راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مجلس در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تأکید کرد / نباید پولی به صورت ال‌سی نقدی جا‌به‌جا شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ تأکید کرد که در برنامه هفتم تلاش بر این است که اعتبارنامه بانکی نقدی به اعتباری تبدیل شود و هیچ پولی بدون کنترل حساب خزانه جا‌به‌جا نشود؛ یعنی واریز پول به حساب‌های تجاری را باید تخلف قطعی محسوب کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ در دیوان محاسبات، طی سخنانی با اشاره به اهمیت جایگاه دیوان محاسبات گفت: «دیوان محاسبات جراحی‌های عمیق و دقیق را بر امور کاری خود انجام می‌دهد. وقتی بحث مدیریت بودجه، هزینه و حسابرسی را مطرح می‌کنیم، باید دقت‌ لازم را داشته باشیم و فرآیند هوشمندسازی در اینجا به ما کمک می‌کند.»

قالیباف ادامه داد: «ما به‌راحتی می‌توانیم بر بودجه تسلط داشته باشیم و کشور را از گیجی در حوزه بودجه و حوزه پولی و بانکی نجات دهیم. دو تصمیم است که ما می‌توانیم در یک سال صفر تا صد آن را انجام دهیم؛ ابتدا اینکه در کشور نباید بگذاریم در حساب‌های تجاری پولی از پول‌های بیت‌المال بماند. باید همه اعتبارات به حساب‌های خزانه واریز شود؛ یعنی واریز پول به حساب‌های تجاری را باید تخلف قطعی محسوب کنیم و موضوع دوم اینکه پول‌ها را به جای نقدی به‌صورت اعتباری منتقل کنیم؛ یعنی تا به مصرف‌کننده نهایی نرسیده نباید پولی به معنای ال‌سی (اعتبارنامه بانکی) نقدی واریز یا جا‌به‌جا کنیم.»

رئیس مجلس عنوان کرد: «یکی از اشکالات این است که همین سه درصد تنخواه‌گردان دولت نیز بعضی وقت‌ها جوابگو نیست و این سبب می‌شود پایه پولی به‌شدت بالا برود و اینجا تکالیف دولت باعث می‌شود بانک‌های عامل از بانک مرکزی استقراض کنند. باید بدانیم که در زمان بودجه‌نویسی، بودجه را برای مردم می‌نویسیم و اثر آن باید برای مردم باشد.»

قالیباف گفت: «براساس اصل ۵۵ قانون اساسی همه مردم باید درباره بودجه بدانند و موضوع مهم بودجه را باید ساده‌سازی کنیم که مثلاً برای یک دانشجو که تخصص نداشته باشد هم قابل فهم باشد؛ یعنی شفاف و ساده بیان شود. یک امر مهم را باید به زبان ساده بگویید که عموم مردم متوجه شوند.»

او گفت: «امروز کشور، انقلاب و نظام ما باید مسیر خود را پرقدرت پیش ببرد. ما نیازمند حرکت‌های جهشی هستیم که در فرصت‌های معمولی اتفاق نمی‌افتد و در فرصت‌های با ریسک با شجاعت، درایت و گذشت انجام می‌شود.»

قالیباف افزود: «در برنامه هفتم هم تلاش می‌کنیم که ال‌سی نقدی را جمع و همه را اعتباری کنیم. هیچ انتقال وجهی خارج از حساب کنترل خزانه نباید باشد و این اعتبار جایی به نقدینگی تبدیل می‌شود که آن، مصرف‌کننده نهایی است.»

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.