راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه کاریزما تشریح کرد / یکی از فرصت‌های خوب بازار سرمایه استفاده از بلاکچین برای 24×7 کردن بازار است

مدیر پروژه کاریزما طی ارائه‌ای در رویداد ۹ ژانویه به موضوع «فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال» پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که یکی از فرصت‌های خوب بازار سرمایه را می‌توان استفاده از بلاکچین برای 24×7 کردن بازار دانست؛ ایرادی که هنوز برطرف نشده، بخصوص برای کسانی که به بازارهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال عادت دارند و برایشان سخت است که از ساعت 12:30 به بعد، امکان معامله دارایی را از دست بدهند.

فاطمه جعفری، مدیر پروژه کاریزما صحبت‌های خود را با یک نظرسنجی از حاضران در سالن رویداد آغاز کرد و از آنها پرسید: «آیا تا 10 سال آینده، فناوری‌های بلاکچین می‌توانند جای بازارهای پولی و بانکی را به طور کامل بگیرند؟ آیا می‌توانند جای نهادهای ناظر بنشینند و تحول اساسی به وجود آورند؟» هرچند از جمعی که در سالن حضور داشتند و اکثریت فعالان کسب‌وکارهای بلاکچینی بودند افراد کمی دست خود را بالا بردند.

او در واکنش به این نظرسنجی گفت: «نتیجه خیلی عجیب بود. ولی ما اینجا نشسته‌ایم تا برای تحقق همین اتفاق یعنی باورپذیر شدن اهمیت و کاربرد بازار کریپتو تلاش خود را بکنیم. چیزی که در این صنعت خیلی رایج بوده و می‌شنویم، موضوع رگولاتوری و تنظیم‌گری است. در این مورد هیچ‌یک از ما بحثی نداریم که رگولاتور قدم به عرصه نمی‌گذارد و همکاری نمی‌کند، چون جنس رگولاتور ما بسیار واکنشی است و این کار را به صورت فعال با هدف بازارسازی انجام نمی‌دهد و به دنبال شناخت فرصت‌ها و هموارسازی نمی‌رود. در عین حال، یک ایراد را نیز باید به خودمان وارد بدانیم. خود من همیشه در فضای فین‌تک کار کرده‌ام و انواع و اقسام این بازار را دیده‌ام. مدتی در حوزه ولث‌تک بودم، مدتی لندتک، مدتی ترید و قسمت‌های دیگر. در این مدت متوجه شدم که ما تمایلی به استفاده از تجربه‌های گذشته نداریم.»

مدیر پروژه کاریزما افزود: «در بحث سجام آقای ماهیار تلاش زیادی برای ایجاد سجام و KYC متمرکز کردند. می‌دانید که الان حدود 39 میلیون نفر در ایران «سجامی» هستند و این تحول بزرگی در بازار سرمایه به شمار می‌رود. باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم. این‌که کاربرها را بدون هیچ شناسایی در یک بازار فعال کنیم، فقط ریسک را بالا می‌برد. شاید روی کاغذ به نظر خوب برسد، ولی می‌دانیم که چه تبعاتی به دنبال می‌آورد. فضای تعامل را باید افزایش داد و بدانیم که رگولاتور همیشه یک جا ننشسته که جلوی انجام هر کاری را بگیرد. اگر تعامل وجود داشته باشد و از تجربیات موجود بهره ببریم، رگولاتور نیز همراه می‌شود.»

جعفری در ادامه صحبت‌های خود با ذکر یک مثال گفت: «آقای قاسمی، مدیرعامل مزدکس تلاش زیادی کردند تا توکن‌سازی دارایی‌های بازار سرمایه رقم بخورد. این اتفاقی بسیار نوآورانه و مثبت است که در آینده نزدیک درباره‌اش زیاد می‌شنویم. ما رایزنی زیادی با بازار سرمایه و سازمان بورس داشتیم و در آنجا سؤال‌هایی پرسیده می‌شد که از قبل به ذهن ما نرسیده بود. جنس این سؤال‌ها به تاریخچه سالیان طولانی سازمان برمی‌گردد و معضلاتی که برای متولیان و کاربران رخ داده است. گاه اتفاق‌هایی در انتقال دارایی یا شناسایی کاربر یا تأمین امنیت و فرایندهای سوپ‌تک و رگولیشن پیش می‌آمد و ما به‌مرور متوجه می‌شدیم که توکنایز کردن اوراق بهادار، ملاحظاتی بیش از تصور ما به دنبال دارد. وقتی چنین همکاری‌هایی شکل بگیرد، رگولاتور هم آنقدر در فضای ایزوله نمی‌نشیند و زمینه‌های همکاری فعال‌تر را برای رقم زدن اتفاقات نو می‌گشاید.»


