راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 نکته برای خرده‌فروشان جهت اجرای تکنولوژی NFC روی موبایل

وقتی شرکت اپل اعلام کرد آیفون بعدی در ۹ سپتامبر به بازار می‌آید، به نظر بسیاری از متخصصین احتمال بسیار زیادی وجود داشت که این گوشی مجهز به فناوری NFC باشد. بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها برای پذیرش این تکنولوژی آماده نیستند؛ بنابراین هنوز فرصت کافی وجود دارد.

در زیر نکاتی ذکر شده که فروشگاه‌ها را برای بهره برداری از این تکنولوژی آماده می‌کند:

1. سیاست‌های پرداخت الکترونیکی غیرتماسی خود را دوباره ارزیابی کنید: با در نظر گرفتن ورود اپل مجهز به تکنولوژی NFC و ورود به استاندارد EMV که با وجود آن در آینده نزدیک، فروشگاه‌ها می‌توانند کارت‌های اعتباری حاوی چیپ‌های EMV را بپذیرند، کمتر از ۱۵ درصد از تراکنش‌ها قادر به استفاده از تکنولوژی غیرتماسی هستند؛ بنابراین دستگاه کارت خوان مغناطیسی را حفظ و برنامه‌های آن را ارتقاء دهید و کارت‌خوان‌های غیر تماسی موجود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه درست کار می‌کنند و با تکنولوژی جدید سازگارند.

2. نرم‌افزار پایانه فروش را آزمایش کنید تا مطمئن شوید با تکنولوژی جدید سازگار است: بعضی از پایانه‌های فروش دارای ویژگی «Plug and Play» هستند (هنگام اتصال به سیستم درایور مورد نیاز خود را نصب می‌کنند) و بعضی با سیستم‌های پرداخت موبایل سازگار نیستند. می‌توانید با پشتیبان دستگاه پایانه فروش خود صحبت کنید و مطمئن شوید سرویس پرداخت با سرویس پرداخت موبایل یکپارچه کار می‌کنند.

3. صندوقداران را آموزش دهید: صندوقداران فروشگاه باید بدانند تراکنش‌های موبایل با نحوه پرداخت قدیم چه تفاوتی دارد؛ همچنین صندوقداران فروشگاه باید تا زمانی که روش پرداخت با موبایل عادی شود، به مشتریان کمک کنند. مطمئن شوید آن‌ها این کار را بدون صدمه زدن به یک گوشی گران‌قیمت انجام می‌دهند.

4. تنظیمات پایانه فروش را ارتقاء دهید و سرعت پرداخت را بررسی کنید: اگر کاربران، کیف پول موبایل خود را در پایانه فروش استفاده کنند، ممکن است خطوط ارتباطی کند شوند. در نظر داشته باشید از قبل به کاربر هشدار دهید برای اتصال به خط، آماده باشد و هم در مرحله استفاده از پایانه فروش به پیام‌ها توجه کنید.

5. اندروید را نیز در کنار فناوری iPhone داشته باشید: حساب‌های شخصی اندروید در بیش از نیمی از گوشی‌های هوشمند (آیفون‌ها حدود ۴۰ درصد از گوشی‌های هوشمند هستند) فعال است. احتمالا، کاربران آیفون ثروتمند‌تر از سایر کاربران هستند اما هنوز فروشگاه‌ها به راه‌حلی برای همه احتیاج دارند!

6. برای کاهش تبادل اطلاعات، استراتژی داشته باشید: خبر خوب (حداقل تا به امروز) این است که کارت‌های اعتباری (به صورت پیش‌پرداخت) از سرویس پرداخت موبایل استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه شرکت اپل کیف پول الکترونیکی خود را چگونه طراحی کند ممکن است این مورد متفاوت باشد. فروشگاه‌ها باید به نقش لیبل‌های امنیتی و کارت‌های اعتباری در سرویس پرداخت موبایل توجه کنند.

7. اپیلیکیشن فروش خود را باز بینی کنید: اگر مشتریان شما بتوانند به جای کارت از گوشی خود در پایانه فروش استفاده کنند؛ انتظار دارند بتوانند از آن برای سایر تجربیات مالی خود کوپن‌های تخفیف، برنامه‌های وفاداری مشتری و… نیز استفاده کنند. پذیرندگان برای چگونگی توزیع، ارائه و ارتباط برقرار کردن در POS چندین گزینه دارند. آن‌ها توجه کنند که برنامه‌های تجاری خود چگونه با Apple Passport یکپارچه و هماهنگ می‌شود.

8. بیاموزید که از سرویس‌های مکان‌یابی موبایل چگونه به صورت موثر استفاده کنید: آگاهی از موقعیت، می‌تواند تجربه بسیار باکیفیت‌تری از فروش به شما بدهد؛ از اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها گرفته تا رسید‌های الکترونیکی. احتمالا ریزمکان‌یاب‌ها (micro-location) مخصوصا iBeacons به بخش مهمی از تجربه پرداخت الکترونیکی خواهد شد. (ریزمکان‌یاب‌ها مانند سیستم‌های GPS هستند، اما در مکان‌های مسقف و با استفاده از بلوتوث عمل می‌کنند) فروشگاه‌هایی که درک عمیقی از طرز کار این سرویس‌ها داشته باشند؛ می‌توانند تجربیات بسیار خوبی از فروش را رقم بزنند.

9. تگ‌های NFC داخل فروشگاه را آزمایش کنید: تگ‌های NFC روی پوستر‌ها، طبقه‌ها و یا حتی برچسب کالا‌ها قرار دارند و کاربر می‌تواند با استفاده از آن‌ها اطلاعات مورد نیاز را کسب کند؛ تخفیف بگیرند و از سایر امکانات موبایل خود بهره ببرد. برندهایی که با استفاده از تگ‌های NFC اطلاعات کالا‌ها را ارائه می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که نسبت به کدهای قدیمی QR موثرترند. با این کار، کاربران عادت می‌کنند از موبایل‌شان برای کار دیگری به جز بازی و سرگرمی استفاده کنند.

10. ثبت آموخته‌ها: در دنیای پرداخت با موبایل ناشناخته‌های فراوانی وجود دارد. بسیاری از فروشگاه‌ها تغییراتی مانند ارتقاء پایانه فروش را در مراحل مختلف ذخیره می‌کنند. برنده کسانی هستند که به طور سیستماتیک آزمون‌ها را خودشان مرتب انجام می‌دهند و آموخته‌های خود را با سایر فروشگاه‌ها در میان می‌گذارند.

خوشبختانه، حتی با ورود آیفون به بازار، همه چیز طی یک شب تغییر نمی‌کند. برای آموختن و انجام آزمایش‌های بیشتر فرصت کافی وجود دارد. پرداخت با موبایل، فرایندی آن چنان ساده و آسان نیست، آن‌هایی که زود‌تر شروع به فعالیت می‌کنند، از رقیبان خود یک گام جلوترند.

منبع: شاپرک / mobilepaymentstoday.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.