راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فن‌آوا کارت در نشست چالش‌های تأمین مالی مطرح کرد / جای خالی بانک‌های سرمایه‌گذاری در نظام اقتصادی کشور

رویداد «فرصت‌های تأمین مالی در نظام اقتصادی کشور» چهارم دی‌ماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این رویداد نشستی با عنوان «چالش‌های تأمین مالی در نظام اقتصادی کشور» با حضور احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل فن‌آواکارت؛ امیرمحمد رحیمی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان؛ مهدی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه سپهر؛ محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون و به دبیری میثم بیات، عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران برگزار شد.

احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت، در خصوص نقش فناوری در تأمین مالی در این نشست گفت: «تفاوت زیادی در تأمین مالی سازوکارهای فناوری با بقیه وجود ندارد ولی از آن منظر که این روزها خیلی از کسب‌وکارها شکل و شمایل فناورانه به خود گرفته‌اند و به‌ نوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات عجین شده‌اند، باعث شده که در سال‌های اخیر وقتی واژه‌هایی مثل استارتاپ را می‌شنویم یا با افرادی که در حوزه فناوری‌های مالی فعال هستند برخورد می‌کنیم، ذهن‌مان به این سمت برود که احتمالاً از سمت یک شرکت فناورمحور و مالی برای این افراد تأمین مالی اتفاق می‌افتد.»


خاموشی بانک‌های سرمایه‌گذاری در ایران


مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت با اشاره به جایگزینی شرکت‌های تأمین مالی و سبدگردان‌ها و… به جای بانک‌های سرمایه‌گذاری گفت: «در کشور ما مقوله بانک سرمایه‌گذاری تقریباً خاموش است و کسی به این موضوع نمی‌پردازد. در دنیا دو نوع بانک وجود دارد؛ یکی بانک تجاری و دیگری بانک‌ سرمایه‌گذاری است. در ایران به شکل‌های مختلف دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی، بانک‌های تجاری را داریم اما بانک سرمایه‌گذاری در ایران جای خودش را به شرکت‌های تأمین مالی و سبدگردان‌ها و صندوق‌ها و نظایر آن داده است. وجه درست این بود که اینها بانک‌های سرمایه‌گذاری باشند.»

پیشگاه‌زاده معتقد است فرقی نمی‌کند که شما از یک کسب‌وکار فناورمحور بخواهید حمایت مالی در قالب تأمین مالی انجام دهید یا یک کسب‌وکار دیگر، به‌ هر حال جای خالی بانک‌های سرمایه‌گذاری سر جایش قرار دارد. او در این نشست، شش چالش تأمین مالی را از منظر اقدامات نهادی بررسی کرد و سیاست‌هایی مؤثر برای مواجهه با تأمین مالی و پیشنهادات اصلاحی برای این چالش‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت با اشاره به حذف‌شدن واژه بانک سرمایه‌گذاری گفت: «هر روز تعدادی از استارتاپ‌ها با من تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که نیاز به تأمین مالی دارند و بانکی برای تأمین سرمایه این شرکت‌ها وجود ندارد. متأسفانه مقاومت در به‌کارگیری واژه بانک سرمایه‌گذاری، این سؤال را که آیا شرکت‌های سبدگردانی می‌توانند جایگزین بانک‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین مالی شوند بیش از پیش مطرح کرده است. اینکه فکر کنیم صاحبان کسب‌وکارها و دارندگان پس‌انداز اندک، خودشان تشخیص می‌دهند که منظور ما از سبدگردان و نظایر آن همان بانک سرمایه‌گذاری است، همانند این است که نام کسب‌و‌کاری را بگذاریم داروخانه و در آن بستنی بفروشیم و اگر هم ایرادی گرفته شد، اعلام کنیم که مشتریان خودشان می‌دانند که منظور ما از داروخانه همان بستنی‌فروشی است!»

از نظر پیشگاه‌زاده، شش چالش در اقدامات نهادی وجود دارد که اگر به آنها بپردازیم بخشی از این موانع برطرف می‌شود:


تقویت نظام مالیاتی


مدیرعامل فن‌آوا کارت در خصوص اولین چالش توضیح داد: «تقویت نظام مالیاتی و ساده‌سازی سیستم مالیاتی و اعمال تدابیر مؤثر برای جلوگیری از فساد مالیاتی اولین اقدام نهادی است که سیاست مؤثر آن هم تشویق به پرداخت مالیات می‌شود که از طریق اعطای تسهیلات امکان‌پذیر است. این موضوع باعث افزایش درآمد مالیاتی کشور و تأمین منابع و نیازهای مالی کشور می‌شود.»


اصلاحات در سیستم بانکی کشور


پیشگاه‌زاده ادامه داد: «دومین موضوعی که من به آن پرداختم، اصلاحات در سیستم بانکی کشور است. با توجه‌ به اینکه فن‌آوا کارت یک شرکت پرداختی نزدیک به بانک است و چسبندگی زیادی به سیستم بانکی کشور دارد و بخشی از سرویس‌های کمک بانکی را ارائه می‌کند، این موضوع برای ما پررنگ‌تر بوده است. تعیین استانداردها و نظارت فعال‌تر بر عملکرد بانک‌ها، این مورد می‌تواند با هدف پیشگیری از بحران‌های مالی و افزایش اعتبار در سیستم بانکی به ترویج شفافیت کمک کرده و اطلاع‌رسانی مناسب و اعتماد عمومی را در سیستم بانکی زیاد کند. بهبود نظام بانکی و افزایش اعتبار افراد و شرکت‌ها موجب جذب افراد بیشتری برای سرمایه‌گذاری می‌شود که این امر به تأمین مالی کمک می‌کند. فناور محور شدن مواردی که گفتم نیز باعث تسریع امور می‌شود.»


توسعه منابع داخلی


به گفته پیشگاه‌زاده سومین مورد توسعه منابع داخلی است. تنظیم‌ سیاست‌های تشویقی برای توسعه تولید داخلی می‌تواند باعث افزایش درآمد داخلی شود. جذب سرمایه‌گذار خارجی و توسعه صادرات هم از دیگر موارد است.

براساس گفته‌های پیشگاه‌زاده در بحث توسعه صادرات مشکلاتی نظیر اختلال در استانداردسازی و عدم اعطای مجوز وجود دارد که این چالش باید رفع شود.


جذب سرمایه خارجی


پیشگاه‌زاده چهارمین چالش را جذب سرمایه خارجی دانست که با اصلاح قوانین و مقررات جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف جلب سرمایه و فناوری، منابع مالی بیشتری برای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داخلی فراهم می‌شود، که به توسعه و تأمین مالی کشور کمک می‌کند.


توسعه صادرات


با تسهیل در اخذ مجوزها و حذف موانع صادرات با هدف توسعه بازارهای خارجی، ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد می‌شود که به تأمین مالی نیازهای داخلی و تقویت تراز تجاری کمک می‌کند.


تحقق شفافیت و مبارزه با فساد


مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت با اشاره به ششمین مورد گفت: «ششمین اقدام نهادی مربوط به تحقق شفافیت و مبارزه با فساد است که اگر اتفاق بیفتد قاعدتاً اعتماد عمومی رقم می‌خورد و باعث جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی می‌شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.