راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی چهار صندوق‌ سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال ایرانی / آیا صندوق‌های ارز دیجیتال به کمک تازه‌کارها می‌آیند؟

تورم یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه ایرانی است و به همین دلیل افراد همواره به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری هستند تا بتوانند ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند. یکی از همین راه‌ها سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال است. به‌عنوان فردی تازه‌کار و بدون دانش فنی چگونه می‌توان ورودی مطمئن و کم‌ریسک به این بازار داشت؟ در این گزارش به بررسی کارکرد صندوق‌های ارز دیجیتال پرداختیم؛ به این دلیل که صندوق‌ها، نوعی کمک به کاربران تازه‌کار هستند. این سبک از صندوق‌ها اکنون در ایران همگام با جهان در حال توسعه‌اند.

سرمایه‌گذاری (investment) به معنی استفاده از سرمایه در دارایی‌هایی است که ارزش آن را در طول زمان بتواند افزایش دهد. دارایی‌هایی مثل بورس، مسکن، طلا و ارز اولین گزینه‌هایی هستند که با شنیدن عبارت سرمایه‌گذاری به ذهن ما خطور می‌کند. ایده اولیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی آمده است.

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال (Crypto Fund)، مجموعه‌ای از دارایی‌های مختلف کریپتویی است که توسط یک یا چند کارشناس مدیریت می‌شود و در واقع یکی از انواع روش‌های مدیریت دارایی است که به افرادی که آگاهی کمتری نسبت به این بازار دارند، کمک می‌کند. افراد با پرداخت کارمزد به مدیر صندوق می‌توانند از این سرویس استفاده ‌کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز انواع متفاوتی دارد؛ اما موضوعی که میان همه آنها مشترک است رابطه بین ارزش صندوق و سود است. هرچه ارزش یک صندوق بالاتر برود، احتمال دریافت سود بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذار با توجه با اهداف مالی خود و میزان ریسک‌پذیری‌اش می‌تواند هر کدام از این صندوق‌ها را انتخاب کند. به‌ طور کلی Crypto Fund از نظر ریسک‌پذیری به چند دسته تقسیم می‌شود:


صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital Funds)


در این نوع صندوق‌ها از پروژه‌ها، آلت‌کوین‌ها و ICOها استفاده می‌شود؛ چراکه این نوع از دارایی‌ها، تقریباً جدید هستند و پتانسیل بسیار بالایی برای سوددهی و رشد دارند. پس سرمایه‌گذارانی که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را انتخاب می‌کنند، باید بدانند که ممکن است با سود بسیار بالا یا ضرر زیاد مواجه شوند. استفاده از این سرویس، ریسک بسیار بالایی دارد و معمولاً پس از سوددهی، فروخته می‌شوند.


صندوق سرمایه‌گذاری تأمینی (Hedge Funds)


صندوق سرمایه‌گذاری تأمینی تقریباً صندوقی کم‌ریسک محسوب می‌شود. آنها به‌عنوان یک پورتفوی عمل می‌کنند و دائماً در حال مدیریت هستند. این روند به کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار کمک می‌کند. به همین دلیل آن را با نام هج (Hedge) نیز می‌شناسند. هر دارایی می‌تواند در این صندوق‌ها قرار بگیرد ولی معمولاً آنها را از دارایی‌های مختلفی تشکیل می‌دهند تا مقاومت بالایی در برابر نوسانات پیدا کنند.

این تنوع در دارایی‌ها در استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کل به پایداری دارایی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.


صندوق سرمایه‌گذاری تأمینی مرسوم (Traditional Hedge Funds)


این نوع از صندوق‌ها معمولاً برای سرمایه‌گذاری محدودیت زمانی دارند. برای مثال افراد متعهد می‌شوند که حداقل تا یک سال یا هر بازه زمانی تعیین‌شده‌ای، دارایی خود را در آن نگه دارند. البته استفاده از سرویس سرمایه‌گذاری تأمینی مرسوم کمی هزینه بالاتر نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد.


