راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرخ پاسخ در نظرسنجی چیست و چگونه می‌توانیم آن را بهبود دهیم؟

بهنام بهزادی‌فر، مشاور در حوزه استراتژی‌های مدیریت ارتباط با مشتریان / درک صحیح رفتار مشتری و به‌کارگیری آن در تحلیل‌ها و استراتژی‌های مواجهه با او، از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر رونق یک کسب‌وکار موفق است. مقادیر به‌دست‌آمده از مطالعه‌ای که برای درک نظرات یک جمعیت آماری از پاسخ‌دهندگان بالقوه انجام شده است تا متوجه شویم یک محصول، ابزار، خدمت یا فعالیت چقدر مفید یا محبوب است یا چه نقاط قوت و ضعفی دارد، چیزی است که می‌توانیم به آن پاسخ نظرسنجی بگوییم. نظرسنجی ناقص یا انصراف از نظرسنجی در پاسخ نظرسنجی به حساب نمی‌آید. در واقع نرخ پاسخ نظرسنجی به‌عنوان درصدی از تعداد کل پاسخ‌های نظرسنجی تکمیل‌شده از تعداد کل پاسخ‌دهندگان نظرسنجی تعریف می‌شود.


محاسبه نرخ پاسخ نظرسنجی


نرخ پاسخ نظرسنجی با تقسیم تعداد افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده و پرسشنامه آن را تکمیل کرده‌اند، بر تعداد نمونه‌ای که نظرسنجی برای آنها ارسال شده است، محاسبه می‌شود. این عدد را می‌توان به صورت درصدی نیز نشان داد که با تقسیم تعداد پاسخ‌های نظرسنجی بر کل نمونه نظرسنجی و ضرب آن در 100 محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال، یک برند پوشاک نظرسنجی‌هایی را برای 2864 پاسخ‌دهنده بالقوه ارسال کرده است. از این تعداد، 482 مورد نظرسنجی را تکمیل کردند. در اینجا، نرخ پاسخ نظرسنجی با استفاده از فرمول فوق 16.82درصد است. مراحل محاسبه آن عبارت‌اند از:

16.82= 2864 / 482 


اهمیت نرخ پاسخگویی خوب


نرخ پاسخ نظرسنجی به تحقیق و نتایج بعدی اعتبار می‌بخشد. نرخ پاسخ پایین ممکن است توانایی آماری داده‌های جمع‌آوری‌شده را ضعیف کند و به نوبه خود، قابلیت اطمینان نتایج را کاهش دهد. این امر سبب می‌شود مطالعه، نشان‌دهنده جمعیت کامل یا بزرگ‌تر نباشد و نتیجتاً جامعه آماری انتخاب‌شده، مشت نمونه خروار نشده باشد. دو عامل اصلی که اهمیت نرخ پاسخ به نظرسنجی آنلاین را تعیین می‌کنند عبارت‌اند از:

  • هدف تحقیق: نتیجه نهایی تحقیق از طریق پیمایش تعیین می‌کند که میزان پاسخ‌دهی قابل قبول در نظرسنجی چقدر است. اگر هدف از مطالعه ارائه نتایج به جمعیت بزرگ‌تر است، مانند بازخورد محصول، آگاهی یا روند استفاده، و غیره، نرخ پاسخ نظرسنجی بالاتر برای قضاوت در مورد اثربخشی انجام نظرسنجی بسیار مهم است. اگر مطالعه پژوهشی ماهیت اکتشافی داشته باشد مثل بینش‌های کلی، جامعه آماری پاسخ‌دهنده آنچنان مهم نخواهد بود و از این رو نرخ پاسخ کمتر بر نتیجه تحقیق تأثیری نمی‌گذارد.
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: اگر نظرسنجی نرخ پاسخ کمتری را جمع‌آوری کند، داده‌هایی که جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌شوند را نمی‌توان نماینده جمعیت عمومی در نظر گرفت. به طور کلی، یک حداقل برای معنی‌دار کردن نتایج، مورد نیاز است و پاسخ‌های کمتر از آن، صحت انجام آزمایش یا مطالعه یا حتی طرح تحلیل آماری را مختل و از اعتبار ساقط می‌کند.

