راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد بررسی شد / اهمیت حاکمیت شرکتی و صادرات در فضای نوآوری کشور

امروزه ارتباط تنگاتنگی میان نوآوری و صنایع وجود دارد و به اعتقاد معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد به نوعی می‌توان گفت کاربرد نوآوری در صنایع نرم و سخت مختلف به نوعی الزام تبدیل شده که لازمه پویا بودن این صنایع است. او همچنین معتقد است که صادرات‌محور شدن فضای نوآوری فناوری در کشور از نیازمندی‌های حال حاضر فضای نوآوری است. رضا امیدوار تجریشی، معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد در گفت‌وگو با «راه پرداخت» از وضعیت حال حاضر فضای نوآوری در کشور می‌گوید.

امیدوار تجریشی ضمن تأکید بر اینکه همه صنایع به شکلی به نوآوری وابسته هستند، توضیح داد: «نوآوری و به‌روز بودن، لازمه زنده و پویا بودن همه صنایع است؛ برای به کارگیری فناوری و نوآوری در صنایع لزومی ندارد که حتماً صنایع نرم مورد بحث باشند و در صنایع تولیدی سخت‌افزاری نیز نوآوری یک الزام است.»


باید در منطقه سامانه فروشگاه‌های آنلاین صادرات‌محور راه‌اندازی کنیم


معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد با تأکید بر اهمیت استفاده از نوآوری در دسترسی به بازار و ارائه محصول ادامه داد: «از دیگر مزایای کاربرد نوآوری در صنایع، دسترسی به بازارهای مختلف است که با کمک آن می‌توان با توجه به استارتاپ‌های مختلف در عرضه محصول هم تأثیرگذار بود.»

به اعتقاد امیدوار تجریشی، نیاز و الزام کشور در حال حاضر این است که در فضای نوآوری و فناوری به سمت صادرات‌محور بودن حرکت کنیم؛ یعنی بتوانیم در منطقه سامانه فروشگاه‌های آنلاین یا محصولاتی عرضه کنیم که صادرات محصولات را تسهیل کند.

معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد در این خصوص ادامه داد: «همچنین حتی خود محصولات فناوری و نوآوری نیز می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که در مابقی کشورها قابل عرضه باشند. مثلاً اگر در حوزه تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنیم، محصول‌مان را در کشورهای دیگر عرضه کنیم. به عنوان مثال شرکت تاکسی اینترنتی اوبر نیز در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده یا شرکت‌های این حوزه را در دیگر کشورها خریداری کرده است.»

او در خصوص ارتباط میان زنجیره تأمین و فناوری نیز عنوان کرد: «زنجیره تأمین، چه زنجیره تأمین مالی و چه زنجیره تأمین حوزه لجستیک به فناوری وابسته است. با به‌‌‌کارگیری فناوری در زنجیره تأمین، صنایع بالادستی و پایین‌دستی ارتباط آسان‌تری برقرار می‌کنند و این خود نیازمند این است که حوزه‌های نوآوری و فناوری در رشته‌ها و رسته‌های مختلف ورود کنند و براساس خوشه‌های صنعتی، کد ICT وزارت صنعت، آمایش سرزمینی و… حضور داشته باشند.»

به اعتقاد امیدوار تجریشی، بسیاری از صنایع بالادستی نمی‌دانند که چه صنایع پایین‌دستی در اطراف خود دارند و سکوها و سامانه‌های زنجیره تأمین این مسائل را رفع می‌کنند و تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید خواهند داشت.

او در نهایت تأکید کرد: «علاوه بر این استفاده از فناوری در زنجیره تأمین مالی می‌تواند بسیاری از کمبودهای سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ را حل کند.»

معاون توسعه کسب‌وکار فینوداد یکی از ضعف‌های کشور در حوزه فناوری و نوآوری را عدم توجه به حاکمیت شرکتی مخصوصاً در حوزه‌های استارتاپی می‌داند. او در خصوص اهمیت حاکمیت شرکتی در شرکت‌های فناور و نوآور توضیح داد: «الزامات حاکمیت شرکتی در ابتدای فعالیت در نظر گرفته نمی‌شود و بعد از مدتی باعث اختلاف میان شرکا می‌شود. باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود و دستگاه‌های حاکمیتی و رگولاتوری نیز نسبت به ارائه خدمات مشاوره و آموزش در حوزه حاکمیت شرکتی اقدامات لازم را انجام دهند. مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها هم می‌توانند در این خصوص کمک‌کننده باشند.»

او در آخر تأکید کرد که یکی از دلایل دیگر اهمیت رعایت حاکمیت شرکتی از ابتدای تأسیس شرکت‌های فناور و نوآور، احتمال پذیرش این شرکت‌ها در بورس است که از ابتدای فعالیت آشنا به امور قوانین جاری و مباحث شرکت‌داری می‌تواند باشد که حتی برای پذیرش سرمایه‌های جدید نیز به سرمایه‌گذار اطمینان خاطر خواهد داد.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.