مزایا و معایب صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چیست؟


مزایا:

  • سرمایه‌گذاری سریع و آسان: برای شروع نیازی به آگاهی کامل نسبت به بازار نیست. کارشناسان و معامله‌گرانی حرفه‌ای این سرویس را برای متقاضیان مدیریت می‌کنند.
  • صرفه‌جویی در زمان: در این شیوه افراد مجبور به مدیریت دارایی خود نیستند و نیازی به پیگیری آنها نیست؛ در نتیجه هزینه زمانی افراد کم است.
  • نقدینگی بالا: هر زمان که فرد اراده کند می‌تواند دارایی خود را تبدیل و آن را خرج کند. این موضوع در بازار بورس به همین سادگی نیست و نقدشوندگی آن بسیار کمتر است.
  • تنوع دارایی در یک صندوق: امکان استفاده از چندین دارایی وجود دارد. تنوع در یک صندوق به کاهش ریسک‌های آن کمک می‌کند. در این صورت، سرمایه افراد شرایط سوددهی بسیار بالایی خواهد داشت.

معایب:

  • عدم شناخت: در خصوص این سرویس مالی آگاهی کمی وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران، این صندوق‌ها را نمی‌شناسند یا به آنها اعتماد کافی ندارند.
  • کاهش قدرت اختیار سرمایه‌گذاران: پس از ورود دارایی به این صندوق‌ها، سرمایه‌گذار هیچ اختیاری نسبت به سرمایه خود ندارد.
  • کارمزد: نکته مهم این است که این میزان کارمزد، با وجود سود یا ضرر، از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود. با این تفاسیر می‌تواند در زمان ضرر دارایی، یک نکته منفی‌ باشد.

تفاوت صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال با ای‌تی‌اف


 قبل از بررسی تفاوت‌ها، بهتر است با ای‌تی‌اف که یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود، آشنا شویم. صندوق قابل‌ معامله در بورس (Exchange-traded fund) یا به‌ اختصار ETF، صندوقی است که در آن یک یا چند دارایی وجود دارد و اشخاص می‌توانند با خرید سهام آن صندوق، در دارایی‌های مد نظر خود سرمایه‌گذاری کنند. خریدوفروش سهام ای‌تی‌اف از طریق بورس انجام می‌شود و معامله آن مانند معامله یک سهم معمولی است؛ بنابراین رسمی و منطبق بر مقررات بورس کشور است.

امروزه برای دارایی‌های بسیار مهم و کاربردی ازجمله طلا و نفت ای‌تی‌اف وجود دارد و هر روز در بورس کشورهای مختلف جهان، معامله آنها انجام می‌شود. سرمایه‌گذارانی که سهم ای‌تی‌اف خریداری می‌کنند، می‌توانند بدون واردشدن به فرایندهای پیچیده خرید و همچنین بدون تجربه خطر نگهداری از یک دارایی در آن سرمایه‌گذاری کنند.

در Crypto Fund فردی تحت عنوان کارشناس با دارایی کاربران معامله می‌کند تا به سوددهی برسد، ولی در ا‌ی‌تی‌اف‌ها سرمایه‌گذاران باید منتظر افزایش قیمت پایه آن دارایی باشند تا به سود برسند. قیمت سهم یک ا‌ی‌تی‌اف‌ در طول روز معاملاتی با خریدوفروش سهام در بازار تغییر خواهد کرد. به‌عنوان‌ مثال در بیت‌کوین ا‌ی‌تی‌اف‌، هر زمان که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، ا‌ی‌تی‌اف‌ کاربران نیز ارزش بالاتری به دست می‌آورد.

این برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور و ابطالی است که در بورس معامله شده و تنها یک‌بار در روز معامله می‌شوند. علاوه بر این، ای‌تی‌اف‌ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مقرون‌به‌صرفه‌تر و نقدشونده‌تر هستند.

صندوق سرمایه‌گذاری EFT

انواع مختلفی از ای‌تی‌اف‌ها در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارد. ا‌ی‌تی‌اف‌ با درآمد ثابت، ا‌ی‌تی‌اف‌ سهامی، ا‌ی‌تی‌اف‌ مختلط، ا‌ی‌تی‌اف‌ صنعت، ا‌ی‌تی‌اف‌ کالا، ا‌ی‌تی‌اف‌ صندوق ارز، ا‌ی‌تی‌اف‌ اهرمی و ا‌ی‌تی‌اف‌ معکوس نمونه‌هایی از انواع صندوق ا‌ی‌تی‌اف‌ هستند.

