راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم بی‌تا از حضور اثر توکنایزشده از صادق تبریزی در نوزدهمین حراج تهران خبر داد / امنیت و شفافیت تبادل آثار هنری

اثر نقاشی‌خط بدون عنوان از «صادق تبریزی» با قیمت پایه ۱.۵ میلیارد تومان در پلتفرم بی‌تا توکن‌سازی شده است. بی‌تا، در آغاز تنها یک محصول از شرکت ققنوس بود تا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ با ایده افراز (توکن‌سازی) آثار هنری متولد شد. در نهایت با تلاش و ایده‌های نوآورانه تیم و همچنین پیدا کردن سرمایه‌گذاران معتبر در حوزه فرهنگ، توانست در سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی، شرکت بی‌تا را تأسیس کند. 

پلتفرم بی‌تا با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین، امنیت بالا، شفافیت و انعطاف را برای خریداران و فروشندگان آثار هنری فراهم می‌‌کند، زیرا در بی‌تا هر اثر هنری، معادل ارزش آن، به توکن‌های همسان تقسیم می‌شود که ما به آن افراز آثار هنری می‌گوییم. با این‌کار هر فرد علاقه‌مند می‌تواند با خرید تعداد مشخصی توکن، مالک درصدی از یک اثر هنری شود. 

در بی‌تا می‌خواهیم با رویکردی نوآورانه، یک اکوسیستم جدید در بازار هنر به وجود بیاوریم و هنر را به بازاری قابل دسترس برای همه علاقه‌مندان آن تبدیل کنیم.


دستاوردهای بی‌تا


  • پلتفرم بی‌تا برای اولین‌بار در هفدهمین حراج تهران که در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، حضور داشت و توانست اثر توکن‌سازی‌شده «راه‌ شیری» از محمود زنده‌رودی را با ۶۰ درصد رشد، نسبت به قیمت پایه آن به فروش برساند؛ فروش این اثر باعث شد سهامداران توکن‌های این اثر پس از کسر هزینه‌های فروش، در مدت سه ماه ۲۶.۱ درصد سود ببرند.
  • در آذرماه سال ۱۴۰۲ یک اتفاق بسیار مهم در پلتفرم بی‌تا رخ داد. توکن‌های اثر «بی من مرو» از ساناز البرزی، با قیمت پایه ۲۵۰ میلیون تومان تنها در ۲۰ دقیقه، در سایت بی‌تا به فروش رسید و این اثر با یک بید به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان در هجدهمین حراج تهران (آنلاین) به فروش رسید. حراج تهران از این اثر ۱۷ درصد سود برداشت که عملاً برای سهامداران سودی نداشت، اما همچنان اصل پول سهامداران این توکن نزد بی‌تا محفوظ ماند و توانستند اصل پول را به همراه دو درصد سودی که بی‌تا به مناسبت شب یلدا در نظر گرفت، نقد کنند.

این اتفاق نشان می‌دهد بازار هنر بازار بکری است که تا به امروز بسیار نادیده گرفته شده است.

نکته مهم این‌که پلتفرم بی‌تا برای میزان سود آثار، هیچ تضمینی نمی‌دهد. تنها تضمین بی‌تا این است که در بازار هنر، اصل سرمایه افراد محفوظ خواهد ماند؛ چراکه مزیت اصلی و رقابتی در هنر این است که هیچ‌وقت ارزش یک اثر هنری کم نمی‌شود.

این بار با اثر صادق تبریزی در نوزدهمین حراج تهران شرکت کنید.

اثر نقاشی‌خط بدون عنوان از صادق تبریزی با قیمت پایه ۱.۵ میلیارد تومان در پلتفرم بی‌تا توکن سازی شده است. با مراجعه به سایت بی‌تا می‌توانید اطلاعات تکمیلی را مشاهده کنید.

اطلاعات اثر:

  • عنوان اثر: بدون‌ عنوان
  • ابعاد: ۱۳۵×۱۳۵ سانتی‌متر
  • امضا: «S.Tabrizi» (پایین راست)
  • تکنیک: اکریلیک و ورق طلا روی بوم
  • تاریخ اثر: دهه ۱۳۹۰
  • قیمت پایه اثر: ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • قیمت هر توکن: ۱۰۰.۰۰۰ تومان
1 دیدگاه
  1. مریم علیپور می‌گوید

    سلام من چطور میتونم توکن تهیه کنم..اولین بار هست دارم اقدام به خرید میکنم و هیچگونه اطلاعاتی ندارم
    لطفا راهنمایی کنید هیچ مرجع برای راهنمایی خرید نبود اینجا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.