راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از ایزو 20000 تا رونمایی از کتاب بانک 3.0

علی اکبر نامداری ضمن اعلام خبر رونمایی از کتاب بانک 3.0 با حمایت شرکت توسن در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری اسلامی گفت: «شرکت توسن موفق شد استاندارد معتبر و بین‌المللی ایزو20000 را به عنوان اولین شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی در خاورمیانه کسب کند.»

مدیر عامل شرکت توسن، ضمن اعلام این موضوع در یک نشست مطبوعاتی گفت: «در طول یک سال گذشته، بانک دی به عنوان یک مشتری جدید در حوزه بانکداری متمرکز به جمع مشتریان این شرکت اضافه شده است و در حال حاضر آخرین مراحل مهاجرت سیستم بانک دی به سامانه یکپارچه بانکی «بنکو» توسن در حال انجام است و انشاء‌الله در یک ماه آینده مهاجرت تکمیل می‌شود.»

سید روح الله فاطمی، معاون خدمت این شرکت گفت: «در حوزه فروش نرم‌افزار در بازارهای بین‌المللی ما باید یک سری استانداردها را داشته باشیم که در بازار داخلی خیلی حیاتی تلقی نمی‌شوند.

پس از تحقیقات گسترده‌ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ITIL به عنوان تجربه برتر در دنیا شناخته می‌شود و از 4 سال پیش به این سمت حرکت کردیم. مسلما آموزش و جا انداختن چنین نظام کاری‌ای هزینه سنگینی دارد ولی ما تمام هزینه‌ها را متحمل شدیم، بخش‌های مختلف سازمان را آموزش دادیم، فرآیندها را تدوین کردیم و چهار سال زمان برد و اکنون به سطح قابل قبولی از خدمت به مشتریان رسیده‌ایم.»

ITIL یک تجربه برتر است ولی یک استاندارد نیست. از همین رو سازمان جهانی ایزو در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است که ایزو20000 با 13 فرآیند مدیریت خدمت یکی از معتبرترین‌های آن‌هاست.

معاون خدمت شرکت توسن در ادامه می‌افزاید: «اخیرا یک شرکت بین‌المللی از شرکت ما بازدید داشت و عملا تایید کرد که ما تمام الزامات این استاندارد را پوشش می‌دهیم. البته هنوز گواهینامه صادر نشده و حدود یک ماه دیگر زمان می‌برد ولی با این حال هیچ عدم انطباقی با استاندارد ایزو20000 نداشتیم و این گواهی هم در فضای داخلی و هم خیلی بیشتر در فضای بین‌المللی به عنوان تضمینی باشد که مشتریان با شرکتی کار می‌کنند که می‌توان به آن اطمینان کرد.

شرکت توسن از چهار سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی را روی پیاده‌سازی HTIL انجام داده و مهمترین پیامی که بخواهیم از موضوع دریافت ایزو20000 به مشتریان و صنعت خودمان منتقل کنیم این است که اطمینان خاطر بوجود آید که در توسن سازوکارهایی برای حفظ سطح سرویس و مدیریت سیستماتیک آن ایجاد شده است.

ایزو20000 یک استاندارد محصولی نیست بلکه یک استاندارد رفتاری است. یک استاندارد رفتاری نشان‌دهنده این است که ما در فرآیندهای سازمانی و ارائه خدمات، سازوکارهایی را برای حفظ سطح سرویس داریم و اینکه این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهیم که در صورت تغییرات ناشی از تکنولوژی و سطح انتظار مشتریان، سرویس ما عقب‌گرد نخواهد کرد. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و بتوانیم در سطح بین‌المللی مدعی باشیم که سرویس‌های خود را ارائه می‌کنیم.

این حوزه که ما در آن هستیم پیچیدگی‌های زیادی دارد چون ما مجموعه متنوعی از سرویس‌ها را به مشتریان مختلف ارائه می‌کنیم. علاوه بر این محصولات بانکداری حساسیت اجتماعی بالایی دارند و مجموع این پیچیدگی‌ها باعث می‌شود که ایزو20000 مقداری دست‌نیافتنی باشد.»

