راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرمحصول اعتبارسنجی فینوداد توضیح داد / پیاده‌سازی ماژول رتبه‌بندی اشخاص حقیقی در بانک ملی

شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم طی چند سال اخیر باعث شده اکثر افراد به دنبال دریافت تسهیلات از جنس وام از مؤسسات مالی و بانک‌ها باشند. از طرفی با افزایش درخواست تسهیلات از بانک‌ها، معوقات بانکی افزایش خواهد داشت و افراد تحت تأثیر ریسک مالی قرار خواهند گرفت. به همین دلیل یکی از مکانیسم‌های پیشگیرانه در کنترل ریسک نکول را می‌توان اعتبارسنجی مشتریان دانست. موضوعی که مدیرمحصول اعتبارسنجی فینوداد با تأکید بر آن، در مورد پیاده‌سازی ماژول رتبه‌بندی اشخاص حقیقی در بانک ملی در راستای توسعه سامانه اعتبارسنجی فینوداد توضیح داد.

طی سال‌های اخیر و با توجه به الزام بانک مرکزی، بانک‌ها موظف هستند اعتبارسنجی داخلی مشتریان خود را بر اساس شاخص‌های مالی استاندارد پیاده‌سازی کنند. شرکت فینوداد؛ مرکز نوآوری بانک ملی، به‌عنوان مجری برخی از پروژه‌های این بانک، سامانه اعتبارسنجی جامعی جهت رتبه‌بندی داخلی مشتریان حقیقی بانک طراحی کرده و در حال توسعه آن است.


رتبه‌بندی اعتباری مشتریان


در این راستا، صالح سعیدی رامیانی، مدیرمحصول اعتبارسنجی فینوداد در مورد رتبه‌بندی اعتباری مشتریان توضیح داد: «در این سامانه، هسته (Core) اصلی طراحی شده که شامل وب‌سرویس‌های گوناگونی جهت محاسبه رتبه اعتباری مشتریان است؛ بدین ترتیب که بر اساس شاخص‌های مالی در حوزه بانکداری و با بهره‌گیری از مدل‌های امتیازدهی اعتباری به‌روز دنیا، رتبه مشتریان بانک محاسبه شده و با توجه به سیاست‌های بانک و متناسب با رتبه هر مشتری خدمات تسهیلاتی (انواع وام یا اعتبار، سفته، چک و سایر خدمات) به مشتری ارائه می‌شود.»


صحت‌سنجی مدارک مشتریان


سعیدی رامیانی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از ماژول‌های سامانه اعتبارسنجی فینوداد، ماژول صحت‌سنجی اطلاعات اظهارشده و مدارک ارائه‌شده توسط مشتری است، گفت: «در برخی از تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک، نیاز است که اطلاعات و مدارک بیشتری دریافت شود؛ به همین دلیل این سامانه جهت اصالت‌سنجی مدارک با بهره‌مندی از وب‌سرویس‌های مورد نیاز و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، صحت مدارک مذکور را با دقت بالا مورد ارزیابی قرار می‌دهد.»

مدیرمحصول اعتبارسنجی فینوداد ادامه داد: «برای مثال برای بررسی صحت مدرک درآمدی (شامل فیش حقوقی، حکم کارگزینی، جواز کسب، گردش حساب، اظهارنامه مالیاتی و…)، مدرک سنوات بیمه، مدرک تحصیلی، مدارک مالکیت (شامل مالکیت محل سکونت و خودرو) و سایر مدارک، الگوریتم‌های پردازش تصویر به‌ کار گرفته می‌شود. استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر، سبب حذف فرایندهای دستی (Check Operator) شده و منجر به افزایش سرعت پردازش، کاهش هزینه‌ها و همچنین بهبود تجربه مشتریان می‌شود.»  


پیش‌بینی الگوهای رفتاری مشتریان


پیش‌بینی الگوهای رفتاری آینده مشتریان از دیگر ماژول‌های سامانه اعتبارسنجی فینوداد است که مزیت رقابتی را در صنعت بانکداری و پرداخت کشور ایجاد می‌کند. موضوعی که سعیدی رامیانی در مورد آن این‌طور توضیح داد: «فرایند به این صورت است که رفتار مشتری از سال‌های گذشته تاکنون و برمبنای داده‌های مالی در مجموعه بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد و الگوهای رفتاری گوناگونی از مشتری به دست می‌آید. بر اساس این الگوها، رفتار احتمالی آینده مشتری در عمل به تعهداتش کشف خواهد شد. هدف اصلی این ماژول، بررسی دقیق‌تر رفتار مشتریان در جهت کنترل نرخ نکول است.»

به گفته او پیش‌بینی رفتارهای احتمالی آینده مشتریان بر اساس مدل‌های پیچیده ریاضی و با ابزار هوش مصنوعی و متأثر از شاخص‌های مالی و غیرمالی گوناگون طراحی شده و در نهایت، خروجی برای هر مشتری با دقت بالا ارائه می‌شود.


توسعه سامانه اعتبارسنجی فینوداد


مدیرمحصول اعتبارسنجی فینوداد در پایان در مورد توسعه سامانه اعتبارسنجی فینوداد نیز توضیح داد: «در فازهای توسعه، علاوه بر بهینه‌سازی الگوریتم‌های هوشمند و دسترسی به منابع اطلاعاتی بیشتر جهت محاسبه دقیق‌تر رتبه اعتباری اشخاص حقیقی، سعی بر آن است که برای ارائه تسهیلات کلان به سازمان‌ها و شرکت‌ها، ماژول رتبه‌بندی اشخاص حقوقی را در بانک ملی پیاده‌سازی کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.