راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش صرافی او‌ام‌پی‌فینکس از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر / چرا قیمت تتر و دلار تفاوت دارد؟

اگر برای شما هم سؤال است که عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر (Tether / USDT) چیست؟ ابتدا باید این نکته را در ذهن داشته باشید که قیمت تتر حتی با وجود پشتوانه دلاری آن، همیشه دقیقاً به اندازه یک دلار آمریکا ثابت نیست. از جایی که این توکن دیجیتال یکی از مشتقات دلار آمریکاست، عواملی نظیر قانون عرضه و تقاضا، فاکتورهای خارج از بازار ارز دیجیتال و ریسک‌های موجود میان طرفین یک معامله، می‌توانند قیمت تتر را از سطح یک‌دلاری آن دور کنند.

کمپانی تتر لیمیتد (Tether Limited) صادرکننده توکن‌های USDT است. طبق گزارش‌ها و ادعای این کمپانی به میزان هر یک واحد تتر، در ذخایر کمپانی دلار آمریکا و دارایی‌های دیگری قرار داده شده‌اند که هنگام خرید تتر به این ذخایر اضافه شده و توکن USDT جدید صادر می‌شود و زمانی که ارز دیجیتال تتر به فروش می‌رسد و نقد می‌شود، از ذخایر کمپانی برداشته شده و توکن‌های مربوطه از چرخش در بازار حذف می‌شوند. به این ترتیب، این کمپانی سعی کرده قیمت تتر را همیشه با یک دلار آمریکا برابر نگه دارد که در برخی مواقع، این ثبات ممکن است از بین برود.

تتر از دسته استیبل‌کوین‌های بازار ارز دیجیتال است که سرمایه‌گذاران هنگام نوسانات شدید قیمت‌ها، می‌توانند دیگر رمزارزهای خود را به تتر تبدیل کنند تا ارزش سرمایه را حفظ کرده باشند و در زمان مناسب، مجدداً وارد بازار شوند. اما با این حال، مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر وجود دارد که هر سرمایه‌گذار در بازار رمزارزها باید از آنها مطلع باشد. در ادامه این مقاله، ابتدا بررسی می‌کنیم که چه عواملی روی قیمت تتر تأثیرگذار است و سپس به دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران می‌پردازیم.


شناخت عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر


عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر تا حد زیادی مشابه فاکتورهایی است که قیمت جهانی دلار را دستخوش تغییرات می‌کنند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

عرضه و تقاضا: کشورهای متقاضی خدمات و کالاهای صادراتی آمریکا، باید هزینه‌های مربوطه را در قالب ارز دلار (USD) پرداخت کنند و برای این کار، ابتدا لازم است پول ملی کشور خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند. به این ترتیب، متقاضیان مربوطه اقدام به خرید دلار می‌کنند که یعنی تقاضا برای این ارز افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، ممکن است واکنش سرمایه‌گذاران در سطح جهان به بحران‌های سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی، فروش دارایی‌های موجود و تبدیل آنها به ارزهایی نظیر دلار باشد یا مثلاً سرمایه‌گذاران خارجی، خرید سهام کمپانی‌های آمریکایی را باید با دلار انجام دهند. قانون عرضه و تقاضا می‌گوید زمانی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، در پاسخ به آن عرضه دچار کاهش می‌شود که متعاقباً، رشد قیمت دارایی مربوطه را در پی خواهد داشت.

روانشناسی بازار و تمایلات سرمایه‌گذاران: «بازار امروز چطوره؟» پرسشی که یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر است. این سؤالی است که ابتدا بر اقتصاد یک کشور و سپس بر اقتصاد منطقه و جهان اثر می‌گذارد و پلتفرم‌ها و نشریه‌های بزرگی در دنیا وجود دارند که به‌صورت روزانه، تنها به پاسخ به این سؤال می‌پردازند. فعالان بازارهای مالی نیز روزانه مشغول بررسی این پرسش هستند و وقتی جو یک بازار نزولی و با اخبار منفی همراه باشد، نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی منطقه مربوطه در حال تضعیف است.

در این شرایط، اطمینان از خرید و سطح مصرف مردم پایین می‌آید که پیامد آن برای منطقه آمریکا و ارز دلار، فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران سهام و اوراق قرضه است. این اتفاق منجر به تبدیل دلار به ارزها و کالاهای دیگر نظیر طلا می‌شود و ارزش دلار در سطح دنیا کاهش پیدا می‌کند و جذابیت خرید آن برای سرمایه‌گذاران کم می‌شود.

فاکتورهای فاندامنتال و تکنیکال: عوامل زیادی وجود دارد که از سوی فعالان بازارها و تنظیم‌کنندگان آنها سرچشمه گرفته یا انسان‌ها در آن دخیل نبوده‌اند، اما بر قیمت ارزهای فیات مانند دلار تأثیر گذاشته و در نتیجه، در دسته عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر قرار می‌گیرند. یکی از این فاکتورها، گزارش‌ها و آمارهایی است که دولت آمریکا طبق تقویم اقتصادی خود منتشر می‌کند که هدف آنها، نشان دادن وضعیت سلامت اقتصادی این کشور است.

از میان این شاخص‌های اقتصادی می‌توان به تراز تجاری آمریکا، خرده‌فروشی، دستمزدها، تولید ناخالص داخلی و بهای مصرف‌کننده اشاره کرد که هر کدام به بررسی بخش‌های ویژه خود در نظام اقتصادی آمریکا پرداخته و در دوره‌هایی مشخص منتشر می‌شوند.

