راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر ویژگی‌های اسناد دارای امضای دیجیتال / چگونه می‌توان از اعتبار یک سند امضاشده با امضای دیجیتال اطمینان پیدا کرد؟

اسناد و قراردادهای حقوقی که به صورت سنتی و با استفاده از امضای خیس امضا می‌شوند، همواره با خطر جعل و خدشه رو‌به‌رو هستند. این مسئله زمانی که سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی نیازمند بایگانی اسناد و قرادادهای خود هستند، چالش‌های گسترده‌تری ایجاد می‌کند. در نتیجه نیاز به یک راهکار یا سرویس عمومی اعتبارسنجی ازجمله نیازهای این سازمان‌هاست.

از این رو راهکارهای دیجیتال و حفظ و نگهداری اسناد به شکل قانونی و امن، در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌های بزرگ و کوچک قرار گرفته‌اند. راهکارهای امضای دیجیتال ضمن حفظ اصالت اسناد و قراردادها با رمزنگاری نامتقارن، امکان تغییر و خدشه‌پذیری اسناد امضاشده را کاهش‌ داده و با ایجاد فرایندی برای انکارناپذیری این اسناد، هویت تأییدشده‌ افراد امضاکننده و زمان دقیق درج امضا را نیز نمایش می‌دهند. همچنین اعتبارسنجی در لحظه نیز برای اسناد دارای امضای دیجیتال فراهم است.


امکان اعتبارسنجی اسناد امضاشده


راه‌حل اول استفاده از نرم‌افزارهای پی‌دی‌اف‌خوان است که به دلیل شرایط تحریم لازم است تنظیمات پیچیده‌ای به صورت دستی بر آنها اعمال شود تا پس از آن کاربر بتواند اعتبار اسناد امضاشده را مشاهده کند. این تنظیمات علاوه بر پیچیدگی، نیازمند سخت‌افزار و نصب برنامه‌های قدیمی روی رایانه‌ کاربر هستند.

راه‌حل دوم استفاده از نرم‌افزارهای تحت ویندوز اعتبارسنجی امضای دیجیتال است که نیازمند نصب در رایانه و دسترسی به اینترنت هستند. فرایند اولیه نصب برخی از این نرم‌افزارها نیز طولانی و پیچیده است.

راه حل سوم استفاده از سرویس‌های آنلاین اعتبارسنجی در لحظه‌‌ است که بدون نیاز به نصب و راه‌اندازی، امکان اعتبارسنجی امضای دیجیتال اسناد را فراهم می‌کنند.


سرویس عمومی اعتبارسنجی امضای دیجیتال امضامی


به منظور توسعه فرهنگ امضای دیجیتال و در جهت افزایش سهولت کاربرد امضا، شاکیلید سرویس عمومی و آنلاین اعتبارسنجی اسناد دارای امضای دیجیتال را راه‌اندازی کرده است. با استفاده از سرویس عمومی اعتبارسنجی امضای دیجیتال امضامی، عموم کاربران می‌توانند بدون نیاز به سخت‌افزار خاص و صرفاً با اتصال به اینترنت از روی تلفن همراه یا رایانه‌، اسناد و قراردادهای مورد نظر خود را اعتبارسنجی کنند. کاربران می‌توانند با مراجعه به این آدرس پنل فایل مورد نظر خود را بارگذاری کرده و در لحظه اعتبارسنجی کنند.

منبع امضامی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.