راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد مطرح کرد / نوآوری باز؛ پارادایمی سرنوشت‌ساز برای صنعت بانکداری

معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد در گفت‌وگو با «راه پرداخت»، نوآوری را نیروی محرکه دگرگونی‌های صنعت مالی دانست و به فعالان صنعت بانکداری و فین‌تک توصیه کرد برای اینکه در دنیای به‌سرعت در حال تغییر امروزی رقابتی باقی بمانند، باید نوآوری را به‌عنوان یک ارزش اصلی بپذیرند.

احد سعیدی، معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد در ابتدا درباره نقش نوآوری در صنعت بانکداری و فین‌تک اظهار کرد: «نوآوری قلب صنعت بانکداری و فین‌تک است و موجب افزایش تجارب مشتری و بهبود کارایی عملیات بانکی می‌شود. در دنیای امروزی که به‌سرعت در حال تغییر است، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای حفظ رقابت باید جلوتر از منحنی رشد باشند. نوآوری به آنها کمک می‌کند این کار را با پذیرش فناوری‌های پیشرفته، جست‌وجو در مدل‌های کسب‌وکار جدید و ایجاد محصولات و خدمات مالی جدید که نیازهای درحال‌رشد مشتریان را برآورده می‌کنند، انجام دهند.»

او در ادامه بیان کرد: «استارتاپ‌های فین‌تک با ارائه راه‌حل‌های نو و ساختارشکن که شیوه‌های بانکداری سنتی را به چالش می‌کشند، چشم‌انداز صنعت خدمات مالی را متحول کرده‌اند. نوآوری نه‌تنها مشتریان را با خدمات بهبودیافته منتفع می‌کند، بلکه بانک‌ها را نیز قادر می‌سازد عملیات خود را ساده‌سازی کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و ریسک‌ها را به طور مؤثرتری کاهش دهند.»

معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد درباره نقش فینوداد در اکوسیستم نوآوری صنعت بانکداری و فین‌تک نیز توضیح داد: «فینوداد به‌عنوان بازوی نوآوری بانک ملی ایران، با تقویت یک اکوسیستم مشارکتی و پویا، نقش مهمی برای صنعت بانکداری و فین‌تک ایفا می‌کند. ما به‌عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری عمل می‌کنیم و بانک‌ها، استارتاپ‌های فین‌تک، متخصصان فناوری و فعالان اکوسیستم نوآوری کشور را در یک مجموعه بزرگ گرد هم می‌آوریم. یکی از نقش‌های اصلی ما حمایت و پرورش استارتاپ‌ها و کارآفرینان با ایده‌های نوآورانه است. ما به آنها مشاوره، بودجه و دسترسی به منابع را ارائه می‌دهیم و آنها را قادر می‌سازیم تا راه‌حل‌های نوآورانه خود را توسعه داده و نیز مورد آزمایش قرار دهند.»

سعیدی ادامه داد: «علاوه بر این، ما در فینوداد، رویدادهای ایده‌پردازی و کارگاه‌های مهارت‌محور را به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کنیم. این دوره‌ها، تفکر خلاق و حل مسئله را در صنعت فین‌تک تشویق می‌کند. از طریق این رویدادها، ما همکاری بین بانک و استارتاپ‌ها را تقویت می‌کنیم و به شرکت‌کنندگان کمک می‌کنیم ایده‌های خود را به محصولات متناسب با نیاز بازار تبدیل کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از داستان‌های موفقیت فینوداد را یک استارتاپ فعال در حوزه فین‌تک دانست و در این زمینه اظهار کرد: «این استارتاپ، با استفاده از فناوری نوین پرداخت، توانسته به توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، خدمات پرداختی ارائه کند. این پلتفرم نه‌تنها امکان دسترسی به خدمات بانکی را برای توریست‌ها فراهم کرده، بلکه هزینه‌های مسافرت را برای آنها کاهش داده است. علاوه بر این، ما در حال همکاری با بانک ملی برای پیاده‌سازی باشگاه مشتریان اختصاصی بانک هستیم. این پروژه، منجر به پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در جذب و نگهداشت مشتری خواهد شد.»

معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد در ادامه به ارزیابی نقش نوآوری باز در شکل‌گیری آینده صنعت بانکداری و فین‌تک پرداخت و در این زمینه بیان کرد: «نوآوری باز یک پارادایم تغییردهنده بازی برای آینده صنعت بانکداری و فین‌تک خواهد بود. نوآوری باز شامل همکاری با شرکای خارجی، استارتاپ‌ها و کارشناسان خارج از سازمان برای تبادل ایده‌ها، فناوری‌ها و دانش است. این امر به بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک اجازه می‌دهد از مجموعه گسترده‌تری از تخصص و منابع بهره ببرند و سرعت نوآوری را تسریع کنند. با پذیرش نوآوری باز، مؤسسات مالی می‌توانند بر محدودیت‌های داخلی غلبه کنند، به دیدگاه‌های تازه دسترسی داشته باشند و از استعدادهای خارجی برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه استفاده کنند. برای مثال، همکاری با استارتاپ‌های فین‌تک، بانک‌ها را قادر می‌سازد به‌سرعت فناوری‌های جدید را بپذیرند و خدمات خود را گسترش دهند، درحالی‌که استارتاپ‌ها از مقیاس و منابع مؤسسات مالی همکار بهره می‌برند.»

