راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ششمين کتاب از مجموعه ۹گانه راه پرداخت به مناسبت رویداد ۹ ژانویه منتشر شد / تفکر ناب در بانکداری و نیاز به تغییر پارادایم

انتشارات راه‌ پرداخت به مناسبت رویداد ۹ ژانویه و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در نظر دارد ۹ عنوان کتاب با موضوعات مربوط به فناوری‌های نوین مالی را به رایگان و در قالب نسخه الکترونیکی در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار دهد. ششمین كتاب از اين مجموعه ۹گانه، با عنوان «كتاب راه‌كار شماره 3: بانک و بانکداری» منتشر شد. کتاب راه‌کار تلاشی است برای آموزش مدیران حرفه‌ای و یادآوری موضوعاتی که ممکن است در انبوه مسائل روزمره فراموش شوند.

مجموعه کتاب‌های راه‌کار هر شماره یک موضوع را برمی‌گزیند و تلاش می‌کند با ارائه متن‌های قوی آن موضوع را برای مخاطبان خود بشکافد. تلاش کردیم مهم‌ترین ایده‌هایی را که فکر می‌کنیم مدیر امروزی باید بداند، با کمترین تعداد کلمات ممکن به او منتقل کنیم.


خلاصه‌ای از 14 کتاب مهم در زمینه بانک و بانکداری


ششمين كتاب از مجموعه 9گانه کتاب‌های رویداد 9 ژانویه، خلاصه‌ای است از 14 کتاب مهم در زمینه بانک و بانکداری با عناوین: «اربابان امور مالی»، «وحشت 1907»، «بانکدار جهان»، «تنها انتخاب ممکن»، «پرداخت با کارت اعتباری»، «وام‌های کوچک، رؤیاهای بزرگ»، «بانکداری خصوصی جهانی و مدیریت ثروت»، «بانکداری ناب»، «بانکداران بهتر، بانک‌های بهتر»، «شبکه عنکبوتی»، «نگاهی از درون به بانکداری سوئیس»، «هنر بانکداری خُرد بهتر»، «پول در نسل هزاره» و «تحول مفهوم پول و نسل هزاره». این مجموعه به تفکر ناب در بانکداری، وحشت در دنیای بانکداری و آنچه پشت‌ سر گذاشته‌ایم، اهمیت کارت‌های پلاستیکی پرداخت، بانکداری خرد و نیاز به تغییر پرداخته است. برای هر کدام از مطالب نیز به سراغ یک کتاب رفته و کل کتاب را خلاصه کرده‌ایم.

خلاصه کتاب «اربابان امور مالی»، درباره بانکدارانی است که دنیا را ورشکست کردند. در این کتاب، نویسنده در مورد سیاست‌های فاجعه‌بار پولی بانک‌های مرکزی اروپایی و آمریکایی در دهه 1920 و اوایل دهه 1930، داستان بسیار جالبی روایت می‌کند و درس‌های این کتاب برای نحوه مقابله با بحران‌های مدرن عمدتاً جنبه هدایتگرانه و ارشادی دارد.

خلاصه کتاب «وحشت 1907»، به بحران سال 1907 می‌پردازد که مؤسسات مالی ایالات متحده آمریکا و اروپا را درگیر خود کرده بود. این بحران به شرایط بحران اقتصادی سال 2008 شباهت‌های زیادی دارد. هر دو بحران به نگرانی‌های جدی در پیوند با اعتبار و نقدینگی بازمی‌گشتند و هر دو به حملات پوپولیستی علیه وال‌استریت منتهی شدند. نویسندگان این کتاب توضیح می‌دهند که چرا اساساً بحران اقتصادی 1907 به وقوع پیوست.

خلاصه کتاب «بانکدار جهان»، به بررسی تغییر شیوه‌ها و سیاست‌های بانک جهانی در سال‌های 1995 تا 2007 می‌پردازد. بانک جهانی با مأموریت بازسازی اقتصادهای اروپا پس از جنگ جهانی دوم توسط کشورهای صنعتی تأسیس شد. در دهه 1995 تا 2005، رئیس بانک جهانی، سنت‌های دیرینه این بانک‌ را بر هم زد و سنگ بنای مأموریت خود را بر اساس کنار گذاشتن تعدیل ساختاری و ایجاد یک فلسفه وام‌دهی جدید برای رفع فقر در کشورهای فقیر و بهبود زندگی سه میلیارد نفر از مردم جهان که در فقر مطلق زندگی می‌کنند گذاشت. در این خلاصه کتاب، این تغییر روند و تأثیر آن بر کشورهای جهان سوم بررسی شده است.