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق ا‌ی‌تی‌اف‌، ابتدا در مورد آن باید تحقیق کرد و ا‌ی‌تی‌اف‌ مناسب خود را با توجه به بودجه و مدت زمان سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. سپس پلتفرم مورد نظر را برای معامله ا‌ی‌تی‌اف‌ انتخاب کرد. حتماً به نوع مدیریت صندوق دقت شود؛ چراکه کارمزدها و استراتژی‌های معاملاتی در انواع ا‌ی‌تی‌اف‌ها متفاوت است.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ارز دیجیتال لازم است که به پلتفرم مربوطه مراجعه کرد. با اتصال کیف پول خود و استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را شروع کرد؛ بدون هیچ محدودیتی.

در بینوست نیز چهار صندوق‌ ارز دیجیتال مختلف بر اساس نیاز سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. کاربرانی که علاقه دارند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند اما در مورد آنها اطلاعی ندارند، می‌توانند برای مشاوره از تیم سرمایه‌گذاری بینوست کمک بگیرند.

مجموعه بینوست در ایران جزو کسب‌و‌کارهای نقش‌آفرین حوزه مدیریت رمزارزها و مشاور ارز دیجیتال به شمار می‌آید. این شرکت از چهار سال پیش به ارائه خدمات مدیریت دارایی‌های رمزارزی پرداخته و مجموعه‌ای از خدمات متنوع را در زمینه رمزارزها ارائه می‌دهد. این مجموعه از آن زمان به تأسیس سبدهای مختلفی پرداخته که هر کدام از آنها دارای استراتژی کاملاً شفاف و مشخصی هستند.

از چند سال پیش تاکنون، تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بینوست بر اساس قراردادهای هوشمند و فضای آنچین عمل کرده‌اند. به همین دلیل، هر فردی می‌تواند با دقت مشاهده کند که سبدهای بینوست چه عملکردی داشته‌اند، چگونه مدیریت شده‌اند و همه این اطلاعات به‌صورت کاملاً شفاف در دسترس است.


معرفی سبدهای سرمایه‌گذاری رمزارزی بینوست


بینوست پس از همکاری با دو صرافی بیت‌پین و تترلند، توانسته سبدهای سرمایه‌گذاری رمزارزی خود را در پلتفرم معاملاتی بیت‌پین و تترلند برای خریدوفروش افراد در دسترس قرار دهد.

اکنون چهار سبد ارز دیجیتال به نام‌های بی۲ (B2)، بی۱۰۰ (B100)، بی‌دیفای (BDEFI) و بی‌جی‌سی (BGC) در صرافی تترلند و بیت‌پین قابل‌ خریداری است.


سبد ارز دیجیتال بی۲


سبد بی۲ از دو رمزارز معروف بیت‌کوین و اتریوم تشکیل شده و هدف اصلی آن ارائه سرمایه‌گذاری بهینه به کمک دو رمزارز معتبر است.

این سبد از استراتژی Mean-Reversion و کاهش و مدیریت ریسک برای افزایش میزان بازدهی و به حداقل رساندن ضررهای احتمالی استفاده می‌کند.


سبد ارز دیجیتال بی۱۰۰


بی۱۰۰ یکی دیگر از سبدهای ارز دیجیتالی است که متشکل از ۱۰۰ رمزارز است که بیت‌کوین و اتریوم را نیز شامل می‌شود.

این سبد برای بازدهی بیشتر و کاهش احتمال ضرر، تحلیل‌های آنچین و تکنیکال بازار را به خوبی بررسی کرده و بازدهی بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد. از آنجا که بیت‌کوین و اتریوم در داخل این سبد قرار دارند، برای دوری از نوسانات شدید، میزان تسلط بیت‌کوین و اتریوم به سبد به طور مداوم تغییر پیدا می‌کند. همچنین این سبد با استفاده از AlarmModoule و BinvestMachine، شرایط را در زمان‌های ریزش ناگهانی بازار تحت کنترل داشته و با تبدیل بخشی از سبد به دلار، مانع از بروز ضرر و زیان برای کاربران می‌شود.