سعیدی ادامه داد: «نوآوری باز، فرهنگ یادگیری و سازگاری را نیز تقویت می‌کند، زیرا سازمان‌ها باید پذیرای ایده‌های خارجی باشند و تغییرات را در ساختارها و فرایندهای خود ایجاد کنند. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به‌هم‌پیوسته است، نوآوری باز تضمین می‌کند که صنعت فین‌تک چابک باقی بماند و با تقاضاهای به‌سرعت در حال تغییر مشتریان خود را همگام سازد.»


نقش فینوداد در تقویت فرهنگ نوآوری سازمانی


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان نقش فینوداد در تقویت فرهنگ نوآوری سازمانی پرداخت و در این خصوص اظهار کرد: «نوآوری سازمانی در حقیقت القای فرهنگی است که خلاقیت، ریسک‌پذیری و بهبود مستمر را در بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک تشویق می‌کند. فینوداد به‌عنوان یک مرکز نوآوری نقشی محوری در ترویج و حمایت از چنین فرهنگی ایفا می‌کند. در وهله اول، از طریق کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و نیز رویدادهای نوآوری به سازمان‌ها کمک می‌کنیم ذهنیت و مهارت لازم برای نوآوری را توسعه دهند. ما برای کارمندان الهام‌بخش تفکر خارج از چهارچوب هستیم تا از این طریق وضعیت موجود را به چالش بکشند و از فناوری‌های جدید استقبال کنند.»

سعیدی ادامه داد: «ثانیاً، ما همکاری متقابل و بین‌سازمانی را در بانک‌ها تسهیل می‌کنیم. با گرد هم آوردن تیم‌هایی از بخش‌های مختلف، دیدگاه‌های متنوعی را تشویق می‌کنیم که منجر به راه‌حل‌های نوآورانه‌تر می‌شود. ما همچنین، یک محیط فراگیر را ترویج می‌کنیم که در آن ایده‌ها در تمام سطوح سازمان مورد استقبال قرار می‌گیرد. در نهایت، ما فضای امنی را برای آزمایش و نمونه‌سازی فراهم می‌کنیم. نوآوری سازمانی مستلزم ریسک‌کردن است و گاهی اوقات، همه ایده‌ها موفق نمی‌شوند. ما فرهنگی را تشويق می‌كنيم كه در آن شكست‌ها به‌عنوان تجارب ارزشمند يادگيری تلقی می‌شوند، نه به‌عنوان تنبيه.»


چشم‌انداز نوآوری در صنعت بانکداری


معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد، آینده نوآوری در صنعت بانکداری و فین‌تک را هیجان‌انگیز توصیف کرد و در این زمینه گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که تمرکز مداوم بر تحول دیجیتال، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اتوماسیون باشد. فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نقش مهمی در ارائه تجربیات مشتری و ساده‌سازی فرایندهای داخلی خواهند داشت. علاوه بر این، ما انتظار داریم با نوآوری‌هایی که در جهت توسعه کسب‌وکارها استفاده می‌شوند، تأکید بیشتری بر اقتصاد پایدار داشته باشیم. استارتاپ‌های فین‌تک به تغییر ساختارها و فرایندها در خدمات مالی سنتی ادامه می‌دهند و راه را برای یک اکوسیستم مالی فراگیرتر و کارآمدتر هموار می‌کنند.»

او در ادامه به فعالان اکوسیستم استارتاپی به‌خصوص فعالان فین‌تکی توصیه کرد که نوآوری را به‌عنوان یک ضرورت استراتژیک در نظر بگیرند و در این خصوص بیان کرد: «نوآوری فقط یک مفهوم نیست، بلکه کلید بقا و رشد در چشم‌انداز رقابتی امروز است؛ بنابراین، فعالان این حوزه باید تغییرات را در آغوش بگیرند، فناوری‌های نوظهور را بپذیرند و با متخصصان حوزه‌های مختلف همکاری کنند تا تحولی معنادار ایجاد کنند. ذی‌نفعان در صنعت مالی را تشویق می‌کنم که از نوآوری باز استقبال کنند، با شرکای خارجی همکاری و فرهنگ نوآوری سازمانی را تقویت کنند. با انجام این کار، می‌توانیم اکوسیستمی انعطاف‌پذیر، فراگیر و مشتری‌محورتر ایجاد کنیم که نیازهای در حال تکامل مردم در سراسر جهان را برآورده می‌کند.»

سعیدی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: «به استارتاپ‌ها و کارآفرینان فعال در حوزه فین‌تک توصیه می‌کنم گام‌های جسورانه‌ای برای برهم‌زدن شیوه‌های سنتی و رسیدگی به چالش‌های دنیای واقعی بردارند. فینوداد و مراکز نوآوری مشابه اینجا هستند تا از آنها در این مسیر حمایت کنند. نوآوری نیروی محرکه دگرگونی‌های صنعت مالی است. بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک، برای اینکه در دنیای به‌سرعت در حال تغییر امروزی رقابتی باقی بمانند، باید نوآوری را به‌عنوان یک ارزش اصلی بپذیرند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.