خلاصه کتاب «تنها انتخاب ممکن»، به تغییر نقش بانک‌های مرکزی پس از بحران سال 2008 می‌پردازد. پس از بحران سال 2008، نقش بانک‌های مرکزی در پیش‌گیری یا کنترل ریسک‌های سیستمی و کلان بیشتر شد و از آن سال، وظایف متعدد و متفاوتی بر دوش بانک‌های مرکزی قرار گرفت و این نهاد را به عرصه‌های نامرتبطی سوق داد. در این کتاب ریشه‌های این خطرات و مشکلات بررسی شده‌اند.

 خلاصه کتاب «پرداخت با کارت اعتباری»، تاریخچه‌ای خواندنی درباره کارت‌های پرداخت است. نویسندگان این کتاب شرح شگفت‌آور و درخشانی از چند مدل کسب‌وکار که با «پلتفرم‌های چندوجهی» در پیوند هستند ارائه می‌دهند. ارزش‌آفرینی این پلتفرم از طریق تسهیل تعاملات بین گروه‌های مختلف است؛ تعاملی که از یک سو در استفاده از کارت‌های پرداخت ریشه دارد و از دیگر سو در «هم‌رقابتی» نهفته است که در آن اعضای مسترکارت و ویزا در راستای توسعه شیوه‌های صنعتی در عین رقابت در این کسب‌وکار با یکدیگر همکاری می‌کنند.  

خلاصه کتاب «وام‌های کوچک، رؤیاهای بزرگ»، نتیجه مصاحبه و شرح داستان زندگی نویسنده کتاب با تعداد زیادی از زنان بنگالی است که از بانک گرامین وام گرفته‌اند. داستان‌هایی درام و آکنده از مبارزه هرروزه برای زنده ماندن و خوردن یک وعده غذای گرم. خانواده‌هایی بدون پس‌انداز، بدون آتیه و حتی محروم از ابتدایی‌ترین خدمات بهداشتی که فرزندان جدامانده از تحصیل‌شان نیز محکوم به تجربه این زیست اجتماعی بودند. بانک گرامین با پرداخت وام‌هایی ناچیز به این زنان، موفق به شکستن این چرخه باطل شد.

خلاصه کتاب «بانکداری خصوصی جهانی و مدیریت ثروت»، بررسی مفصل و طولانی پیرامون بانکداری خصوصی و مدیریت ثروت است. در این کتاب نویسنده تصویری از وضعیت فعلی این صنعت ارائه داده و جزئیات تاریخی مفصلی در مورد نحوه مدیریت امور ثروتمندان نقل می‌کند. او همچنین چالش‌های کنونی پیش‌ روی این تجارت را بررسی می‌کند. زیرا مدیریت ارتباط با مشتریان دچار تغییروتحول اساسی شده و این دگرگونی‌ها را در قالب چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کرده است.

خلاصه کتاب «بانکداری ناب»، درسی مقدماتی اما جامع است که مفهوم «ناب» در بانکداری را مورد بحث و بررسی قرار داده است. نویسندگان به شیوه‌ای جذاب و خواننده‌پسند، توضیح می‌دهند که چگونه بانک‌ها می‌توانند از «ناب» برای از بین بردن مشکلات کلیدی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کنند.

خلاصه کتاب «بانکداران بهتر، بانک‌های بهتر»، به لزوم تغییر چهارچوب نوع تعهد بانک‌ها در برابر دارایی مشتریان می‌پردازد. نه جریمه‌های میلیاردی و نه مقررات مندرج در قانون اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده (موسوم به قانون دادفرانک مصوب سال 2010)، بانک‌ها را از رفتار غیرمسئولانه باز نداشته است. نویسندگان این کتاب سیستم داوطلبانه‌ای را پیشنهاد می‌کنند و نام آن را «بانکداری متعهد» می‌گذارند. در این نظام بانکداری، مدیران اجرایی به طور قراردادی، مسئولیت بخشی از زیان‌ها و جریمه‌های بانک خود از دارایی‌های شخصی خود را برعهده می‌گیرند. اگرچه ممکن است که این پیشنهاد برای دگرگونی این صنعت بیش از حد کمال‌گرا باشد، اما سابقه آنها در حوزه بانکداری روشن است و پیشنهادشان متفکرانه به نظر می‌رسد.

خلاصه کتاب «شبکه عنکبوتی»، داستان جذاب «تام هایز» را روایت می‌کند؛ او به دلیل دستکاری متقلبانه نرخ بهره استقراض متقابل بانکی به 14 سال زندان محکوم شد. در جریان این رسوایی که به «رسوایی لایبور» معروف شد، هایز ادعا کرد که مدیران از اقدامات او آگاه بودند و حتی از آنها چشم‌پوشی کردند. در واقع، این داستان در زمانی اتفاق افتاد که معامله‌گران، کارگزاران و مدیران بانک اجازه فعالیت بدون نظارت را داشتند.

