راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتخابات نصر تهران روی بلاکچین ققنوس برگزار شد/ آرامش در انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

هفتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران روز ۲۸ آذرماه در سالن قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۹ برگزار شد. میزان مشارکت در بخش‌‌های مختلف این انتخابات اعم‌ از شرکت‌ها ۴۲.۰۳ درصد، فروشگاه‌ها ۸۸-۲۴ درصد، مشاوران ۶۹.۲۸ درصد و اشخاص حقیقی ۷۶.۴ درصد بوده است.

شرکت یکتا ققنوس پارس، مجری برگزاری این انتخابات بود و از محصول «آرامش» این شرکت که پلتفرم برگزاری انتخابات روی بلاکچین است استفاده شد. انتخابات روی بلاکچین، به‌روزترین فناوری دنیا در بحث انتخابات است و کشورهای پیشرفته به‌ دنبال اجرای آن به صورت عمومی هستند. در این روش انتخابات آرای مشارکت‌کنندگان به‌ صورت رمزنگاری‌شده در دفترکل‌ توزیع‌شده ثبت می‌شود و پس از ثبت، شناسه رهگیری یا همان هش برای آن رأی صادر می‌شود که اصلاً قابل تغییر نیست و کوچک‌ترین تغییرات باعث تغییر هش شده که ایمن بودن آن را ثابت می‌کند.

سامانه آرامش نشان داد مزایای انتخابات روی بلاکچین تنها حرف نیست و کاملاً کاربردی است. انتخابات هفتمین دوره نصر کاملاً ایمن برگزار شد و برخلاف تنش‌هایی که قبل از انتخابات وجود داشت، پس از اعلام نتایج آرا، همه شرکت‌کنندگان صحت انتخابات را تأیید کردند و مانند تمام انتخاباتی که در دنیا برگزار می‌شود اعتراضی به نتایج وجود نداشت.

هفتمین انتخابات نصر تهران، کاملاً غیرمتمرکز بود و یک نفر یا یک نهاد آرا را کنترل نمی‌کرد؛ در طول انتخابات هیچ‌کس از نتایج باخبر نبود و دیدن نتایج فقط با استفاده از کلید برای شکستن قفل آن امکان‌پذیر بود که این کلیدها پس از اتمام زمان انتخابات در اختیار هیئت ناظر انتخابات است. این کلید فقط برای دیدن نتایج بوده و غیر قابل تغییر است.

هفتمین دوره انتخابات سازمان نصر به‌سرعت انجام شد و روند آن با آرامش پیش رفت. نتایج این انتخابات نیز در کمتر از ۱۵ دقیقه پس از اتمام زمان رأی‌گیری، اعلام شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

در هفتمین دوره انتخابات نصر با توجه به اعداد و ارقامی که گفته شد، مشارکت حداکثری رأی‌دهندگان را شاهد بودیم که نشان از سهولت بالای پلتفرم رأی‌گیری آن، یعنی آرامش بوده است. کاربری این پلتفرم بسیار ساده است و هر کسی که بتواند با گوشی همراه کار کند، می‌تواند از این پلتفرم نیز استفاده کند.

در آخر باید گفت با توجه به موفقیت آرامش در ایجاد امنیت و آرامش در انتخابات، به‌ نظر می‌رسد شاهد برگزاری انتخابات بیشتر بر بستر بلاکچین در آینده خواهیم بود و احتمالاً در روزهای نه‌چندان دور، انتخابات بزرگ‌تری مانند ریاست‌جمهوری به صورت غیرمتمرکز در سراسر جهان برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.