عواملی که بر نرخ پاسخ به نظرسنجی تأثیر می‌گذارد


عوامل متعددی مانند مخاطب هدف، هدف نظرسنجی، انگیزه‌های ارائه‌شده، سطح شخصی‌سازی و غیره بر میزان پاسخ در نظرسنجی در تحقیقات مربوط به بازاریابی، فروش و مشتریان تأثیر می‌گذارد. عواملی که می‌توانند نرخ پاسخ نظرسنجی شما را بهبود بخشند عبارت‌اند از:

  • سؤالات نظرسنجی: سؤالات نظرسنجی باید به راحتی قابل درک باشند تا پاسخ دادن به آنها آسان باشد. این امر می‌تواند به جمع‌آوری پاسخ‌های متعدد و واقعی کمک کند.
  • اندازه نظرسنجی: اندازه نظرسنجی تأثیر عمده‌ای بر پاسخ نظرسنجی دارد. اگر نظرسنجی خیلی طولانی باشد، مخاطب علاقه خود را از دست می‌دهد. اگر آنها حتی نظرسنجی را کامل کنند، خطر پاسخ‌های بی‌علاقه و غیرمنطقی وجود دارد که اعتبار پاسخ‌ها و تحلیل‌های نظرسنجی را کاهش می‌دهد.
  • منطق نظرسنجی: منطق نظرسنجی جنبه مهمی از فرایند نظرسنجی است. اگر منطق نامنظم باشد یا سؤالات از هم گسسته باشند، خطر انصراف از نظرسنجی زیاد است. پس باید یک سناریو مناسب که اهداف نظرسنجی را در برمی‌گیرد در تهیه آن در نظر گرفته شود.
  • ویژگی‌های جمعیت‌شناسی پاسخ‌دهندگان: دامنه پاسخ‌دهندگان بالقوه برای یک نظرسنجی از روش نمونه‌گیری به دست می‌آید. یک نمونه خوب، بهترین پاسخ‌دهندگان بالقوه را برای یک نظرسنجی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناسی پاسخگو فراهم می‌کند که ممکن است ترکیبی از مشتریان یا پاسخ‌دهندگانی باشد که با سازمانی که نظرسنجی را انجام می‌دهد آشنایی دارند. نظرسنجی همچنین می‌تواند به یک نمونه انتخاب‌شده برای یک موضوع خاص ارسال شود. نظرسنجی‌هایی که برای پاسخ‌دهندگان B2B ارسال می‌شوند و نظرسنجی‌هایی که برای پاسخ‌دهندگان B2C ارسال می‌شوند نیز دارای نرخ پاسخ‌های متفاوتی هستند. در نهایت نیز ممکن است از نمونه به نمونه دیگر و بر اساس همین ویژگی‌ها، متفاوت باشد. همه این عوامل بر میزان پاسخ به نظرسنجی تأثیر می‌گذارد.
  • دعوت به نظرسنجی: پاسخ‌دهندگان دوست دارند دعوت‌نامه‌های شخصی برای یک نظرسنجی دریافت کنند؛ حتی اگر خودشان شرکت در آن نظرسنجی را انتخاب کرده باشند. یک دعوت به نظرسنجی خوب نه‌تنها باید انگیزه مشارکت ایجاد کند، بلکه باید انتظارات مورد نیاز (مانند زمان مورد نیاز، هرگونه اطلاعات بیشتر برای ارائه و غیره) و ارزشی را که پاسخ‌دهنده در پایان نظرسنجی دریافت می‌کند، تعیین کند. مدیریت انتظارات به کاهش نرخ ترک مطالعه (نظرسنجی) و افزایش ارزش جمع‌آوری داده‌ها کمک می‌کند.
  • موضوع نظرسنجی: همه موضوعات برای همه پاسخ‌دهندگان بالقوه جذاب نیست – برخی از موضوعات ممکن است بسته به هر پاسخ‌دهنده فردی کم‌وبیش مورد علاقه باشند. اگر موضوع تحقیق به طور بالقوه «حساس» باشد، مشارکت ممکن است کم باشد. در این مورد، اطمینان دادن به پاسخ‌دهندگان در مورد نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها مهم است.
  • مشوق‌ها: بیشتر نظرسنجی‌ها تنها در صورتی انجام می‌شوند که پاسخ‌دهنده ارزشی در آن برای خود بیابد. این ارزش می‌تواند به شکل یک آیتم ملموس مانند امتیاز، کد تخفیف، هدیه یا شانس حضور در قرعه‌کشی باشد. انگیزه دیگری که کنجکاوی یک پاسخ‌دهنده بالقوه را برمی‌انگیزد، این است که در ازای تکمیل نظرسنجی، به گزارش تحقیق در پایان مطالعه یا گزیده‌ای از اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشد.
  • پیامک یا ایمیل‌های یادآوری: ارسال پیام یا ایمیل‌ برای پاسخ به نظرسنجی نیز به شرط اینکه تکرار نشود و مزاحمتی برای پاسخ‌دهنده ایجاد نکند، میزان پاسخ‌دهی را بهبود می‌بخشد.