خلاصه کتاب «نگاهی از درون به بانکداری سوئیس»، تاریخ صنعت بانکداری سوئیس و تأکید اساسی آن بر رازداری مشتری را تشریح می‌کند. تحقیقات جهانی در مورد فرار مالیاتی، فساد سیاسی و اختلاس، رازداری و محرمانگی بانکی نشان می‌دهد که برخی جرائم بانکی در بانک‌های سوئیس رخ داده و این موارد عملاً بانکداری این کشور را نابود کرده‌اند. در حال حاضر سؤال اصلی این است که در این شرایط، مزیت رقابتی بانک‌های سوئیسی ممکن است در کجا قرار داشته باشد.

خلاصه کتاب «هنر بانکداری خُرد بهتر»، درباره نوع کسب‌وکارهای بانک‌هاست. نویسندگان در این کتاب اشاره می‌کنند که بانک‌ها با ارائه محصولات و خدمات غیر قابل تفکیک دچار اشتباه شده‌اند؛ چراکه آنها را بیش از حد به هم شبیه کرده است. آنها این استدلال را مطرح می‌کنند که بانک‌ها -یعنی بانکداران- باید دست به نوآوری بزنند و در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی باشند که زندگی مشتریان‌شان را ساده‌تر کند.

خلاصه کتاب «پول در نسل هزاره»، از بررسی و واکاوی دقیق مشکلات و معضلات متعدد نسل هزاره فراتر می‌رود و راه‌حل‌های کاربردی، روزآمد و دقیقی برای حل مشکلات آنها ارائه می‌دهد. یكی از نگران‌كننده‌ترین یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد كه 70 درصد نسل هزاره، ثبات مالی را به‌عنوان توانایی پرداخت تمام صورتحساب‌های خود در هر ماه تعریف می‌كنند، یعنی درآمد و مخارج این نسل برایشان غیر قابل کنترل است.

خلاصه کتاب «تحول مفهوم پول و نسل هزاره»، برای نسل هزاره‌ای که می‌خواهند بر امور مالی خود مسلط شوند، ضروری است. در این راهنمای مدیریت پول، نویسنده، راه‌حل‌های مالی ساده‌ای برای چالش‌های اقتصادی منحصربه فرد و عوامل استرس‌زا که بیشتر جوانان این نسل با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند ارائه می‌دهد. این کتاب به‌ویژه به کار سه دسته از افراد می‌آید؛ جوانانی که می‌دانند باید پس‌انداز کنند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند، فارغ‌التحصیلانی که هم و غم آنها پرداخت وام‌های دانشجویی است و هر کسی که در آستانه خرید چیزی باارزش و گران‌قیمت است.

خواندن این خلاصه‌ها و این کتاب‌ها به کسی بانکداری را آموزش نمی‌دهد؛ کار این مجموعه این است که مدیر حرفه‌ای را آگاه‌تر کند و به او نشان دهد که چه تلاش‌های فکری درباره بانکداری در حال وقوع است. آگاهی از این دستاوردهای فکری به مدیر حرفه‌ای کمک می‌کند سررشته امور را در دست بگیرد و خودش را برای آموختن آماده‌تر کند.

ساير عناوین کتاب‌های این مجموعه ۹جلدی که به رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از: «کتاب‌ راه‌کار شماره ۴: تکنولوژی»، «چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون» و «طرح ملی بلاکچین قطر».

پيش از اين كتاب‌های «اقتصاد دیجیتال دوبی»، «آینده فایننس»، «قوانین و مقررات رمزارزها در جهان»، «کتاب‌ راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال» ، «کتاب‌ راه‌کار شماره 2: تأمین مالی خرد» از اين مجموعه 9گانه به‌رایگان منتشر شده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهيه اين كتاب‌ها به فروشگاه راه پرداخت مراجعه كنند.


درباره رویداد ۹ ژانویه


رویداد ۹ ژانویه یک رویداد سالانه با محوریت کسب‌وکارها و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال است که هر سال به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در تاریخ ۱۹ دی‌ماه برگزار می‌شود. اين رويداد كه یکی از مهم‌ترین دورهمی‌ها و برنامه‌های اکوسیستم نوظهور رمزارز و دارایی دیجیتال ایران است، قصد دارد با بحث‌های کارشناسی و آینده‌پژوهشی، تصویر روشن‌تری از فرصت‌ها و تهدیدهای بازار رمزارز و فناوری‌ها و نوآوری‌های مبتنی بر بلاکچین؛ هم برای اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآور و هم برای نظام اقتصادی و مالی کشور ارائه دهد.

در این رویداد بیش از ۷۰۰ چهره کسب‌وکاری، صنفی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این حوزه گرد هم آمده و در پنل‌ها و ارائه‌ها و فرصت‌های شبکه‌سازی درباره حوزه‌هایی چون آموزش، سرمایه‌گذاری، رگولاتوری، رسانه و… با یکدیگر گپ‌وگفت می‌کنند.

رویداد ۹ ژانویه ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.