علی اکبر نامداری در ادامه صحبت‌های معاون خدمت شرکت توسن به فعالیت شرکت توسن در حوزه ارائه سامانه یکپارچه بانکی برای بانک‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: «در مورد بانک‌های بالای هزار شعبه معتقدم وقتی حجم تراکنش بالا می‌رود قوانین پیچیده‌تر می‌شود و تغییر می‌کند و این همان دلیلی است که ما یک شرکت مستقل با عنوان TLS یا همان توسن مقیاس بزرگ را به صورت تخصصی در این زمینه با کمک افراد پرسابقه و کارکشته این حوزه فعال کردیم. در واقع با سپردن این فعالیت به یک شرکت جدید در مجموعه توسن می‌خواهیم فعالیت‌ها در آن شرکت به صورت چابک‌تر انجام شود و محدوده کاری توسن بیهوده بزرگ نشود.»

وی در خصوص سامانه یکپارچه بانکی شرکت توسن برای بانک‌های بزرگ می‌گوید: «سیستم پایه این سامانه بنکو است که براساس آخرین تکنولوژی‌های نرم‌افزاری تهیه شده که منجر می‌شود ما بتوانیم تغییرات را با سرعت بیشتری انجام دهیم. سیستم بنکوی ما از پایه سرویس‌گرا است اما اگر از محصولات 40 سال پیش جاهای دیگر نیز سوال کنید می‌گویند سرویس‌گرا هستند اما در عمل این‌طور نیست. بنکو زمانی تولید شد که سرویس‌گرایی به عنوان یک آیتم مهم مورد توجه بود و با این ایده طراحی شد و سیستمی که در بنکو داریم سرویس‌گرایی واقعا در آن وجود دارد. اما چیزی که برای مشتری مهم است Time to Market محصول است.

اکثر بانک‌های بزرگ دولتی عملا کوربنکینگ ندارند و ما احساس می‌کنیم و تعداد زیادی از بانک‌های بزرگ کشور نیاز به ارائه سرویس بهتر دارند. بنابر این ما به عنوان یک شرکت فعال در این حوزه سعی کردیم به این سمت حرکت کنیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که بانک‌های باسابقه و بزرگ ما علی‌رغم نیاز آنها به تغییر سیستم برای بهبود سرویس‌هایشان، به نظر می‌رسد جرات انجام این کار را ندارند و مرتبا برای برآورده کردن نیازهای جدید بازار با مشکلاتی مواجه می‌شوند.»

همچنین در رتبه‌بندی اخیر سازمان مدیریت صنعتی شرکت توسن رتبه 15 را کسب کرد و در شانزدهمین دوره شرکت‌های برتر نیز به رتبه 350 از نظر شاخص فروش دست یافت و حائز رتبه برتر از نظر رشد سریع شد.

در بهار امسال نیز در جشنواره فاوا در دو محور «خدمات الکترونیک محتوایی» و «تولید و صادرات» نیز به عنوان شرکت برتر معرفی شد. به تازگی نیز در جشنواره برترین‌های پارک پردیس به عنوان شرکت فن‌آفرین برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

به گفته علی اکبر نامداری با توجه به اینکه امروزه نسل سوم بانکداری مورد توجه قرار گرفته است شرکت توسن نیز در نمایشگاه بانکداری اسلامی کتابی را با عنوان «بانک 3.0» رونمایی خواهد کرد. وی در ادامه گفت: «امروزه توقعات بانکی مشتریان عوض شده و بانک و بانکداری جایی نیست که بروید و کار بانکی انجام دهید، بلکه کاری است که باید انجام دهید نه جایی که می‌روید. با آمدن ابزارهای موبایل و تبلت مشتریان انتظار دارند هرلحظه و هرکجا که خواستند سرویس‌های بانکی را در اختیار داشته باشند. فضای کسب و کار بانکی باید در تعامل باشد و سرویس‌های بانکداری در تعانم با هم شکل بگیرند. این چیزی است که بانکداری دنیا و به تبع آن بانکداری ایران به سمت آن می‌رود. ما نیز باید تلاش کنیم تا از مسیر درخواست‌های مشتری عقب نمانیم.»

در کنار رونمایی از کتاب بانک 3.0 در همایش بانکداری اسلامی، شرکت توسن میزگردی تخصصی با عناون «بانکداری آینده و دگرگونی» خواهد داشت که روز اول نمایشگاه و در محل غرفه گروه توسن، ساعت 14:00 برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.