میانگین نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی: نرخ‌ها و معیارهای پاسخ‌دهی مناسب


همان‌طور که در سطور بالا اشاره کردیم، عوامل متعددی وجود دارد که بر نرخ پاسخ به نظرسنجی تأثیر می‌گذارد. با کاهش دامنه توجه مشتریان یا مصرف‌کنندگان یا مخاطبان، میانگین پاسخ‌های نظرسنجی می‌تواند به کمتر از 10 درصد نرخ پاسخ کاهش یابد. اما آیا این نرخ‌ها برای همه صنایع و کسب‌وکارها یکی است؟ آیا همه باید از یک روش استفاده کنند؟ بیایید میانگین نرخ پاسخ به نظرسنجی برای روش‌های مختلف توزیع نظرسنجی را با هم بررسی کنیم.


میانگین نرخ پاسخ برای روش‌های مختلف توزیع نظرسنجی


دریافت تعداد مورد نظر پاسخ از نظرسنجی مستلزم استفاده از تکنیک‌های نمونه‌گیری مناسب و رسیدن به تعداد مناسبی از افراد است که بخشی از نظرسنجی خواهند بود. اما اگر به طور مناسب با این پاسخ‌دهندگان تماس گرفته نشود، هرگز نمی‌توان تعداد مورد نظر پاسخ را جمع‌آوری کرد. حتی توزیع این نظرسنجی مهم است. برخی از نرخ‌های پاسخ نظرسنجی از طریق روش‌های توزیع عبارت‌اند از:

  • نظرسنجی‌های تلفنی بیشترین انحراف را در بین انواع نظرسنجی دارند – از 9 درصد تا 73 درصد. نظرسنجی‌های ناخواسته کمترین تعداد نظرسنجی تکمیل‌شده را دریافت می‌کنند. نرخ تکمیل نظرسنجی، زمانی 73 درصد است که پاسخ‌دهنده از سازمان، برند یا محققی که نظرسنجی را انجام می‌دهد آگاه باشد.
  • سؤالات امتیاز خالص ترویج (NPS) دارای نرخ پاسخگویی 95درصدی هستند، زیرا پاسخ‌دهنده به راحتی با نام تجاری مرتبط می‌شود و یک تجربه منفی یا مثبت امتیاز را تعیین می‌کند.
  • نظرسنجی‌های رهگیری وب، با 83 درصد، بالاترین نرخ پاسخ نظرسنجی را دارند. این نظرسنجی‌ها نرخ پاسخ‌دهی بالایی دارند، زیرا زمانی که یک پاسخ‌دهنده بالقوه در حال تعامل با برند است، نظرسنجی به صورت غیرتهاجمی ظاهر می‌شود، یادآوری برند بالایی به وجود می‌آید و شانس پاسخگویی افزایش می‌یابد.
  • با توجه به ضریب نفوذ تلفن‌های همراه و استفاده آن توسط آحاد جامعه، نظرسنجی‌ها در حال حاضر به طور گسترده از طریق تلفن همراه به اشتراک گذاشته می‌شود. اپلیکیشن‌ها نقش مهمی در نظرسنجی‌هایی که از طریق تلفن همراه انجام می‌شوند، دارند و هر نظرسنجی درون‌برنامه‌ای به طور متوسط 13 درصد نرخ پاسخ دارد. در مقابل، نظرسنجی‌های تلفن همراه دارای نرخ پاسخ به نظرسنجی سه تا پنج درصد هستند. بنابراین، اگرچه پاسخ‌های نظرسنجی درون‌برنامه‌ای چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند، اما به طور تصاعدی بالاتر از نظرسنجی‌های پیامکی در تلفن همراه هستند.
  • نظرسنجی‌های پستی، اگرچه در حال حاضر به دلیل مسائل مرتبط با تدارکات و زمان‌بر بودن بسیار کاهش‌ یافته، اما هنوز نرخ پاسخگویی 13درصدی دارد.
  • نظرسنجی‌های ایمیلی بسته به ارزش برند در ذهن مخاطب، طول سؤالات و اطلاعاتی که انتظار می‌رود ارائه شود، بین 25 درصد تا 33 درصد در نوسان است. البته این نرخ در کشورها و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.
  • نظرسنجی‌های آفلاین و نظرسنجی‌های میدانی دارای نرخ پاسخگویی در حدود 22 درصد هستند.
  • نظرسنجی‌های حضوری می‌توانند بین 21 درصد تا 54 درصد پاسخ‌های تکمیل‌شده را دریافت کنند.
  • نظرسنجی‌هایی که در محل‌های فروش انجام می‌شوند، به‌ویژه بررسی‌های رهگیری مراکز خرید، نرخ تکمیل نظرسنجی 33 درصد را به دست می‌آورند.

معیارهایی برای نرخ مناسب پاسخ‌های نظرسنجی


نرخ پاسخ به نظرسنجی در هر حوزه و صنعتی بسیار متفاوت است. میانگین نرخ‌های پاسخ در برخی از حوزه‌ها و صنایع مختلف در زیر آمده است.

