راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه بانکداری باز عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش می‌دهد؟

فرشاد صفری، معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم/ در حوزه خدمات مالی، عدم تقارن اطلاعاتی مدت‌هاست که روابط بین کاربران و مؤسسات مالی را دچار مشکل کرده و مانع تصمیم‌گیری آگاهانه و تداوم عدم تعادل قدرت بین آنها شده است. بانکداری‌ باز به‌عنوان یک نیروی دگرگون‌کننده ظاهر شده و با دموکراتیک کردن دسترسی به داده‌های مالی و توانمندسازی مصرف‌کنندگان برای انتخاب آگاهانه، زمین بازی را هموار کرده است.

عدم تقارن اطلاعاتی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در دو سویه یک مکانیسم تصمیم‌گیری، یکی از طرفین اطلاعاتی نابرابر با طرف دیگر داشته و این امر موجب دو عارضه به نام کژمنشی (بدرفتاری) و کژگزینی (انتخاب نادرست) می‌شود.

زمانی که برای مثال شما فروشنده خودرو باشید و از عیب یا شرایطی از خودرو باخبر باشید که طرف دوم-خریدار- از آن مطلع نیست، یا زمانی که کارشناسی در حیطه کاری خودش از اطلاعاتی باخبر است که مدیران آن مجموعه از آن باخبر نیستند، موجبات تصمیمات نادرست فراهم می‌شود.

به طور سنتی، مؤسسات مالی انحصار داده‌‌های مالی مصرف‌کنندگان را در اختیار دارند و درک آنها از وضعیت مالی محدود است و مانع از توانایی آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بودجه، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و مدیریت بدهی می‌شود. این عدم شفافیت اغلب منجر به نتایج نامناسبی مانند پرداخت هزینه‌های بیش از حد، از دست دادن فرصت‌های مالی مطلوب و اتخاذ تصمیمات ناآگاهانه برای کاربران می‌شود.


مزایای دسترسی آنی به داده‌ها


بانکداری باز این چرخه عدم تقارن اطلاعاتی را با امکان به اشتراک گذاشتن ایمن داده‌های مالی با ارائه‌دهندگان شخص ثالث، مانند برنامه‌های بودجه‌بندی (مدیریت مالی شخصی یا شرکتی)، پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران مالی از بین می‌برد. این اشتراک‌گذاری داده‌ها، مصرف‌کنندگان را قادر می‌کند درک کاملی از چشم‌انداز مالی خود، ازجمله الگوهای مخارج، جریان‌های درآمد و ریسک‌های بالقوه به دست بیاورند.

مصرف‌کنندگان با دسترسی به داده‌ها به‌ صورت آنی، به موارد زیر می‌توانند دسترسی پیدا کنند:

تجزیه‌وتحلیل الگوهای مخارج: مناطقی را که بیش از حد خرج می‌کنند شناسایی کرده، اهداف مالی واقع‌بینانه‌ای تعیین کرده و برنامه‌های پس‌انداز خود را شخصی‌سازی کنند.

ردیابی درآمد و هزینه: تصویر واضحی از ورودی و خروجی مالی خود به دست آورده و اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تعهدات مالی خود را انجام دهند.

شناسایی ریسک‌های بالقوه: تشخیص زودهنگام مسائل مالی بالقوه، مانند بدهی کارت اعتباری یا اضافه‌برداشت قریب‌الوقوع، سررسید تسهیلات یا تسویه BNPL که امکان اقدام پیشگیرانه را فراهم می‌کند.

مقایسه محصولات مالی: نرخ‌های بهره، کارمزدها و ویژگی‌های محصولات مالی مختلف را ارزیابی کنند و انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند که با نیازهای آنها همسو باشد. با توجه به توسعه لندتک‌ها در کشور، شفافیت و وضوح تصمیم‌گیری برای کاربران مهم است.

راهنمایی مالی شخصی: مشاوره هدفمند از مشاوران مالی براساس موقعیت و اهداف منحصربه‌فرد مالی آنها دریافت کنند؛ در این حالت نوعی مربیگری مالی به افراد برای سلامت مالی مشورت می‌دهد.


توسعه ابزارهای جامع مالی


بانکداری باز نه‌تنها مصرف‌کنندگان را برای دسترسی به داده‌های مالی خود توانمند می‌کند، بلکه نوآوری در صنعت خدمات مالی را هم تقویت می‌کند. ارائه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند از داده‌های مالی جمع‌آوری‌شده برای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه استفاده کنند که نیازها و ترجیحات خاص آنها را برآورده می‌کنند.

برای مثال، بانکداری باز می‌تواند توسعه موارد زیر را امکان‌پذیر کند:
برنامه‌های بودجه‌بندی شخصی: متناسب با عادات هزینه‌های فردی، بینش‌های هم‌زمان و توصیه‌های عملی را ارائه می‌دهند.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خودکار: براساس تحمل ریسک و اهداف مالی، تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری به صورت خودکار از طرف مصرف‌کننده ارائه می‌شود.

ابزارهای جامع مدیریت مالی: برای نظارت آسان، چندین حساب مالی در یک داشبورد قرار داده می‌شود.

بانکداری باز شفافیت در صنعت خدمات مالی را ارتقا می‌دهد. با فراهم کردن دسترسی مصرف‌کنندگان به داده‌های مالی، آنها را قادر می‌کند محصولات را با هم مقایسه کنند، کارمزدهای پنهان را شناسایی و رویه‌های بانک را بررسی کنند. این شفافیت رقابت بین مؤسسات مالی را بیشتر می‌کند که منجر به قیمت‌گذاری بهتر، بهبود خدمات مشتری و رویکرد مشتری‌محورتر به خدمات مالی می‌شود.

در نتیجه، بانکداری باز نقشی محوری در رسیدگی به عدم تقارن اطلاعات ایفا می‌کند و مصرف‌کنندگان را برای تصمیم‌گیری مالی آگاهانه توانمند می‌کند. بانکداری باز با فراهم کردن دسترسی به داده‌های مالی به صورت آنی، امکان ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و تقویت شفافیت و چشم‌انداز مالی را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند آینده مالی خود را کنترل کنند. همان‌طور که بانکداری باز به تکامل خود ادامه می‌دهد، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد انقلابی در نحوه تعامل افراد با امور مالی خود نیز دارد که منجر به ایجاد یک اکوسیستم مالی آگاه‌تر، کارآمدتر و عادلانه‌تر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.