راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل آینده یک فناوری نوظهور مطرح شد / ریال دیجیتال می‌تواند دریچه افزایش دانش و ورود قانون‌گذار به حوزه بلاکچین باشد

پنل “آینده یک فناوری نوظهور” با عنوان “راه بی‌پایان” در حاشیه نخستین روز از رویداد 9 ژانویه برگزار شد؛ کاوه مشتاق، وحید شامخی، امین امینی، محمد قاسمی، احمدرضا قودجانی، سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، مازیار نوربخش و محسن رحمتی در پنل مذکور مباحث مختلفی از جمله کاهش هزینه‌ها با فناوری توکنایز کردن، استفاده از ظرفیت بلاکچین، نوآوری در بازار سرمایه، کمبود آموزش، ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی، کاربردهای انواع توکن‌های جدید، پول خصوصی و…را تشریح کردند.


بهبود تجربه کاربری، افزایش سرعت خدمات‌دهی و کاهش هزینه‌ها با فناوری توکنایز کردن


محسن رحمتی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما در ابتدای پنل طی صحبت‌های خود با عنوان “فرصت‌ها و مدل‌های همکاری با کاریزما برای فعالان صنعت دارایی دیجیتال و اقتصاد توکن” در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد:‌ فضای کسب‌وکارها و به طور کلی اکوسیستم مالی درهم‌تنیدگی گسترده‌ای با حوزه فناوری پیدا کرده است. زمان اینکه خدمات مالی در قالب تاچ‌پوینت‌های فیزیکی و محدود ارائه شود گذشته است. از نگاه ما در کاریزما، حوزه توکنایز کردن فرصتی برای پوشش ضعف‌ها و محدودیت‌هایی است که در بازار سرمایه وجود دارد. برای مثال مفاهیمی مانند ۲۴ در ۷، در بازار سرمایه سنتی مفهومی است که رسیدن به آن دشوار است اما این مفهوم یکی از ویژگی‌های ذاتی بازار توکنایز و دارایی‌های دیجیتال است.

او در بخش دیگری از گفته‌های خود گفت:‌ ما در کاریزما به نسل جدیدتر فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده‌کنندگان از خدمات مالی فکر می‌کنیم. فضای توکنایز و دارایی‌های دیجیتال می‌تواند یک لایه روی زیرساخت‌های بازارهای سرمایه باشد. مزیت با ارزشی که این فناوری‌ها برای زیرساخت بازارهای سنتی ایجاد می‌کنند در بهبود تجربه کاربری، افزایش سرعت خدمات‌دهی و کاهش هزینه‌ها است.


استفاده از ظرفیت بلاکچین برای خلق مسیر جدید رگولیشن


سپس امین امینی، مدیرعامل والکس در ارائه خود با عنوان “مسیرهای تنظیم‌گری و رسمیت بخشیدن به بازار دارایی دیجیتال” در رویداد ۹ ژانویه به توضیح مسیرهای تنظیم‌گری و به‌رسمیت بخشیدن بازار دارایی دیجیتال پرداخت و گفت:«رگولاتورهای ما شاید اکنون هنوز نه توان شناخت و دیدن ابعاد محتلف این بازار را داشته باشند و نه ابزارهای کافی برای به‌دست آوردن این شناخت. اگر بتوانیم یک هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف از تریدر گرفته تا رگولاتور، ایجاد کنیم و دغدغه‌ها را بررسی و راهکار تعریف کنیم. در این مسیر می‌توانیم از ظرفیت خود بلاکچین استفاده کنیم.»
به گفته او شاید بتوان برای اولین بار فضایی را فراهم کرد که همه کنار هم برای رشد خود، چه چیزی می‌توانند تعریف و طراحی کنند. همین الگو شاید بتواند الهام‌بخش خلق سیستم‌های جدید در همه حوزه‌ها باشد.


بازار سرمایه امروز ایران؛ بستر پیش‌رو در نوآوری مالی


محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس نیز با بیان اینکه آینده بازار مالی در دست نوآوری است،‌ گفت: «بورس‌های مختلف در دنیا، به ذات به صورت داخلی و برای زمان‌های محدود معاملاتی طراحی شده‌اند؛ به این معنا که در بهترین بورس‌ها نیز هفت یا هشت ساعت بیشتر معامله انجام نمی‌شود و در تعطیلات، تعطیل هستند. اقتصاد دیجیتال همین نظم را برهم می‌زند و امکان ۲۴ در ۷ را فراهم می‌کند.»
به گفته او این نوآوری در بورس ایران هم آغاز شده و در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی مانند سندباکس در بازار سرمایه در همین راستاست. سندباکس‌ها برای این طراحی شده‌اند که نوآوری‌های مالی بتوانند در محیط‌های کنترل‌شده، انجام شوند و سپس گسترش یابند.