  • نرخ پاسخ برای نظرسنجی‌های B2B از 23 درصد تا 32 درصد متغیر است. میزان پاسخگویی بستگی به نوع نظرسنجی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد نظرسنجی‌هایی که Relationship Health را اندازه‌گیری می‌کنند، نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی بسیار بالایی دارند، در حالی که نظرسنجی‌هایی که در مورد ارتقای محصول یا خدمات بازخورد می‌خواهند، معمولاً نرخ پایین‌تری را تجربه می‌کنند.
  • در مورد نظرسنجی‌های B2C، محدوده نرخ پاسخ بسیار کمتر است و بین 13 درصد تا 16 درصد است. تفاوت بین نظرسنجی‌های B2B و نظرسنجی‌های B2C در تعداد پاسخ‌دهندگان بالقوه به یک نظرسنجی است. نظرسنجی‌های B2C تعداد پاسخ‌های به ‌طور تصاعدی بیشتری دارند اما ضریب مشارکت در این تعداد بالاتر خود عامل دیگری در تعیین نرخ پاسخ است.
  • نظرسنجی‌های رضایت مشتری معمولاً 33 درصد نرخ پاسخ به نظرسنجی را دریافت می‌کنند. این عدد بر اساس ارزش درک‌شده در ذهن پاسخ‌دهنده در نوسان است. نظرسنجی‌های بازخورد مشتریان نیز دارای نرخ پاسخگویی در همان محدوده هستند.
  • برای نظرسنجی‌های درون‌برنامه‌ای نیز میانگین نرخ پاسخ برای سرگرمی با 19 درصد بالاترین و غذا و نوشیدنی 11 درصد است. سایر صنایع مانند خرید با نرخ پاسخ 16 درصد، سبک زندگی 14 درصد و بهره‌وری 12 درصد هستند.
  • به طور کلی نظرسنجی‌های سالانه از جنس بنچ‌مارک، کمترین میزان پاسخ‌دهی را با 0.5 درصد تا یک درصد دارند.
  • نظرسنجی‌های داخلی بین 30 تا 40 درصد نرخ تکمیل دارند؛ در حالی که نظرسنجی‌های خارجی بین 10 تا 13 درصد نرخ تکمیل دارند. سطوح مختلف انگیزه برای هر یک از این پاسخ‌دهندگان نقش مهمی در چنین نوسان عظیمی در میانگین نرخ پاسخ دارد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که نرخ پاسخ به نظرسنجی، زمانی افزایش می‌یابد که طراحی نظرسنجی خوب باشد و پاسخ‌دهنده فراخوان برند بسیار بالایی داشته باشد. اما به طور متوسط، با در نظر گرفتن بسیاری از عوامل فوق و در نظر گرفتن میانگین آنها، میانگین نرخ پاسخ به نظرسنجی 33 درصد است.


مزایای بهبود نرخ پاسخ برای نظرسنجی‌های شما


نرخ پاسخ خوب در نظرسنجی‌ها مزایای ارزشمندی را برای سازمان به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • به انجام تجزیه‌وتحلیل آماری عمیق کمک می‌کند و بینش‌های جامع تحقیقات در حوزه‌های بازاریابی، فروش و مشتریان ارائه می‌دهد.
  • بینش عملی را به یک سازمان یا یک برند ارائه می‌‌دهد.
  • می‌تواند به ارتقای سریع محصول یا خدمات کمک کند.
  • تمامی تحلیل‌های حاصل از مطالعه نتیجه نظرسنجی را معتبر و قابل اتکا می‌کند.
  • هزینه و بازگشت هزینه مطالعه را توجیه می‌کند.

محاسبه اندازه نمونه در نظرسنجی یا تحقیق شما


در این بخش می‌خواهم شما را با یک ابزار که به آن ماشین حساب محاسبه اندازه نمونه هم می‌‌گویند، آشنا کنم. این ماشین حساب محصول شرکت QuestionPro است. با استفاده از این ابزار می‌توانید به سرعت و به طور مؤثر حجم نمونه تحقیق خود را اندازه‌گیری کنید. مطمئناً استفاده از آن به شما این امکان را می‌دهد که در زمان زیادی صرفه‌جویی کنید، از آن بیشترین بهره را ببرید و هر زمان که نیاز بود بدون فوت وقت از آن استفاده کنید. این ابزار از سطوح مختلفی تشکیل شده است:

  • سطح اطمینان: درجه اطمینان از اینکه داده‌ها نماینده کل جمعیت هستند را نشان می‌دهد.
  • حاشیه خطا: درصد خطایی که ممکن است در نمونه شما وجود داشته باشد. هرچه حاشیه خطا بزرگ‌تر باشد، سطح اطمینان نتایج کمتر می‌شود.
  • جمعیت: تعداد کل افرادی که در نمونه یا جامعه آماری کل شما وجود دارند.

