راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری موبایلی از بانکداری آنلاین پیشی می‌گیرد

براساس گزارش تحلیلی جونیپر، تا سال ۲۰۱۹، استفاده مردم از موبایل بانک بسیار بیشتر از بانکداری‌های رایج در صفحات وب خواهد بود. در حال حاضر، تعداد ۸۰۰ میلیون نفر از گوشی‌های خود برای امور بانکداری استفاده می‌کنند و این تعداد تا ۵ سال آینده به بیش از دو برابر و تا ۷/۱ میلیارد نفر خواهد رسید.

بانک آمریکا در سال گذشته اعلام کرد که غالبا مشتریان آن بانک، از موبایل بانک بیشتر استفاده می‌کنند تا سیستم‌های آنلاین، این گفته بدان معناست که این تغییر در بعضی از جوامع پیشرفته رخ داده است. براین اساس به نظر می‌رسد در مناطق توسعه یافته که حجم تقاضای مردم بالاست، اغلب با توجه به اینکه موبایل اولین وسیله دسترسی به بانکداری الکترونیک است بسیاری از مردم به سراغ همین تکنولوژی می‌روند؛ همچنین کشورهایی مانند چین و هند نیز پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به جوامع بزرگ استفاده کننده از بانکداری موبایل دارند.

نیتین باس در مصاحبه‌ای با telecoms.com گفت: «در حال حاضر، اکثر بانک‌های جهانی سرویس موبایل بانک را مبتنی بر وب یا مبتنی بر نرم افزار را ارائه می‌دهند؛ به خصوص در جوامع توسعه یافته که گوشی‌های هوشمند رایج‌تر و کاربرد نرم‌افزارهای بانکداری بیشتر شده است. این امرباعث شده بانک‌ها در صدد کاهش رفت و آمدهای درون شهری باشند و گزینه‌های کم هزینه تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. در جوامع بانکی در حال توسعه، بانک‌های ملی در حال راه اندازی خدمات موبایل بانک (اغلب به صورت مبتنی بر پیامک) هستند. با این امکان، در مترو‌ها که آنتن دهی خطوط و اینترنت کمی ضعیف‌تر است؛ استفاده از این خدمت به نسبت مفید‌تر است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اعلام موجودی حساب، مشهور‌ترین نوع ارائه خدمات بانکی است که به صورت مجازی توسط همه‌ی کاربران موبایل بانک استفاده می‌شود؛ اما سایر خدمات به تدریج اضافه می‌گردند. نرم افزارهای موبایل بانک برای کنترل حساب‌ها و کارهای مشابه قدرتمند هستند و می‌توان گفت چالش اصلی در این است که مشتریان بیشتری را به استفاده از موبایل بانک برای اهداف انتقال وجه از قبیل پرداخت قبوض و جا به جایی تشویق کنیم.»

موبایل بانک، گامی اولیه به سوی گسترش کیف پول الکترونیکی است و مردم می‌توانند حساب‌های شخصی خود را به شکل نرم افزاری کنترل نمایند.‌‌ همان طور که مردم کم کم به سمت استفاده از خدمات آنلاین رفته‌اند؛ این سرویس هم اندک اندک اقبال بیشتری می‌یابد؛ مخصوصا برای کسانی که می‌خواهند همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد جای دهند و از گوشی همراه خود برای تمامی پرداخت‌ها، بلیط خریدن‌ها و سایر خدمات استفاده کنند. نه تنها مشتریان، بلکه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی، سازندگان گوشی، صاحبان پلتفرم‌های پرداخت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر کسانی که در این فرایند نقشی ایفا می‌کنند، همه باید برای گسترش این سرویس، با هم مشارکت داشته باشند و این امر در مدتی طولانی امکان پذیر خواهد بود.

منبع: شاپرک / bankingtech.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.