آموزش؛ چالش کاربران، کسب‌وکارها و قانون‌گذار


همچنین وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس، طی سخنرانی خود با عنوان “آلیس در سرزمین عجایب” در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «رشد کاربران حوزه رمزارز در ایران از نرخ متوسط جهانی بیشتر است. زنان به نسبت گذشته حضور پررنگ‌تری در این حوزه دارند و در حال حاضر شاهد مشارکت ۲۳ درصدی آنها در فضای رمزارزی ایران هستیم.» براساس آمارهای نوبیتکس از سویی می‌توان گفت به نسبت گذشته گروه‌های سنی در حوزه رمزارز متوازن‌‌تر شده‌اند و شاهد حضور افراد از همه استان‌های کشوریم.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ «یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه رمزارز درک پیچیدگی‌های آن است. یک نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از افراد نمی‌تواند به رمزارز اتکا کنند چون نمی‌دانند چیست. مهم‌ترین چالش کاربران در امارات نیز موضوع آموزش بوده است. در مالزی بیش از ۷۰ درصد کاربران حوزه رمزارز می‌گویند که دانش رمزارزی ندارند. براساس آمارهای نوبیتکس نیز ۷۳ درصد از کاربران این صرافی عنوان کرده‌اند که به آموزش بیشتر نیاز دارند. کمبود آموزش و آگاهی چالش این روزهای مردم، کسب‌وکارها و قانون‌گذار است.»


ارز دیجیتال بانک مرکزی، مسیر همه‌گیری بلاکچین؟


احمدرضا قودجانی، مشاور و کارشناس ارشد حوزه رمزارزها، هم طی ارائه خود در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه با عنوان “ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی؛ مسیر همه‌گیری بلاکچین” عنوان کرد: «ریال دیجیتال می‌تواند به‌نحوی دریچه افزایش دانش و ورود قانون‌گذار به حوزه بلاکچین باشد. یکی از ضعف‌های سیاست پولی کشور این است که بانک مرکزی نمی‌داند پول نقد کجا می‌رود که این ضعف از طریق ریال دیجیتال حل خواهد شد. در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان در حال حرکت به سمت CBDCها هستند.»
او در بخش دیگری از گفته‌های خود به این موضوع اشاره کرد که ریال دیجیتال قصد دارد باری را از دوش شبکه شتاب و شاپرک بردارد و درواقع یکی از اهداف آن حوزه پرداخت‌های خرد است.


انواع توکن‌های جدید و کاربردها و فرصت‌های آنها


همچنین کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، نیز در ارائه‌ای با عنوان “انواع توکن‌های جدید و کاربردها و فرصت‌های آن” در رویداد ۹ ژانویه انواع توکن‌های جدید و کاربردها و فرصت‌های آنها را معرفی کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین مزایای آشنایی با انواع توکن این است که باعث می‌شود کسی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌خواهد وارد این عرصه شود، اولین گزینه و چه‌بسا تنها گزینه خود را راه‌اندازی صرافی نداند و تنوع دانش و رویکرد منجر به تنوع کسب‌وکار در این حوزه شود.»


زوم حرکت بانک‌های مرکزی از پول متمرکز به سمت پول خصوصی


ولی‌الله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار توسن و ققنوس درباره سیاست‌گذاری‌های پولی رمزارز در ارائه‌ای با عنوان “بررسی سیاستگ‌گذاری پولی رمزارزها و امکان حق‌الضرب پول خصوصی رمزدارایی برای بانک مرکزی” گفت:« همواره ما نگاه‌مان به رگولاتور و اقدامات آن است، این موضوع حتی امروز نیز در صحبت‌ها هم مشخص بود. درحالی که ما باید از این دیدگاه فاصله بگیریم. و این موضوع را نیز درنظر بگیریم به‌هرحال رگولاتور هم نسبت به سال‌های گذشته رویکرد مثبت‌تری پیدا کرده است.»

به گفته او، با حضور بیت‌کوین پول خصوصی پا به عرصه گذاشته و عملا پذیرندگی آن پشتوانه کریپتو است. اگر بانک مرکزی‌های دنیا بتوانند از پول متمرکز خود به سمت پول خصوصی حرکت کنند، آن زمان می‌توان از تحقق پول دیجیتال صحبت کرد.»


نهادهای صنفی باید در نقطه‌ای متعادل نسبت به حاکمیت قرار گیرند


در این پنل، مازیار نوربخش، رئيس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «کار نهادهایی مانند اتاق بازرگانی تهران و سازمان نصر مطالبه‌گری است. اگر این نهادها بیش از حد به حاکمیت نزدیک شوند تبدیل به بازوی آن می‌شوند و اگر بخواهند فاصله‌شان را با حاکمیت خیلی زیاد کنند، تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند. در این زمینه باید نقطه تعادل را حفظ کرد.»
او در ادامه گفت: «در حال حاضر مشکلی که در کشور داریم وجود تشکل‌های موازی است. این موضوع باعث می‌شود صدای کسب‌وکارها به شکل یکصدا به گوش حاکمیت نرسد. مهم‌ترین کاری که اتاق بازرگانی برای کسب‌وکارهای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین می‌تواند انجام دهد این است که با توجه به دسترسی این نهاد به افراد مؤثر در حاکمیت، صدای این کسب‌وکارها باشد و مسائل آنها را به شکل شفاف به گوش حاکمیت برساند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.