در رابطه با هریک از سطوح نام‌برده لازم است هنگام استفاده از این ابزار به موارد زیر توجه کنید:

  • سطح اطمینانی را که می‌خواهید به دست آورید مشخص کنید. این درجه قطعیت (یا احتمال) براساس درصدی است که انتظار می‌رود با آن یک پارامتر را از طریق آمارگیری از یک نمونه تخمین زد. مؤثرترین و رایج‌ترین سطح اطمینان 95 درصد است. پس سطح اعتماد دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • حاشیه خطای نمونه‌گیری‌ای را انتخاب کنید که نشانگر پایایی مطالعه و صحت نتایج شما باشد. حاشیه خطا به‌عنوان درصدی در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد چگونه نتایج در درصدی تقریبی از مقادیر به‌دست‌آمده قرار دارند. اغلب 5 درصد یا کمتر است.
  • کل جمعیت را برای مطالعه خود تعیین کرده و مقدار جمعیت مورد مطالعه را تنظیم کنید. می‌توانید از داده‌های رسمی جامعه خود یا یک عدد تقریبی کمک بگیرید. به‌عنوان مثال جمعیت تهران در سال 1402 برابر با 14،287،000 نفر است.

اگر ماشین حساب نمونه را روی سطح اطمینان 95 درصد، حاشیه خطای 5 درصد و جمعیت کل 7743955 تنظیم کنید، حجم نمونه 385 خواهد بود. حالا اجازه دهید این مفاهیم را کمی بیشتر بشکنیم:


حاشیه خطا یا فاصله اطمینان


حاشیه خطا که فاصله اطمینان نیز نامیده می‌شود، عدد منفی یا مثبتی است که به طور کلی در نتیجه یک نظرسنجی گزارش می‌شود. برای مثال، اگر حاشیه خطا را روی 4 قرار دهید و 47 درصد از نمونه شما پاسخی را انتخاب کند، می‌توانید مطمئن باشید که اگر سؤال را برای کل جامعه فرموله کرده باشید، از 43 درصد (47% – 4) تا 51 درصد (47% + 4) این پاسخ را انتخاب می‌کرد.


سطح اطمینان


سطح اطمینان به این معناست که چه درصد واقعی از مردم چه میزان از پاسخ خاصی را انتخاب می‌کنند. سطح اطمینان 95 درصد به این معنی است که شما می‌توانید 95 درصد مطمئن باشید. سطح اطمینان 99 درصد به این معنی است که شما می‌توانید 99 درصد مطمئن باشید. اکثر محققان از سطح اطمینان 95 درصد استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر از نمونه‌ای از 1000 نفر در یک شهر بپرسید که ترجیحات آنها در مورد نوشابه چیست و 60 درصد ادعا کنند که برند A است، می‌توانید مطمئن باشید که 40 الی 80 درصد مردم شهر آن مارک را ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توانید مطمئن باشید که 59 تا 61 درصد از مردم شهر آن برند را ترجیح می‌دهند. سه عامل به تعیین اطمینان تحقیق شما کمک می‌کند:


اندازه نمونه (Sample size)


هرچه حجم نمونه بیشتر باشد، می‌توان از پاسخ‌ها مطمئن‌تر بود که این مهم اهمیت اندازه جامعه را نشان می‌دهد. این بدان معنی است که برای تعیین سطح اطمینان، هرچه نمونه بزرگ‌تر باشد، حاشیه خطا (یا فاصله اطمینان) کوچک‌تر است. این رابطه خطی نیست. به عبارت دیگر، با دوبرابر کردن حجم نمونه، حاشیه خطا به نصف کاهش نخواهد یافت.


درصد یا متغیر (Percentage or variability)


