راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی تنوع و عملکرد شبکه‌های اجتماعی برای ۴۲ بانک‌ و نئوبانک‌ / اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در صنعت بانکداری

بانک‌ها قرن‌هاست که وجود داشته‌اند، در حالی که شبکه‌های اجتماعی تنها کمی بیش از یک دهه است که به وجود آمده‌‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که این دو همیشه تلاقی نداشته‌اند. با این حال، در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی بانک‌ها ابزار مفیدی برای آنها هستند. طبق بررسی‌های «راه پرداخت» در میان ۴۲ بانک، نئوبانک و مؤسسه‌ مالی در ایران، اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی نسبت به سایر پلتفرم‌هاست. جالب است بدانید که با وجود فیلترینگ اینستاگرام، این پلتفرم همچنان یکی از بیشترین کانال‌های رسمی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مشتریان در صنعت بانکداری به شمار می‌رود.

در این گزارش، در مورد نحوه استفاده بانک‌ها از شبکه‌های اجتماعی خواهیم گفت و به روش‌های مختلف استفاده از این شبکه‌ها برای جذب مشتریان، ایجاد روابط و ارتقای محصولات یا خدمات نگاهی خواهیم کرد. همچنین برخی از چالش‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بانک‌ها را بررسی می‌کنیم و در پایان، شما فهرستی از تمام کانال‌های رسمی ارتباطی بانک‌ها، نئوبانک‌ها و مؤسسات مالی در ایران را مشاهده خواهید کرد تا در صورت نیاز کانال رسمی هر بانک را در بسترهای مختلف بتوانید دنبال کنید.


چرا بانک‌ها باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؟ 


شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که شبکه‌های اجتماعی راهی برای ایجاد روابط با مشتریان فراهم می‌کنند. امروزه که انتخاب‌های زیادی برای محصولات و خدمات بانکی وجود دارد، وفاداری مشتریان دیگر امری مسلم نیست. در گذشته، بانک‌ها معمولاً از طریق تبلیغات، تماس‌ها و… با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کردند. به لطف شبکه‌های اجتماعی، بانک‌ها اکنون می‌توانند با مشتریان خود در گفت‌وگو‌های دوطرفه شرکت کنند. این موضوع به مشتریان بانک‌ها اجازه می‌دهد تا درباره خواسته‌ها و نیازهایشان به بانک‌ها بازخورد داشته باشند.

همچنین می‌توان از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ استفاده کرد؛ بدون اینکه تهاجمی درباره این موضوع باشد. در چنین پلتفرم‌هایی اطلاع‌رسانی درباره محصولات و خدمات جدید به مشتریان در مقایسه با زمان گذشته آسان‌تر است. بانک‌ها می‌توانند از طریق این شبکه‌ها، مخاطبان هدف خود را جذب و تبلیغات‌شان را روی گروه‌های خاصی از مشتریان در شبکه‌های اجتماعی متمرکز کنند.

به‌عنوان‌ مثال، اگر بانکی در حال راه‌اندازی حساب پس‌انداز جدیدی است، می‌تواند هدف تبلیغات خود را مشتریانی که علاقه‌مند به پس‌انداز پول هستند، قرار دهد. 


بانک‌ها چگونه می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؟


از آنجا که صنعت بانکداری یک صنعت به‌شدت تحت نظارت است نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بخش بانکی موضوعی است که بحث و حاشیه‌های زیادی دارد. برخی از بانک‌ها بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی فقط باید برای اهداف خدمات مشتری استفاده شوند، در حالی که برخی دیگر فقط از آن برای افزایش فروش و افزایش سود استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از بانک‌ها فعال‌بودن روی یک پلتفرم واحد را انتخاب می‌کنند، برخی دیگر از مفهوم بازاریابی همه کانالی استقبال می‌کنند.

هیچ رویکرد یکسانی برای تناسب وجود ندارد، با وجود تمام چالش‌‌هایی که شبکه‌های اجتماعی برای بانک‌ها به همراه دارند، اما راه‌هایی وجود دارد که بانک‌ها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود استفاده کنند؛ صرف نظر از اینکه در کدام سمت بحث قرار می‌گیرند.

شبکه‌های اجتماعی به بانک‌ها در افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتری، ارتقای محصولات، ایده و سرنخ برای ایجاد محصولات جدید، تعامل با مشتریان و… کمک می‌کنند. همچنین استراتژی شبکه‌های اجتماعی مناسب می‌تواند به بانک‌ها کمک کند مشتریان خود را بهتر درک کنند و تجربه کلی مشتری را که ارائه می‌دهند بهبود بخشند. 


چالش‌های شبکه‌های اجتماعی برای بانک‌ها


سیاست‌های بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

از آنجا که شبکه‌های اجتماعی هنوز یک پدیده نسبتاً جدید هستند، بسیاری از بانک‌ها هنوز سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی را تدوین نکرده‌اند؛ بنابراین برای آنها دشوار است که بدانند چه چیزی برای کارمندان قابل قبول است و چه چیزی برای پست‌کردن در شبکه‌های اجتماعی یا نحوه اجرای نمایه‌های شبکه‌های اجتماعی به‌طور کلی قابل قبول نیست.

علاوه بر این، سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. این امر به‌ویژه در مورد بانک‌های بزرگ‌تر، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. 

