راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک پارسیان اعلام کرد / جزئیات ارائه خدمات به وراث متوفیان سهام عدالت

درحالی‌که پیش‌ از این وزیر اقتصاد از تعیین‌تکلیف سهام متوفیان پس از 15 سال خبر داده بود، حالا بانک پارسیان اعلام کرده که امکان احراز هویت، اصالت مستندات و مدارک ارائه‌شده توسط وراث متوفیان سهام عدالت جهت ثبت اقلام اطلاعاتی گواهی حصر وراثت در بخش عملیات قهری سامانه کارا را فراهم کرده است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری هفته گذشته اعلام کرده در سامانه‌ای که در روزهای آینده معرفی خواهد شد، نماینده‌های وراث می‌توانند فرایند تعیین‌تکلیف سهام متوفیان را به انجام برسانند. حالا بانک پارسیان اعلام آمادگی کرده که وراث متوفیان سهام عدالت پس از طی فرایند طراحی‌شده با دردست‌داشتن مدارک لازم می‌توانند به شعب بانک پارسیان یا کارگزاری این بانک مراجعه کنند.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک پارسیان، فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به این صورت است که هر یک از ورثه که الزاماً پیش‌تر باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام کرده باشد، می‌تواند با مراجعه به قسمت «امور سهام عدالت متوفیان» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir اطلاعات لازم شامل کد ملی متوفی، تاریخ تولد متوفی و تاریخ فوت متوفی را وارد و استعلام زمان تشکیل پرونده متوفی را مشاهده کند. در این بخش، اطلاعاتی از قبیل وضعیت دارایی سهام و امکان یا عدم امکان تقسیم سود نمایش داده می‌شود.


مدارک مورد نیاز برای تعیین‌تکلیف سهام عدالت متوفیان


در ادامه، پس از مشاهده زمان تقسیم سود دارایی متوفی، متقاضی می‌تواند با دردست‌داشتن تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و کپی برابر اصل حصر وراثت (ممهور به مهر همان مرجع صادرکننده گواهی) و احیاناً وصیت‌نامه شخص فوت‌شده به یکی از شعب بانک پارسیان یا کارگزاری این بانک مراجعه کند.

پس از بررسی مدارک و احراز هویت، درصورتی‌که پرونده بدون نقص باشد، به شرکت سمات جهت تقسیم دارایی ارسال می‌شود.

طبق این گزارش، در خصوص متوفیانی که تاریخ فوت آنها بعد از 1399/5/1 است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی پرداخت مالیات بر ارث مندرج به سهام عدالت ضروری است.

همچنین آن دسته از سهامداران عدالت متوفی که تاکنون گواهی حصر وراثت آنها اخذ نشده، می‌توانند با در دست داشتن گواهی فوت، شناسنامه متوفی، سند عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت‌نامه شخص فوت‌شده (در صورت وجود) به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مراحل صدور گواهی حصر وراثت که از اصلی‌ترین مستندات لازم در فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث است را پیگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.