دقت سطح اطمینان به درصد نمونه‌ای که به طور خاص پاسخی را انتخاب می‌کند بستگی دارد. اگر 99 درصد از نمونه شما «بله» و یک درصد «خیر» گفتند، بدون در نظر گرفتن حجم نمونه، احتمال خطا وجود دارد. اگر درصدها به ترتیب 51 درصد و 49 درصد باشند، باز احتمال خطا موجود است؛ پس به این مورد نیز توجه کنید. برای تعیین حجم نمونه، باید از بدترین درصد ممکن (50 درصد) استفاده کنید. همچنین هنگام تعیین سطح کلی دقت برای یک نمونه معین، باید از این درصد استفاده کرد. برای تعیین حاشیه خطا برای یک پاسخ خاص در نمونه خود، می‌توانید با انتخاب آن پاسخ و به دست آوردن فاصله نزدیک‌تر، از درصد استفاده کنید. در اکثر مطالعات، استفاده از گزینه حداکثر تنوع، رایج است؛ به‌خصوص زمانی که هیچ پیش‌زمینه‌ای برای یک موضوع وجود ندارد. برای این موارد مقدار استاندارد p=q=0.5 یا 50 درصد است.


کل جمعیت (Total population)


بعید است که اندازه دقیق یک جمعیت خاص را بدانیم. با این حال، مسئله‌ای نیست. احتمالات ریاضی به ما نشان می‌دهند که کل جامعه نامربوط است؛ مگر اینکه حجم نمونه از درصد کمی از کل جمعیتی که در حال تحقیق هستید بیشتر باشد.

این بدان معناست که یک نمونه 500نفری ممکن است برای یک مطالعه خاص از یک ایالت 15000000 یا یک شهر 100000 مفید باشد. محاسبه فاصله اطمینان استنباط می‌کند که شما یک نمونه تصادفی و مطمئن از جامعه دارید. اگر نمونه شما واقعاً تصادفی نیست، نمی‌توانید به پرتی داده‌ها و اختلاف‌شان با جمعیت واقعی اعتماد کنید. نمونه‌هایی که تصادفی نیستند معمولاً نتیجه یک خطا یا محدودیت در روش نمونه‌گیری هستند.

اگر بخواهم یک مثال روشن از این خطا بزنم می‌تواند این باشد که افراد را در طول روز براساس کسانی که در خانه‌هایشان بوده‌اند سرشماری کنیم و هر کسی را که در خانه نیست کنار بگذاریم (مانند اکثر کارگران در جهان). شما نمی‌توانید فرض کنید که غیرکارگران (یا کارگران خانگی) به طور دقیق کل جمعیت را نشان می‌دهند.


نمونه فرمول ماشین‌ حساب


ممکن است بعد از کار با این ماشین حساب، حسابی شگفت‌زده شوید، دلیلش این است که در تعیین اندازه نمونه در این ابزار روشی وجود دارد که محاسبه نمونه را تأیید می‌کند. محاسبات را ببینید:

Sample size = Z2 * (p) * (1-p) / c2

Z = confidence level ( 95% or 99%)

p = .5

c = Margin of error ( .04 = ±4%)


پیشنهادات محاسبه حجم نمونه


  • اگر جمعیت شما کم است، یک سرشماری انجام دهید.
  • سوابق مطالعاتی خود را بگردید تا ببینید آیا مطالعات مشابه شما قبلاً وجود دارد یا خیر.
  • به دنبال نمودار مرجع برای حجم نمونه مطالعه خود باشید.
  • از یک ماشین حساب اندازه پیشنهادی ما استفاده کنید!

اهمیت محاسبه حجم نمونه


نمونه‌ها می‌توانند داده‌هایی را ارائه دهند که امکان استنباط در کل جمعیت را فراهم می‌کند. از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده است که محققان ممکن است یافته‌های یک جمعیت را به دست آورند. دلایل دیگری که چرا محاسبه حجم نمونه مهم است، به شرح زیر است:

  • دو عامل اصلی که بر سودمندی و کارایی یک مطالعه تأثیر می‌گذارند، حجم نمونه و اندازه اثر است.
  • مطالعه فقط یک‌بار باید اجرا شود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که نتایج آن اطلاعات مفیدی ارائه ندهد.
  • مطالعه‌ای که حجم نمونه بسیار کوچکی دارد ممکن است نتایج غیرقابل قطعی داشته باشد و همچنین ممکن است با قرار دادن افراد در معرض خطرات غیرضروری غیراخلاقی تلقی شود.
  • یک مطالعه بیش از حد بزرگ باعث اتلاف منابع خواهد شد و ممکن است موضوعات بیش از حد مورد نیاز را در معرض خطرات مرتبط قرار دهد.