سبد ارز دیجیتال بی‌دیفای


سبد بی‌دیفای با هدف افزایش بازدهی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شده و حاوی رمزارزهای حوزه دیفای است. این سبد مختص کسانی است که می‌خواهند در صنعت دیفای فعال باشند.

بیش از ۸۰ درصد از سبد به پروژه‌های شناخته‌شده دیفای تعلق دارد و ۲۰ درصد دیگر آن به پروژه‌های دیفای با پتانسیل رشد بالا اختصاص یافته است. این سبد مزایای ویژه‌ای دارد که اصلی‌ترین آنها عبارت‌اند از صرفه‌جویی در زمان برای جست‌وجوی بهترین ارزهای دیجیتال دیفای، ترکیب سرمایه‌گذاری بهینه روی رمزارزهای دیفای در شرایط مختلف بازار و غیره.


سبد ارز دیجیتال بی‌جی‌سی


در نهایت، آخرین سبدی که مجموعه بینوست ارائه داده‌، بی‌جی‌سی (BGC) نام دارد. این سبد یک تفاوت اساسی با سبدهای دیگر دارد و آن ترکیبی بهینه از طلا و رمزارز در سبد است. این سبد راه‌حلی مناسب برای سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین است. همچنین سرمایه کاربران با پشتوانه طلا و رمزارز از نوسانات شدید بازار در امان می‌ماند.


مزایا و معایب صندوق ای‌تی‌اف


ازجمله مزایای صندوق ای‌تی‌اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به بسیاری از سهام در صنایع مختلف
  • سهولت سرمایه‌گذاری
  • رسمیت قانونی ای‌تی‌اف
  • هزینه و کارمزد کمتر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • مدیریت ریسک از طریق متنوع‌سازی سبد
  • تمرکز برخی از ای‌تی‌اف‌ها روی صنایع هدف

سه مورد از معایب صندوق ای‌تی‌اف عبارت‌اند از:

  • ای‌تی‌اف‌هایی که به صورت فعال مدیریت می‌شوند، کارمزد بالاتری دارند.
  • ای‌تی‌اف‌های متمرکز بر یک صنعت، تنوع سبد را محدود می‌کنند.
  • کمبود نقدینگی مانع انجام معاملات می‌شود.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ناشناخته هستند و بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانی نسبت به آن آشنایی کافی ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال راهی غیرمستقیم برای ورود افراد تازه‌کار و بدون دانش فنی به دنیای مالی، حفظ ارزش پول و کسب درآمد است. شما تجربه استفاده از این سرویس را دارید؟ توصیه‌ شما برای دیگران چیست؟

در پایان باید تأکید کنیم طبق روال همیشگی «راه پرداخت»، این رسانه در جایگاه مشاور اقتصادی نیست، بلکه محتوای منتشرشده از این رسانه در جهت تفسیر و بررسی آن چیزی است که موجود است. به همین منوال در مورد محتوای این گزارش نیز خود را در جایگاه مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری نمی‌بینیم. حوزه رمزارز، حوزه پرریسکی است و طبق قاعده سرمایه‌گذاری، قبل از به‌خطرانداختن پول، افراد وظیفه دارند کامل تحقیق کنند. بنابراین «راه پرداخت» هیچ پیشنهادی در این زمینه نمی‌کند و به‌تبع آن مسئولیتی نیز در قبال ضرر و زیان‌های احتمالی ندارد.

2 دیدگاه
  1. باسلام ودرود چطور میتوانم درصندوق سرمایه گذاری ارزها سرمایه گذاری بکنم

    1. زهرا قربانی می‌گوید

      سلام و درود
      باید در صرافی تترلند یا بیت‌پین ثبت‌نام کرده و احراز هویت انجام داده باشید.
      در صرافی تترلند برای خرید سبدها گزینه‌ای تحت عنوان «مبدل رمزارزی» وجود دارد که از آن بخش می‌توانید اقدام به خرید کنید. در صرافی بیت‌پین هم با استفاده از گزینه «سبدهای سرمایه‌گذاری رمزارزی بینوست» می توانید از این سرویس استفاده کنید.
      https://binvest.finance/trade-a-portfolio-of-investments/
      در این لینک مراحل قدم به قدم نوشته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.