راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری پنل عبور از مه؛ پرهیز از مسیرهای اشتباه / سال ۲۰۲۴ سال شگفتی‌زدگی کاربران ایرانی است

عبور از مه؛ پرهیز از مسیرهای اشتباه، عنوان دومین پنلی است که در دومین روز رویداد 9 ژانویه با حضور رضا قربانی، حامد نورزاد، نرگس مرادآبادی، حمیدرضا طهماسبی، افشین آشوری و محمدجواد اسدپور با عنوان چه دانستم برگزار شد.

در پنل مذکور که با عنوان چه دانستم برگزار شد، به اهمیت گرد هم جمع شدن اعضای اکوسیستم اشاره شد و سپس مباحث مختلی مانند بازاریابی موفق، نیازهای تریدرها، آینده تتر و شگفت‌زدگی ایرانیان، مسئولیتی که بر عهده صرافی‌های ایران قرار دارد از سوی سخنرانان مطرح شد.


مهم‌ترین اتفاق رویداد ۹ ژانویه کنار هم جمع شدن اعضای اکوسیستم بود


رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، به عنوان نخستین سخنران در ارائه‌ای تحت عنوان “چند موضوع، چند دغدغه” عنوان کرد: «تلاش کردیم در این رویداد داشته‌های اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور را نشان دهیم. میان بازیگران حوزه رمزارز با بخش‌های دیگر اکوسیستم کشور شکافی جدید شکل گرفته بود، از همین رو بزرگ‌ترین اتفاقی که در این رویداد افتاد، گرد هم جمع شدن اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین بود.»


تمرکز کمپین‌های بازاریابی ایران بر پرفورمنس است، نه بر برندسازی


سپس حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس، در ارائه خود با عنوان “کمپین‌های موفق بازاریابی در سال 2023” مؤلفه‌های مهم در طراحی کمپین‌های موفق بازاریابی را توضیح داد و گفت: «صنعت بازاریابی نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان هم بسیار نوپا و جوان است و توسعه آن نیاز به پویایی فراوانی دارد.»
تعریف نورزاد از بازاریابی مبتنی بر دو بخش است؛ بازاریابی برندسازی و بازاریابی محصول. مدیر استراتژی والکس معتقد است در طراحی یک کمپین موفق باید به هر دو وجه توجه شود، اما در ایران تمرکز اصلی بر بازاریابی محصول است و مفهوم برندسازی اساساً خیلی جا نیفتاده است. در حالی که یک تیم بازاریابی در صورتی موفق خواهد بود که هم برای برندسازی استراتژی داشته باشد و هم برای پرفورمنس.»


ابزارهای لازم برای تریدرها در بازار رمزارز


نرگس مرادآبادی، فعال بازار رمزارز نیز طی ارائه خود با عنوان “ابزارهای مورد نیاز تریدرها در بازار کریپتوکارنسی” عنوان کرد: «بخشی از بازار رمزارز را تریدرها تشکیل می‌دهند که کمتر به آنها و نیازهایشان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات تریدرها در ایران سرعت پایین و اختلالات اینترنت است. کار ترید خودش فشار روانی و استرس زیادی دارد، اما وضعیت اینترنت در ایران باعث می‌شود تریدرها فشار روانی مضاعفی را تحمل کنند.»
او در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که تریدرها برای استفاده از صرافی‌های خارجی دارند، گفت: «برای اینکه تریدرها از صرافی‌های داخلی استفاده کنند لازم است این صرافی‌ها چند ویژگی‌ داشته باشند؛ ازجمله: واریز و برداشت با سرعت خوب، رابط کاربری کاربرپسند ساده و حرفه‌ای، پشتیبانی آنلاین ۲۴ساعته و مسلط به این حوزه، تست نت (دمو)، حفظ امنیت اطلاعات هویتی و مالی کاربران، کیفیت سرویس (شامل پایداری، سرعت مناسب و سبک بودن سرویس)، تنوع و عمق کافی بازار و بازارسازی جوانمردانه.»


۲۰۲۴ سال شگفتی‌زدگی کاربران ایرانی است


در ادامه حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا، ارائه خود با عنوان “تتر و کاربران ایرانی: ریسک‌ها و ابهام‌ها” را به موضوع تتر و ریسک‌ها و ابهامات آن برای کاربران ایرانی اختصاص داد و در همان ابتدای صحبت خود گفت: «تتر نه در ایران که در همه دنیا نقشی کلیدی پیدا کرده است. بیش از ۵۰درصد حجم معاملات روزانه رمزارزها مربوط به تتر است.»
به گفته طهماسبی پیش از این سابقه مسدود شدن حساب ایرانی‌ها وجود داشته و در تتر هم احتمالاً چنین اتفاقی رخ خواهد داد. سال ۲۰۲۴ سال شگفتی‌زدگی کاربران ایرانی است.»
طهماسبی در پاسخ به سؤال «تتر بله یا خیر؟» پاسخ یک‌کلمه‌ای خیر داد، اما گفت که این پرسش با توجه به کاربری شخصی برای سطوح مختلف پاسخ‌های متفاوتی دارد. «کسانی که در حال استفاده از تتر هستند بهتر است جایگزینی برای آن در نظر داشته باشند.»


رمزارزها در سلطه قدرتمندان جهان


محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌پرداخت، طی ارائه خود با عنوان “رمزارزها در سلطه قدرتمندان جهان” نیز با اشاره به محدودیت‌هایی که صرافی‌های بزرگ جهان نسبت به تریدرهای ایرانی در نظر گرفته‌اند و چالش‌های مرتبط با آن عنوان کرد: «صرافی‌های بزرگ جهان با سوار شدن روی موج فناوری و ارائه سرویس‌های متنوع به کاربران توانسته‌اند حجم عظیمی از دارایی را جذب کنند. نکته اینجاست که خیلی از اوقات نمی‌توان مستقل از صرافی‌های خارجی عمل کرد.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: «حتی اگر دانش تخصصی داشته باشید و مستقیم به خود بلاکچین وصل شوید، امکان انجام فعالیت‌هایی مانند ترید را نخواهید داشت. بنابراین، صرافی‌های ایران این مسئولیت را دارند که چالش‌های این حوزه را طوری مدیریت کنند که کاربران آسیب نبینند.»


چه شد که ماینینگ نشد؟


افشین آشوری، فعال اقتصاد رمزارز، طی ارائه خود در دومین روز از رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «صنعت استخراج در راستای طرح‌های توسعه خود قرار بود با احداث نیروگاه‌های خودتأمین برق با بازدهی بالا گرهی از مشکلات انرژی در ایران را بگشاید، اما با قانون و آیین‌نامه بد در بخش‌ تعرفه که قیمت گاز را ۳۰۰درصد گران‌تر از قیمت جهانی برای صنعت استخراج رمزارز در نظر گرفته بود، با شکست مواجه شد.»
او ادامه داد: «نه‌تنها این تعرفه باورنکردنی و ماورایی مشکلی را حل نکرد، بلکه هزینه صنعت قانونی را به‌حدی افزایش داد که خیلی‌ از افراد که مجوز داشتند و سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده بودند تعطیل شدند یا مهاجرت کردند. درنهایت، افزایش نجومی تعرفه‌ باعث زیرزمینی شدن این صنعت پرتابل شد و مصرف ۲۵۰۰ مگاواتی بدون کنترل را به شبکه تحمیل کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.