راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار‌ در پایان رویداد برند کارفرمایی مطرح کرد / برند کارفرمایی دغدغه امروز ایران است

رضا قربانی، مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار‌ در رویداد «برند کارفرمایی» با نگاهی به کتاب «قانون بی‌قانونی» از فرهنگ حاکم بر شرکت موفق نتفلیکس صحبت کرد. براساس گفته‌های او، «هیچ ندیده‌ای هنوز» شعار انتشارات راه پرداخت و کتاب قانون بی‌قانونی یکی از کتاب‌های این انتشارات است: «در جهانی تصادفی و در ایرانی زندگی می‌کنیم که در آن آینده روشنی متصور نیستیم‌. ما این کتاب را کاملاً تصادفی ترجمه کرده‌ایم.»

 قربانی توضیح داد که این کتاب را رید هستینگز نوشته است. او صاحب یک شرکت بورسی است که فناوری را تغییر داده و صنعت سینما را متحول کرده است.

قربانی در سخنرانی خود به برخی از نکات مهم این کتاب پرداخت که خلاصه آن به شرح زیر است: «به‌ جای 10 کارمند متوسط، یک کارمند بااستعداد و عالی استخدام کنید. به‌ جای کنترلگری بر انسا‌ن‌ها، افرادی را استخدام کنید که به کنترل نیازی ندارند. همچنین تا می‌توانید بر عالی‌ها تمرکز و از استخدام افراد عوضی اجتناب کنید. رودربایستی و افکار بدبینی را هم فراموش کنید.»

او در ادامه با نگاهی به نکات کتاب قانون بی‌قانونی توضیح داد که اصل «در پی خوشنود کردن رئیس‌تان نباشید» را میان کارمندان‌تان ترویج دهید. قوانین مرخصی را کنار بگذارید و ساعات ورود و خروج را حذف کنید و میزان ساعات کاری افراد را اندازه نگیرید. قربانی همچنین در ادامه پیشنهاد داد که بر اساس نکات کتاب مذکور، فرایند دریافت تأییدیه برای هزینه‌ها و مسافرت‌ها را حذف کنید، اما لازم است با هر کس که در این شرایط خطا می‌کند، برخورد شود.


خداحافظی با نیرو، بخش مهمی از مفهوم برند کارفرمایی است


مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار‌ توضیح داد که یکی از فرهنگ‌های نتفلیکس این است که بالاترین حقوق بازار را به کارکنان خود بپردازید: «در برهه‌ای از زمان شرکت‌های بزرگی مانند گوگل به اعضای نتفلیکس پیشنهاد کار می‌دادند. نتفلیکس ابتدا برخوردی منفی با این موضوع داشت، اما به‌مرور به کارمندانش توصیه کرد از پیشنهادهای کاری استقبال کنند و میان شرکت‌ها هر مجموعه‌ای که بیشترین حقوق را به آنها می‌دهد برای ادامه فعالیت حرفه‌ای خود انتخاب کنند.»

 یکی دیگر از نکات مهمی که کتاب قانون بی‌قانونی به آن پرداخته، ارزیابی است. قربانی در این خصوص گفت: «در این کتاب تأکید شده که کسب‌وکارها از سیستم‌های رتبه‌بندی اجتناب کنند؛ چراکه این سیستم‌ها باعث ایجاد فضای رقابت داخلی می‌شوند و افراد را از همکاری با یکدیگر منصرف می‌کنند.»

او با اشاره به «رویکرد اخراج بر اساس تشخیص» ادامه داد که نویسنده در این کتاب توصیه کرده هر شرکتی فرهنگ صراحت و شفافیت را در ساختار خود جای دهد و به‌ جای استفاده از برنامه بهبود عملکرد که هم تحقیرآمیز است و‌ هم برای سازمان به‌صرفه نیست، پول را در قالب بسته پاداش پایان کار در اختیار شخص قرار دهد.

آخرین نکته‌ای که مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار با اشتراک‌گذاری کتاب قانون بی‌قانونی عنوان کرد، این بود که این کتاب تأکید دارد که فرهنگ‌ سازمانی خود را به همه دنیا معرفی کنید.

به گفته قربانی، نتفلیکس با پیروی از این اصول به بزرگ‌ترین‌ حوزه‌های خودش تبدیل شده است.

او با اشاره به اصول برند کارفرمایی تأکید کرد که معمولاً از جذب صحبت می‌کنیم، اما بخش مهمی از برند کارفرمایی، خداحافظی با افراد است. دیدگاه آنهایی که می‌روند مهم است.

قربانی در ادامه صحبت‌هایش درباره اولین رویداد برند کارفرمایی عنوان کرد که برند کارفرمایی دغدغه مهم امروز ماست و رویداد امروز سرآغاز این مفهوم برای ماست.


شانس مفهومی انتزاعی و مبنای آن توجه است


مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار‌ در بخشی از سخنرانی خود روایت کرد که در جامعه برخی افراد خودشان را بدشانس و برخی خوش‌شانس می‌دانند: «در تحقیقی از دو دسته افراد خواسته شد در زمانی کمتر از چهار دقیقه در مجله‌ای تصاویر متفاوت را پیدا کنند. خوش‌شانس‌ها در کمتر از ۳۰ ثانیه پیدا کردند و بدشانس‌ها درگیری بیشتری داشتند. سؤال پیش آمد که آنها چگونه می‌توانند تصاویر متفاوت را پیدا کنند و بررسی‌ها نشان داد که تنها در یک صفحه جلوتر تعداد تصاویر متفاوت نوشته شده بود؛ پس شانس یک مفهوم انتزاعی است. آنچه ما با شانس می‌شناسیم به توجه ما بازمی‌گردد.»

قربانی در پایان گفت: «به صندلی‌های رویداد امروز که با حمایت بانک تجارت و همکاری همکارانم برگزار شد، توجه کنید. از نگاه شما عدم تناسب رنگ میان آنها یک تصادف است یا هماهنگی؟» از نگاه برخی حضار این امر هماهنگ‌شده بود و عمده آنها در این باره نظری نداشتند، اما قربانی تأکید کرد که جهان تصادفی است، مثل همین مبل‌هایی که تنها به دلیل تجربه کاربری بد از پلتفرم‌های آنلاین هم‌شکل نیستند. او تأکید کرد که بارها تجربه کاربری خوبی از پلتفرم دریافت کرده و شاید مهم این است که با وجود نقص‌ها روبه‌جلو پیش می‌رویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.