآواکارت گفت: «نظام پرداخت کارمزد در فضای کسب و کار خدمات پرداخت الکترونیکی نیازمند بازنگریهای اساسی است چرا که با ادامه شرایط فعلی نهادهای حاکمیتی ناظر بر این بخش برای انجام مسئولیتهای اصلی خود دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.»
وی ادامه داد: «استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی در کشور ما تقریبا نهادینه شده است و ما از مرحله آشنا کردن مردم با این خدمات عبور کردهایم بنا بر این باید از فشار هزینههای لازم برای اشاعه و گسترش استفاده از این خدمات بر نهادهای حاکمیتی کاسته شود.»
فتاحی افزود: «شرکتهای پیاسپی به عنوان پیشقراولان ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی طی سالهای اخیر هزینههای فراوانی را برای اشاعه فرهنگ استفاده از این خدمات در جامعه پرداخت کردهاند؛ این هزینهها علاوه بر حوزه تبلیغات و فرهنگسازی و اطلاعرسانی، تمرکز ویژه بر مقوله امنیت نیز داشته است تا کاربران با احساس امنیت در استفاده از این خدمات، اقبال بیشتری به این سرویسها نشان دهند.»
مدیرعامل فنآواکارت با اشاره به رویکردی که بانک مرکزی و شاپرک برای گسترش استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی طی سالهای اخیر اتخاذ کردهاند، گفت: «نهادهای حاکمیت مرتبط با این حوزه نیز با تعریف ساز و کارهای خاص علاوه بر اینکه از ارائه دهندگان این خدمات حمایت کردهاند، با پرداخت یارانه، ارزانسازی خدمات پرداخت الکترونیکی را در دستور کار خود داشتند.»
وی افزود: «ادامه این شرایط در حال حاضر دیگر ضرورتی ندارد و باید این رویکرد موقت را تغییر داد. استفاده کنندگان از خدمات پرداخت الکترونیکی در قالبهای مختلف اعم از واحدهای صنفی و خدماتی پذیرنده دستگاه کارتخوان یا کاربران این خدمات بر روی تلفن همراه، دستگاههای کارتخوان و حتی درگاههای اینترنتی باید هزینه استفاده از این امکانات را متقبل شوند تا بانک مرکزی، شاپرک، بانکها و….. بتوانند از منابع درآمدی موجود برای تقویت و گسترش زیرساختها و ارتقای سطح خدمات استفاده کنند نه اینکه مجبور باشند بخش عمدهای از این منابع را برای رایگان نگه داشتن این خدمات در واقع یارانه بدهند.»
مدیرعامل فنآواکارت با اشاره روندی که در مورد کارمزد تراکنش ماندهگیری طی شد، گفت: «از خردادماه مقرر شد کاربران به ازای هر تراکنش ماندهگیری کارمزدی پرداخت کنند؛ بررسی آمار تراکنشها نشان میدهد خلاف پیشبینهای برخی، نه تنها کاهشی در تعداد تراکنشهای ماندهگیری رخ نداد بلکه در مقاطعی حتی شاهد افزایش هم بودهایم.»
فتاحی ادامه داد: «این تجربه نشان میدهد کاربران در کشور ما به این درک رسیدهاند که باید برای دریافت خدمات آسان، سریع و مطمئن هزینه پرداخت کنند. در مقابل نیز میتوانند از ارائه دهندگان خدمات انتظار داشته باشند خدماتی امن، رو به رشد و کارامد ارائه دهند.»
مدیرعامل فنآواکارت با اشاره به بحثهایی که طی هفتههای اخیر در مورد دریافت کارمزد از پذیرندگان دستگاههای کارتخوان مطرح شده است، گفت: «بانک مرکزی و شاپرک رویه درستی را دنبال میکنند و واحدهای صنفی، خدماتی و تمام کسانی که دستگاههای کارتخوان برای آنها نصب شده است باید در ازای دریافت این خدمات کارمزد لازم را بپردازند چرا که خدمات ارائه شده توسط این درگاه بسیاری از مشکلات آنان را کاهش داده است.»
منبع: فنآوا کارت