پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مینا حاجی و دو سؤال سخت از فعالان اکوسیستم بانک و پرداخت / جای چه سرویسی در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است؟
مینا حاجی، سردبیر ماهنامه «عصر تراکنش» ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲، در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با ۳۸ نفر از فعالان صنعت بانکداری و پرداخت کشور مصاحبهای انجام داد و دو سؤال سخت از آنها پرسید.
اولین سؤال این بود که «جای چه سرویسی در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است؟» و سؤال دوم اینکه «در چه صورت ما در کشور بانکداری هوشمند نخواهیم داشت؟»
وحید محمودیان، مدیرعامل شرکت فراز در پاسخ به سؤال «در چه صورت ما در کشور بانکداری هوشمند نخواهیم داشت؟» گفت: «اگر هوشمندانه فکر نکنیم، اگر زیرساختهای بانکداری هوشمند را نداشته باشیم.»
فرهاد اینالویی، عضو هیئتمدیره شرکت جهان ارقام پارس با اشاره به حاکمیت داده، به سؤال دوم اینچنین پاسخ داد: «اگر زیرساختهای بانکداری دیجیتال را از قبل آماده نکرده باشیم، پلتفرمها یاد نگرفته باشند که چگونه دادههایشان را با یکدیگر مبادله کنند و قانونی درباره حاکمیت داده نداشته باشیم بانکداری هوشمند نخواهیم داشت.»
امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت گفت: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت، اگر نتوانیم نیروهای مستعدمان را حفظ کنیم.»
به گفته محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل بهپرداخت ملت جای سرویسهای مدیریت ثروت در صنعت پرداخت خالی است.
امید آقاجانی، مدیر ارشد بازاریابی شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا معتقد است که بانکداری هوشمند نخواهیم داشت، اگر به فینتکها بها داده نشود و از خبرگان و صاحبنظران، نظرخواهی نشود.
محمد مظاهری، مدیرعامل توسنتکنو در اینباره گفت: «جای سرویس Contactless payment در صنعت پرداخت کشور خالی است.»
نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی نیز معتقد است که اگر دیدگاهها باز نباشد نمیتوانیم بانکداری هوشمند داشته باشیم.
مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک با اشاره به سؤال دوم پاسخ داد: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت، اگر اکوسیستم هوشمند نداشته باشیم.»
به گفته داوود علیزاده، مدیرمحصول کیف پول شرکت همراه کسبوکارهای هوشمند، جای سرویس پرداخت از طریق NFC در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت آدونیس نیز معتقد است که جای سرویس رمزارز در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا نیز معتقد است که جای سرویسهای بانکداری باز در صنعت پرداخت کشور خالی است.
اسرافیل نظری، عضو هیئتمدیره شرکت امیدپی با اشاره به سؤال دوم پاسخ داد: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر دیتای درستی نداشته باشیم.»
مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد نیز پاسخ داد: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر زیرساخت نداشته باشیم و رگولاتور هماهنگ نشود.»
گلناز فائقی، قائممقام شرکت ايدهپرداز دانش نوين آرشام بانک گردشگری گفت: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر حمایت بانک مرکزی، شاپرک، بانکها و شرکتهایی که در تلاشاند به بازارهای جهانی برسند نباشد.»
مهدی طالب، رئیس اداره فناوریهای نوین شرکت فام نیز معتقد است جای سرویس بانکداری باز واقعی در صنعت پرداخت و بانکی کشور خالی است.
سید محمدرضا مصطفوی، مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه رسالت نیز گفت: «اگر دیتاماینینگ نداشته باشیم حتماً بانکداری هوشمندی نخواهیم داشت. همچنین جدا از دیتاماینینگ باید شهر هوشمندی داشته باشیم.»
به گفته محمد پورسرپرست، معاون فروش شرکت تندر نور جای سرویس رمزریال در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
مصطفی ثابتی، مشاور تحول دیجیتال شرکت تفاس معتقد است اگر قرار باشد رگولاتوری کنترل کل کسبوکار بانکداری، فرایندها و روالهایی که انتظار میرود شرکتهای خصوصی به دست بگیرند، انجام دهند و نوآوری داشته باشند را خودش به عهده بگیرد، بانکداری هوشمند نخواهیم داشت.
به گفته مهدیار احمدی، قائممقام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) جای سرویس کارت اعتباری در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر نیز پاسخ داد: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر زیرساختهای ارتباطی خوبی نداشته باشیم»
فرهاد وکیلیان، مدیرعامل شرکت فاش گفت: «جای سرویس اعتبارسنجی یکپارچه در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.»
پوریا یغمایی، مدیرعامل ویبانک با اشاره به سؤال دوم پاسخ داد: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر رگولاتوری با همین فرمان بخواهد ادامه دهد.»
سحر بختیاری، مدیرعامل شرکت پیمان نیز معتقد است جای سرویس SNBL در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
به گفته مهدی عبادی، مدیرعامل شرکت وندار جای سرویس کردیتاسکورینگ (CreditScoring) در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
احمد جعفری، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا در پاسخ به سؤال دوم گفت: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر قوانینی برای آن تنظیم نشود.»
فرشاد صفری، معاون توسعه کسبوکار فرابوم نیز گفت: «اگر افراد فعلی بخواهند تصمیماتی مثل قبل بگیرند بانکداری هوشمند نخواهیم داشت.»
مجید هادی، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان نیز معتقد است جای سریس احراز هویت در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
عماد ایرانی، مدیرعامل شرکت فرداتک نیر معتقد است اگر با فرمان فعلی جلو برویم بانکداری هوشمند نخواهیم داشت.
به گفته مهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت جای سرویس اعتبارسنجی در صنعت بانکی و پرداخت کشور بسیار خالی است.
فردوس باقری، مدیرعامل سککوک نیز معتقد است که جای سرویس اسناد تجاری الکترونیکی در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
امینرضا فرنیا، مدیر فروش خدمات پهنای باند شرکت افرانت در پاسخ به سؤال دوم گفت: «بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر با افرانت همکاری نکنند و تجهیزات دیتاسرورشان را از افرانت نگیرند.»
مسعود وکیلینیا، مدیرعامل ارتباط فردا پاسخ داد: «جای سرویس KYC در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.»
محمد علیاکبرزاده، مدیرعامل شرکت توسعه فناوران بهینفردا هم معتقد بود که جای سرویس KYC در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
به گفته مجید جعفریان، معاون فناوری اطلاعات بانک سرمایه، بانکداری هوشمند نخواهیم داشت اگر هوشمندانه حرکت نکنیم.
حسین پورطاهری، رئیس اداره کل انفورماتیک و بانکداری الکترونیک بانک سرمایه نیز معتقد است جای سرویسهای هوشمند غیرحضوری کامل بدون دخالت رگولاتور در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
به گفته سید ابراهیم حسینینژاد، مدیرعامل انیاک جای سرویس refund and Partial refund در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه نیز معتقد است که جای سرویس احراز امضای هویت در صنعت بانکی و پرداخت کشور خالی است.
به گفته سعید احمدیپویا، مدیرعامل شرکت ققنوس جای سرویس اعتبارسنجی مدنی در شبکه بانکی کشور خالی است.