به طور خلاصه، محاسبه حجم نمونه یک فرایند در هر پروژه تحقیقاتی بسیار مهم است. باید در مرحله برنامه‌ریزی مطالعه بر اساس انواع سؤال و طرح تحقیق اجرا شود.


نرخ پاسخ خوب برای نظرسنجی رضایت مشتری چقدر است؟


خانم Jessica Malnik، در Xola یادداشتی منتشر کرده که در آن به بیان نرخ‌های استاندارد پاسخ‌دهی پرداخته است. نرخ پاسخ 87درصدی به نظرسنجی، یک مشارکت فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود، اما رسیدن به چنین اعداد بالایی می‌تواند دشوار باشد. در واقع، میانگین نرخ پاسخ به نظرسنجی فقط 33 درصد است. بر اساس آمار SurveyAnyplace، نرخ پاسخ براساس نوع نظرسنجی با درصدهای زیر عنوان شد. این شرکت همچنین دریافت که نرخ پاسخ به نظرسنجی به طور مستقیم با مدت‌زمان نظرسنجی در ارتباط است. به طور خاص، کاهش 17درصدی در نرخ پاسخ برای نظرسنجی‌هایی با بیش از 12 سؤال یا تکمیل آنها با بیش از پنج دقیقه طبیعی خواهد بود. در پایان بیایید به آمار این شرکت نگاهی بیندازیم:

  • نظرسنجی حضوری: 57 درصد
  • نظرسنجی پستی: 50 درصد
  • نظرسنجی ایمیل: 30 درصد
  • نظرسنجی آنلاین: 29 درصد
  • نظرسنجی تلفنی: 18 درصد
  • نظرسنجی درون‌برنامه‌ای: 13 درصد
3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    ممنون از شما جناب بهزادیفر گرامی
    از رشته مقالات و مطالب اموزنده شما در حوزه ارتباط با مشتریان استفاده کردیم.

  2. غلامرضا بردبار می‌گوید

    سلام وعرض ادب
    حرف زده می شود عمل نیست
    سخنرانی خوب می کنبد پاسخ گویی مناسب نیست
    برابر اساسنامه بانک ملی ریس شعب بانک ها هر سه سال باید تغییر کنند ریس بانک ایران زمین شعبه فسا چندین سال است تغییر نداشته
    رفتار نامناسب رییس شعبه با ایثارگران
    دروموقع وام فرم کسر سیستم پر می شود ولی متاسفانه کیر نمی شود از مشتری کسری می خورد
    نظارت در شعبه ایران زمین شهرستان فسا نیست
    ریس شعبه برتی برخی مشتریان اخر سال رسیدگی ورست می کند ولی ایثارگران نه
    بررسی کنید باورتان شود
    جانباز ۷۰درصد غلامرضا بردبار

  3. غلامرضا بردبار می‌گوید

    سلاموعرض ادب
    حرف زده می شود عمل نیست
    سخنرانی خوب می کنبد پاسخ گویی مناسب نیست
    برابر اساسنامه بانک ملی ریس شعب بانک ها هر سه سال باید تغییر کنند ریس بانک ایران زمین شعبه فسا چندین سال است تغییر نداشته
    رفتار نامناسب رییس شعبه با ایثارگران
    دروموقع وام فرم کسر سیستم پر می شود ولی متاسفانه کیر نمی شود از مشتری کسری می خورد
    نظارت در شعبه ایران زمین شهرستان فسا نیست
    ریس شعبه برتی برخی مشتریان اخر سال رسیدگی ورست می کند ولی ایثارگران نه
    بررسی کنید باورتان شود
    جانباز ۷۰درصد غلامرضا بردبار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.