راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دریافت کارمزد از پایانه‌های فروش «قرارداد» می‌خواهد؟

بانک‌ها بر اساس بخشنامه اسفندماه سال 1385 مکلف به دریافت کارمزد از دارندگان پایانه‌های فروش هستند ولیکن برای اجرایی شدن این بخشنامه بایگانی‌شده، حتما باید با فروشگاه‌ها و پذیرندگان این پایانه‌ها قرارداد امضا کنند.

بخشنامه 9 اسفندماه سال 1385 با عنوان تعیین محدوده کارمزد پایانه‌های فروش که برای تمامی مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شده تاکید دارد:

به منظور تسهیل در اجرای بند (4) از ماده (10) قانون برنامه چهارم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اختیارات موضوع بند (4) مادة (14) قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351/04/18 و بند (4) مادة (20) قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362/6/8 مجلس شورای اسلامی، ماده (2) آیین‌نامه گسترش بهره‌برداری از خدمات پول الکترونیکی مصوب 1384/5/5 هیئت وزیران و بند (4) از صورتجلسه مورخ 1377/12/2 شورای پول و اعتبار و به منظور ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری گسترده در زمینة تدارک، راه‌اندازی و راهبری شبکه پایانه‌های فروش، پرهیز از سلب اعتماد پذیرندگان کارت و همچنین جلوگیری از بروز پدیده بازارشکنی و رقابت‌های ناسالم اقتصادی، که برای استقرار نظام پرداخت الکترونیکی در کشور ضروری است، موارد ذیل جهت ابلاغ به واحدهای ذی‌ربط آن بانک به استحضار می‌رسند:

1. با توجه به این که نصب و راهبری پایانه‌های فروش برای پذیرندگان کارت به صورت رایگان انجام می‌گیرد، کلیه بانک‌ها مکلفند طی قراردادهای منعقد شده خود با فروشندگان و ارایه‌دهندگان خدمت، بابت ارایه خدمات پرداخت الکترونیک کارمزد دریافت کنند.

2. میزان و مبلغ کارمزد اخذ شده از فروشندگان و ارایه‌دهندگان خدمت مستقل از نوع کارت و صادرکنندة آن بوده و نباید بسته به نوع کارت کارمزدهای متفاوتی از فروشندگان دریافت شود.

3. فروشندگان نباید بابت پرداخت از طریق پایانة فروش وجه اضافی از دارنده کارت دریافت کنند. این امر باید به صراحت در قراردادهای تنظیمی بانک با فروشنده ذکر گردد.

4. محدوده کارمزدها به شرح زیر تعیین می‌گردد:

4. 1. حداقل نسبت کارمزد به مبلغ تراکنش برای فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی عادی به ازای هر تراکنش موفق پایانه فروش معادل 0/5 (نیم) درصد مبلغ تراکنش. در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداقل مزبور معادل 0/25 (بیست و پنج صدم) درصد تعیین می‌گردد.

4. 2. حداکثر مبلغ کارمزد قابل اخذ از فروشنده به ازای هر تراکنش موفق پایانه فروش باید بر اساس توافق بین بانک و فروشنده در قرارداد فی‌ما‌بین درج شود. این مبلغ نباید از 15 هزار ریال تجاوز نماید.

5. بانک‌ها مجاز به اخذ کارمزد از فروشنده بابت تراکنش‌های ناموفق نیستند.

6. بانک‌ها مجاز به اخذ کارمزد از فروشنده بابت تراکنش‌های مانده‌گیری دارندگان کارت نیستند.

7. ضوابط فوق در مورد قراردادهای منعقد شده بین بانک و ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت نیز مرعی است.

8. بانک‌ها مکلفند ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این ضوابط، نسبت به تجدید و اصلاح آن دسته از قراردادهایی که خارج از چارچوب این ضوابط منعقد شده اقدام نمایند.

منبع: بینا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.