رسیدگی به شکایات و نظرات منفی:

شبکه‌های اجتماعی عمومی هستند؛ بنابراین راهی عالی برای مشتریان فراهم می‌سازد تا نارضایتی خود را از محصولات یا خدمات بانک اعلام کنند. ناگفته نماند که بازخوردهای منفی در صورت عدم رسیدگی صحیح می‌تواند به اعتبار بانک آسیب برساند. همان‌طور که گفته شد، بانک‌ها باید برنامه‌ای برای نحوه برخورد با نظرات منفی و رسیدگی به شکایات داشته باشند.

حفاظت از داده‌های مشتری:

همیشه این خطر وجود دارد که داده‌های مشتری هک شود یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به بیرون درز کند. این یک نگرانی جدی برای بانک‌هاست زیرا ممکن است منجر به سرقت هویت یا سایر جرائم مالی شود. بانک‌ها برای محافظت از داده‌های مشتریان خود باید تدابیر امنیتی خوبی داشته باشند. آنها همچنین باید مطمئن شوند که مشتریان‌شان داده‌های حساس (مانند شماره کارت) را در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بانک به اشتراک نمی‌گذارند، زیرا آنها ایمن نخواهند بود. 

پاسخگویی به بحران‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

در صورت بروز بحران، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند شمشیری دولبه برای بانک‌ها باشند. از یک سو، شبکه‌های اجتماعی به بانک‌ها کمک می‌کنند تا به‌سرعت و به‌راحتی اطلاعات مربوط به بحران را منتشر کنند. از سوی دیگر، شبکه‌های اجتماعی همچنین بستری برای مردم فراهم می‌کنند تا ناامیدی خود را از نحوه مدیریت بحران یا عملکرد بانک به‌طور کلی ابراز کنند که می‌تواند منجر به تبلیغات منفی بیشتر شود.

در نتیجه، برای بانک‌ها مهم است که خود را برای موقعیت‌های بحرانی که ممکن است قبل از وقوع در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود، آماده کنند.

محدودیت‌های قانونی:

تعدادی محدودیت قانونی وجود دارد که بانک‌ها باید هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی در نظر بگیرند. به‌عنوان‌ مثال، بانک‌ها اجازه ندارند انواع خاصی از اطلاعات را در مورد مشتریان خود به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، مقرراتی وجود دارد که بانک‌ها باید در مورد تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از آنها پیروی کنند. بانک‌ها باید از چنین محدودیت‌های قانونی آگاه باشند و از رعایت کامل آنها اطمینان حاصل کنند. 


فهرست کانال‌های رسمی بانک‌ها، نئوبانک‌ها و موسسات مالی


در ادامه این گزارش فهرستی از تمام کانال‌های رسمی بانک‌ها، نئوبانک‌ها و موسسات مالی در بسترهای لینکدین، تلگرام، بله، آپارات، اینستاگرام، توییتر و آدرس رسمی سایت را مشاهده می‌کنید تا در صورت نیاز آنها را دنبال کنید. همچنین در سایت راه پرداخت- اکوسیستم راه پرداخت- مشاهده اکوسیستم، لوگوی تمام بانک‌ها و نئوبانک‌ها وجود دارد که اگر روی آنها کلیک کنید صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که به طور کامل به تشریح وضعیت بانک، تاریخچه، هیئت‌مدیره و…می‌پردازد.

فهرست ۴۲ بانک، نئوبانک و مؤسسه مالی به ترتیب حروف الفبا را مشاهده می‌کنید:

آبانک

باجت

بانک اقتصاد نوین

بانک ایران زمین

بانک آینده

بانکینو

بلوبانک

بانک تجارت

بانک پارسیان

بانک پاسارگاد

پست بانک ایران

توبانک

بانک توسعه تعاون

بانک توسعه صادرات ایران

بانک خاورمیانه

بانک دی

بانک رفاه کارگران

بانک سامان

سیبانک

بانک سپه

بانک سرمایه

بانک سینا

بانک شهر

بانک صادرات ایران

بانک صنعت و معدن

فردابانک

بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه مهر

بانک کارآفرین

بانک کشاورزی

بانک گردشگری

بانک مرکزی

متابانک

بانک مسکن

بانک مشترک ایران و ونزوئلا

بانک ملت

بانک ملی

موسسه اعتباری کاسپین

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری نور

وی‌بانک

ویپاد

در کنار فهرستی که پیش‌تر نام آنها آورده شد، پلتفرم‌های دیگری وجود دارند مانند کیوبانک، بانک تمام دیجیتال مهر که دسترسی به تمام خدمات بانک را بدون محدودیت زمانی و مکانی و از طریق اپلیکیشن موبایل برای کاربران فراهم می‌کند. به گفته حمیدرضا توسلی، عضو هیئت‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر، قرار است در سال جاری استفاده‌های بیشتری از ظرفیت کیوبانک شود و تبدیل به بانکی خواهد شد که در همه ابعاد زندگی مردم حضور دارد.

اگر تغییراتی در این فهرست ایجاد شده است، از طریق ارسال دیدگاه به ما اطلاع دهید.

1 دیدگاه
  1. پویان می‌گوید

    بام ملی اینستاگرام هم داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.