برآیند عملکرد اقتصادی کشور آمریکا نیز به‌نوعی در اعلام نرخ بهره بانکی این کشور خلاصه می‌شود؛ به این ترتیب که افزایش نرخ بهره به‌منظور مهار تورم صورت می‌گیرد تا موجودی ارز دلار در سطح کشور کمتر شود و با کاهش معاملات و خرید و فروش‌ها، قیمت‌ها نیز دچار کاهش شود. در این مواقع، ارزش دلار به‌ دلیل کمبود عرضه بالا می‌رود و تأثیر خود را بر قیمت تتر نیز می‌گذارد.

محرک‌های بازار ارز دیجیتال: در اکوسیستم رمزارزها نیز عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر وجود دارد که به‌ طور کل، به دو دوره رایج در این بازار خلاصه می‌شوند؛ اولین دوره زمانی است که قیمت بیت‌کوین به‌عنوان رهبر رمزارزها رو به رشد است و خرید ارز دیجیتال به گزینه‌ محبوبی میان سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران تترهای خود را فروخته و به بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها تبدیل می‌کنند که یعنی عرضه تتر بالا رفته و قیمت آن دچار کاهش می‌شود.

رویداد بعدی هنگام نوسانات شدید بازار رمزارزها اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاران از روی ترس، رمزارزهای خود را فروخته و به تتر تبدیل می‌کنند. این حجم از خرید تتر باعث کاهش عرضه آن و متعاقباً افزایش قیمت می‌شود. البته که در هر دوی این شرایط، کمپانی تتر دائماً در حال تنظیم عرضه و تقاضا و دارایی‌های پشتوانه تتر است تا برابری قیمت تتر با دلار آمریکا را حفظ کند.

همچنین در بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر باید گفت در صورتی که مشکل جدی متوجه کمپانی تتر شود یا سرمایه‌گذاران در سطوحی گسترده اقدام به فروش یا خرید تتر کنند (تمایلات سرمایه‌گذاران)، احتمال فاصله‌گرفتن قیمت تتر از یک دلار وجود خواهد داشت.

برای مثال، در سال‌های 2018 و 2021 کمپانی تتر با اتهاماتی مبنی بر عدم ارائه گزارش صحیح در رابطه با ذخایر خود و همکاری با نهادهای تحت تحریم و پول‌شویی مواجه شد که قیمت تتر را به کف‌های 0.80 و 0.90دلاری رساند. البته با فروکش‌شدن این نگرانی‌ها قیمت تتر به یک دلار بازگشت. امروزه گزارش‌های ذخایر این کمپانی به‌صورت روزانه و دوره‌ای در وب‌سایت رسمی تتر منتشر می‌شود.


دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران چیست؟


تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین در بازار رمزارزهاست و از لحاظ ارزش بازار نیز برترین استیبل‌کوین دنیا شناخته می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاران زیادی در سراسر دنیا ازجمله ایران برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال و همچنین انتقال سریع و ارزان پول به سراسر دنیا، از ارز دیجیتال تتر استفاده می‌کنند.

اما همان‌طور که آگاه هستید، دلار آمریکا یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های قابل معامله با ارز تومان در ایران بوده و جامعه سرمایه‌گذاران بزرگی دارد. با این حال و با توجه به اینکه قیمت تتر به تومان باید برابر با قیمت دلار به تومان باشد، عواملی وجود دارد که میان تتر و دلار در ایران، اختلاف قیمت ایجاد می‌کنند.

شاید اولین و مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران، نظام اقتصادی و سیاست‌های پولی دولت باشد. هر فرد دارای شماره ملی تنها مجاز به خرید مبلغ محدودی ارز و اسکناس دلار در هر سال بوده و این در حالی است که خرید تتر به‌مراتب ساده‌تر، سریع‌تر و بدون محدودیت صورت می‌گیرد. این مسئله باعث شده تقاوت قیمت تتر و دلار در ایران افزایش پیدا کند که علت آن هم، تقاضای بیشتر برای خرید تتر است. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر و افزایش تقاضا برای آن، سهولت انتقال پول از طریق این رمزارز به نقاط مختلف دنیاست.

در راستای این اختلاف قیمت، حتماً می‌دانید که خرید تتر عموماً در صرافی‌های ارز دیجیتال صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از درآمد این پلتفرم‌ها، کارمزدهای دریافتی از کاربران است. این یعنی که شما علاوه‌بر خرید تتر، کارمزد خریدوفروش یا انتقال آن را نیز پرداخت خواهید کرد که در مقایسه با ارز دلار، هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید.

در نهایت باید گفت که این دو دارایی ماهیت متفاوتی با یکدیگر دارند و سطح عرضه آنها در بازارها با یکدیگر فرق می‌کند. به‌علاوه، ارز دیجیتال تتر با اسکناس دلار در مسائلی نظیر قانون‌گذاری و تنظیم بازار از سوی نهادهای دولتی، ماهیت دیجیتال و فیزیکی آنها و شیوه خریدوفروش آنها در بازار با یکدیگر تفاوت دارد که همه اینها منجر به اختلاف قیمت تتر و دلار می‌شود.

تاریخ نشان داده که عوامل تأثیرگذار بر قیمت تتر تعداد کمی نداشته و مسائلی مانند قانون‌گذاری‌ها، پیشرفت و تحولات در بازار و صنایع دیجیتال و پذیرش این رمزارز توسط سرمایه‌گذاران شخصی و سازمان‌ها، همگی بر عرضه و تقاضا برای تتر اثر می‌گذارند و منجر به فاصله‌گرفتن قیمت آن از دلار آمریکا می‌شوند.

در صورتی که قصد تبدیل دارایی‌های خود به تتر و انجام امور مالی از طریق این رمزارز را دارید، توصیه می‌شود ابتدا تمامی جوانب خریدوفروش و نحوه استفاده و انتقال تتر را بررسی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.