راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مالک محصول شرکت شایان تجارت در خصوص نحوه تأمین مالی زنجیره تأمین در اکوتام می‌گوید / صدور دستور پرداخت در زنجیره تأمین برای تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان

پلتفرم اکوتام؛ سامانه تأمین مالی زنجیره تأمین، یکی از محصولات جدید شرکت تجارت شایان است. کسری دولت‌خواهی، مدیرعامل و نایب‌رئیس شرکت تجارت شایان، که پیش از این ریاست هیئت‌مدیره سوپراپلیکیشن تاپ و همچنین قائم‌مقامی کنسرسیوم سنباد را برعهده داشت، در ماه‌های اخیر از پلتفرم زنجیره تأمین اکوتام رونمایی کرده است.

این پلتفرم که به طور هم‌زمان قابلیت مدیریت زنحیره تأمین به صورت کامل را در تمام زنجیره تأمین دارد، امکان بهره‌برداری از SCF در تمام صنایع را ایجاد کرده است. به گفته محسن سعیدی، مالک محصول شرکت شایان تجارت، پلتفرم اکوتام فرآیند صدور دستور پرداخت در زنجیره تأمین برای تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان را فراهم می‌کند. در ادامه گزارش کامل این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

محسن سعیدی، مالک محصول شرکت شایان تجارت با اشاره به اکوتام توضیح داد: «مدل‌های بسیاری درباره ساختار زنجیره تأمین وجود دارد، اما به صورت کلی ساختار یک زنجیره تأمین این‌گونه است که از تولیدکننده مواد اولیه تا مصرف‌کننده یک کالا را در برمی‌گیرد. همچنین، معاملاتی بین افراد درگیر در زنجیره تأمین انجام می‌شود که در سامانه جامع تأمین مالی زنجیره تأمین تمرکز بر این است که احراز اصالت معاملات و اسناد مرتبط با آن تأیید شود.»

او بیان کرد: «پس از احراز اصالت، برای تأمین مالی معاملات و روابط تجاری زنجیره تأمین، باید تعهدات اعتباری و بانکی معتبر ایجاد شود که این هدف با ترکیب با یک ابزار بانکی قابل پرداخت عملیاتی خواهد شد. از این طریق، سند تجاری ایجاد شده و تعهد بانکی قابلیت انتقال و تنزیل خواهد داشت.»

سعیدی ادامه داد: «برای پیاده‌سازی این ساختار در پلتفرم اکوتام، ابتدا کار خود را روی زنجیره تک‌حلقه‌ای شروع کردیم و با کمک سامانه جامع تجارت، احراز اصالت فاکتورهای معاملاتی را انجام دادیم. برای هر شرکتی که فاکتورها را در سامانه جامع افق داشته باشد و بتواند از بانک، مصوبه حد اعتباری بگیرد ما می‌توانیم برای آنها یک دستور پرداخت صادر کنیم تا به وسیله آن هم از حد اعتباری استفاده کرده و هم در مبادلات تجاری از یک ابزار بانکی معتبر استفاده کنند.»

مالک محصول شرکت تجارت شایان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح چگونگی خرید اعتباری در اکوتام پرداخت و گفت: «هر شرکتی که می‌خواهد از خرید اعتباری اکوتام استفاده کند، باید ابتدا در اکوتام ثبت‌نام کند. پس از ثبت‌نام، شرکت از بانک درخواست مصوبه اعتباری می‌کند. بعد از دریافت مصوبه از بانک، امکان صدور دستور پرداخت اکوتام برای شرکت مربوطه ایجاد می‌شود. زمانی که شرکتی در پلتفرم اکوتام، دستور پرداخت را برای طرف معاملاتی صادر می‌کند می‌توانند دستور پرداخت را به حلقه‌‌های بعدی زنجیره تأمین نیز منتقل کنند.»

او با بیان اینکه به‌مرور مدل‌های دیگر پرداخت در زنجیره تأمین به پلتفرم اکوتام اضافه خواهد شد. گفت: «در گام دوم پلتفرم اکوتام، صدور دستور پرداخت برای زنجیره توزیع‌کنندگان در زنجیره تأمین نیز فراهم شده است. قابلیت بهره‌گیری از اعتبار اکوتام برای معاملات در بورس کالا، همکاری با زنجیره‌های مختلف اقتصادی در کنار زنجیره خودرو و ارائه خدمات ارزی به شرکت‌های موجود در انتهای زنجیره تأمین مبتنی بر ابزار دستور پرداخت از دیگر امکانات پلتفرم اکوتام در آینده خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.