استفاده از بلاکچین برای 24×7 کردن بازار


مدیر پروژه کاریزما در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «یکی از فرصت‌های خوب بازار سرمایه را می‌توان استفاده از بلاکچین برای 24×7 کردن بازار دانست؛ ایرادی که هنوز برطرف نشده، بخصوص برای کسانی که به بازارهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال عادت دارند و برایشان سخت است که از ساعت 12:30 به بعد، امکان معامله دارایی را از دست بدهند. ارز دیجیتال می‌تواند این مسئله را برطرف کند»

جعفری معتقد است اقتصاد و بازار سرمایه ما امکان سرمایه‌گذاری خارجی را دارد. خارجی‌ها می‌توانند مراحلی را بگذرانند و ثبت‌نام کنند، ولی مسئله اینجاست که هیچ امکانی غیر از معامله با ریال نمی‌یابند. شخص باید ریال بیاورد و هنگام برداشت نیز ریال بگیرد. این معضل، قطعاً از طریق ارز دیجیتال و واریز و برداشت تتر و دیگر ارزها قابل حل خواهد بود. این یک فرصت بی‌بدیل است که بازار سرمایه ما را بزرگ می‌‌کند.

او با اشاره به چالش‌های موجود در بازار سرمایه گفت: «بسیاری از کاربران این درد را احساس کرده‌اند که یک زمان هسته معاملات قطع می‌شود، کارگزاری کار نمی‌کند، زیرساخت‌ها کشش ندارد، معاملات الگوریتمی امکان‌پذیر نیست، چون این تعداد معامله در هر لحظه روی یک هسته شدنی نیست. تمام این معضلات را باید جدی گرفت. استفاده از ساختارهای بلاکچین می‌تواند کمک شایانی به ما بکند؛ چه در انتشار اوراق سکوک، چه انتشار اوراقی که پشتوانه دارایی‌ها باشد. من بسیار خوشبین هستم که ساختار بازار سرمایه ما این اتفاق‌ها را رقم بزند. همه شما فعالان این حوزه هستید. اگر بخواهید کسب‌وکاری در این حوزه راه بیندازید، تمام اینها فرصت‌های قابل شناسایی هستند.»

مدیر پروژه کاریزما با تأکید بر متولی‌گری رگولاتور عنوان کرد: «چند سال قبل یکسری «صندوق‌های ارزی» شکل گرفت که اغلب آنها به مشکل خوردند. یکی از معضلات اساسی این بود که بانک مرکزی می‌گفت رگولاتور این صندوق‌های ارزی باید خودم باشم، چون اینها نوعی از پول به شمار می‌روند. بازار سرمایه هم می‌گفت من رگولاتور هستم، چون یک صندوق سرمایه‌گذاری به شمار می‌روم که در بازار معامله می‌کنم.

وقتی از ساختار بلاکچین بهره بگیریم، می‌توانیم تولیت غیرمتمرکز داشته باشیم؛ یعنی چند نهاد هم‌زمان بر یک بازار نظارت کنند. برای رگولاتور، امکان نظارت اهمیت فراوان دارد. در این بازار نظارت‌پذیری افزایش می‌یابد. تمام اینها فرصت‌های بازار سرمایه در ارتباط با بلاکچین به شمار می‌رود. امروز، کاریزما به‌عنوان یک نهاد مالی، در کنار مزدکس، توانستند با رگولاتور صحبت و رضایتش را جلب کنند که در فرصت شش‌ماهه، سه صندوق‌ خود را در سندباکس فعال کنند. یکی «صندوق اهرم» که به صورت leverage فعالیت می‌کند؛ برای اهالی بازار ما باید خیلی جالب باشد که وقتی یک واحد دارایی می‌گذارند و به اندازه 1.6 دارایی به ایشان اختصاص یابد. «صندوق کهربا» برپایه طلا است و به احتمال زیاد برای بازار ما جالب خواهد بود. «صندوق درآمد ثابت» نیز به‌زودی رونمایی می‌شود. برنامه رونمایی این سه صندوق، با برنامه مشترک مزدکس و کاریزما، طی یکی دو هفته آینده برگزار می‌شود. آن سه صندوق، به قابلیت معامله برپایه توکن می‌رسند و امیدواریم این فرصت همکاری با سازمان، درها را بگشاید تا به صحبت و مذاکره بنشینیم و اگر دوستان هم پیشنهادی در این رابطه دارند، ما پذیرا هستیم.»

جعفری در پایان بیان کرد: «بعد از دارایی‌هایی که برپایه بازار سرمایه شکل می‌گیرد، سراغ ملک و سایر دارایی‌هایی می‌رویم که می‌دانید چقدر liquidity آنها جذاب است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.